Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 136

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 136 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,701 til 2,720 av 3428
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er både alt sammen ilag:
    Svart: Boschman subb inkl romkorreksjon
    Lyserød: Malestrøm subb inkl romkorreksjon
    Orange: Begge subber og venstre ht ( boshman -8 db og Malestrøm - 4db ) inkl romkorreksjon
    Lilla. høyre dali uten romkorreksjon og deling
    Turkis ; ventre dali uten romkorreksjon og deling
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-alt-samlet-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant og lærerik lesing. Må definitivt forsøke meg på snortrikset her også. Lurer spent på hva slags triks du ender opp med for å fikse på ting :-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanfallene er helt ok om vi ser bort fra de dippene vi er klar over. Litt stående bølger har du jo, men dette er da en kino...

Får du bort de to pukklene i frekvensgangen på hver side av 32 hz eller får løfta den dippen så vil dette trøkke noe hinsides...

Her er det med begge subber og venstre dali ht
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-vannfall-begge-subber-og-ventre-ht-inkl-romkorreksjon-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er rart at Dali'ene skal ha så dyp dip på så forskjellige frekvenser. Kan dette være en interaksjon med subkassene? Det er eneste asymmetrien jeg ser på bildene....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bare spør jeg... har du mulighet til å stille PEQ på prosessoren din? for det er egentlig to litt større topper som "ødelegger" her hos deg Hadde du kunna justert ned fra 40-100hz med 7-10db og også fra 30-20hz med 5db så er du faktisk rimelig greit i mål ser jeg her....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Syns det er rart at Dali'ene skal ha så dyp dip på så forskjellige frekvenser. Kan dette være en interaksjon med subkassene? Det er eneste asymmetrien jeg ser på bildene....
    Jepp kan nok være det. Det er ikke mye asymetri. Jeeg tror også at det er mulig at den Malestrøm subben lager en rimelig heftig trykk mot venstre del av scena, og dermed kansellerer seg selv og eller dalien.

Det er også rart at den prossesoren tar Dali såpass hardet rundt området 90hz...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde i noen dager med å integrere 3 subber i oppsettet her selv, men det var svært vanskelig med 3 i forhold til 2 og 4. men 4 hadde jeg ikke penger til....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på noen annet. Jeg har egentlig ikke peiling på kino dalen av hobbyen vår, men denne tanken slo meg. Om du kobler 3 subber til samme preout ( sub out eller hva det kalles ) vil ikke prosessoren oppfatte det som en sinnsykt stor sub. Og dermed kalibrere den best mulig som en sub mot rommet og mot høyttalerene. Om så, kan ikke det føre til at den (RK) ikke klarer helt å stille inn riktig fase i forhold til den dippen du har naturlig pga romstørrelse?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantzprosessoren har to separate subutganger. Tror det skal gå greit slik jeg har koplet det nå, da subbene har hver sin utgang: Boschmannsubbene kjører på hver sin kanal på den ene Itechen (kanal 1 på Marantzen), mens Maelstromen kjører fra den andre Itechen, brokoplet(kanal 2 på Marantzen). Kunne egentlig ha kjørt alt fra en av Itechene (forslag fra BEF), de er helt rå på power.

For å få bedre symmetri på oppsettet er det kanskje en ide å prøve og kjøre Maelstromen i midten, med en Boschmann på hver side. Maelstromen målte bra i midten, da forsvant dippen på 70 Hz totalt. Har sendt deg nye målinger på dette, Retep...

Skal se på Marantzen om det finnes noen PEQ-muligheter. Kan ikke huske å ha sett dette.

Hvis ikke PEQ finnes på Marantzen, kan dette stilles i EQ-mulighetene som Itechene har?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt veldig god suksess med å ha subber på 1/4 av bredden på rommet. tror jeg ville prøvd å få det symmetrisk, maelstrom i midten og de andre to symmetrisk ved siden av. Da får du kanskje bukt med den ekle dippen, og det blir lettere å integrere.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. du kan nok bruke EQ, problemet da er jo at du ikek får bestemme hvor den skal ta og hvor stor bredde den skal ta. men er du heldig så kan det hende at du finner en du kan dra litt ned som stemmer med frekvensene dine.

Jeg bruker også ca 1/4 av rommet bredde på mine subber. og litt over 1m fra frontvegg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, symmetrisk var også min tanke. Skal prøve dette etter middag. Takker for innspill forresten, Atle!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du må bare leke deg med fase på subbene. Men det er viktig at du gjør dette med RK av.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det muligens blir litt problemer med å sette de på 1/4 av rombredden. Siden kinoen er 486cm bred (ut til gipsvegger), blir 1/4 ca 120cm til midten av subbene da (hvis de må stå med 1/4 på midten av elementet). Blir muligens litt for tett på Daliene, må måle dette for å se om det går.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Og du må bare leke deg med fase på subbene. Men det er viktig at du gjør dette med RK av.
    Ok. Da mener du vel RK=romkorreksjon/Audyssey...
    Her må alt inn med teskje...

Har du fått mailen med nye målinger?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp sitter og se på grafene nå...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenligner grafene fra 4 feb og de siste du sendt nå idag.

Den røde kurven er fra idag 6 feb og du kaller den for: boshmann sweetspot audyssey satt i midten bak lerre
    den grønne er fra 4 feb og du kaller den ; 2stk boshmansubber sweetspot

om du ikke har gjort noe med volumet de to dagene, så måler de to subbene med mye mer gain der du hadde de orginalt...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-idag-og-4-feb-jpg  
    Sist endret av Retep; 02-06-2014 kl 16:42

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men at du får noen fler hz oppover ved plassering i midten. men de grafene blir ikke helt riktig siden du hele veien måler med RK ( som vi kaller de herfra og ut) og RK er jo satt med subbene i orginal posissjon..

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,213
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager og spiser middag, regner med dama kommer igjen strax..

Om du ikke har stabla deg helt bort. Prøv som atle sier. Sett Malestrøm subben i miden, og de to boshmann subbene på hver side, Slå av RK og mål på nytt. lek litt med fasen med den plasseringen.

MEN DU MÅ IKKE GLEMME ^LYTTE TIL MUSIKK IMENST DU HOLDER PÅ, spes om det er noe stort som skjer...

RK kjører du ikke før du synes det måler bedre og du får en jevnere kurve. Jeg ser på kurvan av Malestrøm subben idag og fra 4 feb at den idag at Malestrøm subben gir bedre respons i det 32 hz hullet ditt på orginalplasseringen enn når du satt den i sweetspot.

Men igjen kurvene dine vil vise feil siden du kjører med RK. På dette bildet har du ikke noen spes problemer med output ved 32 hz.... Du burde heller fått EQ-a ned 30hz toppen og 45hz toppen.. sllik at du fikk denne med en svart linje på.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-malset-4-og-6-feb-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-malset-4-og-6-feb-jpg  
    Sist endret av Retep; 02-06-2014 kl 16:55

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Retep, dette begynner å likne mer på to topper enn en bunn. Ikke alltid det er like lett å se i utgangspunktet.

Men sånn for referanse neste gang og framover er det sikkert en fordel å slenge med et bilde eller en nokså nøye beskrivelse av hva du EGENTLIG måler for hver gang. Som sagt over her, alle målinger med RK for en annen posisjon enn AKKURAT den du måler her verre enn verdiløs, den er direkte misvisende.

Alle slike målinger må gjøres med ting så nøytralt som mulig, så kan vi heller ratte EQ når ting sitter.

Side 136 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •