Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 132

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 132 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 162 ... SisteSiste
Viser resultater 2,621 til 2,640 av 3428
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,951
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Nå har jeg brukt hele søndagen på å fikse alle linkene i førsteposten. Har grudd meg til denne jobben, og det var et godt stykke arbeid (over hundre linker til forskjellige poster!) å få dette til igjen. Ved neste versjonsomlegging i dette forumet skal Lygren selv få lov til å gjøre jobben, hvis linkene ikke funker...
    I tillegg til alle linkene som var fra før har jeg lagt til ca 40 nye, så nå er hele byggetråden frem til i dag linket opp med nye snarveier. I tillegg har jeg lagt inn flere linker i utstyrsdelen, som viser til blant annet elektrisk materiell og innredningsprodusenter. Har hatt mye spørsmål om dette, så nå blir det enklere å finne frem for de som er interesserte. Er det noe som mangler setter jeg pris på tilbakemeldinger slik at det kan ordnes!
    Ah, beklager så mye, men at du har tatt på deg den jobben er PRISVERDIG!!!!! Dette med lenker jobber vi med å løse, men sist gang vi satte løsningen til livs datt hele siten ned uten at vi forstod hvorfor. Dette er en høyt prioritert sak å få orden på, og skaper jo mye trøbbel at fremdeles ikke funker... Igjen, takk for at du tok deg tid til dette på presentasjonen din både undertegnede og mange andre ivrige kinobyggere vil sette STOR pris på!!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    WOW...litt av en jobb du har gjort med førstesiden. Nå er det igjen full oversikt. Utrolig bra. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ah, beklager så mye, men at du har tatt på deg den jobben er PRISVERDIG!!!!! Dette med lenker jobber vi med å løse, men sist gang vi satte løsningen til livs datt hele siten ned uten at vi forstod hvorfor. Dette er en høyt prioritert sak å få orden på, og skaper jo mye trøbbel at fremdeles ikke funker... Igjen, takk for at du tok deg tid til dette på presentasjonen din både undertegnede og mange andre ivrige kinobyggere vil sette STOR pris på!!
    Hehe, hadde ikke regnet med at du så den, Lygren, takk for oppmerksomheten!
    Og mine problemer med bortkomne linker er jo bare smårusk i forhold til utfordringene du har hatt etter den "noe brå" overgangen til V2. Men siden en del sliter med det samme som meg hadde det jo vært greit med en fix som virker, selv om dette muligens er uoverkommelig. Da er det jo mye viktigere å prioritere andre problem som folket er mer opptatt av.

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    WOW...litt av en jobb du har gjort med førstesiden. Nå er det igjen full oversikt. Utrolig bra. :-)
    Takker for det, det var herlig å få gjort jobben. Har grublet på førsteposten så lenge nå at det var godt å få den "ut av systemet" og opp å gå igjen...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si Hunsbedt at jeg er utrolig imponert. Har som mål å skumme igjennom tråden din og har kommet 10% igjennom alt -- og med så mange innlegg, så blir det nesten som når man var barn: man kun ser på bildene. Og jeg sitter med åpen munn! Håndtverket, presisjonen og resultatet er bare utrolig. Jeg syns det er kjempespennende å se på og å bli inspirert av. Og ikke minst kudus for at du setter av tiden til å blogge her på forumet, fordi det er ingen selvfølge.

Så må jeg faktisk innrømme at jeg ble litt overrasket over at du er fra Kvinesdal. Av en eller annen grunn så har jeg fått det for meg at alle de store og fete hjemmekinoene befinner seg på østlandet. Ikke spør hvorfor, for selv bor jeg litt sør for Stavanger/Sandnes, men det er vel en skavank jeg har.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for fine ord, Midas, å være Rogalending er ingen skavank. Har selv bodd i Stavanger i over 8 år, og ble godt kjent i storområdet Sandnes-Stavanger. Jeg jobbet som postkasserer på den tiden og var nok innom det meste av postkontorer før jeg reiste hjemover igjen til Kvinesdal. Og det var i Stavanger min store interesse for hifi og hjemmekino ble tent. Var mye innom utstyrspusherne og handlet for mine magre postale lønninger på den (jappe)tiden...

Bloggingen er absolutt ingen selvfølge, det har jeg merket godt. Når man først har brukt nesten alle de seine kveldstimer på bygging, er det ikke alltid like lett å motivere seg til å bruke nesten like lang tid på å redigere bilder, og så skrive "dagbok". Selv om det har vært noen slitsomme år siden oppstarten i 2008, har det jo vært verdt det. Alle positive kommentarer og gode tips har hjulpet meg mang en gang over kneika. Og nå, som jeg er ferdig, er det ingen ting lenger som "må" gjøres. Nå kan jeg bare gå ut i verkstedet å pusle med det jeg har lyst til, uten å måtte jobbe til kl 2 på natta. Av og til savner jeg alikevel intensiteten mens byggingen stod på. Det er vel noe med at man stort sett bare husker det positive i alt...

Og siden du "nesten" er i nabokommunen (ca 2 timer i bil), så hadde det vært hyggelig å få deg nedover på en visitt. Dørene vil bli åpnet om du er interessert, det er bare å sende meg en PM!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Det vil være en ære å få lov til å komme på besøk (en gang). Viste bildet av kinoen din til kona og hun sa "Wow" og at hun absolutt kan tenke seg å se den også. Så her er ikke bare utstyret på plass, men også WAF-faktoren

Jeg drømmer for tiden om å få bygget en dedikert hjemmekino i et tilbygg eller i en låve eller tilsvarende. Blir det realitet, så kommer jeg nok til å hente inspirasjon fra tråden din. Men et tilbygg må da være ypperlig, da har man det i egen bygning (i forhold til støy), men allikevel er man hjemme. Bygger man noe slik hjemmefra, så går det vel utover kone og barn...

Hilsen fra Klepp!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,951
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det var jo veeeeeldig synd vi ikke fikk orden på dette litt tidligere, men NÅ skal redirect til gamle URLer være i orden igjen.........

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får du konkurranse, Hunsbedt
    http://www.kinomagasinet.no/artikkel/2275

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock Vis post
    Konkurranse? Dette er jo den andre kinoen hans

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock Vis post
    Hehe, den omtalte saken dreier seg altså om sal 2 i Kvinesdal kino, der jeg jobber. Er faktisk så heldig at jeg får litt betalt for "hobbyen" min. Og jeg gleder meg stort til Dolby-Atmos salen blir ferdig!

Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Konkurranse? Dette er jo den andre kinoen hans
    Akkurat, der sa du det!

Kan ellers nevne at jeg har bestilt meg en miniDSP UMIK1 mikrofon. Så nå må jeg sette meg litt inn i REW, og prøve å åpne en liten dørsprekk inn i akustikkens kompliserte verden.

Jeg er egentlig godt fornøyd med lyden slik den er nå. Kunne nok kanskje hatt større headroom enn det mine Dali 40 kan klare, men da blir det i tilfelle et helt nytt høyttalerprosjekt, ala det jeg viste til for noen poster siden.
    Først og fremst ønsker jeg å forsøke å måle frekvensresponsen i rommet. Resultatene etter Audyssey Pro-kalibreringen ble bra, men jeg ønsker å se et mer detaljert bilde av situasjonen.
    Mikrofonen er på vei, så dette blir spennende! Kanskje jeg også kan finne ut noe mer om det merkelige Flutter-ekko lydfenomenet jeg er belemret med.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-system-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-system-png  

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er den samme målemikrofonen jeg bruker og jeg bruker også REW. Bare fyr løs om du har noen spørsmål. REW er ypperlig til å få plassert noe konkret på noe som du har en "hunch" på. "Åja, er det det er" er noe jeg ofte hører når jeg er ute og måler hos kunder.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for ditt tilbud om hjelp, Midas! Regner med at det blir en bratt lærekurve, så spørsmål blir det sikkert! Er forresten skikkelig imponert over resultatet du kom frem til etter å ha hørt på Flutter-ekko-problemet via mobiltelefonopptak hos RuneW! Skal se om jeg kan få tatt en måling hos meg også, slik at jeg kan få bekreftet/avkreftet at det er stjernehimmelen som har skylden!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for ditt tilbud om hjelp, Midas! Regner med at det blir en bratt lærekurve, så spørsmål blir det sikkert! Er forresten skikkelig imponert over resultatet du kom frem til etter å ha hørt på Flutter-ekko-problemet via mobiltelefonopptak hos RuneW! Skal se om jeg kan få tatt en måling hos meg også, slik at jeg kan få bekreftet/avkreftet at det er stjernehimmelen som har skylden!
    Du får ta noen opptak med den nye mikrofonen. Når Midag lager gull av mobilopptak, kan du bare tenke deg hva han klarer å utrette med et GODt opptak

Hva må du gi for herligheten totalt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Hva må du gi for herligheten totalt?
    Mikrofon og frakt kom på USD 105. Det var jo ikke så galt. Spesielt med tanke på at man ikke trenger noen ekstra "bokser", eller andre ting. Skal bare være plug & play med den nedlastbare kalibreringsfilen til mikrofonen.
    Totalkostnader vet jeg ikke enda. Tollerne skal ha sitt gebyr, og så kommer momsen på toppen av alt sammen. Satser på at det blir under tusen spenn, totalt.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,618
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mikrofon og frakt kom på USD 105. Det var jo ikke så galt. Spesielt med tanke på at man ikke trenger noen ekstra "bokser", eller andre ting. Skal bare være plug & play med den nedlastbare kalibreringsfilen til mikrofonen.
    Totalkostnader vet jeg ikke enda. Tollerne skal ha sitt gebyr, og så kommer momsen på toppen av alt sammen. Satser på at det blir under tusen spenn, totalt.
    Det er den absolut verdt ja - har denne selv , og det er et veldig nyttig verktøy.
    Det er som du sier rimelig plug and play , og en såpass oppegående mann som du tar dette lett
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demo

Da var den det andre gangen jeg tok turen over heia for å smøre sansene, denne gangen plukket jeg opp AndreWerdenskrieg på min vei i et "flott" snøvær.
    Vell framme kommer Arve ut døra å tar oss inn varmen med kaffen og lørdagsgodt klart. Vi står ikke mange sekundene i gangen før vi tasser opp til Sankt Peter`s porten og den massive skyvedøra åpner seg elegant til siden.

For en kino, det er helt rått. Det er et byggverk uten like. Vi kjører igjennom musikk,film og konserter , lyden er upåklagelig i alle grener. Kan ikke finne ord, dette må oppleves. (kunne har skrevet utrolig mye mer om alt her, men ta turen om
    du får muligheten)
    Takker for en hyggelig kveld til både Hunsbedt og AndreWerdenskrieg, håper på gjentakelse.

MVH
    Jan E.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøket! Flott at dere ville ta turen over heia i det ufyselige været vi hadde i går. Godt at det finnes bra biler med firehjulstrekk!
    Konsertfilmene er bestilt, takker for tipsene. Ellers må jeg si at det er utrolig morro og ikke minst nyttig å få slike kunnskapsrike herrer på besøk! Kommer nok snart til å ha noen spørsmål klare til deg Karmann, vedrørende XBMC og REW.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en fantastisk hyggelig kveld!

Bildene av dette rommet kan ikke få frem føleslen av å være der. Det er bare så gjennomført og detaljnivået er fantastisk. Fantastisk lyd, fantastisk bilde, fantastisk rom og en fantastisk vert. Teknisk rom imponerte også. Det er liksom smarte løsninger over alt. Meget inspirerende.
    Hyggelig å bli kjent med dere begge, jeg hadde en meget fin kveld. Mye knallbra musikk og virkelig imponerende å se Pacific Rim i 3D.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Tusen takk for en fantastisk hyggelig kveld!

Bildene av dette rommet kan ikke få frem føleslen av å være der. Det er bare så gjennomført og detaljnivået er fantastisk. Fantastisk lyd, fantastisk bilde, fantastisk rom og en fantastisk vert. Teknisk rom imponerte også. Det er liksom smarte løsninger over alt. Meget inspirerende.
    Hyggelig å bli kjent med dere begge, jeg hadde en meget fin kveld. Mye knallbra musikk og virkelig imponerende å se Pacific Rim i 3D.
    Takker tilbake, veldig fint å ha dere på besøk! Morsomt at min kino svarte til forventningene, og jeg setter umåtelig pris på at verten også fikk skryt, hehe...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første måling med UMIK 1 og REW!

Da var mikrofonen ankommet, og jeg kunne nesten ikke vente til ungene var i seng slik at pakken kunne bli åpnet og mikrofonen tatt i bruk.

Jeg bruker ikke bærbar pc til dette, da min Acer Ferarri er noget utdatert. I steden ble min HTPC brukt. Den står jo i rackskapet og kan kjøres fra både projektor og touch-skjerm inne i kinoen. Dette ble veldig praktisk siden jeg kjørte REW på den lille skjermen, og HomeTheaterShack Forum på projektoren. Kalibreringsfilen til mikrofonen ble lastet ned og tatt i bruk da mikrofonen ble koplet opp. Så langt enkelt og greit. Jeg har mye å lære, og da er det veldig greit med all hjelp som finnes blant annet på HTS-forumet. I tillegg ligger bruksanvisning på MiniDSP sine sider, så å komme i gang er lett.

Min første prøve-måling av rommet er nok garantert ikke gjort etter boka. Jeg hadde for lite volum, blant annet. 75 dB pink noise var egentlig temmelig høyt, så jeg skrudde ned til ca 70 dB. Neste gang jeg måler stiller jeg med øreklokker. I tillegg skulle jeg vel ha kjørt med bare en kanal. Målingen ble kjørt med både høyre og venstre kanal (pluss subber, selvfølgelig) innkoplet. Målingen ble tatt fra ørehøyde i sweetspot.

Her er resultatet for i kveld (glatting 1/3 oktav):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-1-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-rew-nr-1-jpg  

Side 132 av 172 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 162 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •