Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 13 av 172 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 3428
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det der ble utrolig pent og idyllisk og for en stor lekeplass du har! Skjønner godt at du har tatt byggepause med kinoen for å sette opp denne ja. Litt godt å holde på med litt "grovere" arbeid til en forandring også kanskje? Fruen er nok mektig imponert vil jeg tro 8)
    Er jo bare badestampen som mangler der gitt :-D :-D

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Det er bare og bøye seg i støvet,dette blei utrolig fint. Rekkverket
    gjorde susen og den lagringsplassen under terrassen får en ikke nok av.
    Hvilken tette ordning har du brukt i mellom bjelkelaget?
    Du har vel ikke bygget huset selv også:-D Virkelig flott eiendom dere har.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei.
    Det er bare og bøye seg i støvet,dette blei utrolig fint. Rekkverket
    gjorde susen og den lagringsplassen under terrassen får en ikke nok av.
    Hvilken tette ordning har du brukt i mellom bjelkelaget?
    Du har vel ikke bygget huset selv også:-D Virkelig flott eiendom dere har.
    Hallo igjen carradona!
    Rekkverket kopierte jeg bare fra verandaen på framsida av huset. Enkel konstruksjon basert på støtter av 2x3" og spiler rippet fra et 35mm bord.

Ellers var det meningen helt fra starten av å ha et tett tak under en del av terassen. Hadde egentlig tenkt å kjøpe noen rimelige takplater av stål eller aluminium slik vi hadde det under terassen på vårt forrige hus. Men så kom jeg over et tilbud hos en lokal byggevareleverandør på GOP Esslon takplater. Disse var ca 116 cm breie og 4m lange. Prisen var ca 70 kroner kvadraten, og det er billig. Isola terassetak koster tre ganger så mye.

Jeg kuttet platene 55cm brede, de passer da inn mellom bjelkelaget. Fikk da to lengder pr plate, som ble raskt kuttet med multisaga. Jeg tror det ligger et bilde av bjelkene med kubbing som platene skal ligge på postet litt tidligere.

Over bjelkene la jeg 25cm brede lengder med tynn grunnmurspapp. Dette blir helt tett selv om regnet skulle hølje ned. En annen fordel er at bjelkene holder seg tørre. Har brukt grunnmurspapp over alle bjelker på terassen, men der det ikke er undertak la jeg på remser på 12,5 cm (mellom bjelkelag og terassebord).

Hadde jeg hatt tid skulle jeg gjerne bygd huset selv. Men siden det sikkert hadde tatt tre-fire år med mitt tempo, lot det seg ikke realisere. Fikk hjelp av min far (som er pensjonert snekker) og svigerfar til å bygge garasjen, men kinodelen og øvrige ting har jeg satt opp selv.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Det der ble utrolig pent og idyllisk og for en stor lekeplass du har! Skjønner godt at du har tatt byggepause med kinoen for å sette opp denne ja. Litt godt å holde på med litt "grovere" arbeid til en forandring også kanskje? Fruen er nok mektig imponert vil jeg tro 8)
    Er jo bare badestampen som mangler der gitt :-D :-D
    Var veldig greit å holde på med noe annet en periode, ja! Det har vært et halvår med mye innendørsbygging, og når sommer og sol kommer savnet vi veldig en terasse.

Egentlig hadde jeg planlagt et lite basseng bygd ned i terassen direkte på fjellet, men pengene strekker ikke til alt i år. Har enda igjen noen titalls tusen på kinoen, så noe må vente. Blir vel antakelig et større massasjebadekar eller en finere stamp istedenfor basseng, får se om et par år...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må jeg si, den terrassen var griselekker, en type konstruksjon man ser i interiørblader Gratulerer!

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Den tettemetoden var ikke dum, selv etter over 20 år i faget lærer en heldigvis alltid noe nytt. Tjærepapp tetter jo godt rundt skruene så det
    skulle no vere en god løsning.
    Trappeløsningen imellom repoene var også genialt utførtog plassbesparende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanon flott prosjekt,du er tydligvis flink i faget Men hva skjer nå??

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lubbezild
    Kanon flott prosjekt,du er tydligvis flink i faget Men hva skjer nå??
    Ja, det kan du sannelig lure på...
    Holder faktisk fremdeles på med terassebygging for harde livet, og har jobbet med dette siden mai. Jeg regner med å komme sånn noenlunde i mål innen utgangen av denne måneden, og da blir det oppstart i kinoen igjen.

Jeg har igjen å sette opp et terassetak på 24 kvadratmeter, bygge fire dører, legge takvann og overflatevann i rør, for så å prøve å få malt alt jeg har bygd i dette en smule varierende og irriterende usikre været, med regnbyger som dukker opp bare jeg tar i en malerkost...:-?

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det eneste som er gjort de siste ukene med kinoen er at jeg har fått hentet kinostolene. Brukte litt tid i vinter på å finne rett type stol til rett pris.
    Endte opp med en inclinerstol jeg fant på Europris. Prisen var nok det viktigste siden jeg skulle ha 8 stk stoler. Europris lokalt hadde ikke så mange, men var utrolig hjelpsomme til å saffe alle. I tillegg fikk jeg utstillingsstolen gratis, så totalprisen ble ca 9800,- for alle åtte stolene. Det er ikke galt!

Her er et par bilder av "utstillingsstolen". Ryggen kan legges helt bak om jeg ønsker det. Blir nok ikke aktuelt i kinoen (hvis jeg ikke skal ta en høneblund da...).

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2428b-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2429b-jpg
    Først må jeg si at jeg er utrolig imponert over presisjonen og finishen på byggingen din. Du er virkelig flink med detaljene.

Dernest ble jeg veldig misunnelig på de stolene dine. Skulle gjerne hatt fatt på tilsvarende selv, men det er vel usikkert om Europris kan skaffe flere. Jeg skal spørre dem, men det hadde vært greit å vite hva de heter (fabrikat/modell). Har du forresten noen mål på dem? Hvor brede/dype er de?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Først må jeg si at jeg er utrolig imponert over presisjonen og finishen på byggingen din. Du er virkelig flink med detaljene.

Dernest ble jeg veldig misunnelig på de stolene dine. Skulle gjerne hatt fatt på tilsvarende selv, men det er vel usikkert om Europris kan skaffe flere. Jeg skal spørre dem, men det hadde vært greit å vite hva de heter (fabrikat/modell). Har du forresten noen mål på dem? Hvor brede/dype er de?
    Hei oyvindk!
    Takker for fine ord! Europrisstolene ble kjøpt inn da de var på tilbud på begynnelsen av året, husker ikke helt datoen. Etter at Europris hadde fått inn stolene ble de satt på lager hos dem til i slutten av mai siden jeg ikke hadde noe ledig plass før da. Åtte slike store kasser tar mye plass!

Stolene har egentlig ikke noe navn, det nærmeste jeg kommer er HOME, artikkel nr. 70486 (importert og distribuert av Europris). Bredde 78cm, dybde 87cm og høyde 100cm. Stolene skyves litt forover når ryggen legges bak, og er vel da av inklinertypen. Sort hud på alle sitteflater, og PVC på sidene. Det beste av alt; de er veldig komfortable. Litt spent på hvordan de takler bruk og slitasje, jeg regner jo ikke med at kvaliteten er den samme som på Ekornes sitt utvalg...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei oyvindk!
    Takker for fine ord! Europrisstolene ble kjøpt inn da de var på tilbud på begynnelsen av året, husker ikke helt datoen. Etter at Europris hadde fått inn stolene ble de satt på lager hos dem til i slutten av mai siden jeg ikke hadde noe ledig plass før da. Åtte slike store kasser tar mye plass!

Stolene har egentlig ikke noe navn, det nærmeste jeg kommer er HOME, artikkel nr. 70486 (importert og distribuert av Europris). Bredde 78cm, dybde 87cm og høyde 100cm. Stolene skyves litt forover når ryggen legges bak, og er vel da av inklinertypen. Sort hud på alle sitteflater, og PVC på sidene. Det beste av alt; de er veldig komfortable. Litt spent på hvordan de takler bruk og slitasje, jeg regner jo ikke med at kvaliteten er den samme som på Ekornes sitt utvalg...
    Jeg har snakket med Europris lokalt i dag, og de trodde de skulle få inn stoler igjen på kampanje snart. Rundt 1000,- per stk. Hvis det er samme stoler som du har fått fatt i, så ser jeg ikke bort fra at det kan bli slike hos meg også. Blir spennende å se når kampanjen dukker opp. :-)

Fint av dem å ha dem på lager for deg, mulig "min" Europris også kan gjøre det hvis jeg spør fint. Jeg skal ikke ha 8 stoler, heller 6 eller 7 tenker jeg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har anledning, kan du måle hvor dyp stolen er når fotbrettet er utfelt og ryggen lagt bak? Altså avstanden fra bak på ryggen (der den stikker lengst bak) til der fotbrettet ender? I samme posisjon, hvor langt er det fra rygg/rumpe til enden av fotbrettet, altså innvendig mål i stolen?

Med disse målene kan jeg finne hvor stor "seat pitch" (flyterminologi) det er mulig å ha med slike stoler.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totallengde helt utslått er ca 162cm. Innvendig mål med fothvileren utslått er ca 94cm. Det kan også nevnes at når ryggen på stolen legges bakover flyttes sitteputen ca 10 cm framover. Dermed blir ikke hodeposisjonen endret så veldig mye bakover ved lytting til musikk, og det er jo bra.

Du må ta målene med en liten klype salt da de er tatt med en tommestokk i farten, men så helt gale kan det da ikke være...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Totallengde helt utslått er ca 162cm. Innvendig mål med fothvileren utslått er ca 94cm. Det kan også nevnes at når ryggen på stolen legges bakover flyttes sitteputen ca 10 cm framover. Dermed blir ikke hodeposisjonen endret så veldig mye bakover ved lytting til musikk, og det er jo bra.

Du må ta målene med en liten klype salt da de er tatt med en tommestokk i farten, men så helt gale kan det da ikke være...
    Cirkamål er helt greit, det. De var utrolig store. 94 cm innvendig betyr at selv en person med lange ben (som meg) vil få støtte nesten til anklene.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende byggetråd. Mange flotte detaljer og vel dokumentert med gode bilder. Gleder meg til fortsettelsen. Avsporinger er noe herk, men noen ganger er det ikke så dumt slik at ideer for tid til å modnes. Dog ser det ut som om det meste du har foretatt deg er nøye planlagt til den minste detalj.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Personlig har jeg brukt endel forskjellig i mitt kinobygg (20 kg fugemasse er vel ikke langt unna sannheten...). Her er er en mer eller mindre korrekt liste:

Billig acryl fugemasse
    Brukt på ikke-kritiske steder og i starten da jeg ikke visste bedre...

"Anerkjent" acrylbasert fugemasse (Sikacryl-S)
    Brukt kilovis av dette. Kjøpte meg en luftdrevet fugepistol som tar 600ml "pølser". Disse er relativt rimelige i innkjøp i forhold til patroner.

Silikon
    Brukt på alle steder med forventet bevegelse / fukt (mellom dør- og vinduskarmer og stenderverk og på murdetaljer) og på en del steder som ikke skal males. Det har gått litt om hverandre med Sikacryl og silikon.

Sikaflex / Casco Marin & Teknikk
    Brukt på de mest kritiske partiene og de partiene som kommer i kontakt med maling.
    Jeg antar at billig akryl er f.eks den de selger (Fugger) på Europris? Jeg trodde faktisk at Fugger var skikkelige saker, men det er kanskje ikke det?
    Hva regnes som ikke-kritiske steder? Kan det f.eks være for fuging av gips mot tak/gulv?

Jeg kjøpte meg en luftdrevet fugepistol på Jula (samme som Hunsbedt), men den tar nok bare patroner, såvidt jeg kan se. Jaja.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var inne på Europris för att se den stolen, men den hade de bara i ett antracit tunnt tyg. Din ser ut som skinn/pvc (troligtvis pvc till den prisen). Såg du 2 olika varianter av stolen?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt, jeg lurer litt på hvordan du laget effekten med gjennomsiktige vegger/objekter på Sketchup-tegningene dine på første side i denne tråden. Har du laget en delvis transparent tekstur som du har malt på objektene, eller finnes det en enklere metode? De tegningene var nemlig særdeles elegante. :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Cirkamål er helt greit, det. De var utrolig store. 94 cm innvendig betyr at selv en person med lange ben (som meg) vil få støtte nesten til anklene.
    Tok et mål til akkurat nå, og innvendig er de faktisk 94 cm fra rygg til enden av fothvileren, så det stemmer nok. Med mine 192 cm stikker allikevel føttene godt utforbi fotvileren.
    Men de er alikevel veldig gode å sitte i!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Glimrende byggetråd. Mange flotte detaljer og vel dokumentert med gode bilder. Gleder meg til fortsettelsen. Avsporinger er noe herk, men noen ganger er det ikke så dumt slik at ideer for tid til å modnes. Dog ser det ut som om det meste du har foretatt deg er nøye planlagt til den minste detalj.
    Takker for fine ord, Zocral! Enig med deg at avsporinger er noe herk. Jeg liker å gjøre ferdig det jeg begynner på, og vil ikke ha for mange baller i luften.
    Men terassen var et must, vi har savnet terassen fra vårt forrige hus noe veldig. Og så er jo kinobyggingen noe som er et overskuddsforetak og ikke livsviktig (for andre enn meg)...
    Og ja, mye av kinoen er tenkt ut og tegnet i forkant, nesten ned til minste detalj. Men en del ting har blitt og vil bli forandret etter hvert som bedre eller enklere løsninger dukker opp, så følg med! Regner med oppstart på kinoen igjen i løpet av begynnelsen av september.

Side 13 av 172 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •