Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 146

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 146 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 142 143 144 145 146 147 148 149 150 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,901 til 2,920 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter litt kontakt frem og tilbake med Sony Prime Support, fikk jeg endelig returkassen til min projektor i dag. Rakk såvidt hjemom i jobben og fikk pakket og sendt projektoren til UPS i Oslo slik at de kan sende den videre til England for service. Har så langt lite å utsette på servicen fra Prime Support, men Posten har vært litt trege med å få den fra Oslo til Kvinesdal, synes jeg. Vel, vel, nå er den på vei.

Har også vært i kontakt med AVShop og har fått en låneprojektor mens min er på service. Veldig bra at dette ble ordnet greit, det er surt å være uten bilde i minst fem uker. Eneste aberet er at projektoren sannsynligvis ikke rekker frem til påske siden den skulle sendes i dag. Hadde jeg kjent noen som skulle ha tatt turen nedover til Kvinesdal kunne det ha gått, men det ser ikke slik ut pr i dag. Uansett, AVShop skal ha ros for at de prøver å ordne det greit!

Ellers har jeg jo som tidligere nevnt kjøpt en stk Maelstrom til. Har holdt på noen dager nå med demontering av "halve" kinoen for å få den på plass med alt som er av nye kabelstrekk, sjekking av element/koblinger og flyttesjau sånn generelt bak lerretet. Har fått det meste på plass nå, men må nok eksperimentere litt mer med plasseringen av subbene. Tror det er litt jevnere frekvensgang å hente under 40Hz bare med plasseringen. Har testet med REW og kjørt Audyssey MultiEQ Pro etterpå og målt igjen med REW. Det låter bra nok for påsken, men skal ta det grundigere når jeg får en hel ledig helg. Har også fått litt hjelp av BEF med forsterkerinnstillingene, den mannen er bare helt rå på å få dette til for meg!
    Vi snakket også litt om kabinettene til Maelstromene. Det nyeste er ca 30 liter større, og dette er kanskje ikke helt optimalt for å få alt til å stemme. Lurer derfor på å bygge noen 500-liters bassreflekskabinetter på sikt. Det kan på papiret se ut som om det skal være mer optimalt for elementet og ytelsen.

Her er et bilde av plasseringen nå:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7499-jpg

Så kan jeg også komme med en liten OT-oppdatering på byggingen av ny kino her i bygda. Det går relativt tregt for tiden, med mye planlegging av viktige ting som skal på plass. Snekkerne har de siste dagene holdt på med isolering i taket, og montering av stålskinner for nedsenket og isolert tak, og oppheng av takhøyttalere og akustikktiltak. Dette er nesten ferdig, og etter påsken blir det vel oppstart for firmaet som skal bygge podiet/amfiet bak. Blir spennende å følge med på, denne kinoen blir helt rå. Første kino i verden designet for Dolby Atmos (alle andre kinoer er foreløpig ettermonterte med Atmos). Barco DP4K-19B, Doremi ShowVault Server, QSC DCP 300 Prosessor, QSC SC-424 Fronter (5stk!), QSC SB-7218 Subber, QSC SR-1020 Surroundht, Creston Touch-panel, Dolby 3D, osv...

Her er litt bilder av ståa slik det ser ut nå:

Montering av stålskinner:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7489-jpg

Frontveggen. Isolasjonen som sees her skal dekkes av kun stoff. Ligner veldig på opplegget i No.3!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7494-jpg

Bakvegg. Her er det skjært ut åpning for projektor:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7492-jpg

Veggene er bygget opp med dobbel gips. Det ytterste gipslaget er noen steder byttet ut med kryssfiner slik at det er godt feste for blant annet sidehøyttalere:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7496-jpg

Her skal det bygges inn skap for styringspaneler. Trekkerør er i 20, 30, og 40mm dim:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7495-jpg

Tok et par bilder av konstruksjonstegninger som snekkerne bruker for kontrollmål. Her salen sett fra siden. Sjekk vinkling på takhøyttalerne, det er to stk rekker som ser slik ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7490-jpg

Bakvegg, med doble klinesofaer helt bakerst!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7491-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7499-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7489-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7494-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7492-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7496-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7495-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7490-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7491-jpg  
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super oppdatering!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,941
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få takke Hunsbedt for gjestfriheten i dag.

Kinoen var akkurat like gjennomført som har sett på bilden og når eier itillegg er en slik blid sørlendingen så må det jo bli en bra dag selv om jeg hadde litt for knapt med tid

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig besøk, Tord! Alltid spennende å møte folk bak "nicket" og diskutere utstyr og erfaringer. Og spesielt kanskje nå, når jeg holder på å planlegge nye høyttalere. Det ble selvfølgelig for lite tid, men vi fikk heldigvis tid til en liten omvisning, med en liten testkjøring på lyd og bilde.
    Håper du kom deg greit hjem med ekvipasjen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Takk for hyggelig besøk, Tord! Alltid spennende å møte folk bak "nicket" og diskutere utstyr og erfaringer. Og spesielt kanskje nå, når jeg holder på å planlegge nye høyttalere. Det ble selvfølgelig for lite tid, men vi fikk heldigvis tid til en liten omvisning, med en liten testkjøring på lyd og bilde.
    Håper du kom deg greit hjem med ekvipasjen!
    Hva slags høyttalere? Miles med bass mid å diskant?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Hva slags høyttalere? Miles med bass mid å diskant?
    Har vel nevnt bygging av disse her et par ganger før:

Planen er å bygge tre av disse i front. I likhet med oppsettet til BEF skal de drives med Crown Itech 4000 forsterkere, i hvertfall bassene.
    Konstruksjonen er basert på inConcert Miles, men med to separate basser og egne kabinetter til diskant, samt 10" mellomtone, Beyma 10MI100. Det kan være at mellomtonen blir endret. Fordelen med separate kasser er jo at man relativt enkelt kan bygge om.

Kabinettene blir litt endret i forhold til de man ser på bildet. På grunn av nedsenket demping i tak og sandfylt platting har jeg ikke mer enn to meter å gå på i høyden. Kassene blir derfor litt dypere og lavere, med samme bredde og volum. Kassene til bassene skal lages av 30mm MDF. Øvrige kasser blir antakelig i 25mm. Alt arbeid med utskjæring av plater, indre avstivinger og åpninger til høyttalere skal gjøres på store CNC-maskiner hos Trestokken Snekkerverksted her i Kvinesdal. Jeg kommer til å lage en egen tråd om byggingen, fra hele plater til ferdige kabinetter. Oppstart blir antakelig i august, elementene må anskaffes først slik at jeg har kontroll på dette før byggestart.

Hele poenget med bygging av denne typen høyttaler er min tidligere fascinasjon av hva man kan få til med to små Coral Beta 8" i ett kabinett. Disse spiller lett 115dB i et eksponentialhorn-kabinett. Man har en veldig lettdreven høyttaler med headroom og godt trøkk i bassen og utolig live-følelse. Ulempene er som med de fleste fulltoner i horn en litt klemt/nasal mellomtone. Tror ikke dette blir problemer i det hele tatt med Miles-konstruksjonen, siden denne har flere elementer med ypperlig lydkvalitet. I tillegg er fordelene med forsterkere med DSP åpenbar.

Egentlig er jeg veldig godt fornøyd med mine 26 år gamle Dali 40. Problemet er når jeg skal over 103-106dB. Mer enn dette tåler ikke den tungdrevne konstruksjonen (89dB/1W). De spiller ikke optimalt før man setter en tusewatter på dem, sies det. Og på film og konserter blir dette fort et problem. Jeg mangler det som heter headroom, på godt norsk. Dette vil jeg mest antakelig lett oppnå med Miles i min godt dempede kino. Godt mulig at lyden i disse ikke er like silkemyk som i Dali 40, men den sjansen tar jeg lett.

Budjettet for å komme i mål på dette er nærmere 32.000,- bare for elementene til tre fronter. I tillegg kommer kostnader for MDF. Og så må det etterhvert anskaffes tre Itecher. Men jeg inbiller meg at en slik investering er bedre enn å kjøpe nye/brukte high end hifiht. Gleden med å bygge noe bra selv er mye større enn å bare legge hundre tusen på bordet for å få noe som antakelig alikevel ikke holder mål.
    Jeg holder for tiden på med tegninger i Sketchup, for planlegging av platekutting og optimalisering av utnyttelse av platene. Legger ut disse etterhvert når oppstart nærmer seg.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende og følge med på!!

Jeg ville tenkt litt ekstra på er hvilken vei bassporten skal være. Med at du har en meget sterkt dempet bakvegg ville jeg sett på å satt den i front. En annen ting er å få diskanten i riktig høyde, den bør ikke være noe særlig over ørehøyde du har i lytteposisjon.
    Sist endret av BEF; 05-11-2014 kl 11:50

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post

Jeg ville tenkt litt ekstra på er hvilken vei bassporten skal være. Med at du har en meget sterkt dempet bakvegg ville jeg sett på å satt den i front. En annen ting er å få diskanten i riktig høyde, den bør ikke være så noe særlig over ørehøyde du har i lytteposisjon.
    Fantastisk! Blir veldig bra det projektet vil jeg tro :-) godt du har en masse hjelp rundt forbi, lager bare alt bedre å lettere

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse ser meget spennende ut! Men jeg stusser egentlig om det er noe spesiell grunn for basselementene ikke er i bunn av nederste kass og i topp på øverste kasse?
    Som BEF også påpeker så er diskant i riktig høyde litt alfa omega med dette hornet da de er litt "lasere" i så måte.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir det spennende å følge med på videre!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,941
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må huske at med 3 vegs Beyma så må du da enten inn med passive filter eller har flere forsterkere enn 3 stk iTech 4000! Effektmessig er det kanskje litt bortkastet å ha så mye effekt på diskant og mellomtone som hva en iTech leverer, 1/10 av effekten holder egentlig

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville tenkt litt ekstra på er hvilken vei bassporten skal være. Med at du har en meget sterkt dempet bakvegg ville jeg sett på å satt den i front. En annen ting er å få diskanten i riktig høyde, den bør ikke være noe særlig over ørehøyde du har i lytteposisjon.
    Takker for innspill, BEF! Regner med at du blir "tungt" involvert etterhvert, særlig med oppstart når DSP skal på plass. Det kan bli nødvendig å invitere deg nedover i høst...
    Ellers kan jeg nevne at bassportene skal og må settes i front grunnet den dempede bakveggen. Og diskantene vil nok havne i hodehøyde. Kabinettene til basser blir en del lavere enn hos gargoyle.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Må huske at med 3 vegs Beyma så må du da enten inn med passive filter eller har flere forsterkere enn 3 stk iTech 4000! Effektmessig er det kanskje litt bortkastet å ha så mye effekt på diskant og mellomtone som hva en iTech leverer, 1/10 av effekten holder egentlig
    Jeg holder mulighetene åpne også for andre forsterkere, og for eks miniDSP
    Effektmessig blir det overkill med Itech, men jeg kan få en god avtale på brukt utstyr...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Men jeg stusser egentlig om det er noe spesiell grunn for basselementene ikke er i bunn av nederste kass og i topp på øverste kasse?
    Er det fordeler med det? Kom gjerne med en forklaring, slikt kan være nyttig å få på banen før byggestart!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Er det fordeler med det? Kom gjerne med en forklaring, slikt kan være nyttig å få på banen før byggestart!
    Det blir vel sagt at optimal plassering av basser er en i hvert hjørne, 4 på frontveggen og 4 på bakveggen. Og for å komme nærmest mulig hjørnene, burde disse basskassene vært snudd opp ned..

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å få en bass helt nede ved gulvet og helt oppe ved taket hjelper en på responsen og å kansellere stående bølger i rommet. Derfor jeg alltid anbefaler folk å bygge tårn som går helt fra gulv til tak når de skal bygge tårnbass. plasserer du i tillegg 2 tårn 1/4 og 3/4 inn fra sideveggene vil dette hjelpe enda mer. Nå husker ikke jeg hvor du har plassert subbene dine i ditt rom helt, men tipper at 1/4 og 3/4 ikke er så langt unna der du har plassert dem for best respons. Men husk at dette er kun teoretisk, og det beste er alltid å teste optimal plassering i rommet det skal spille i. Teori og praksis er 2 forskjellige ting.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å plassere en bass helt nede mot gulvet eller oppe mot taket, vil bli det samme som å sette en sub helt inni et hjørne. Det som er det viktige er å få en bass "mot" gulvet og en "mot" taket, men trenger ikke å stå helt imot. Dette vil være positivt i forholdt til rom noder og kanseleringer. slikt at man får en bedre bassrespons.

Fordelen Hunsbedt har er at front høyttalerne står på et lite positive, dermed kan bass elementet på nedre del stå så og si ned til gulvet. Jeg ville nok satt bassporten mot gulv og tak og elementene.

Jeg ville bygget den opp slik.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-11-05-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Det å få en bass helt nede ved gulvet og helt oppe ved taket hjelper en på responsen og å kansellere stående bølger i rommet. Derfor jeg alltid anbefaler folk å bygge tårn som går helt fra gulv til tak når de skal bygge tårnbass. plasserer du i tillegg 2 tårn 1/4 og 3/4 inn fra sideveggene vil dette hjelpe enda mer. Nå husker ikke jeg hvor du har plassert subbene dine i ditt rom helt, men tipper at 1/4 og 3/4 ikke er så langt unna der du har plassert dem for best respons. Men husk at dette er kun teoretisk, og det beste er alltid å teste optimal plassering i rommet det skal spille i. Teori og praksis er 2 forskjellige ting.
    Mine fire subber er nå plassert i to tårn omtrent 1/4 ut fra sideveggene. Jeg har litt å gå på sideveis ved plasseringen, men de blir stående der de er i dag også etter jeg får nye fronter. Det jeg eventuelt skal forandre på er å bygge nye kasser til Maelstromene, ca doble kassestørrelsen, og sette inn hylleporter. Forandringen på Maelstromene tror jeg er til det positive. Boschmannsubbene, som står på toppen av Maelstromene, fungerer veldig bra nå etter at jeg satte på flenser slik at luftstrømmen i portene ble forbedret.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å plassere en bass helt nede mot gulvet eller oppe mot taket, vil bli det samme som å sette en sub helt inni et hjørne. Det som er det viktige er å få en bass "mot" gulvet og en "mot" taket, men trenger ikke å stå helt imot. Dette vil være positivt i forholdt til rom noder og kanseleringer. slikt at man får en bedre bassrespons.

Fordelen Hunsbedt har er at front høyttalerne står på et lite positive, dermed kan bass elementet på nedre del stå så og si ned til gulvet. Jeg ville nok satt bassporten mot gulv og tak og elementene.

Jeg ville bygget den opp slik.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-11-05-jpg
    Se det ja, det var akkurat slik jeg tenkte å prøve å bygge dem!
    Tror ikke det blir noe problem med portene heller, merker kun bittelitt bevegelse i lerretet ved svært høyt volum. I tillegg vil jo dette også bare gjelde for senteren, da sidehøyttalerne kommer utenfor lerretet.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, fantastisk! Dette blir utrolig spennende å følge med på. Særdeles glad for at jeg ikke bor langt unna. =D

Side 146 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 142 143 144 145 146 147 148 149 150 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •