Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 140

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 140 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 136 137 138 139 140 141 142 143 144 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 2,781 til 2,800 av 3428
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig bra atledreier!

Et par spørsmål:

Er ikke AF er en linær skala? Dvs. 0,5 tilsvarer -3dB reduksjon i energi? Eller er det ikke en direkte relasjon mellom AF og energimengden den absorberer?

Har du erfaringer på hvordan plastfolie (dampsperre) påvirker demping og lydgjennomgang? Jeg har kaldt loft og kald knevegg. I prinsippet kunne jeg åpnet opp ved å fjerne veggplatene og eksponert lydplater i veggen for å få bedre demping, men dampsperren (mot varm side) blir jeg uansett ikke kvitt.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er usikker på om man kan oversette AF direkte til demping for et diffust lydfelt. Vet heller ikke hvordan en membran påvirker absorbsjonen, det har jeg ikke studert.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,528
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott gjennomgang dette Atle - kjekt å vite
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir forskjellene mellom 50mm og 100mm rockfon industrial? Altså et plott for med og uten 100mm luft med 50mm plate hadde vært fint.

Ellers fant jeg her http://www.glava.no/sitefiles/1/doku...Dok_2025_1.pdf at Glava A35 har en densitet på 16,5kg/m^3.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, Midas! Visste jeg hadde sett de tallene et sted!

Får ikke laget PDF-filer her hjemme, skal poste grafen for 50mm i morgen. Men den er litt mer effektiv i midbassen, og mister litt effekt nedover (de er like på ca 50Hz) i forhold til 100mm plate. Begge med 10cm luft. 50mm er en hel del bedre i midbassen, overraskende nok.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra innlegg, Atle! Jeg skal lage en snarvei på førstesiden til Den store Dempeposten, slik at den enkelt kan finnes hvis man lurer på noe. Dette er så bra at det burde ha vært i en egen akustikktråd, men slike spesialtråder har det for vane å "forsvinne" etterhvert som nye tråder kommer til...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget en enkel skisse som viser hvor jeg har dempet i kinoen, og hva det er dempet med. Jeg har tatt med også dempingen i taket.

Over stjernehimlingen så er det lagt opp 50mm Glava. Bak lerretet i taket ligger det 100mm Glava, med like mye luft over. Disse Glavaplatene ligger oppå porøse akustikk-takhimlingsplater.

Veggen bak lerretet er heldekket med 100mm Glava. Hjørneabsorbentene er ca 60cm dype. Sideveggene her har fra 100-200mm Glava

på hver side av stjernehimlingen er det to stk Rockfon-plater. De fremste, mot frontvegg, er 100mm tykke, med like mye luft over. De bakerste er 80mm, med 120mm luft over.

På sideveggene er det 100mm Rockfon og like mye luft fremst mot frontvegg. Mellom søylene er det 50mm Rockfon, og like mye luft bak.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-akustisk-demping-kino-jpg

Bakerst i rommet er det ingen demping, verken i vegger eller tak. Siden dybden bak stoffveggene her ikke er mer enn 100mm, vet jeg ikke hvor mye vits det er å gjøre noe her. I taket er det over 20cm luft, så der kan det kanskje ha noe for seg med diffusorer.
    Jeg har heller ikke fylt opp søylene langs veggene med noe, her er det plass til en god del.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-akustisk-demping-kino-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaterer posten min men 50mm Rockwool, og typiske "corner chunk" Bassfeller

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    @Atle, supert innlegg rundt temaet akustikk og ulike plater.

Er spennende det du kommer frem til rundt Rockwool vs Glava. Rockwool om du vil ha intil 10cm plater ( evnt 10cm plate + 10cm luft ) og Glava om man vil lage enda tykkere absorbenter. Men dette vil da også bety at for lydisolasjon mot andre rom evnt mot naboen så vil Rockwool gi bedre dempong enn Glava når vi bare ser på isolasjons materiale.

Og så for å ta den enda lenger, Om man lager til en absorbent på sideveggen med 10cm Rockwool, 10 cm Luft og 10cm Rockwool vil dene bli for tykk til at rockwool.en vil gjøre den jobben man er ute etter? Vil man da kunne like gjerne lage cornerchunks med Glava?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompositt-absorbenter blir fort svært vanskelige å regne på. Har man 30cm dybde ville jeg heller brukt Glava 35 som har kjente egenskaper enn å lage noe hikkemikk med flere materialer. Husk også at denne kalkulatoren regner på REFLEKTERT lyd, ikke lydgjennomgang. Ser man på ren lydgjennomgang vil jeg tro man kan mer eller mindre addere AF for de forskjellige lagene per frekvens.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det akustisk forskjell på Rockfon industrial natur/opal/black?

Jeg er på nippet å bestille Opal, fordi det nok basser fargepaletten min best, men jeg ser de fleste her i forumet refererer til natur (som er umalt fleece).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Er det akustisk forskjell på Rockfon industrial natur/opal/black?

Jeg er på nippet å bestille Opal, fordi det nok basser fargepaletten min best, men jeg ser de fleste her i forumet refererer til natur (som er umalt fleece).
    Tror disse har identiske kapasiteter: http://www.rockfon.no/verkt%C3%B8y+-...tsammenligning

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er kun fargen på framsiden som er forskjellig.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du lett fjerne akustikkplatene bak rammene? Eller er det permanente løsninger.
    Fine skisser du lager. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Kan du lett fjerne akustikkplatene bak rammene? Eller er det permanente løsninger.
    Fine skisser du lager. :-)
    Det er meget lett å forandre akustikkplatene på veggene, særlig i førsterefleksområdet. Men det er her jeg er mest skeptisk til å fjerne ting også. Det er mulig at feltet mellom søylene lengre bak på sideveggene hadde vært bedre tjent med diffusorer. Ulempen er at disse hadde blitt bare 10cm dype.
    Ellers er ingen ting nødt til å være permanent. Det er det som er fordelen med stofframmene. De kan lett demonteres. Det er ca 70 rammer i tak og på vegger som er "løse". Bak disse rammene er det fra 30 til 10cm luft. Rammene til surroundhøyttalerne er også løse, og i midten av disse er det 45cm inn til veggen. Disse er foreløpig tomme (bortsett fra surroundht, selvfølgelig. Her kan alt fra ekstra subber til akustikktiltak settes inn.

Jeg lurte på et par ting med Marantz-prosessoren som jeg har oppdaget etterhvert med målingene, håper at det ikke gjør noe at jeg tar det her siden du har samme som meg:
    -Nivåforskjell på lydnivå mellom settingene "Stereo" og "Auto". Ved kjøring av vanlig tokanalslyd ligger Auto ca 3-7dB over i nivå (under 100Hz) hos meg...
    -Ved Audysseykalibrering kan man ikke stole på at fasen blir rett ved bruk av flere subber. Dette ble feil hos meg både ved prosessorens egen gjennomkjøring, og ved MultiEQ Pro...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at ved litt testing med hvor du demper rommet i front kan du bli kvitt en del av flutter problematikken. Det skiller sikkert en del fra rom til rom, men mine erfaringer er positive ihvertfall.

Det er mange uker siden jeg har fått brukt Hifi rommet, vært på reise men kommer hjem tidlig søndag morgen. Håpet å få noen timer i ro og fred før nye turneer står på tur. Skal sjekke det du skriver. Har enda ikke fått målt med det nye måle utstyret jeg kjøpte, pc'n jeg har er lite samarbeidsvillig. Så må kjøpe en ny. Er kun Mac som gjelder i mitt hus, og det liker jo ikke programvaren. Det du skriver ang fase osv i bassen er en bugg visstnok, men dette skal vel bare forekomme når filteret lagres og hentesfrem igjen? Eller? (Har jo ikke prøvd)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd at fasen ikke er optimal selv med "ferske" målinger. Men det rare er at det som regel SPILLER svært bra etter korreksjon, selv om man måler at fasen ikke er korrekt.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    hehehe...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Har opplevd at fasen ikke er optimal selv med "ferske" målinger. Men det rare er at det som regel SPILLER svært bra etter korreksjon, selv om man måler at fasen ikke er korrekt.
    Jeg bare ignorerte feilen (som vistnok skal være en kjent bug), og fikk greie resultater også etter å ha kjørt Audyssey. Selv om fasen da er "feil". Og grafene viser jo hvor galt det kan bli under 50Hz hvis man følger rådene fra Audyssey.
    Har du prøvd hvordan det spiller med fasen korrekt?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du det fungerer greit med såpass lange HT kabler? Leser litt forksjellig på nettet, virker som brorparten foretrekker lange signalkabler for så å ha effektamper forran sammen med ht.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre, tenkte egentlig å ha effektene forran - men har også crown oppe til vurdering, hvertfall til subber, og den har vel innebygget vifte så er jo ønskelig å ikke ha den i selve kinorommet, men i racket bakerst. Sub signalene er kanskje ikke så følsomme, så kanskje en kvasi løsning med effekten til subbene bak og resten forran er å foretrekke?

Side 140 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 136 137 138 139 140 141 142 143 144 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •