Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 133

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 133 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 2,641 til 2,660 av 3428
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kult! Gleder meg til å se RT60 og exessive GD. Ellers er det intressant å se kurvene. Jeg ser dine HT også har den typiske BBC-dippen; fallet rundt 2k. Og en ikke alt for fremtredente diskant.

Dippen du har på 130Hz, er det en null i rommet?

75dBC høyt? Tilgi meg, men det hørest feil ut. 75dBC pink noise er tydelig, men ikke særlig høyt. Er du sikker på at du måler riktig? At lydmåleren er korrekt? Jeg har erfart at noen ganger kan sinus-sweepen ved 75dBC komme innom frekvenser som gjør at jeg holder for ørene, men aldri pink-noise.

Til sist: Mange målinger, som f.eks. impulsrespons, har null verdi når det kjøres fra mer enn en HT.

Lykke til.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det var rart at det ble så høyt med 75 dB i REW. Skal sjekke mer i morgen, kan jo prøve sammenlignet sånn noenlunde med Radioshacken. Kan jo også være at jeg ikke har fått til kalibreringen av micen, selv om jeg gjorde alt etter boka??
    Ellers er denne målingen tatt med Marantzen satt i Auto. Dvs med Audyssey-kalibrering påslått. Jeg skal ta måling med høyttalerne i Direct-modus også, for å sammenlikne.

Er ikke sikker på den dippen i 130Hz, kan meget vel være en null.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor nøyaktig er UMIK1 oppover i frekvens i forhold til andre målemikrofoner i samme prisklasse?

Vet at f.eks. RadioShack sliter med unøyaktighet oppover i frekvens.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Hvor nøyaktig er UMIK1 oppover i frekvens i forhold til andre målemikrofoner i samme prisklasse?

Vet at f.eks. RadioShack sliter med unøyaktighet oppover i frekvens.
    Når UMIK-1 brukes med kalibrerte data gir dette en nøyaktighet på 20Hz-20kHz +-1dB i følge produsent.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes jo bra ut.

Jeg må få byttet ut RadioShack'en og få tak i noe bedre.
    Det passer greit da jeg skal bestille noe mer fra MiniDSP også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere målinger

Da var unger og frue i seng. Har desverre ikke rukket å få målt noe denne uken før nå i kveld. Har heller ikke satt meg så mye inn i REW som ønskelig, men velger alikevel å kaste ut noen målinger. Det er svært ønskelig med kommentarer og forslag. Har ferie en hel uke nå fremover, og kan derfor bruke litt tid på dette uten at ungene hele tiden kommer løpende med krav om å sette på Tidenes Beste Barneplate, nr 2, cd 1.

Kom gjerne også med forslag til endring av målemetodene, slik at resultater blir lesbare.

Jeg kan desverre ikke drive på med flytting av subbene i særlig grad, de er temmelig låste bak lerretet. De kan flyttes noen cm sideveis, men ellers er det bare fase som kan endres.
    @Midas: jeg har lagt ved grafer for RT60 og GD, men vet ikke om disse målingene er "rett" satt opp. Kom gjerne med forslag, så skal jeg prøve å måle riktig...

Ellers startet jeg i dag med å kontrollere SPL i REW mot min RADIO SHACK. Jeg syntes at volumet ble "litt" høyt på Pink Noise på 75dB i REW. Og det stemte, Radioshacken målte 20dB mer! Lette lenge etter hjelp på HTS og MiniDSP forumet, uten å finne noe (fordi jeg mente at alt var satt rett opp fra starten av).
    Gikk så inn i Preferences i REW, og sjekket alt der. Jeg la så inn kalibreringsfila til micen en gang til, og da ble det andre boller. Er nokså sikker på at jeg alikevel må ha gjort en feil med oppsettet her, for nå stemmer volumet på Pink Noise i REW godt med Radioshacken. Merkelig...er det slik at mikrofonen sier i fra om at kalibreringsfila er lagt inn første gangen man gjør dette? Jeg fikk nemlig ingen slik beskjed første gangen jeg koplet den opp og la inn fila.
    Nuvel, her er nå målingene fra i kveld i hvertfall:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-2-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-3-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-4-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-4a-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-4b-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-5a-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-5b-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-6a-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-6b-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-6c-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-2-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-3-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-4-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-4a-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-4b-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-5a-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-5b-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-6a-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-6b-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-6c-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som man ser på bilde 8 er det et hull ved 33-34Hz. For å prøve å finne ut litt mer kjørte jeg sinustoner rundt disse frekvensene. Og i sweetspot midt i rommet, og en meter fremover og bakover i midten av rommet er det totalt dødt. Nesten ikke lyd i det hele tatt. Frekvensen er tydelig alle andre steder i rommet. Vel vel.

En annen ting er det som skjer i Audyssey i tredje bilde, rød graf ved 2-3kHz. Ser ut som om Audyssey her selv legger inn en BBC-dipp?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,097
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Morro med REW og målinger.
    Når du kjører igang rew og skal justere lydstyrken. Så bruker du vel den knotten Grenerator. Setter du da den til 12 DB eller kjører du deafault med 20db?
    Jeg bruker også å kjøre vannfallet med 300ms ( du har 500ms) på den måten så kommer problemene tydligere frem og det blir lettere å se hva tiltakene dine gjør. Jeg synes vannfall over 500hz også ikke er nødvendig å se på. Du ser på hele veien.

Noe annet du kan se på er ETC som du finner under overlays fliken, Den bruker du for å se/finne problematiske refleksjoner. som vil forstyrre lydbildet.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Som man ser på bilde 8 er det et hull ved 33-34Hz. For å prøve å finne ut litt mer kjørte jeg sinustoner rundt disse frekvensene. Og i sweetspot midt i rommet, og en meter fremover og bakover i midten av rommet er det totalt dødt. Nesten ikke lyd i det hele tatt. Frekvensen er tydelig alle andre steder i rommet. Vel vel.
    Først og fremst: utrolig lærerikt å følge deg på veien her. Når det gjelder akustikk så skal jeg være den første til å innrømme at jeg har null snøring!
    Burde vel snart begynne å lese meg litt opp på dette for min egen del.

Jeg kikket litt på denne grafen du viser til, og denne dippen ved 33-34Hz,- er det det som kalles for en romnode?

Du oppgir i trådens post #1 målene på rommet ferdig gipset, men litt har vel skjedd utenpå gipsen siden den tid....
    Jeg tastet inn disse verdiene,- og målene på "rå-rommet" skulle tilsi en romnode ved 37.3Hz. Differansen mellom målt og
    teoretisk verdi skyldes vel muligens at rommet er litt mer enn "ferdig gipset" nå?

Figur:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-romnode-jpg

Spørsmålet er da: finnes det noe å gjøre med denne noden?
    Tenker da på akustikktiltak slik som absorbenter og/eller diffusorer eller er man fysisk nødt til å flytte sweetspot?
    Går det an å flytte på høyttalere for å fjerne/redusere denne romnoden?

Ord for dagen:

"En dåre spør mer enn ti vise kan svare".
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-romnode-jpg  
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep Vis post
    Hei. Morro med REW og målinger.
    Når du kjører igang rew og skal justere lydstyrken. Så bruker du vel den knotten Grenerator. Setter du da den til 12 DB eller kjører du deafault med 20db?
    Takk for innspill! Javisst, kjempegøy å prøve ut REW, selv om jeg ikke forstår en del enda. I "Generator" har jeg kjørt med Default 20 dB. Skal sette den på 12 dB slik det er anbefalt.

Jeg bruker også å kjøre vannfallet med 300ms ( du har 500ms) på den måten så kommer problemene tydligere frem og det blir lettere å se hva tiltakene dine gjør. Jeg synes vannfall over 500hz også ikke er nødvendig å se på. Du ser på hele veien.
    Ok, skal kjøre vannfall med 300ms, og kutte ved 500 Hz på neste måling!

Noe annet du kan se på er ETC som du finner under overlays fliken, Den bruker du for å se/finne problematiske refleksjoner. som vil forstyrre lydbildet.
    Will do!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er standard Audyssey XT32 så legger den inn BBC-dip, ja. Med PRo så er dette valgbart, kalles "midrange compensation".

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Først og fremst: utrolig lærerikt å følge deg på veien her. Når det gjelder akustikk så skal jeg være den første til å innrømme at jeg har null snøring!
    Burde vel snart begynne å lese meg litt opp på dette for min egen del.
    Jeg har ikke så mye peiling jeg heller. Men det å få mikrofon og å begynne å bruke REW er egentlig greieste måte for meg å lære litt! Og innspill man får kan være utrolig nyttige!

Jeg kikket litt på denne grafen du viser til, og denne dippen ved 33-34Hz,- er det det som kalles for en romnode?
    Jepp, vil nok mene at dette er en romnode, ja. Men ikke arrester meg om jeg tar feil, jeg har jo ikke så mye peiling...
    Dippen er utrolig effektiv, den fjerner akkurat den frekvensen fra en meter foran sweetspot, til en meter bakenfor. Så det hjelper ikke å flytte stolen. Man må ut et par desimeter på hver side for å få igjen frekvensen.

Du oppgir i trådens post #1 målene på rommet ferdig gipset, men litt har vel skjedd utenpå gipsen siden den tid....
    Jeg tastet inn disse verdiene,- og målene på "rå-rommet" skulle tilsi en romnode ved 37.3Hz. Differansen mellom målt og
    teoretisk verdi skyldes vel muligens at rommet er litt mer enn "ferdig gipset" nå?
    Akkurat, var inne og så på dette selv på en lignende kalkulator tidligere i dag, men rakk ikke å legge ut screenshot da jeg hadde time hos optiker for å få nye briller...
    Bredden på rommet du hadde lagt inn var litt feil, den er 4,86m. Når jeg bruker denne kalkulatoren, kommer jeg ut på rett over 34 Hz på alle tre målingene (Axial, Tangential og Oblique). Jeg vet ikke hvilken av de tre jeg skal se på, men alt tyder jo på at dette er en problemfrekvens i mitt rom. Og som du sier så er rommet "mer" enn gipset, med utstrakt demping og andre tiltak. Om dette har noe å si for romnoder, vet jeg ikke. Det er vel de gipsede innerveggene som bestemmer nodene, hvis jeg ikke tar helt feil...

Spørsmålet er da: finnes det noe å gjøre med denne noden?
    Tenker da på akustikktiltak slik som absorbenter og/eller diffusorer eller er man fysisk nødt til å flytte sweetspot?
    Går det an å flytte på høyttalere for å fjerne/redusere denne romnoden?
    Dette lurer jeg også på! Men jeg er temmelig låst på høyttalerplassering, så der er det ikke mye å hente. Hvis det har noen betydning i det hele tatt, da...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Hvis det er standard Audyssey XT32 så legger den inn BBC-dip, ja. Med PRo så er dette valgbart, kalles "midrange compensation".
    Hehe, når du kaller det for "midrange compensation", så tror jeg faktisk at dette ble valgt da vi kjørte Audyssey-kalibreringen!
    Var ikke klar over at det ville gi en såpass "stor" dip...

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar!

Og beklager at jeg har tastet inn feil mål på rommet i kalkulatoren. (Som forøvrig er denne)

Med korrekte "rå-mål" så får jeg opp dette:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-hunsbedt-romnode-redigert-jpg

Så da stemmer vel dette ganske godt overens med dine beregninger.

Ganske rart dette med akustikk,- jo mer man lærer, jo mindre forstår man...

Jeg er en teoretiker,- men her trengs tydeligvis praksis....
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske rart dette med akustikk,- jo mer man lærer, jo mindre forstår man...
    Hunsbedt: Spennende lesing dette her!

For å tørre å gi inntrykk av at dette er noe jeg kan (og som MorJohan skriver over, dess mer jeg tror jeg kan, dess mer innser at jeg faktisk kan veldig lite). Hvis noen leser dette og mener det feil, så gjerne korriger meg. Jeg føler ikke jeg har stålkontroll på dette.

RT60 viser tiden det tar fra en lyd spilles til den har falt 60dB. RT60 plottet sier noe om hvor mye gjenklang rommet har og man tilstreber ofte å komme under 0,2 sekund. Kommer man veldig langt under dette blir rommet for godt dempet og rommet føles tungt og dødt. Det er vanlig å plotte denne med rektangulær plott, altså Controls (tannhjul) -> Use bars on RT60 plot og Use One Third Octave Bands. Jeg syns overlays -> RT60 ofte er enklere å forholde seg til.

GD, eller gruppedelay beskriver hvor mye fasen endrer seg på den gitte frekvensen. Dette er et lite stykke matematisk signalanalyse bak teorien på GD (som jeg nok ikke kjenner alle spissfindighetene med). Når jeg ser på GD med "akustiske ører", er det minium fase som jeg syns er interessant. Controls -> Generate minimum phase. Her får man to nye plott "Min group delay" og "Excess group delay". Excess group delay bruker jeg på følgende måte:

• Flate områder er frekvenser hvor man har god kontroll (såkalt minimum phase). Her kan man kjøre på med EQ etter all hjertens lyst.
    • Nivået på de flate områdene sier noe om timingen på elementet. Dersom en sub ligger foran eller etter (fordi man har satt opp feil timing), så vil den vises i nivået i forhold til de andre frekvensene.
    • De områdene som IKKE er flate, typiske fjelltopper, er områder hvor systemet ikke er minimum fase. Det betyr i de aller fleste tilfeller at rommet nuller eller ressonnerer på denne frekvensen.

Sistnevnte er for meg det viktigste. Jeg bruker dette til å finne ut om bølgedaler i frekvensresponsen skyldes HT eller utnulling mellom SUB og HT, eller om det er et romfenomen. F.eks. for Hunsbedt som beskriver et "hull" i lyden på 31-33Hz, så tror jeg det vil komme frem en ganske god spiker på den frekvensen i excess group delay plottet.

Cluet er: Det hjelper ikke å kompensere en frekvens som ikke er minimum fase med EQ! Uansett hvor mye man prøver så klarer man aldri å kontrollere rommet på denne frekvensen. Det eneste som hjelper i slike tilfeller er akustiske tiltak, f.eks. demping eller plassering.

Står mer om dette her: http://www.hometheatershack.com/room...imumphase.html

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers startet jeg i dag med å kontrollere SPL i REW mot min RADIO SHACK. Jeg syntes at volumet ble "litt" høyt på Pink Noise på 75dB i REW. Og det stemte, Radioshacken målte 20dB mer! Lette lenge etter hjelp på HTS og MiniDSP forumet, uten å finne noe (fordi jeg mente at alt var satt rett opp fra starten av).
    Gikk så inn i Preferences i REW, og sjekket alt der. Jeg la så inn kalibreringsfila til micen en gang til, og da ble det andre boller. Er nokså sikker på at jeg alikevel må ha gjort en feil med oppsettet her, for nå stemmer volumet på Pink Noise i REW godt med Radioshacken. Merkelig...er det slik at mikrofonen sier i fra om at kalibreringsfila er lagt inn første gangen man gjør dette? Jeg fikk nemlig ingen slik beskjed første gangen jeg koplet den opp og la inn fila.
    Nuvel, her er nå målingene fra i kveld i hvertfall:
    95dB Pink noise? Nei takk! Skjønner godt at du snakket om å dra fram hørselsvernet. Spesielt om man skal sveipe på det volumet!

I "Generator" har jeg kjørt med Default 20 dB. Skal sette den på 12 dB slik det er anbefalt.
    Om du kjører 75dBC SPL på -20dB i generator eller om du kjører -12dB går egentlig for det samme -- du spiller jo på 75dBC SPL uansett.

Men det har jo noe å si for hva referansevolumet skal være på receiver hvis det er et mål. Hos meg er MV på -22dB når jeg spiller 75dBC SPL med -12dB generator. THX referansenivå for film er definert til 85dBC på -20dB (eller 75dBC på -30dB), derfor er MV volumet hele 18dB for lavt (=30-12). Mitt THX referansenivå er da -4dB på MV.

*) Dette forutsetter at du kjører ut digitalt maksimalnivå fra REW til receiver (altså at -12dB i generator faktisk er -12dB maks volum). F.eks. coax/tos-link eller HDMI med volum på maks gjør susen her.

Som er HØYT. Når jeg har gutta på besøk ser vi på film på MV -12-14dB MAKS.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for omfattende og forståelige svar, Midas! Da sitter jeg i kinoen igjen, og har kjørt noen nye "sveip". Gjorde som du foreslo, og satte RMS level på -12dB i generatoren.
    Her er grafen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-8-jpg

Så tok jeg å bearbeidet denne til RT60. Håper det ble slik det skulle:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-9-jpg

Til slutt GD:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-10-jpg

Rotet litt rundt, og fant litt om RT60 på diverse sites. Noen mener at RT60 ikke er noen vits å ta i små rom. Man må opp i rom på minst 30 m (lengde?) før det er noen poeng, sies det. Har sett dette ved to anledninger på HTSforum. Fant også denne artikkelen av Ethan Winer: http://realtraps.com/art_reverb.htm
    Mitt rom er bra dempet, uten å være dødt. Jeg har jo også litt "ekko" mellom tak og gulv foran stolene. Kan dette sees på RT60?

Kan forresten til slutt nevne at jeg må opp på -15dB MV, for å få 75dB med -12dB generator.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-8-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-9-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-10-jpg  

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for omfattende og forståelige svar, Midas! Da sitter jeg i kinoen igjen, og har kjørt noen nye "sveip". Gjorde som du foreslo, og satte RMS level på -12dB i generatoren.
    Her er grafen:

Så tok jeg å bearbeidet denne til RT60. Håper det ble slik det skulle:

Til slutt GD:

Rotet litt rundt, og fant litt om RT60 på diverse sites. Noen mener at RT60 ikke er noen vits å ta i små rom. Man må opp i rom på minst 30 m (lengde?) før det er noen poeng, sies det. Har sett dette ved to anledninger på HTSforum. Fant også denne artikkelen av Ethan Winer: http://realtraps.com/art_reverb.htm
    Mitt rom er bra dempet, uten å være dødt. Jeg har jo også litt "ekko" mellom tak og gulv foran stolene. Kan dette sees på RT60?

Kan forresten til slutt nevne at jeg må opp på -15dB MV, for å få 75dB med -12dB generator.
    Jeg foretrekker å bruke overlay og RT60 der, fordi den "vanlige" RT60 fanen vises ikke i den vanlige vinduet. I utgangspunktet er det bare den ene kurven man trenger og ikke 7. Jeg er vant med å se RT60, men det finnes andre målinger og modeller (og meninger). Jeg skal se på linken, men jeg tenker at det har hensikt fordi det sier noe om dempingen i rommet.

GDen viser tydelig stående bølge i rommet ja på 31Hz (~5,5m). Den viser også dens 3. og 7. harmoniske også. Humpen på 70Hz er jeg ikke sikker på, men det kan virke som en annen modus. Gulv-tak (~2,45m)? Merk at dette behøver ikke være et problem, så la meg ikke skremme noen, men det er greit å være oppmerksom på dem. Jeg synes jeg ser at subben ligger oppimot 20ms foran hoved HT. (Det er veldig mye, så jeg er usikker på det er tilfelle eller om det er målefeil eller "romfeil", så ikke start et kjempeopplegg for å finne utav det)

Flutter vises ikke på disse plottene. Du kan nok se dem på impulsrespons plottet, men det er ofte vanskelig å skille dem ut fra resten av refleksjonene. Der er ofte hørselen det beste verktøyet.

*edit* Vent litt: Pukkelen på 105Hz går da ikke opp i 31Hz. Ikke 240Hz heller. Men de går opp i 35Hz-ish. Nå ble jeg usikker...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker også å kjøre vannfallet med 300ms ( du har 500ms) på den måten så kommer problemene tydligere frem og det blir lettere å se hva tiltakene dine gjør. Jeg synes vannfall over 500hz også ikke er nødvendig å se på.
    Her er vannfallet slik du anbefalte å sette det opp. Det er med 1/48 glatting, vet ikke om det er greiest:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-11-jpg

ETC: Skulle kanskje ha satt denne opp annerledes?

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-12-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-11-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-12-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Midas: Da jeg skulle kjøre Audyssey MultEQ Pro kalibreringskitet, fant den feil med fasen på den ene av mine tre subber (21" Maelstrom). Forstod ikke dette, da det har vært rett før. Sjekket opp på diverse fora, og noen sa at man bare skulle ignorere dette. Jeg byttet alikevel om på fasen. Kan dette være noe som kommer opp på målingene nå? Skulle jeg prøve å bytte fase tilbake igjen, og så ta en ny måling?

Side 133 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •