Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 143

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 143 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 139 140 141 142 143 144 145 146 147 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 2,841 til 2,860 av 3428
    Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var endelig L&B handlet inn. Gratulerer med flott artikkel,om enn noe kort.
    Velfortjent skryt,og flott avslutning for Akto,men kommer virkelig til å savne "Hjemme Hos" reportasjene hans ja.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omsider fått lest reportasjen i Lyd&Bilde av Atle T. Jeg var jo så heldig å få være med ned på besøket og det jeg leste i reportasjen stemmer 110% med de inntrykkene vi snakket om på turen hjem fra det flotte besøket!

Nok en gang, tusen takk for den gjestfriheten du viste oss og for en meget flott opplevelse i kinoen din!!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt bladet, men foreløpig bare fått tittet på bildene. Regner med å få lest reportasjen snart. Gleder meg.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Fikk endelig tak i et nummer på Elkjøp, sammen med E.T. som lå inni bladet.

Har bare skumlest foreløpig, men det var mye skryt ja, og det sier ikke lite når en vet hvem det kommer fra
    Fikk absolutt følelsen at Akto og BEF trivdes når de var på besøk. Og det er jo ekstra morsomt når man vet at Akto har vært i en del bra kinoer til nå. Også det at man ikke trenger å ha utstyr for en million for å få det til å svinge i godstua...

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Da var endelig L&B handlet inn. Gratulerer med flott artikkel,om enn noe kort.
    Velfortjent skryt,og flott avslutning for Akto,men kommer virkelig til å savne "Hjemme Hos" reportasjene hans ja.
    Takk for det, kvindølen! Jeg kommer også til å savne Aktos "Hjemme hos". Dette er utvilsomt noe av det mest interessante som kommer på trykk innen hobbyen, ikke bare i L&B, men i alle magasiner. Håper det ikke går så lenge før vi får nye kinoer å lese om, og da igjen fra Atles hånd!

Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Har omsider fått lest reportasjen i Lyd&Bilde av Atle T. Jeg var jo så heldig å få være med ned på besøket og det jeg leste i reportasjen stemmer 110% med de inntrykkene vi snakket om på turen hjem fra det flotte besøket!

Nok en gang, tusen takk for den gjestfriheten du viste oss og for en meget flott opplevelse i kinoen din!!
    Virkelig flott at du tok deg tid til å være med nedover, BEF. Fikk sannelig godt bruk for dine kunnskaper når vi skulle sette opp forsterkerne. Og uten deg hadde jeg ikke hatt så god lyd i kinoen som jeg har nå. Du er hjertelig velkommen nedover igjen, huset på Øye står klart!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for i går! Jaggu satt det ikke som ei kule.
    Moro å høre at rommet skiller såpass på innspillinger. Når vokalen er lagt på etterpå, er det tydelig at vokalisten ikke står sammen med resten av ensembelet, og ditto på live plater blir det helt annet rom.

Jeg ble (som vi snakket om) ikke helt klok på dynamikken, for i noen sanger smalt det til, men i andre var det mer tilbaketrukket. Jeg tror faktisk det er rommet som er nådeløst Da har du lykkes, spør du meg. Skal bli særs moro hvis du får inn BigMiles en dag, å høre hva det gjør for noe med rommet og dynamikken. Før jeg glemmer å minne deg på det, sjekk alle skruer Dybden i bassen, ja hva skal man si? Det gikk dypt og kontrollert. Jeg kunne sittet i flere timer og bare scrollet rundt med forskjellig musikk.

Så var det film. Først litt demo med Art of flight, og jeg fikk sett HW-50 in action. Lysterk jævel som pumper ut de mest fortryllende bilder, og filmens innhold gjorde sitt den også for en gammel snowboarder. Den er bestillt.

Så kom rosinen i pølsa for min del, som gjorde at gliset bare ble stoppet av ørene. Det ble uttrykt noen gloser også. H satte på Pacific Rim på 3D. Det var min første opplevelse med 3D på hjemme PJ. Søkke og snøre!! Jeg digger det formatet! Følte umiddelbart at jeg ble sugd inn i handlingen, og jeg kunne lett sett hele filmen.
    Med nesa etterhvert vendt hjemover begynnte jeg å fundere på hvordan dette skulle finansieres?? Trengte ikke overtale kona da jeg kom hjem engang. Hu så engasjementet og det barnslige gutteuttrykket, da jeg prøvde å fortelle hvordan dette hadde vært. Hu sa bare: Tja, du får kjøpe den, så får jeg ta noen kroner til nye hagemøbler! Snakk om bra kone-emne
    Da blir det ombygging av lerretsvegg også...aauch! Vel, det skjer ikke i morgen, men det er liten tvil om at det er den veien det går. Må bare få lyd i egen kino nå.

Takk for særs gode pølser, Arve, og så må du huske å takke kona for gulrotkaka (hvis jeg glemte det). Håper vinen smakte.

Chris

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk i like måte, Chris! Veldig greit med besøk, og som vanlig klarer vi selvfølgelig å snakke oss helt bort før vi plutselig ser at vi har brukt halvannen time på garasjeloftet, blant treningsutstyr, tidligere høyttalerprosjekter og gamle kinoforsterkere! Håper du kan bruke noe av det du fikk med deg, hvis ikke er du nærmere et forbrenningsanlegg enn det jeg er...

Og som du nevner, så fikk jeg for andre gang bekreftet noen ulyder fra høyttalerne mine. Har merket dette tidligere også, da med en kameratgjeng og litt promille involvert.
    I forbindelse med lytting på noen særdeles basstunge låter av på høyt volum ble det hørt noen ulyder fra en av Daliene, eller subbene. Jeg trodde først at det var Daliene, men dette ble avkreftet i dag. Det er heller ikke så sannsynlig siden disse blir delt på 80Hz, og derfor ikke har så ektremt mye energi i subområdet.
    Ulydene kom fra bassrefleks-portene på Boschmannsubbene. Ulydene fra portene kommer når jeg nærmer meg maksvolum av det jeg tør å dra på. Jeg har brukt anbefalt rørdiameter 10cm, med lengde på 15cm. Det er ikke satt på flenser på rørene. På bruksanvisningen blir det opplyst at det ved 104liters kabinett skal brukes ett stk rør, slik angitt under (fra medfølgende forslag til kasse):

2nd order vented bass reflex ported enclosure for an overwhelming output, higher efficiency and more controlled bandwith:

Net vol 3,70 cubic ft (104 liter)
    Vent size 4" (D) x 6" (L) (Dette antar jeg er et rør med diameter 10cm og lengde 15cm. Kan det være jeg har misforstått, skal det være en åpning på 4" x 6" istedenfor?)
    Tuning freq 31,3Hz
    SPL 105 dB

Her er dataene for elementet: http://www.boschmann.com/images/para...W15%20NUKE.pdf

Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Det er ikke aktuelt å bygge nye kasser, da nye 18" alikevel skal erstatte disse som neste prosjekt. Alternativer er å skaffe flenser slik at det blir mindre blåselyder, eller å bygge om til hylleporter...

Edit: Takk igjen for vinen, skal hilse tilbake fra fruen. Hun lager ikke gulrotkake til hvem som helst...
    Vinen skal nytes på onsdag, til en saftig hjemmelaget pizza
    Sist endret av Hunsbedt; 03-16-2014 kl 21:40 Begrunnelse: Glemte å takke...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble forresten oppmerksom på denne nå i kveld!

Takk igjen til Atle Torp i Lyd & Bilde, for fin reportasje. Veldig flotte (og flere) bilder på nettutgaven!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja du sier noe Vi AVgutta er jo helt utsultet på å prate real-life når vi først møtes, istedenfor å droodle her inne. De Coral hornhøytalerene dine spilte faktisk helt villt (for de uinvidde; noen gamle DIY greier han har på garasjeloftet). Vi får se om det kan brukes. Blir ikke satt i virke umiddelbart, og det kommer litt ann på hvilken retning jeg går.

Så det var 15"erne ja. Mistenkte det. Tror ikke du har gjort feil når det kommer til subbene. Har du regulerbare porter? Det får du tak i på Dynabel i 10cm diameter, og da kan du teste det ut i samme kasse, bare å forandre lengden, og de har flens. Må få Stealt eller noen andre tech-hoder til å simulere tror jeg.
    Ikke gidd å bygg noe annet. Jeg tror vi hadde relativt høyt volum, og det var heller ikke noe problem på film, som jeg kunne høre iallefall?

Pizza og Amarone?? Hehe, det er beina på jorda Bøyer meg ydmykt for at jeg er av de heldige som får smake den kaka. Kanskje bra jeg måtte avgårde etterhvert, for jeg mistenker at vi hadde kverket hele fatet, kunne vi holdt på lenger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Hehe, ja du sier noe Vi AVgutta er jo helt utsultet på å prate real-life når vi først møtes, istedenfor å droodle her inne. De Coral hornhøytalerene dine spilte faktisk helt villt (for de uinvidde; noen gamle DIY greier han har på garasjeloftet). Vi får se om det kan brukes. Blir ikke satt i virke umiddelbart, og det kommer litt ann på hvilken retning jeg går.
    Hehe, synd at jeg ikke kjøpte også diskanthornene til Coralene, for tredve år siden. Det kunne totalt sett ha blitt meget bra den dag i dag. Det er jo sikkert enda bedre løsninger å få tak i nå, så jeg får nå se hva det blir til etterhvert

Så det var 15"erne ja. Mistenkte det. Tror ikke du har gjort feil når det kommer til subbene. Har du regulerbare porter? Det får du tak i på Dynabel i 10cm diameter, og da kan du teste det ut i samme kasse, bare å forandre lengden, og de har flens. Må få Stealt eller noen andre tech-hoder til å simulere tror jeg.
    Ikke gidd å bygg noe annet. Jeg tror vi hadde relativt høyt volum, og det var heller ikke noe problem på film, som jeg kunne høre iallefall?
    Har sett på de flensene på Dynabel. Hvis det ikke blir en hylleport er nok det veien å gå. Det dumme er at jeg bestilte 8 og 10cm flenser på AVshop på nyåret, men selvfølgelig var de utsolgt for 10cm-flensene...

Pizza og Amarone?? Hehe, det er beina på jorda Bøyer meg ydmykt for at jeg er av de heldige som får smake den kaka. Kanskje bra jeg måtte avgårde etterhvert, for jeg mistenker at vi hadde kverket hele fatet, kunne vi holdt på lenger.
    Husker for noen år siden, jeg hadde laget min sedvanlige pizza med kraftig smak, og jeg og en kompis drakk opp to flasker vin til godt over tusenlappen. Det rakk til litt ost og greier til dessert også...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Boschmannsubbene får ny lyd...

Det er en stund siden det ble postet noe om bygging her, så det blir rettet på i dag. Jeg har nemlig brukt noen få timer i helgen, innimellom passing av eget slyngel, til ombygging av Boschmannsubbene. Bassdal var vel den eneste som svarte (via PM) på mine "rop" om hjelp vedrørende blåselydene. Temaet er vel egentlig ikke så interessant, og skulle kanskje ha vært postet i en egen tråd. Velvel, hvis Bassdal får tid skulle han gjøre noen simuleringer, kan bli interessant å se hva det kan bli.

Uansett, flensene ankom allerede på fredag, og siden kinoen skal brukes mye i uken som kommer så måtte det handles raskt. Det ble en del arbeid også, siden flensene krevde større åpning på frontbaffelen. Jeg måtte dessuten bygge en ny plate til fresen, og lage ett feste for den midt i portåpningen. Selvfølgelig passet heller ikke det røret jeg hadde brukt til de nye flensene, men heldigvis var jeg lur nok til å bestille nytt, beregnet til disse.

Når hjernen hadde fått tenkt seg om litt gikk det egentlig fort, og subbene ble raskt trillet i trillebår opp i kinoen igjen. Montering og testing...og for en FORSKJELL! Det var som å ha to helt nye og større subber. Ikke bare spilte det renere og dypere, det var (nesten) ikke antydning til blåselyder. Spesielt på promillenivå ble dette imponerende. Men også ved lavere nivå inbiller jeg meg at det ble bedre. I tillegg til endring av fase på den store Maelstromen for en tid siden, er vel dette den største oppgraderingen jeg har gjort på noen måneder. At jeg kunne være så dum å tro at det var nok med bare et rett rør?? Nei, bygger jeg bassreflekser igjen blir det med flenser, i begge ender, takk!

Her er bilder fra jobben, beklager rot som ligger og slenger rundt. Ledig tid ble brukt til ombygging, ikke rydding.

Elementene ble tatt ut og plasser på en Ringneskasse. Den passet meget bra til formålet, og heldigvis hadde jeg vært lur nok til å spandere på meg litt ekstra høyttalerkabel, beregnet for slik "service".

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7481-jpg

Her sees kloakkrøret jeg hadde brukt, og nytt rør. De nye er forbausende tynne i "godset", uten at dette har noe å si antar jeg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7482-jpg

Her sees ytre flens, som var årsaken til endel arbeid med ny utfresing av større åpning:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7483-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7485-jpg

Jeg lagde det nye røret to cm lengre, siden flensene i begge ender utvider røret en del. Gammelt rør var 15, nytt 17cm langt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7486-jpg

Ikke akkurat en ærerik transport, men det sparte ryggen for femti kilo og femti meter...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7487-jpg

Resultatet ble ikke så værst, i all sin usparklede prakt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7488-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7481-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7482-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7483-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7485-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7486-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7487-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7488-jpg  

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, massive kasser det der Morro å lese at det ble bra.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ganske fort ganske mye penere og så mer proffesjonelle ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggeleg å se dette
    skal komme med en grov simulering, er Dessverre LITT usikker på om eg får gjort det i kveld som eg lovde, (diesel lekkasje på en bil som eg må reparere først)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hehe, massive kasser det der Morro å lese at det ble bra.
    De er rimelig tunge i forhold til størrelsen, ja. Utrolig hvor mye juling dette elementet tar, kan presse dem relativt hardt med I-Tech 6000.

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Ble ganske fort ganske mye penere og så mer proffesjonelle ut
    Ja, ser mye greiere ut. Må vel sparkle dem også, hvis de skal selges når jeg bygger nytt...

Sitat Opprinnelig postet av bassdal Vis post
    Hyggeleg å se dette
    skal komme med en grov simulering, er Dessverre LITT usikker på om eg får gjort det i kveld som eg lovde, (diesel lekkasje på en bil som eg må reparere først)
    Ja, det ble en fin ombygging, og vel verdt pengene.
    Det haster ikke med simuleringen, bare ta det når det passer. Mye viktigere å reparere bilen din!

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leeekkert :-)

Håper på audiens en gang i våres... :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThomasOslo Vis post
    Leeekkert :-)

Håper på audiens en gang i våres... :-)
    Takk!
    Audiens er vi som regel alltid åpne for, bare send meg en PM så ordnes det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OT: Ny kinosal på gang

Er på jobb i kveld og tok med meg kameraet for å ta noen bilder i den nye kinosalen. Snekkerne fra BRG holder på med å plate veggene. Bygget er støpt i 25cm betong i sin helhet, og blir altså nå innredet med rom-i-rom konstruksjon.

Her ser man frontveggen. Den er bygd opp av 2x8" isolert reisverk, dobbelgips, festet med dempklips i betongen. Utenpå dette kommer så et nytt lag 2x8", også dette isolert med dobbelgips. Utenpå dette kommer antakelig demping for baffelvegg. Proffene gjør det meget solid, morsomt å følge med på!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7468-jpg

Nytt bilde av frontvegg, her sees den indre 2x8-veggen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7469-jpg

Inngangsåpningen midt på høyre sidevegg. På bakveggen sees åpning for projektor.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7474-jpg

Bakre hjørner utbokset for ventilasjon og avløp fra tak:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7475-jpg

Bakre vegg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7476-jpg

Utsiden av bygget. Ny kinosal blir helt til venstre i bildet. Den gamle kombisalen ligger helt til høyre i bildet, bak nybygget. Her sitter altså jeg nå...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7478-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7468-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7469-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7474-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7475-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7476-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7478-jpg  

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: dobbelpost

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ja, ser mye greiere ut. Må vel sparkle dem også, hvis de skal selges når jeg bygger nytt...
    gi meg en PM om du finner på og selge

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt, jeg tillater meg et OT spm:
    I bildet av verkstedet ditt, er benken hjemmelaget? Det var spesielt skuffeløsningen som fanget mitt øye. Har du laga skuffene selv, og evt hvor fikk du tak i skinnene?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 143 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 139 140 141 142 143 144 145 146 147 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •