Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 130

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 130 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 126 127 128 129 130 131 132 133 134 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 2,581 til 2,600 av 3428
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    God jul fra meg også!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,170
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God Jul !
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD JUL!! Det ser veldig ryddig ut nå.
    Slike padder med "Master/slave" kan være en god løsning. Dvs. at du ikke får strøm på adapterne dine før du har skrudd på f.eks. Receiveren.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab Vis post
    GOD JUL!! Det ser veldig ryddig ut nå.
    Slike padder med "Master/slave" kan være en god løsning. Dvs. at du ikke får strøm på adapterne dine før du har skrudd på f.eks. Receiveren.
    Paddene er noen rimelige jeg fant lokalt. Dette er nok ikke en endelig løsning (når det gjelder sterkstrømopplegget), men av to onder er nok padder med bryter sikrere enn å la omformerne stå på hele tiden. Elektrikeren min likte ikke paddene, så det er derfor jeg vil advare andre med samme behov. Jeg må rigge til en "fastere" permanent løsning.

Jeg har jo også mulighet for å styre de to kursene i skapet via Hager-opplegget. Litt komplisert å finne ut hvordan jeg skal gjøre det, siden jeg vil ha styring på flere kontakter enn jeg har lagt opp til. Noen omformere vil jeg ha av hele tiden (bortsett fra under bruk ), noen trenger jeg å ha på hver gang jeg bruker anlegget, og noen må stå på hele tiden jeg er hjemme (for eks til trådløst nettverk).
    UPSen skal stå på hele tiden, også når vi er bortreist, så da blir det i hvertfall fire styringer som må rigges til. Regner med å kikke på dette til neste år.

Så har vi problemet med et evt lynnedslag/strømbortfall. UPSen funker fint som beskyttelse til kinoens "sartere" elektronikk, men det hjelper jo ikke at det ligger to CAT6-ledere opp fra husets fibersentral. Overspenning vil følge disse rett inn i switchene og selvfølgelig ta det meste av utstyr koblet til dette. Må se på løsninger her relativt snart, vi har hatt en del tull med strømmen (selv om det har vært kortvarig) i det siste. Jeg vurderer også å få meg en til UPS til, til lysene i huset (elanlegget er forberedt for dette), og slik at vi har strøm til vannpumpa. Et fire-fem kw dieselaggregat hadde vært perfekt, men så koster det jo litt i forhold til antatt bruk. Vi har tre brukbare traktorer på garden, kanskje det er en løsning til generatordrift? Da kan jeg også fyre opp anlegget og alt av forsterkere...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audyssey MultEQ Pro kalibreringskit- måleresultater

Da har jeg endelig fått testet Audyssey MultEQ Pro kalibreringskitet jeg har lånt i snart et halvt år. Var veldig usikker på om jeg skulle kjøpe en lisens (150 USD), men måtte jo prøve når jeg først hadde muligheten. Utstyret ble koplet opp og lisensen kjøpt inn. Fikk god hjelp fra eieren av kitet! Takk for det, Vidar!

Jeg har også bestilt en UMIK-1 målemikrofon som skal prøves ut med REW, og da blir det interessant å se hvordan det måler med og uten Audyssey-kalibreringen.
    Jeg tok 18 målinger i kinoen. Målingene ble tatt innenfor et ca 2x2m stort område med senter i midten av stolrekkene. To av målingene ble også tatt rett foran sweetspot-stolen. Her er resultatene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-audyssey-2-png

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-audyssey-3-png

Av en eller annen grunn har "Front High Right" og "Front High Left" fått litt omstokking på betegnelsene, uten at det har noe å si antakelig. Har ikke laget noen "House Curve" enda, jeg vil teste med lyden slik den er en stund til. Og lyden er veldig fin, synes jeg. Subbene gir plenty nok lyd etter kalibreringen, selv om det kan se ut som nivået er en del lavere. Frekvensgangen på subbene kan høres jevnere ut nå enn før. Det er liksom ikke enkelte frekvenser som stikker seg ut. Har for det meste hørt på musikk, og skal teste mer filmlyd i morgen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-audyssey-2-png   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-audyssey-3-png  

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!
    Jeg skjønner at du ikke har testet så mye enda. Men er forskjellene mellom før- og etter kalibreringen store? Er det snakk om et stort løft i lydkvaliteten? Eller er det mer snakk om de små detaljene som faller på plass? Kortversjon; Er det verdt det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Spennende!
    Jeg skjønner at du ikke har testet så mye enda. Men er forskjellene mellom før- og etter kalibreringen store? Er det snakk om et stort løft i lydkvaliteten? Eller er det mer snakk om de små detaljene som faller på plass? Kortversjon; Er det verdt det?
    Når alt sitter som det skal er det ingen tvil om at det funker, og er verd det!

Veien dit kan være lang og tornefull, forøvrig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Spennende!
    Jeg vil absolutt si at det var verdt et forsøk for egen del. Nå har jeg jo lånt kitet (ca 3500,- hos Hifiklubben) fra en jeg kjenner, så jeg har bare betalt for lisensen (USD 150,-). Om det er verdt prisen bare for en måling er jeg slett ikke sikker på. En annen ting er at jeg har en kino som er bra dempet. Jeg har ikke særlige problemer med romnoder, for eks. Og jeg er veldig godt fornøyd med lyden slik den i utgangspunktet er, bare med den innbygde Audyssey-kalibreringen i Marantzen. Men med kalibreringskitet ser man resultatene før og etter målinger og kalibrering. Og da blir det spennende å måle på nytt når jeg får min UMIK-1 mikrofon/REW.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Når alt sitter som det skal er det ingen tvil om at det funker, og er verd det!

Veien dit kan være lang og tornefull, forøvrig.
    Du har jo holdt på med dette en stund, og jeg lurer på et par ting med målingene mine som det hadde vært greit med kommentarer på. Ser du har nevnt i tralltrall sin tråd at Audyssey har en bug ved bruk av to subber. Hos meg er begge subb-kanalene slått sammen til en submåling. Har dette noe å si for resultatet? En annen ting: ser at hovedhøyttalerne ikke ruller av før de er nede på 40Hz, selv om delefrekvensen er satt til 80. Hva skyldes dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på den avrullingen din. Ser ut som du har litt overlapp der subben går opp til 80 og høyttalerne ned til 40.

Når det er sagt er de "etter" resultatene utregnede og idealiserte. Det er et pseudoresultat av de kombinerte målingene og korreksjonene som er gjort, og jeg vil tro de er nokså pyntet på. Om du klarte å måle nøyaktig samme posisjoner med f.eks REW og kombinerte dem i etterkant skal du teoretisk få samme kurve, men jeg har mine tvil. Det som betyr noe er at Audyssey XT32PRO ser på hver enkelt høyttaler og gir deg en anbefaling på delefrekvens i prioritert rekkefølge. Når du har regnet ut resultatet kan du velge delefrekvens og den Audyssey anser som mest gunstig kommer øverst i lista, så den nest beste osv.

Så, oppsummert ville jeg prøvd å hatt målingene så tett som mulig (det er godstolen som skal prioriteres, ikke sant?) og ikke lagt særlig vekt på "etter" målingene.

Angående sub-målingene så er det på følgende vis:
    En sub - en utgang -> Subben "pinges" en gang per målepass
    To subber - en utgang -> Subbene pinges en gang og blir behandlet som en sub.
    To subber - to utganger -> Første målesettet pinges subbene hver for seg og samlet, altså tre ping til sammen. Dette gir Audyssey informasjon om hves subs avstand, frekvensrespons og nivå, samt hvordan de oppfører seg sammen. De enste målesettene pinges subbene sammen, altså pinges de bare en gang.

Buggen i MultEQ softwaren går ut på at hvis du lagrer målinger og henter dem fram igjen vil sub2-utgangen får enten default avstand og trim, eller samme som Sub1. Begge vil mest sannsynlig være feil. Det er ingen bugs på "ferske" målinger, da fungerer det fint med to sub-utganger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kommentar til målingene, Atle! Jeg tror også at etter-resultatene er en smule "pyntet" på. Når det er sagt føler jeg at lyden slett ikke er dårligere, eller mye bedre, enn før. Kanskje er forandringene mindre enn det grafene viser? Blir uansett spennende med målinger i REW.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke høres veldig annerledes ut betyr nok bare at det var ganske bra i utgangspunktet.

Men med et såpass stort område med målinger blir det bregrenset hva Audyssey vil pynte på, siden målingene vil variere såpass mye. Med et mer begrenset område vil endringene bli mer fokuserte, men også mer omfattende, som regel.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det lenge siden jeg har vært inne på tråden din her. Du verden det har skjedd mye sidens sist jeg var inne! (i juni en gang)..

Er som alltid inspirerende å følge med på alt du har gjort. Fint for andre at du skriver så detaljert om alt du holder på med her.

Dette er jo en perle av et hjemmekinosystem. Det tekniske rommet er jo en drøm også! Nå som avforum er oppe å går igjen går det an å følge med igjen

Det neste nå må vel være å få inn Dobly Atmos..

Takk for mye god lesing igjen.

balko

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balko Vis post

Det neste nå må vel være å få inn Dobly Atmos..

balko
    Hei balko!
    Takker for fin kommentar for det siste halvårets begivenheter. Når det gjelder Dolby Atmos så får jeg plenty med tid til å leke med dette på jobben (som kinomaskinist). Den nye kinoen står ferdig før sommeren, det blir jo spennende!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som er helt rå på å bygge ting, her har du en utfordring:

http://www.blu-ray.com/community/gal...&folderid=6875

Kanskje ikke akkurat hva du trenger, men er jo fint å få samlet byggernes konger på en plass!

Fantastisk finish på de DIY høytalerene i den linken, skjønner ikke det er mulig jeg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin finish på de høyttalerne, Millmaker. Byggkvaliteten på kassene er så proff som det går an, antakelig mye bedre enn på premiumhøyttalere man kan få kjøpt. Men her har de også brukt et veldig bra utstyrt verksted, med blant annet store CNC-maskiner og støping av glass/karbonfiber på høyt nivå. Er ikke så mange som har tilgang på slikt. Men det var jo morsomt å se fremgangsmåtene, da. Vinner jeg i lotto, og tar et år fri fra jobben, så er jo dette noe man kunne ha prøvd seg på...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Men her har de også brukt et veldig bra utstyrt verksted, med blant annet store CNC-maskiner og støping av glass/karbonfiber på høyt nivå. Er ikke så mange som har tilgang på slikt. Men det var jo morsomt å se fremgangsmåtene, da. Vinner jeg i lotto, og tar et år fri fra jobben, så er jo dette noe man kunne ha prøvd seg på...
    Hehe - tror man skal vinne ganske friskt i lotto for å realisere denne drømmen. En ting er å ha råd til å ta et år fri, men å bygge/utstyre et slikt verksted blir en helt annen greie...

Jeg merker jeg sliter litt med misunnelsen når jeg ser slike byggeforhold

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Host-host", jeg mente jo Viking-lotto...
    Og selv om jeg kan "slå meg løs" på mine 24 kvadratmeter verksted, så er vel det knapt nok plass til CNC-maskinen de brukte...
    Ja, misunnelsen slår vel litt ut her også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forresten misunnelig på dine 24 kvadrat også...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Jeg er forresten misunnelig på dine 24 kvadrat også...
    Hehe, helt i orden det, Rune
    Og slår lottoen inn og jeg kan bygge nytt, skal du få mine 24 kvadrat!

Side 130 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 126 127 128 129 130 131 132 133 134 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •