Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 138

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 138 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,741 til 2,760 av 3428
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som Strike Ace sier, om du kan kjøre prosessoren din i stereo så burde det kunne gå. Om ikke så kan du sikkert bruke preout front, gå inn på prosessoren å ta bort sub kanalen ( No SUB ) inne på valget hvor du skal kunne velge størrelse på HT.

Inne på min reciver, så må jeg sette sub til sub pluss. Jeg kan velge no sub, 50hz, 80hz, og plus. med plus så spiller både sub og HT helt ned. selv i direct og pure direckt mode. De to tar bort EQ og standig waves. Jeg har da Pioneer sin Mccac RK. Om jeg velger No sub, så blir LFE kanalen sendt til fronter, altså pre out front.

Hvilken prosessor har du? den må da gå an å spille med sub i et 2 kanals oppsett med den....

I og med at du nå flytter på ting, så kan du bare slette den Audussey kalibreringen du har...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Ser at du snakker om ekstra lyd (dB), bare for å være på den sikre siden at vi snakker om det samme: jeg snakker om å bruke distortion / forvrengning til å finne riktig fase.
    Det har jeg ikke prøvd på før, kun ved å finne høyeste outpu i dB, og deretter finjustere med litt div. musikk til det "sitter".

Vet ikke heller om det er mulig å bruke distortion for å måle og finne riktig fase?
    Nei, vet ikke om du kan bruke forverngning til det. Jeg vet at du kan bruke både pink noise og vanlige sweip til å finne fasen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    I DIRECT kjører venste og høyre ht (DALIENE) helt ned, fullfrekvens, uansett hva som er stilt inn (small/large,delefrekvens). Audyssey er da ikke aktivert. Men jeg får heller ingen respons fra subbene i denne innstillingen...

Og når jeg begynner å flytte på subbene, og skal måle, da vil Marantzen satt på AUTO gi subbene lyd som går gjennom en tidligere Audyssey-kalibrering, som er verdiløs ved nye plasseringer. Bør jeg slette kalibreringen?
    I den DIRECT mode, om du kobler om subbene til preout front. Da våkner vel subbene til liv. Siden det er fasen og volum du er ute etter så vil det kunne fungere. Blir ikke helt riktig, men du skal jo koble de tilbake til sub out når du er ferdig med å justere, før du kjører ny kalibrering/romkorreksjon.

Og ja, din gamle kalibrering lager bare kaos nå når du flytter på ting.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Som Strike Ace sier, om du kan kjøre prosessoren din i stereo så burde det kunne gå. Om ikke så kan du sikkert bruke preout front, gå inn på prosessoren å ta bort sub kanalen ( No SUB ) inne på valget hvor du skal kunne velge størrelse på HT.

Inne på min reciver, så må jeg sette sub til sub pluss. Jeg kan velge no sub, 50hz, 80hz, og plus. med plus så spiller både sub og HT helt ned. selv i direct og pure direckt mode. De to tar bort EQ og standig waves. Jeg har da Pioneer sin Mccac RK. Om jeg velger No sub, så blir LFE kanalen sendt til fronter, altså pre out front.
    Da har du flere muligheter enn det jeg har. Ser at det også faktisk var flere muligheter til dette i min tidligere Denon receiver.

Hvilken prosessor har du? den må da gå an å spille med sub i et 2 kanals oppsett med den....

I og med at du nå flytter på ting, så kan du bare slette den Audussey kalibreringen du har...
    Jeg har en Marantz 8801 prosessor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går HELT sikkert an å deaktivere Audyssey i Stereo-mode. Da har du signalprosessering og bass management, men uten RK. Sjekk bruksanvisningen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ok, leser manualen nå, og du kan sette opp prosessoren din slik at den spiller med subb og dele av frontene på 80.... men du må inn på en meny. Og subben må være koblet til og den må stå på LFE+MAIN eller front speakers to small....

Se side 138 her. Manual setup, og ned på side 140 speaker setup...

http://www.hifi-regler.de/pdfdata/ma...g_englisch.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt sikker på om det er nøyaktig slik du kommer til den enkelte menyen, men du kjenner systemet etter hvert, vil jeg tro...

Side 138..
    Setup->Speakers->Subwoofer->2spkrs
    Setup->Speakers->Front->Small

Side 123...
    Setup->Audio->Audyssey->Off

Side 140...
    Setup->Speakers->subwoofer mode->LFE+Main

Når du har prosessoren i "Stereo" mode vil nå Audyssey være av, du har lyd i sub og fronter, delt på en gitt delefrekvens satt av Audyssey (nærmeste frekvens tilgjengelig i prosessoren)

Skal du spille med bare sub ville jeg enkelt og greit skrudd av forsterkeren til frontene og satt delefrekvensen så høyt som mulig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen, Atle! Jeg har nå slettet siste Audyssey-kalibrering, og deaktivert Audyssey, og skal lage nye målinger med prosessoren satt i stereo.
    Jeg kommer lett til prosessoren og kan derfor bare nappe ut XLR-kontaktene for de kanalene jeg skal måle. Det er greiere for meg slik, siden forsterkerne til frontene ligger bar lerretsveggen.

Jeg starter nå med ett sett målinger slik alt står nå.

Det blir: Venstre front, høyre front, subbene hver for seg, venstre front + subber, og evt fronter + subber.
    Da får jeg kontrollmålinger som jeg kan se tilbake på. Høres det greit ut?

Så begynner jeg å flytte subbene, en av gangen. Skal jeg da måle bare den aktuelle subben da, eller hver gang med tilleggsmålinger på subb + venstre front, for eks (for å se om subbplasseringene påvirker den aktuelle frontht?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Huske høyre front + subber.

Men først må du justere fase og volum på subbene for å finne riktig nivå.
    Du skal etter min teori kun måle den subben du flytter på. Når du finner en god plass for den, så lar du den stå. Så prøver du å flytte på neste subb, justere fasen ( dette ser du enkelt med frekvens sveipet. ) og finner en plass der den spiller godt. så er det sistemann.

Jeg ville ha spillt med frontene hele tiden, men konsentrert meg om det som skjer under 200hz.. Men tror det er flere veier til ROM som det så fint heter

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Her er hvordan det såg ut hos meg før pg etter REW. Og jeg mente jeg hadde god lyd før REW også....

Med subber, Uten subber og med DSP ny plassering av HT og subber...

De 2 første kurvene er med 1/6 glatting. den siste er uten. Beklager!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-frekvensgang-chello-sub-uten-dspeaker-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-frekvensgang-uten-ds-peaker-og-sub-og-akustikk-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-frekvansgang-fra-200hz-og-ned-jpg  
    Sist endret av Retep; 02-07-2014 kl 15:14

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk Retep. Da har jeg en grei oppskrift på gjøremålslista. Så får vi se om resultatene nå blir etter kokeboka...

EDIT: Jøsses for noen slette kurver til slutt der. Tror jeg kan glemme noe slikt, ja...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    ca 200timer med flytting av HT, subber, sitteposisjon, akustikktiltak og DSP ( romkorreksjon ) med DSPeaker antimode dualcore. Men du har jo den beste Audyssey-en så... Men ja, jeg har vert heldig med rommet.. Kan få kurven bedre, men da blir lyden kjedelig...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en bra løsning å ha "baseline" målinger for hele sulamitten.

Jeg ville gjort det på følgende måte:
    Høyre
    Venstre
    Sub 1
    Sub 2
    Sub 3

Loop:
    Høyre + Sub 1
    Juster fase
    Gjenta til optimalt. Ta en sjekk med Venstre+sub 1 innimellom bare for å se at det henger på greit og likner på Høyre+sub 1

Mål så Sub 1+Sub 2
    Juster fase på Sub 2 til optimalt

Kontrollmål mot Høyre+Sub1 + Sub 2, dette bør likne mye på Høyre+Sub 1, men med 3-6dB mer nivå på subbene

Mål så Sub 1+Sub 3
    Juster fase på Sub 3 til optimalt

Kontrollmål mot Sub 1+ Sub 2 + Sub 3, bør likne på Sub 1+ Sub 2, men med 3-6dB mer nivå

Kontrollmål med Høyre ELLER venstre og alle subbene i drift. Juster nivået ned til det matcher frontene.

Merk at jeg her forutsetter at du har fase og nivåjustering på alle subbene.
    Om to av subbene er koblet som ên sub på DSP ville jeg satt disse symetrisk og behandlet dem som en enkelt sub.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk oppskrift Atle.

Nå er det bare det verste jobben igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

Sitter med rommet i "småbiter" jeg også... Gruer litt for å begynne på jobben....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk til dere begge for tiden dere bruker på dette! Utrolig bra med slik hjelp.
    Jeg får ikke gjort så mye mer før ungene er i seng i halv-åtte belet i kveld. Da blir det først fasetesting på subbene slik de står nå. Tror nok ikke at det blir noe OL-åpning på TV for meg, nei. Mye mer spennende å jobbe i kinoen i kveld...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu meg så var du ikke på Shack forumet også Harru sett på maken...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu meg så var du ikke på Shack forumet også Harru sett på maken...
    Hehe, sannelig fant jeg ikke deg også der...
    Det blir ikke så effektivt med ungene rundt i dag, men fikk gjort noen litt i formiddag. Har brukt tiden til å lese meg opp på ting, samt spørring på HTS og AVS. Der har de en tråd på nesten 350 sider bare om prosessoren min, så mye kan finnes der. Skulle bare ha hatt en god innholdsfortegnelse. Er ikke alltid lett å søke seg frem til det man lurer på.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer til å bli meget bra når ting faller på plass. Det er dette som er så morro men samtidig sinnsykt irriterende, når man setter igang med måleutstyr. Du lærer svært mye om rom og om hvordan ting kan gjøres. SOm er bra, Det som er leit, er at man ofte oppdager at man ofte ikke kan plassere ting der de låter best. Og at subbass og mellombass ofte ikke spiller bra på samme plass.

Du får jobe målretta med justeringen av fase og volum på subbene slik som Atle beskrev. Og gjør deg helt ferdig med 1 sub før du går på en ny. Nær den måler godt, så skal du ikke flytte på den eller justere fase. Gain kan du justere om du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som kan spare deg en del jobb er å bruke Loudspeakerkalkulatoren til Hundeke, eller hvordan det staves. Den er faretruende nøyaktig, spesielt hvis du har et rektangulært rom.

http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html

Side 138 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •