Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 137

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 137 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 2,721 til 2,740 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Sammenligner grafene fra 4 feb og de siste du sendt nå idag.

Den røde kurven er fra idag 6 feb og du kaller den for: boshmann sweetspot audyssey satt i midten bak lerre
    den grønne er fra 4 feb og du kaller den ; 2stk boshmansubber sweetspot

om du ikke har gjort noe med volumet de to dagene, så måler de to subbene med mye mer gain der du hadde de orginalt...
    Volumet på Boshmannsubbene ble tatt ned 5,5dB. Dippene og toppene ble mindre da. Dette ble juster på Marantzen (med RK, og da har ikke det noe å si for RK). Men som Atle sier, straks man begynner å flytte på ting er målingene verdiløse hvis de er tatt med Audyssey RK. Jeg burde derfor ha tatt de siste flyttemålingene uten RK. Vel vel, her lærte jeg noe da.
    Det ser alikevel ut til at et senterbasert symmetriopplegg muligens funker best, så da tester jeg det nå. Uten RK...

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Man skal lære så lenge man lever. Om du knipser et bilde også og legge ut så kan vi jo se hva du gjør også.... Er jo litt spennende. Men som vi sier, jeg tror det er mere snakk om 2 toppe i bassen enn en dipp. Og topper er lettere å justere for, spes om du har EQ mulighet/romkorreksjon.

Du får nesten starte på ny, UTEN RK

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og før du gjør enda flere ting/feil. Når du stiller inn fasen og volum manuellt på subbene ved hjelp av REW. Så skal du spille med høyttalerene. Fordi du skal stille fasen og volum etter noe, og det blir frontene dine. Gjør deg helt ferdig med en subb, før du går på den neste. Jeg ville ha starta med Storesubben.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke tid til så mye mer etter middag, gitt. Har to små frøkentroll som skal leke og herje litt før legging, og så får jeg besøk i halv åttetiden.
    Jeg starter på nytt i morgen formiddag. Fikk tatt et par målinger til med Maelstrommen i midten, uten RK. Men subbene må opp igjen noen dB for at målingene skal bli brukbare.
    Takker for innsatsen i dag, og alle innspill!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Det ble ikke tid til så mye mer etter middag, gitt. Har to små frøkentroll som skal leke og herje litt før legging, og så får jeg besøk i halv åttetiden.
    Jeg starter på nytt i morgen formiddag. Fikk tatt et par målinger til med Maelstrommen i midten, uten RK. Men subbene må opp igjen noen dB for at målingene skal bli brukbare.
    Takker for innsatsen i dag, og alle innspill!
    Har ikke mye å styre på med kommende uke, så det er bare å holde oss oppdatert så stepper vi inn. Følger med i tråden, og så ha du epost adr mi. Jeg sletter da alle målingene dine foruten Dali uten korreksjon.

REW ol er vannvittig morro en stund, men det tar tid. Nå er du i det misnte trygg på å bruke REW.. Når det i etterkjant sitter, så sitter det virkelig..

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting. Når jeg kjører uten RK/Audyssey, så kjøres Daliene helt ned i frekvens. Det vil påvirke resultatet litt (dobbel-bass problemet), siden subbene også går helt ned. Får ikke delt subbene ved 80Hz uten RK...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting. Når jeg kjører uten RK/Audyssey, så kjøres Daliene helt ned i frekvens. Det vil påvirke resultatet litt (dobbel-bass problemet), siden subbene også går helt ned. Får ikke delt subbene ved 80Hz uten RK...
    Får ikke delt subbene ved 80HZ....? Det er vel Daliene som burde deles på 80Hz.

Kan du ikke gå inn i menyen på prosessor å kjøre ht som small...? uten at RK er med? Da må du sikkert velge LFE on eller sub om eller noe lignende. Jeg kan det på min lille Pioneer. Hos meg heter det Manual Speaker setup...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning! Har ingen erfaring med REW, men
    regner med at jeg også må til med dette om en stund. Jeg har 4 subber som jeg må prøve å samkjøre best mulig. Har sett litt på Behringer DCX2496 for å kunne regulere både nivå og fase individuelt på alle. Dessuten kan en bruke forskjellige filterkarakteristikker om ønskelig. Vet ikke om det er andre her på forumet som bruker denne, men en del på AVS i hvertfall.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk denne annonsen: http://www.hifisentralen.no/forumet/...onse-nr-54511/
    Håper det er greit å linke til andre fora?

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Interessant lesning! Har ingen erfaring med REW, men
    regner med at jeg også må til med dette om en stund. Jeg har 4 subber som jeg må prøve å samkjøre best mulig. Har sett litt på Behringer DCX2496 for å kunne regulere både nivå og fase individuelt på alle. Dessuten kan en bruke forskjellige filterkarakteristikker om ønskelig. Vet ikke om det er andre her på forumet som bruker denne, men en del på AVS i hvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Den Behringeren i annonsen er FBQ og ikke DCX. FBQ har ikke fasejustering.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som jeg har lurt litt på og kanskje noen kan svare på om det er mulig:

For å finne riktig fase mellom f.eks. mellom 2 subber på 2 forskjellige plasser.
    Er det mulig å bruke REW til å f.eks. sette signal generator på en sinus-frekvens i sub området, for så å kjøre realtime på THD?

Vil 2 subber i "ufase" gi høyere utslag på THD og vil da laveste THD nivå være riktig i fase?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Takk for tips! Men enig med Strike Ace, den vil nok ikke egne seg.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    En ting som jeg har lurt litt på og kanskje noen kan svare på om det er mulig:

Er det mulig å bruke REW til å f.eks. sette signal generator på en sinus-frekvens i sub området, for så å kjøre realtime på THD?

Vil 2 subber i "ufase" gi høyere utslag på THD og vil da laveste THD nivå være riktig i fase?
    Ja det er mulig, Jeg bruker selv sveip fra 16-500hz, Vanlige sveip.

En subb som er i fase med den andre vil gi mellom 3-6db ekstra lyd. En subb i Motfase vil du kansellere lyden, og den vil blir borte.. Dette ser du tydelig på frekvensgangen i REW..

Slik ser det ut på papiret:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-fase-jpg 

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her vil du også ofte se problemet med å ha forskjellige subber.
    Faseforløpet (fase vs frekvens) er ikke likt for forskjellige subber, og å stille fasen mellom to forskjellige subber kan være svært vanskelig. Subbene kan være i fase mellom 28 og 37Hz, og så vrir den ene litt, kanskje pga resonans, port, tuning osv, og subbene er ikke lenger i fase over denne frekvensen....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Bingo*

Liker å ha like subber... og heller flere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke delt subbene ved 80HZ....? Det er vel Daliene som burde deles på 80Hz.

Kan du ikke gå inn i menyen på prosessor å kjøre ht som small...? uten at RK er med? Da må du sikkert velge LFE on eller sub om eller noe lignende. Jeg kan det på min lille Pioneer. Hos meg heter det Manual Speaker setup...
    Fikk sikkert formulert meg litt dårlig på den siste kommentaren min i går. Problemet er at hvis jeg skal få lyd fra subbene mens jeg bruker REW, må prosessoren stå på AUTO (Audyssey-kalbrert).
    Marantzen kutter all lyd til subbene i DIRECT og PURE DIRECT modus. I DIRECT kjører venste og høyre ht (DALIENE) helt ned, fullfrekvens, uansett hva som er stilt inn (small/large,delefrekvens). Audyssey er da ikke aktivert. Men jeg får heller ingen respons fra subbene i denne innstillingen...
    I AUTO brukes Audyssey kalibreringen (Audyssey MultiEQ Pro-kalibreringen). Kalibreringen kan selvfølgelig slettes i setup under Audyssey-innstillingene. Jeg vet ikke hva som er utgangspunktet da, kanskje "flatt"?

Og når jeg begynner å flytte på subbene, og skal måle, da vil Marantzen satt på AUTO gi subbene lyd som går gjennom en tidligere Audyssey-kalibrering, som er verdiløs ved nye plasseringer. Bør jeg slette kalibreringen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mulig, Jeg bruker selv sveip fra 16-500hz, Vanlige sveip.

En subb som er i fase med den andre vil gi mellom 3-6db ekstra lyd. En subb i Motfase vil du kansellere lyden, og den vil blir borte.. Dette ser du tydelig på frekvensgangen i REW..

Slik ser det ut på papiret:
    Ser at du snakker om ekstra lyd (dB), bare for å være på den sikre siden at vi snakker om det samme: jeg snakker om å bruke distortion / forvrengning til å finne riktig fase.
    Det har jeg ikke prøvd på før, kun ved å finne høyeste outpu i dB, og deretter finjustere med litt div. musikk til det "sitter".

Vet ikke heller om det er mulig å bruke distortion for å måle og finne riktig fase?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk sikkert formulert meg litt dårlig på den siste kommentaren min i går. Problemet er at hvis jeg skal få lyd fra subbene mens jeg bruker REW, må prosessoren stå på AUTO (Audyssey-kalbrert).
    Marantzen kutter all lyd til subbene i DIRECT og PURE DIRECT modus. I DIRECT kjører venste og høyre ht (DALIENE) helt ned, fullfrekvens, uansett hva som er stilt inn (small/large,delefrekvens). Audyssey er da ikke aktivert. Men jeg får heller ingen respons fra subbene i denne innstillingen...
    I AUTO brukes Audyssey kalibreringen (Audyssey MultiEQ Pro-kalibreringen). Kalibreringen kan selvfølgelig slettes i setup under Audyssey-innstillingene. Jeg vet ikke hva som er utgangspunktet da, kanskje "flatt"?

Og når jeg begynner å flytte på subbene, og skal måle, da vil Marantzen satt på AUTO gi subbene lyd som går gjennom en tidligere Audyssey-kalibrering, som er verdiløs ved nye plasseringer. Bør jeg slette kalibreringen?

Vet at jeg kunne gå inn i menyen på min tidligere Denon forsterker å velge at jeg ville bruke sub sammen med Direct, kanskje du også har et slikt valg?
    Hvis du har så er det bare passe på den står på og at du har frontene til satt til small

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at jeg kan slå på sub sammen med Direct eller Pure Direct på min Onkyo 818 heller.
    Jeg bruker Stereo for å få lyd i subbene og fronter som small

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Kan ikke se at jeg kan slå på sub sammen med Direct eller Pure Direct på min Onkyo 818 heller.
    Jeg bruker Stereo for å få lyd i subbene og fronter som small
    Stemmer det her også. Jeg kan velge "Stereo", og får lyd i subbene. Men da virker også Audyssey inn. Dessuten, i Stereo, går frontene helt ned hos deg? Skal sjekke dette her. Da får man nemlig "dobbel bass", altså bass helt ned fra både subber og fronter...

Side 137 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •