Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 141 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Syns du det fungerer greit med såpass lange HT kabler? Leser litt forksjellig på nettet, virker som brorparten foretrekker lange signalkabler for så å ha effektamper forran sammen med ht.
    Synes nå selv at det ikke har vært noen problemer med lange høyttalerkabler. På frontrekka er det senter og subber som har lange kabler (8-10m) Kablene er av proffkvalitet og ble brukt på vår lokale kino der jeg jobber. Og da med strekk opp i godt over 30m...

Jeg har prioritert å bruke gode koblinger til subbene og surroundht, der blir det for det meste brukt Speakon-kontakter.
    Subbene mine blir drevet av Crown Itech-forsterkere. Disse bråker såpass at det blir umulig å ha dem bak frontvegg ved subbene. Det ble også vanskelig å ha dem i racksapet, både på grunn av varme og støy. De står nå inne i teknisk rom.
    Daliene blir drevet av hver sin Vincentforsterker, da med 1m lange høyttalerkabler og ca 10m lange XLR koblede signalkabler laget av skjermet mikrofonkabel. Det gikk ikke med vanlige DIY RCA-kabler. Det ble hørbar støy, og det er jo ikke greit. Forsterkerne står rett ved siden av Daliene, og det fuker fint (klasse A forsterkere).

Litt usikker på hva jeg skal gjøre, tenkte egentlig å ha effektene forran - men har også crown oppe til vurdering, hvertfall til subber, og den har vel innebygget vifte så er jo ønskelig å ikke ha den i selve kinorommet, men i racket bakerst. Sub signalene er kanskje ikke så følsomme, så kanskje en kvasi løsning med effekten til subbene bak og resten forran er å foretrekke?
    Du kan glemme å ha Crownene inne i kinoen. De plasseres utenfor kinoen, eller i et eget luftkjølt skap. Iteckene er stille ved oppstart, men viftene starter opp så snart det er driftstemperatur på dem. I tillegg kjøres viftehastigheten opp og ned, og dette gjør at det blir uholdbart å ha dem inne i kinoen.
    Må du ha lange kabler til subbene, så gå for god kvalitet med godt nok tverrsnitt. Jeg har gått for en vanlig kabel proffene bruker, Supra 2x4 kvadrat OFC høyttalerkabler.
    Og må du trekke lange signalkabler så er balanserte XLR veien å gå, hvis du har mulighet til det.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget utfyllende svar.

Da kan det se ut som løsningen med crown bak kinoen i teknisk rom, og effekter til resten forran er den beste løsningen. Kommer definitivt til å gå for XLR kabler der hvor jeg trenger langesignal kabler. Hvis jeg ombestemmer meg, og kjører alt av forsterkeri i teknisk rom kan jeg jo bare trekke om, så blir ikke helt låst.

Speakon kontakter skal jeg notere meg - ellers har jeg også bare vurdert at HT kablene til subbene blir koblet direkte i begge ender for å spare ekstra koblingspunkter/feilkilder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speakon kontakter skal jeg notere meg - ellers har jeg også bare vurdert at HT kablene til subbene blir koblet direkte i begge ender for å spare ekstra koblingspunkter/feilkilder.
    Speakonkontakter i begge ender er veldig lurt. Og da kan man garantere for at det ikke blir feil på polaritet, eller kortslutninger. Det var det jeg tenkte i hvertfall. Og hvis man senere må forandre noe gjøres dette svært enkelt med bare med en stjerneskrutrekker.
    Ulempen med direktekobling er at kablene liksom ikke sitter helt godt nok fast, nesten uansett hvordan låseskruene ser ut. I tillegg er de utsatt for brekkasje hvis man flytter rundt på ting, og kobberstrands kan så løsne. Men man kan jo spare koblingspunkter, det er jo sant...

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, virker jo veldig kurrant dette - og koster jo knapt noe. Jeg skal eksperimentere litt når jeg kommer så langt, men hvis jeg kan plassere alt elektronikk i teknisk rom er dette absolutt å foretrekke estetisk sett.

Det står 4 pol kontakter, regner med at de betyr at man kan bruke den på to ht?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står 4 pol kontakter, regner med at de betyr at man kan bruke den på to ht?
    Jepp, det kan man! Fint når man har flere subber på samme utgang!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - ellers har jeg også bare vurdert at HT kablene til subbene blir koblet direkte i begge ender for å spare ekstra koblingspunkter/feilkilder.
    Ikke gjør dette! Jeg har lang og bitter erfaring med dette fra mine Miles.... Det ender alltid opp med bytting, flytting og skit og lort... Terminaler i hjemmebygg!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Notert

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Notert
    Notert indeed, jeg hadde oprinnelig planlagt å blindlokk på alle HT, da brosjan mente det bare ble et unødvendig ekstra ledd i koblingen, men disse kontaktene ser jo meget lovende ut.
    Er de vanskelig å lodde til?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jepp, det kan man! Fint når man har flere subber på samme utgang!
    I see Har du noe bilde der man ser hvordan det er koblet inn på ht utgangene på forsterkne?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see Har du noe bilde der man ser hvordan det er koblet inn på ht utgangene på forsterkne?
    Niks, har ingen bilder av det slik. Jeg har den luksus at jeg har to forsterkere til mine tre subber, så Maelstromen kjører med den ene Itechen brokoplet, mens de to Boschmannsubbene bruker hver sin utgang på den andre Itechen. Jeg hadde tenkt å drive alt med en forsterker i starten. Da kunne jeg ha brukt begge Boshmannsubbene i en plugg, så det er jo en grei løsning Speakon har. Jeg bytter ikke utstyr ofte, og kan gjerne ha samme forsterker i 15-20 år hvis alt funker greit. Men som Atle sier, bytter du ofte rundt på ting så gjelder det å ha tunga rett i munnen...

Det behøves ingen lodding i kontaktene, og det er vel heller ikke anbefalt. Kontaktflaten blir mye større med kabelen klemt i skrukoblingene. Dessuten klemmer bakstykket på Speakon utrolig godt på kabelen, slik at strekking unngås. Vil man være ekstra sikker, så sett på et 10cm langt avlastningsrør av plast over kabelen. Det har vi gjort på kinoen der jeg jobber, siden det er en kombisal med mye flytting av utstyr.

Når det gjelder terminaler på hjemmebygg, så er jeg ikke enig i at dette alltid er best. Mye billigdrit å få kjøpt, der kabler løsner bare man snur litt på høyttalerne. Bruker man bananplugger, så skal kabelen festes skikkelig i disse, og terminalene skal holde godt på pluggene. Som regel så sitter alt veldig løst, og kortslutningsfaren blir dermed lett. Jeg har aldri hatt problemer med speakon. Der sitter koblingene låst, og man kan omtrent løfte høyttalerne etter dem, om kablene er solide nok...
    Sist endret av Hunsbedt; 02-23-2014 kl 21:29

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tid til å sitte på AVForum nå da, Hunsbedt?? Trodde det var masse kaker og styr....

Gratulerer med dagen!!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for det, MorJohan! Med småbarn i huset, og jobb i morgen blir det ingen festing i dag, desverre. Kakene er (nesten) fortært og gjestene gikk da det var leggetid for ungene. Nå sitter jeg og styrer med FB der det var et vanvittig oppstyr, samt oppdateringer her på forumet (som har vært nede helt siden i går kveld).
    Greit med bursdag, men en dag uten AVforum er ingen dag. Så nå håper jeg på stabil tilgang fremover...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dag uten AVforum er ingen dag. Så nå håper jeg på stabil tilgang fremover...
    Enig der,- har hatt abstinenser i hele dag....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjemme hos i Lyd & Bilde. Av Atle Torp.

Da kom årets bursdagsgave, neeesten på dagen i posten i dag. Lyd & Bilde nr 3. Side 108. Say no more...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... nesten så jeg må kjøpe Lyd & Bilde igjen (tror ikke jeg har gjort det på 10 år)!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får nok bladpusheren et besøk av meg også...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ta en tur på Narvesen til helga da
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,826
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kom årets bursdagsgave, neeesten på dagen i posten i dag. Lyd & Bilde nr 3. Side 108. Say no more...
    Var en fin tur, så blir spennende lesning

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Var en fin tur, så blir spennende lesning
    Veldig hyggelig å få besøk av dere, og dere er hjertelig velkomne igjen. Må jo prøve å få til noe igjen, når sommeren kommer på plass her i sør...

Side 141 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •