Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 131

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 131 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 151 161 171 ... SisteSiste
Viser resultater 2,601 til 2,620 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fått sett litt film og testet litt mer med den nye Audyssey-kalibreringen. Og dette funker glimrende. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at lydbildet hadde blitt like bra, eller bedre, gjennom andre kalibreringsmåter, eller gjennom mer nøye oppsetting av akustiske tiltak og dertil følgende målinger. Men kalibreringen som nå er gjort, sammen med mitt opplegg for akustiske tiltak er vellykket i mine (litt slitne og gamle) ører. Jeg kan heller ikke gå god for at lyden hos meg er "rett", det vil det sikkert være delte meninger om.

Det eneste jeg har rettet på er justering av volumet på senteren min. Syntes dialogen var en smule lav da jeg testet dette i går. Fikk det bekreftet da jeg kjørte testtoner fra menyen i Marantzen i går. Jeg målte bare med min Radio Shack fra sweetspot. Justerte opp senteren med 1,5dB, da ble det like høyt som resten av frontene. Jeg har ellers enda ikke gått for endringer i "house curve". Føler jeg har fint med trøkk også nedover, både på film og musikk.

Jeg har nå fått på plass det meste av utstyr slik jeg vil ha det. Føler også at det meste funker såpass greit nå at jeg kunne tenke meg å invitere dere til en gjennomkjøring av lyd og bilde. Dette vil også hjelpe meg til å styre skuta videre, mot tiltak som kan gjøre lyd og bilde enda bedre. Det er viktig med kritikk, både negativ og positiv. Og få å få den må man åpne dørene. Derfor vil jeg gjerne invitere til en titt på førstkommende lørdag. Dette passer sikkert ikke for noen, men er det interesse for dette kan jeg selvfølgelig sette av en eller flere lørdager også senere. Regner ikke med at det blir så veldig mange dette passer for, siden vi er inne i en dårlig årstid. Jeg bor heller ikke akkurat midt i smørøyet, så litt kjøring må til. Kvinesdal ligger ca to timer øst fra Stavanger, og ca en og en halv time vestover fra Kristiansand. Påmelding via PM. Har greit kart med kjørebeskrivelse som kan sendes. Tar sjansen på noen få interesserte, og sier vel møtt!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med målingene. :-)

Skulle veldig gjerne kommet på demo hos deg, men litt langt å dra nå på lørdag. Håper å kunne få det til en annen gang.
    Lykke til. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Spennende med målingene. :-)

Skulle veldig gjerne kommet på demo hos deg, men litt langt å dra nå på lørdag. Håper å kunne få det til en annen gang.
    Lykke til. :-)
    Regner vel egentlig med at det ikke er så aktuelt nå vinterstid for de må kjøre et stykke, selv om det er bart for snø her i sør. Det hadde dog vært spennende å delt erfaringer med Marantz-prosessoren. Vi må absolutt få til et besøk hvis det blir mulig for deg å komme nedover!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aahh, skulle gjerne tatt meg turen Arve, men Hovden og skigåing kaller med familien. Må prøve å få til et møte utover våren uansett.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Aahh, skulle gjerne tatt meg turen Arve, men Hovden og skigåing kaller med familien. Må prøve å få til et møte utover våren uansett.
    Synd det ikke passet denne helgen, Chris! Vi tar det når det passer bedre, selvfølgelig. Har jo noen elementer og saker liggene til deg også!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det også ja! Det hadde jeg faktisk glemt. Funket de, eller var det noe galt med de? Kunne du sjekket typebetegnelsen på de..det varierer tydeligvis en del. Var det noen andre saker også?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX Vis post
    Det var det også ja! Det hadde jeg faktisk glemt. Funket de, eller var det noe galt med de? Kunne du sjekket typebetegnelsen på de..det varierer tydeligvis en del. Var det noen andre saker også?
    Har vel 4 stk 12" Peerless. Tre av dem er XXLS, en er XLS. En av de funker ikke, en har løsnet magnet (er rep) og de to siste fungerer greit så vidt jeg husker. Du kan også få med Hypexforsterkerne som ble brukt. Den ene av forsterkerne er død, uten at jeg kan se noe visuelt galt med den. For meg er alt sammen skrot, vil du ha det skal du få det!
    Her er link til subben slik byggesettet er: http://www.dynabel.no/Resource/File/...NTES-EYEFI.PDF
    Link til forsterker: http://www.audiokit.it/ITAENG/KitEle...ex/hs500en.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var såpass ja! Jeg kan ta det med meg, og kan se om jeg kan få fikset noe av det iallefall Kunne prøvd å fått testet de to XXLS'ene i 2 små lukkede kasser, det hadde vært interessant!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at forsterkeren rimelig greit kan repareres med en som kjenner faget. Og høyttalerne får du bare teste og se om det er noe tess. Mine to Brontes-subber funket (originalt med XLS) egentlig greit på musikk, men på film kom de til kort. Klarte aldri å få noe volum på de før elementene bunnet. Kan ha noe med at mine Dali 40 tåler ekstremt mye før de gir seg, og dette ville ikke Peerlessene være med på. LFE ble et farlig område. Byttet ut elementene med XXLS (som har mulighet for litt lengre Xlim), men følte vel aldri at jeg fikk disse til helt. Hypexforsterkerne skal vel også være store nok (HS 500) i massevis. Den forrige kinoen min må nok ta litt av skylden også, det var et relativt lite rom med små muligheter for å flytte subbene rundt.
    Blir hjemme også denne uken, så vil du hente utstyret er det bare å komme. Det står greit hos meg også, i avdelingen for utslitt og utgått-på-dato-utstyr, så du trenger ikke å stresse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Skal se om jeg kan planlegge litt utover, så gir jeg deg beskjed

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Mine to Brontes-subber funket (originalt med XLS) egentlig greit på musikk, men på film kom de til kort. Klarte aldri å få noe volum på de før elementene bunnet.
    hadde samme problemet med min XTZ med dette elementet, og naboen har to slike han har bygget selv og han hadde og dette problemet! greia er at om du setter dem bak i rommet eller eventuelt bak sofa så får du bassen fram som om den skulle blitt født på ny. hadde testa det en dag hadde jeg vært deg! :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    hadde samme problemet med min XTZ med dette elementet, og naboen har to slike han har bygget selv og han hadde og dette problemet! greia er at om du setter dem bak i rommet eller eventuelt bak sofa så får du bassen fram som om den skulle blitt født på ny. hadde testa det en dag hadde jeg vært deg! :-)
    Takker for tipset, Joakim, men jeg kommer nok aldri til å bruke mer penger på denne typen element noen sinne igjen. Hvis noe skal testes til subber igjen, blir det mange lettdrevne elementer i 15 eller 18"-format.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset, Joakim, men jeg kommer nok aldri til å bruke mer penger på denne typen element noen sinne igjen. Hvis noe skal testes til subber igjen, blir det mange lettdrevne elementer i 15 eller 18"-format.
    Hva med å kjøre et par store lukkede subber med lang slaglende f.eks. som tar seg av det under 30hz og så et par høyeffektive og portet kasser som tar seg av 30-80hz (30-120Hz på LFE) ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Hva med å kjøre et par store lukkede subber med lang slaglende f.eks. som tar seg av det under 30hz og så et par høyeffektive og portet kasser som tar seg av 30-80hz (30-120Hz på LFE) ?
    Hehe, det er vel "akkurat" det jeg har nå? Bortsett i fra den lille forskjellen at jeg istedenfor to store lukkede subber med lang slaglengde, har en 21" ekstra stor Maelstrom, som tar seg av det under 30Hz. Mens to portede 15" (laveffektive, med lang slaglengde) tar seg av det mellom 30 og 80Hz.

Dette funker egentlig veldig bra sammen med mine Crown Itech 6000. På sikt hadde det vært gøy å prøvd fire-seks 18" PA, med kort slaglengde og mindre forvrenging, mer ala Tangens konstruksjoner. Drømmen er dette fantastiske systemet, med den forskjellen at jeg har et tredje tårn som senterht:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-9ea3a9b9cf84d5510f707b60347e37d6-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-9ea3a9b9cf84d5510f707b60347e37d6-jpg  

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har solgt dem altså?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Så du har solgt dem altså?
    Nei, Joakim. Som du ser fire, fem poster lengre oppe, så har jeg gitt hele røkla til Sannax.

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaha, såpass ja

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye linker til delprosjektene i byggetråden

Nå har jeg brukt hele søndagen på å fikse alle linkene i førsteposten. Har grudd meg til denne jobben, og det var et godt stykke arbeid (over hundre linker til forskjellige poster!) å få dette til igjen. Ved neste versjonsomlegging i dette forumet skal Lygren selv få lov til å gjøre jobben, hvis linkene ikke funker...
    I tillegg til alle linkene som var fra før har jeg lagt til ca 40 nye, så nå er hele byggetråden frem til i dag linket opp med nye snarveier. I tillegg har jeg lagt inn flere linker i utstyrsdelen, som viser til blant annet elektrisk materiell og innredningsprodusenter. Har hatt mye spørsmål om dette, så nå blir det enklere å finne frem for de som er interesserte. Er det noe som mangler setter jeg pris på tilbakemeldinger slik at det kan ordnes!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig bra og perfekt timing - rett før jeg skal gå i gang med bygging selv, nå har "malen" fått index som fungerer

Thumbs up!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Vanvittig bra og perfekt timing - rett før jeg skal gå i gang med bygging selv, nå har "malen" fått index som fungerer

Thumbs up!!
    Takk skal du ha, sirant! Setter veldig pris på din hyggelige tilbakemelding!

Side 131 av 172 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 141 151 161 171 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •