Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 135

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 135 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 2,681 til 2,700 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må gjerne legge ut oppdateringer i tråden min, det kan være interessant for andre å se også. Dette er jo et litt komplisert tema, og kan vi lære noe så er det bare å kjøre på.

Det hadde vært veldig hyggelig med besøk. Jeg holder til i Kvinesdal, som ligger omtrent midt mellom Kristiansand og Stavanger.

Akustikktiltakene hos meg er relativt enkle å forandre, spesielt i sideveggene, bak de løse rammene. Der er platene bare skrudd på med noen huntonittbiter som hold. Der kan jeg ta bort, eller legge til så mye jeg ønsker. Veggen bak lerretet er verre, siden denne er kledt inne med molton. Men ingen ting er umulig. Jeg vil helst nå i starten se hva som kan oppnås med andre tiltak, for eks flytting av subber eller høyttalere (selv om det er lite å gå på for Daliene).

Hvis jeg nå skal oppsummere lyden, så må det vel først sies at jeg er nokså godt fornøyd. Daliene er raske, med en behagelig lydsignatur. Det er helt umulig å høre at lyden kommer fra høyttalerne, og lydbildet er både bredt og dypt. Lyden i subbene er godt integrert, det går veldig dypt, og den er tørr og kontant. Ved veldig høy lyd på film kan jeg til tider høre litt blåsing fra bassrefleksrørene på Boschmannsubbene. Jeg har bestilt "inside and outside 4" flares" fra AVshop, men vet ikke når disse kommer da de var utsolgt.
    Hvis jeg savner noe, så er det kanskje et mål å få bassen under 100 Hz litt jevnere, siden jeg nå vil irritere meg over hullet mellom 30 og 40Hz. Eller vet man jo ikke hva man mangler før man har fått rettet feil man ikke visste man hadde...
    Skulle jeg virkelig ha fått oppfylt et ønske, så måtte det vel være å få enda større headroom. Spesielt på film, der er jeg litt redd for mine gamle Dali 40. På musikk er det plenty høyt nok for meg. Spiller skjelden høyere enn 100-105dB.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Har fått to råfiler fra deg med måling av venstre HT. Den ene heter Audyssey 80hz og den andre direct sweetspot. Er den Audyssey 80 med deling av HT på 80hz (thx innstillingen) ? og den andre når den kjører fullfrekvent?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Har en en måling av dali høyre ht også...? Ser ut som om det er subbene dine som lager det meste av trøbbelet. og samtidig så spiller daliene dine unødig langt ned.. Det ser bra ot fra ca 900hz og opp, der er du innenfor ca 5db.. Men du sliter litt med bassen. Subbene dine kansellerer hverandre ved 35hz ser jeg. Men det kan også være room mpden din som gjør det.
    Har sendt deg zipfiler av begge Daliene i direct-modus i dag. Du har vel fått begge i Audyssey-modus i går. Men bare gi meg et vink, er jo hjemme på "ferie", og dette er morsommere enn å gjøre indretjeneste (må vist gjøre rent på badet i dag, uff uff...)

EDIT: Kan være jeg har klusset med zipfilene i dag, sender deg nye!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god. Det hullet tror jeg vi skal kunne få bort utifra målingene dine... med litt jobbing. Kvinesdal er nok litt langt unna... Tar det i tråden din. Er litt verre med den rundt 110hz...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh... da har jeg også rotet litt. Trodde du sende de samme filene. Får pøve på nytt. Reagerte på at det var så forskjellige...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg 4 filer filer med Audyssey tilkoblet ( ventre, begge subbene for seg selv og en med begge subbene samtidig ) og 1 fil med ( Ventre dali 40 direct ) idag som er uten Audyessy. Har ingen fil på høyre Dali ht i det hele tatt...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Oj oj oj! Nå er du virkelig ute å kjøre, Arve Blir full ombygging av kinoen nå! Moro at du legger såpass effort ned i måling. Skal bli spennende å se hvor det ender.
    Ja, noe må man jo holde på med mens dagan går!

Det blir nok ingen full ombygging, nei. Til det er jeg for gødt fornøyd med lyden nå. Men det er jo morsomt (?) å se litt på hva som er galt i rommet nå, med romnoder (som jeg "ikke" hadde etter å ha målt sweetpot med XTC Room Analyzer Pro...). Også gøy å sjekke hva Audyssey egentlig har gjort, og hvor effektivt dette er.

Ahh... da har jeg også rotet litt. Trodde du sende de samme filene. Får pøve på nytt. Reagerte på at det var så forskjellige...
    Hehe, godt at det ikke bare er jeg som roter...

Den er god. Det hullet tror jeg vi skal kunne få bort utifra målingene dine... med litt jobbing.
    Jøss, da er det jo håp! Høres meget bra ut!

Kvinesdal er nok litt langt unna... Tar det i tråden din. Er litt verre med den rundt 110hz...
    Synd at Kvinesdal blir for langt unna! Men vi kan fint styre i tråden min.
    Bruker du TeamViewer? Det er et gratisprogam, der du kan logge deg på andres maskiner med et passord. Har gjort dette før med BEF da jeg fikk hjelp til å sette opp mine Crownforsterkere.
    Hvis dette er noe som kan hjelpe i prosessen, så er det bare å logge seg på min maskin. Så kan vi eventuelt snakke på mobil. Kan ta detaljene med dette på PM.
    Sist endret av Hunsbedt; 02-06-2014 kl 11:36 Begrunnelse: Skrivefeil...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg 4 filer filer med Audyssey tilkoblet ( ventre, begge subbene for seg selv og en med begge subbene samtidig ) og 1 fil med ( Ventre dali 40 direct ) idag som er uten Audyessy. Har ingen fil på høyre Dali ht i det hele tatt...
    Ny måling høyre side sendt!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke prøvd det. Dessuten så får jeg ikke hlept deg med å flytte på subbene/stille fase på dem. Den målingen som du har kalla Boshman - 8 malestrøm - 4 er det med begge daliene? Fikk post i innboksen, skal se om jeg får opp fila nå. Om ikke så får i konsentrere oss om bassen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke prøvd det. Dessuten så får jeg ikke hlept deg med å flytte på subbene/stille fase på dem. Den målingen som du har kalla Boshman - 8 malestrøm - 4 er det med begge daliene? Fikk post i innboksen, skal se om jeg får opp fila nå. Om ikke så får i konsentrere oss om bassen
    Den målingen er med venstre Dali 40 pluss subbene. Her har jeg tatt ned Boshmannsubbene med 5,5dB, og Maelstromen med 2dB, i forhold til det de stod på før. Dette er gjort i Marantzen, under subnivåinstillingerne. Synes det ble litt mindre topper og dipper på den målingen under 100Hz.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei den måling av høyre HT vil ikke åpnes.... Siste forsøk. Prøv å kalle fila noe uten Ø som feks HOYRE... Er bar den fila som ikke går igjennom.. Den er på 68% resten av filene er 100%. Data er ikke min sterkeste side....

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alltid datafiler er veldig glad i å bli kalt navn som inneholder æøå. Tipper det løser seg om du bare renamer fila Retep. klikk på fila, trykk f2, og bytt ut Ø'en med en O.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en Å inni der også.... Når jeg ser på bildet av "scena" di. Står begge stacka med subber like langt fra både side og frontveggen? Håpe håpe.....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kom den gitt. Da skal jeg se litt på ting og tang....

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Er ikke alltid datafiler er veldig glad i å bli kalt navn som inneholder æøå. Tipper det løser seg om du bare renamer fila Retep. klikk på fila, trykk f2, og bytt ut Ø'en med en O.
    Aha, var ikke lar over dette! Takk for hjelp!

Der er en Å inni der også.... Når jeg ser på bildet av "scena" di. Står begge stacka med subber like langt fra både side og frontveggen? Håpe håpe.....
    Mener du om de to Boschmannsubbene står like langt fra sidevegg på høyre side, som Maelstromen står fra venstre vegg?
    Maeltromen fikk akkurat plass mellom bakvegg og lerretet, men boschmannsubbene står midt mellom bakvegg og lerret. Elementet til Maelstromen er altså litt nærmere sweetspot enn elementene på de stacka Boschmannsubbene...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt subplasseringer. Fra midten av elementene på Boschmannsubbene til høyre vegg er det 160cm. Fra midten av Maelstromelementet til venstre vegg er det 150cm. Maelstromelementet er 16 cm nærmere lerretet enn Boschmannelementene.
    Jeg kan godt ta ned lerretet og dørene foran Daliene. Disse er i veien hvis noe skal flyttes. Det kan vel ikke påvirke målinger heller vil jeg tro, siden dørene har høyttalerstoff mens lerretet er akustisk perforert.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. har sett litt på dette nå.

Jeg er ingen ekspert altså, men har holdt på med REW ganske mye og fått det til godt her hos meg.

Der første bilde her viser venstre høyttaler med og uten romkorreksjonen. Rød graf er med romkorreksjon og den turkise er med romkorreksjon. Om du ser på området rundt 2-5ms så er det noen forskjeller der, Romkorreksjoen denper en refleksjon, men "lager" en ny. Ikke uvanlig det. Eller so har du et jevnt rom når det kommer til refleksoner, som vi kan se på bilde nr 2 også. Du har noen topper som er litt høye som bør nok bør gjøres noe med. Får du de ned, så vil musikken slippe HT enda mer og lydbildet vil fremstå som bredere.

Bilde 2. Turkis graf er venstre ht, lilla er høyre ht. Begge uten romkorreksjon.
    Dette viser at du har god symetri i rommet Og refleksjonene kommer på samme tid både fra venstre og høyre HT. De tre første toppene bør vi se om du kan finne frem til. samt de 3 toppene på ca 6 og 7 ms

Bilde 3. Frekvensgang på venstre Dali med og uten romkorreksjon. Turkis uten romkorreksjon. Lilla med romkorreksjon.
    Her ser vi at romkorreksjonen virkelig hat tatt tak.kanskje litt mye egentlig. Her ser vi tydelig det hullet du har på 33hz.. Den er ganske smal, men kraftig.

Siden du har prøvd å flytte sweetspot ( mikrofon ) nærmere og det ikke skjedde noe før du kom relativt nært, så er denne duppen din på langs av rommet. Da må vi flytte lydpunkta for å se om dippen flytter på seg.

Jeg ville da ha prøvd å flytte HT frem og tilbake får å se om du klarer å flytte duppen. Du bør også prøve sideveis med ht, det er ikke sikkert det trengs så veldig mye flytting.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-etc-venstre-med-og-uten-romkorreksjon-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-ventre-og-yre-uten-romkorreksjon-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-frekvens-dali-ventre-med-og-uten-romkorreksjon-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg ta noen nye målinger med flytting av subbene. Jeg tar først en kontrollmåling av venstre Dali 40 + subber, en av Maelstromsubben og en av Boscmannsubbene. Tar kontrollmålingene fordi nå er lerret, dører foran høyttalere og maskeringer nede.

Så prøver jeg å flytte Boscmannsubbene forover, bakover og sideveis. Maelstromen kan bare flyttes sideveis. Skal sende deg nye målinger når dette er gjort, så får vi se om det hjelper på problemene ved nullene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt på dempingen din. Den ser veldig jevn og fin ut på målingene et godt stykke ned i bassen. Dette er nok først og fremst på grunn av hjørnene, og den store mengden demping. Glava 35 i så små tykkelser (10cm) demper veldig godt ned til ca 400Hz hvor det begynner å rulle av ganske bratt. Det er helt tydelig på waterfall at det er god kontroll på etterklang et godt stykke ned i bassen. Tettere materialer vil være mer effektive i mindre tykkelser som 10cm, som f.eks Rockwool akustikkplater. Glava er VELDIG effektivt i tykkelser på 30cm, over det begynner det å bli mindre effektivt (per cm ekstra dybde). Rockwool i 10cm dybde vil også gi en mye jevnere avrulling i dempingen enn 10cm Glava 35. Over 60cm med Glava 35 er ikke anbefalt, det gir faktisk DÅRLIGERE demping enn mindre tykkelser. For Rockwool er den "magiske" grensen ca 10cm tykkelse, over det gir det ikke nevneverdig gevinst, og over 20cm gir dårligere demping enn tynnere plater.
    Sist endret av atledreier; 02-06-2014 kl 13:39

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,214
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subber..... svart kurve Boschman sub. Rød kurve Malstrøm sub. Orange begge subbene samtidig + venstre høyttaler med romkorreksjon.. Om jeg forsto det riktig.

Det som er tydelig her er at subben faser hverandre ut ved den 32hz punktet. Når to ( egentlig 3) subber spiller samme frekvens så sier teorien at det skal bli +6db øke. Når vi da legger til at daliene dine spiller ned til de tonene. så er det rimelig sikkert for meg, at daliene også er med å dra øke kanselleringen.

Dette får meg til å lure.

Har du justert inn subbene ( fase og volum ) før du har kjørt kalibrering? om ikke så hadde jeg prøvd følgende før du starter med å flytte på saker og ting.
    Slå av absolutt alt av kaliberering i prosessor. Også fasekontoll, eq osv.

Kjør frontene og mål med rew. Se om du klarer å få bort noe av utfasingen ved å flytte på ht. spes i området rundt 32hz men også ved 110hz, 270 og ca 500hz om du må velge, så git du F med den på 32hz.

Når frontene spiller bra. Kjør på med 1 sub ( kaller boshman subbene for 1 siden de er akustisk koblet ) still inn fasen slik at du dekker over det 32hz sluket ditt. Er rimelig sikker på at du får til det. Still deretter volum på subben slik at den gir 3-4db ekstra (80db )

Gjør så det samme med den andre subben. Nå vil du se at selv små justeringer av fasen vil gi store utslag. Du ser det tydelig på REW når du har riktig fase. Still så inn volum slik at du får ca 85 db.

Prøv da å kjøre korreksjon på nytt.

Om ikke dette hjelper så må du starte på marerittet å snu/flytte på subbene...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-subber-jpg  

Side 135 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 131 132 133 134 135 136 137 138 139 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •