Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 139

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 139 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 2,761 til 2,780 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da kan jeg vise en måling av dagens resultat. Mye topper og bunner fremdeles, men dette er med 1/6 glatting og uten Audyssey. Nå er det ikke lengre noe hull rundt 30 Hz, heller en liten dipp rundt 40. Dette var morro. Ellers er grafene høyere opp nokså rotete, men dette er altså uten Audyssey. Grafene viser subbene og venstre front, målt fra sweetspot.
    Hullene ved 117 og 254 kan vel muligens også repareres. Jobber videre i morgen!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-maelstrom-med-og-uten-fasevending-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-maelstrom-med-og-uten-fasevending-jpg  

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er borte i 2 dager og så tar det bare av her i tråden.... Må tydeligvis bare henge med! (jobbet på Deep Purple i DNB Arena i Stavanger jeg håper det var gyldig fravær :P )

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Her ble nok lærekurven litt bratt! Men jeg fikk nå satt i gang Pink PN samtidig med måleresultatet i RTA. Generatoren la opp en "livekurve" som kunne forandres ved å velge forskjellige FFT-lengder i settings-kontrollen. Som du nevner så var det lett å høre strukturer i testlyden. Jeg satte også lengdene like, slik du beskrev. Skal man velge kryssboksen "Use bars on RTA", og/eller "Adjust RTA levels"? Jeg valgte også samme glatting (1/6).

Når jeg så begynner å flytte på for eks subbene, hva skal jeg da se etter? Sikkert dumt spørsmål, men jeg innrømmer gjerne at jeg er på en smule dypt vann her...
    Poenget med RTA er at man kan se på kurvene live mens man flytter på HT og Subber. Har man en bunn/dipp så kan man se live om hvordan plassering påvirker kurvene/responsen. Som en grovinnstilling er RTA ypperlig fordi får raskere tilbakemelding. Men et målesveip er selvsagt langt mer nøyaktig. Og det er ikke et "must" å bruke RTA.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Da kan jeg vise en måling av dagens resultat. Mye topper og bunner fremdeles, men dette er med 1/6 glatting og uten Audyssey. Nå er det ikke lengre noe hull rundt 30 Hz, heller en liten dipp rundt 40. Dette var morro. Ellers er grafene høyere opp nokså rotete, men dette er altså uten Audyssey. Grafene viser subbene og venstre front, målt fra sweetspot.
    Hullene ved 117 og 254 kan vel muligens også repareres. Jobber videre i morgen!
    Jeg er igjen nysgjerrig på hva Excessive Group Delay er på dette plottet. En av tingene som GD plottet viser deg er om det er en romnode (høy topp) eller om det er en kansellering mellom en eller flere HT/SUB (som ikke gir en topp i Excessive GD plottet).

Hva er delefrekvensen satt til?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Da var det helg!

Da har jeg jobbet noen timer med gjøremålslista til Atle. Alle subbene er i fase, eneste var Maelstromen som jeg endret fase på i går. Etterpå flyttet jeg litt rundt på bassene. Maelstromen står fremdeles i midten, der funker den best. Det er veldig liten forskjell på kurvene om Boschmannsubbene står stacket ved siden av Maelstromen, eller om de står på hver side. Fikk best resultat med å flytte de helt ut på hver side der de er ca 1/4 inn fra sidevegg. Har tatt litt bilder av dette.
    Så flyttet jeg litt rundt på venstre front (Dali 40), og tok litt målinger. Også her er det bitte lite forskjell. Det er ikke mange cm jeg kan flytte de på.
    Da jeg var mest fornøyd tok jeg en ny enkel 5-punkt Audyssey-kalibrering sentrert rundt sweetspot. Her er resultatene:

Fullt sweep, 1/6 glatting:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alle-yttalere-sweetspot-audyssey-jpg

Opp til 100Hz, ingen glatting. Dette var et problemområde før fasekorrigering på Maelstromen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-ingen-glatting-jpg

Oppsettet slik det ser ut nå. Skal lage nytt stativ for Maelstromen slik at den kommer litt lavere. Da kommer senteren ned i rett høyde:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7455-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7456-jpg

Ikke mye plass rundt Daliene. Det er 20cm Glava i veggene rett ved siden av Daliene, dekket av molton. I hjørnene bak er det ca 60cm dype Glava absorbenter, og på bakvegg 10 cm Glava over hele veggen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7458-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7459-jpg

Måling i Sweetspot. Har lest at noen legger puter eller pledd i stolen for å dempe den slik at måleresultatet blir "mer riktig".

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7461-jpg

Nå tar jeg helg. Har ikke blitt tid til så mye musikk mellom slagene, men i kveld blir det full gjennomkjøring med alle favoritter, sammen med en kamerat og mange kalde pils...

@ Midas: Kommer tilbake med forklaringer på målinger i morgen!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alle-yttalere-sweetspot-audyssey-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-ingen-glatting-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7455-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7456-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7458-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7459-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7461-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 02-08-2014 kl 19:12 Begrunnelse: Skrivefeil og endring av en kommentar.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Dette så da virkelig bra ut. Nå får du bruke helgen å høre på lyden, ikke bare måle. Det er det viktigste.

Undrer meg litt av at Audyssey kalibrerer en såpass avslepen diskant hos deg. Min erfaring med Audyssey (XT32) har vært det motsatte og at den prøvde å klemme ut for mye topp av mine nokså runde B&W-er.

Slik jeg leser kurvene, så tror jeg låter fett! Som jeg har sagt før, jeg gleder meg til den dagen jeg får høre rommet.

God helg!

*edit* Du behøver ikke bruke tid på å legge ut plott for min del hvis du nå har klart å finne gromlyden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser da rimelig bra ut! I vertfall langt bedre enn det det var før du starta med dette, Får håpe det låter fett, noe jeg tror det gjør etter å se op kurvene dine. Synes det er rart med den dippen på mellom 3-4khz. om du synes det låter for tungt så kan du sikkert overstyre Audyssey helt nede i kjelleren.

Håper du liker den nye lyden, og vel jobba!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God helg karer, og takk for solid hjelp denne uken! Nå skal resultatet (forhåpentligvis) nytes!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette med DynamicEQ aktivert? Det så veldig basstungt ut. Sikkert veldig morro, jeg liker også at det trøkker litt. :-)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel være det hvis primærbruken er film? Jeg kalibrerer iallefall sub til 85dbC og da får kurven en tilsvarende pukkel i bunn slik som det Hunsbedt her viser.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... Hvordan synes du det låt? Legg gjerne ut et vannfall fra 200hz og ned om du gidder....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Ja... Hvordan synes du det låt? Legg gjerne ut et vannfall fra 200hz og ned om du gidder....
    Måtte jo gjøre noen få endringer på prosessoren etter Audysseykalibreringen i går. Audyssey satte alle ht som "large", endret dette til "small". Dette for å avlaste bassene på Daliene. Endret også crossover mellom fronter og subber fra 40Hz til 80Hz. Ellers spilte det meget fint, synes jeg. Kameraten var enig. Selv om diskanten er litt avslepen, og det er en dipp mellom 3-4kHz. Savner egentlig ikke mer i øvre mellomtone/nedre diskant. Skal ta en ny måling i ettermiddag, og se om mine endringer påvirker kurven mye. Så har jeg også muliheter for å stille opp Daliene 1dB i mellomtone og diskant på delefilteret (tror de står på 0dB nå). Skal prøve dette også, og ta en måling.

Og som dere skriver, dette er en kino, og jeg liker "litt" bass og trøkk der nederst. Det er ikke noe problem å minske dette ved å skru ned på hver subb i Marantzen, under subinnstillingene.

Her er vannfall opp til 200Hz:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-sweetspot-audyssey-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-sweetspot-audyssey-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som har irritert meg litt er at både med Audyssey XT32 Pro, og den integrerte Audyssey XT32, har det blitt målt feil fase på Maelstromen. Det blir altså detektert feil med fasen på subben ved gjennomgangen av alle ht, i oppstarten av Audyssey. Dette vil nå fremover, med flere kalibreringer, bare bli ignorert, siden målingene med UMIC1 har vist at fasen til Maelstromen måtte endres, i forhold til Audyssey-kalibreringen. Jeg antar da at Audyssey ikke er i stand til å måle riktig ved lave frekvenser i mitt tilfelle, eller at premissene som er gitt i Audyssey blir feil hos meg?
    Sist endret av Hunsbedt; 02-09-2014 kl 19:17 Begrunnelse: Forandret på en setning.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder frekvensgange så skal man ikke la seg skremme for mye av "BBC-dippen" på 2-4kHz. Det er et område hvor vår hørsel har veldig høy følsomhet og for mye energi her gir ofte en skarp og ekkel tone. Som er hovedgrunnen til at britiske HT produsenter runder av dette frekvensområdet. Den bidrar heller ikke til å skape luft i lydbildet. (Det er forresten her begrepet amerikansk mot britisk lyd kommer fra.)

Lufta i lyden ligger i 8k-16k. Avslepen topp trenger ikke være et problem fordi det gir ikke så lett skarp lyd. Men litt ekstra nivå i toppen kan hjelpe på taletydeligheten (spesielt hvis man ser film på lavere volum). For mye gir kvass lyd på høyt volum, spesielt i actionscener.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Når det gjelder frekvensgange så skal man ikke la seg skremme for mye av "BBC-dippen" på 2-4kHz. Det er et område hvor vår hørsel har veldig høy følsomhet og for mye energi her gir ofte en skarp og ekkel tone. Som er hovedgrunnen til at britiske HT produsenter runder av dette frekvensområdet. Den bidrar heller ikke til å skape luft i lydbildet. (Det er forresten her begrepet amerikansk mot britisk lyd kommer fra.)
    Interessant med BBC-dippen, og forskjell på britisk og amerikansk lyd! Lurer på hva tyske ht-produsenter foretrekker. De var tidligere i hvertfall opptatt av "analytisk og litt spiss" lyd. Mulig at dette bare er en myte jeg har plukket opp...

Lufta i lyden ligger i 8k-16k. Avslepen topp trenger ikke være et problem fordi det gir ikke så lett skarp lyd. Men litt ekstra nivå i toppen kan hjelpe på taletydeligheten (spesielt hvis man ser film på lavere volum). For mye gir kvass lyd på høyt volum, spesielt i actionscener.
    Jeg tenkte at jeg skulle sjekke dette på mine Dalihøyttalere. De har nemlig mulighet til å variere med +/- 1dB på diskant og mellomtone. Så jeg prøvde meg frem og fant ut at det ble best med +1dB på diskanten (den hadde stått på -1dB). Mellomtonen lot jeg stå på -1dB.

En annen ting jeg har funnet ut med dagens kontrollmålinger er at Marantzen gir noen dB ekstra under 100Hz i AUTO-posisjonen. Det passer veldig greit, da bruker jeg Auto til film, og stereo til musikk. Blir muligens "riktigere" sånn...

Her er kurvene etter at jeg forandret innstillingene på Marantzen i går: Audyssey satte alle ht som "large", endret dette til "small". Dette for å avlaste bassene på Daliene. Endret også crossover mellom fronter og subber fra 40Hz til 80Hz. Det ble enda jevnere slik, og nå tror jeg at det vil gå en stund før mer eksperimentering. Lydintrykkene må få sette seg litt. Alt her er målt under STEREO.
    Rød kurve er den gamle innstillingen, med -1dB på diskant (1/6 glatting).

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alle-yttalere-sweetspot-audyssey-1db-bl-1db-diskant-jpg

Subber og fronter, STEREO, under 200Hz:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-audyssey-ingen-glatting-jpg

Vannfall av samme:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-audyssey-sweetspot-vannfall-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-audyssey-ingen-glatting-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-og-fronter-audyssey-sweetspot-vannfall-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alle-yttalere-sweetspot-audyssey-1db-bl-1db-diskant-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 02-09-2014 kl 22:38 Begrunnelse: Stavefeil

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klangen på ~180Hz burde være mulig å gjøre noe med?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Kikket litt på dempingen din. Den ser veldig jevn og fin ut på målingene et godt stykke ned i bassen. Dette er nok først og fremst på grunn av hjørnene, og den store mengden demping. Glava 35 i så små tykkelser (10cm) demper veldig godt ned til ca 400Hz hvor det begynner å rulle av ganske bratt. Det er helt tydelig på waterfall at det er god kontroll på etterklang et godt stykke ned i bassen. Tettere materialer vil være mer effektive i mindre tykkelser som 10cm, som f.eks Rockwool akustikkplater. Glava er VELDIG effektivt i tykkelser på 30cm, over det begynner det å bli mindre effektivt (per cm ekstra dybde). Rockwool i 10cm dybde vil også gi en mye jevnere avrulling i dempingen enn 10cm Glava 35. Over 60cm med Glava 35 er ikke anbefalt, det gir faktisk DÅRLIGERE demping enn mindre tykkelser. For Rockwool er den "magiske" grensen ca 10cm tykkelse, over det gir det ikke nevneverdig gevinst, og over 20cm gir dårligere demping enn tynnere plater.
    Jeg låner tråden litt om det er greit.

Hvordan er Industrial platene til Rockfon? Jeg står på nippet på å kjøpe 50mm plater og/eller 100mm plater i farge Opal. Jeg tolker deg som at 10cm platene er gode greier her.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg låner tråden litt om det er greit.

Hvordan er Industrial platene til Rockfon? Jeg står på nippet på å kjøpe 50mm plater og/eller 100mm plater i farge Opal. Jeg tolker deg som at 10cm platene er gode greier her.
    Det er nok Atle som har mest peiling på dette, og han gir deg sikkert best svar. Jeg tenkte å svare for egne valg av demping i kinoen. Rockfon Industrial er antakelig det mest anbefalte dempeverktøyet man får tak i. Jeg kjøpte et helt tilhengerlass med Rockfon Industrial (nature var vel fargen?), tror det ble brukt noe sånt som 6 av 8 fulle kasser, med varierende tykkelse (5-8-10cm). Alikevel hadde jeg ikke nok til bakveggen, bak lerret. I tillegg ble det en god del billigere å bruke 10cm Glava Proff 35 istedenfor. Det gikk med nesten 10 kvadratmeter på bare bakvegg.

På sideveggene, foran fremste søyler, hadde jeg tenkt å bruke 10cm Industial inntil veggen. Men så ble det anbefalt av Orso å bruke like mye luft bak. Dette ville gjøre dempingen mye mer effektiv lengre nedover i frekvens. Det er ikke nødvendig å fylle på med 20cm, dempingen blir like effektiv med luft bak. Leste et lengre innlegg om dette et sted, har ikke lenken desverre. Men dette mener jeg Orso hadde en grei forklaring på (noe med hastigheten der lyden reflekteres inntil vegg). På midten av sideveggene, mellom søyleparene, har jeg bare brukt 5cm, med fem cm luft bak. Det er ikke noe særlig med førsterefleksjoner her, muligens litt for bakre rekke. Bakerst irommet er det ingenting bak stofframmene. Har sagt at jeg skal ha diffusorer her, men har ikke kommet så langt ennå.

Ellers må jeg si at Atle sitt innspill på dempingen min er veldig fin og ikke minst lærerik. Mye gode tips der!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ønskelig kan jeg lage en litt mer utfyllende post om demping, tykkelse, luft, tetthet osv?

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ønskelig kan jeg lage en litt mer utfyllende post om demping, tykkelse, luft, tetthet osv?
    Dette er nok veldig interessant for mange av oss, meg selv inkludert. Har null snøring på akustikk.
    Så en slik post hadde vært gull!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på! Dette er et veldig interessant tema, og det passer fint inn her nå!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den store dempeposten

Den viktigste faktoren for å regne ut dempingen i et materiale er GFR (Gas Flow Resistivity), altså hvor mye "motstand" et materiale har mot at gass strømmer gjennom materialet. GFR har et nokså lineært forhold til tettheten på materialet, men det er nokså store variasjoner på antall og diameter på fiber i produktet, tetthet på fibermaterialet (steinull er tyngre per tetthet enn glassull, f.eks). Så det følger at dette ikke er en eksakt vitenskap, og at resultatene er veiledende, og gir en pekepinn på hvordan man kan forvente at ting vil fungere. Jeg har sett at kalkulatorene stort sett stemmer nokså bra, men at man i det virkelige liv ofte får effekt noe dypere i frekvens enn kurvene skulle tilsi. GFR måles i Rayls/m, forøvrig. Tettheten måles i vekt/kubikk, ofte kg/m3.
    Når DET er sagt kan vi begynne med utregning og eksperimentering, og se hva vi kan forvente av forskjellige løsninger og materialer.
    Kalkulatoren jeg bruker er laget av Tim Whealy og er anerkjent for å være temmelig korrekt i matematikken bak, resultatet avhenger av data man putter inn. http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

La oss ta noen typiske materialer i det norske markedet; Glava 35 og Rockwool akustikkplate
    Rockwool Industrial Nature har i følge Rockwool en vekt på 4.0kg/m2 for 50mm tykk plate. Dvs at tettheten blir ca 80kg/m3.
    Glava 35 har jeg ikke klart å finne igjen tettheten på, men mener å ha lest ca 13kg/m3.
    Så går vi inn i diagrammet for å finne GFT for disse tetthetene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-airflow_resistivity_glasswool_mineral-png

Der ser vi at Rockwool har ca 40kRayls og Glava har ca 6kRayls
    Vi putter disse tallene inn i kalkulatoren, sammen med det mest anerkjent effektive oppsettet for Rockwool, 10cm tykk plate, med og uten 10cm luft bak. Jeg bruker 45graders innfalssvinkel, dette er et snitt av "diffuse" lydbølger, og viser mer realistisk hvordan platene demper i det virkelige liv, ikke et "worst case" tilfelle.

<Rockwool_100mm_10mm>

<Glava_10mm_10mm>

Vi ser her at Rockwool er en del bedre egnet enn Glava i denne konfigurasjonen, selv om begge gir god absorbsjon i midbass og oppover. Den lilla kurven er med luftgap, den blå er uten luftgapet, altså montert rett på vegg.
    Rockwool Har over dobbelt så god absorbsjonsevne med 10cm luft bak, ved 50Hz. Uten luft har den absorbsjonsfaktor (AB) på 0,15, med luft er AF på 0,31, altså over 100% forbedring. Så kan man tenke at man skal være lur og bruke 20cm Rockwool istedet for! la oss se hva som skjer da:

<Rockwool_200mm_100mm>

Vi ser at selv om vi dobler tykkelsen blir ytelsen nær identisk med tynnere plate med luft bak. Rockwool er rett og slett så tett at tykkelser over 10cm ikke gir gevinst. Videre analyse vil vise at luftgap noe særlig over 10cm heller ikke gir brukbar gevinst. Om platetykkelsen går særlig over 20cm blir effekten rett og slett DÅRLIGERE enn tynnere plater, da mye av lyden ikke blir absorbert i det hele tatt.

Hvis vi nå ser på om vi gir Glava bedre betingelser, 30cm tykkelse uten luftgap:

<Glava_300mm_0mm>

<Rockwool_300mm_0mm>

Vi ser umiddelbart at Glava holder "koken" mye lenger ned i frekvens, med tilnærmet full absorbsjon ned mot 100Hz, før den ruller nokså bratt av under 70-80Hz. Glava holder fremdeles bedre AF på 50Hz enn Rockwool med luft. AF for Rockwool var 0,31 ved 50Hz, Glava glimter til med 0,5, hele 66% høyere enn Rockwool, med bare 10cm mer plassbruk!
    Glava fungere også bedre med enda mer tykkelse, med "sweetspot" på rundt 50-60cm,hvor absorbsjonen er formidabel, selv svært langt ned i frekvens. Et slikt oppsett har like god absorbsjon på 14Hz som Rockwool med luft har på 50; AF~0,3.

<Rockwool_600mm_0mm>

Det blir en avveining på plassbruk, materialbruk og hvor mye areal man skal spandere på demping. I noen tilfeller kan det være mer effektivt å tempe et større areal med mindre materiale og ofre litt AF for å få tatt flere reflekser, f.eks. Hvis man har valget mellom en 10cm plate i ett reflekspunkt eller 5cm plate i to punkter vil ofte resultatet ofte bli bedre om man knekker to reflekser enn bare èn. Men om man ser på bassfelle-egenskapene isolert vil nesten alltid èn godt plassert felle være bedre enn to mindre effektive feller, mindre ideelt plassert.

** Utvidet **
    Vi ser litt videre på andre relativt vanlige oppsett.
    Rockwool 50mm plater er ofte brukt som demping av førsterefleksjoner. Sammenliknet med 100mm plater er de faktisk mer effektive i midbassen, men vil ikke nå så dypt. Rett på vegg, altså uten luftgap fungerer de kun som mellomtonedemping.

<Rockwool_500mm_100mm>

En annen populær måte å bruke Rockwool på er å lave "Corner Chunks". Dette består i å ta platene på 60x120cm og kutte i fire trekanter og stable disse i hjørnene. Vi ser av kurven at de ikke er stort mer effektive enn å sette en 100mm plate diagonalt i hjørnet. Man sparer bittelitt plass, men bruker mer materiale. Rockwool sine plater er nok en gang litt i tetteste laget når tykkelsen går opp. Et materiale som Glava 35 eller liknende vil fungere mye bedre i en slik hjørnekonfigurasjon.

<Rockwool_600mmx600mm_Chunk>
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    Sist endret av atledreier; 02-12-2014 kl 08:13

Side 139 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •