Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 129

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 129 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 2,561 til 2,580 av 3428
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Motorisert sceneteppe, forslag til løsning.

Nå er jeg ikke akkurat noen kløpper i Sketchup, men jeg gjør likevel et forsøk på å skissere et forslag.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-sceneteppe_1-jpg

Hele ideen her er at man har to gjengede stenger som er sveiset mot hverandre med gjengene kontraroterende. På vedlagte skisse er for øvrig kun høyre del av mekanikken tegnet.
    Ettersom gardinskinnen er buet trengs det en skinne festet til sleiden med en glider som kan følge gardinskinnen selv om avstanden forandrer seg.

Med en slik eller lignende løsning vil du klare deg med en enkelt motor som f.eks. kan styres vha. et rele som aktiviseres fra triggerutgangen på projektoren.
    Innen projektoren er god og varm og klar for bruk, vil da også sceneteppet være dratt til side,- dog selvfølgelig avhengig av omdreiningshastigheten til motor/gjengestang.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hunsbedt har du prøvd dette: Two monitors and one touch screen

Bruker selv ikke touch til PC så dette er det nærmeste jeg kom på et raskt google søk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Nå er jeg ikke akkurat noen kløpper i Sketchup, men jeg gjør likevel et forsøk på å skissere et forslag.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-sceneteppe_1-jpg

Hele ideen her er at man har to gjengede stenger som er sveiset mot hverandre med gjengene kontraroterende. På vedlagte skisse er for øvrig kun høyre del av mekanikken tegnet.
    Ettersom gardinskinnen er buet trengs det en skinne festet til sleiden med en glider som kan følge gardinskinnen selv om avstanden forandrer seg.

Med en slik eller lignende løsning vil du klare deg med en enkelt motor som f.eks. kan styres vha. et rele som aktiviseres fra triggerutgangen på projektoren.
    Innen projektoren er god og varm og klar for bruk, vil da også sceneteppet være dratt til side,- dog selvfølgelig avhengig av omdreiningshastigheten til motor/gjengestang.
    Dette kan nok fungere, men jeg har sett at lignende opplegg gir mye støy og vibrasjoner, se Mopar Mudders maskeringstråd Om vi sier M16 med 1.75mm gjengestigning må gjengestålet gå 1429 omdreininger for 2,5m vandring. Om teppet da skal åpens/lukkes på 10 sekunder blir jo dette ca heftige 143 omdreininger pr sek, dvs umulig .. Kanskje det finnes mere grovgjengede stål som er laget for dette. Ellers må en nok nøye seg med et teppe som tar lang tid å åpne/lukke.
    Sist endret av Gunnar; 10-12-2013 kl 22:24

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post

Det var noe sånt jeg så for meg, ja. Men problemet blir at det vil antakelig ta for lang tid å kjøre sleiden 2,5m til hver side. Var redd for dette, og Gunnar tok seg bryet med å regne det ut:

Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Dette kan nok fungere, men jeg har sett at lignende opplegg gir mye støy og vibrasjoner, se Mopar Mudders maskeringstråd Om vi sier M16 med 1.75mm gjengestigning må gjengestålet gå 1429 omdreininger for 2,5m vandring. Om teppet da skal åpens/lukkes på 10 sekunder blir jo dette ca heftige 143 omdreininger pr sek, dvs umulig .. Kanskje det finnes mere grovgjengede stål som er laget for dette. Ellers må en nok nøye seg med et teppe som tar lang tid å åpne/lukke.
    Jeg tror muligens løsningen kan bli brukbar til maskeringskjøring, der blir kjørelengden ca 25-30cm. 25cm på ti sekunder krever 14.3 omdreininger pr sek. Det er også kanskje for mye...litt vanskelig å se dette foran seg i praksis.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post

Bruker selv ikke touch til PC så dette er det nærmeste jeg kom på et raskt google søk.
    Har ikke sett denne løsningen. Kom ikke på å søke løsningen i windows, hadde jo ikke noe tro på det...
    Meget mulig at dette kan fungere, gleder meg til å prøve det i morgen.
    Takker for utmerket tips!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har trålt en del sider om garasjeportåpnere nå. Det er masse forskjellig fra ca 1200,- og oppover. Hastigheten for "vanlige" portåpnere ligger på 10-20cm pr sek. Betaler man litt mer så får man stillegående gummibelter i skinnen i steden for kjetting. Må muligens bygge en "lydboks" rundt motoren for å dempe støy, men dette alternativet høres veldig forlokkende ut. Fjernstyring følger også med de fleste...
    Hvis jeg rigger opp to trinser, en ved hver vegg, så skulle det vel være mulig å kjøre to fortepper ut fra midten av scenen, på en motor?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denne løsningen fungerer desverre ikke hos meg. Karen som spør i linken din har nøyaktig samme problem som meg, men forskjellen er at jeg ikke får frem "Touch", eller "Tablet PC Settings" i kontrollpanelet:

1 Go to Control Panel and search for "Touch".
    2 Click "Tablet PC Settings"
    3 Click "Setup..." to the right of "Configure your pen and touch displays"
    4 Choose "Touch Input..."
    5 Hit the "Enter" key until you see the instructions appear on your actual touch monitor. Touch the screen and it will say something like "Hit enter to move to the next step".

Det ser ikke ut som om Windows har funnet ut at en av de tre skjermene er en touch-skjerm. Alle drivere er oppdatert, og TouchKit er riktig installert. Vet ikke hvordan jeg skal gå videre for å løse dette, mulig jeg må inn i menyer som jeg ikke har funnet...

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tar en titt i kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Tablet PC input service kan du kontrollere om denne er aktivert.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-tablet-jpg
    Lykke til.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du tar en titt i kontrollpanel > Administrative verktøy > Tjenester > Tablet PC input service kan du kontrollere om denne er aktivert.
    Lykke til.
    Takk for det, regnep! Utrolig at det skal være så komplisert å komme inn i undermenyer på Windows. Jeg holdt på et par timer i går, og fikk til slutt via ditt tips slått på Tablet PC input. Men det var ikke før jeg satte monitor 3 (touch screen) som hovedmonitor, at det virket. Da holdt musepekeren seg innenfor denne skjermens felt. Det var en lettelse å få det til, må jeg si. Jeg har sikkert vært innom 20 sider på nettet om dette temaet, og ingen beskriver i detalj hva man skal gjøre. De fleste kommer bare med vage tips, og omtrentlige guider. Og når menyene er så forskjellig oppbygd alt etter Windows-versjoner og språk, kan det drive den mest tålmodige til vannvidd. En annen ting er at jeg nok er for gammel til å kunne dette, gi meg heller en drill og en sag, takk!
    Derfor er det med stor tilfredstillelse jeg må si takk til de som har hjulpet meg. Spesielt regnep og sozo1976 har kommet med gode forslag som har hjulpet meg videre.

Ennå er det ting som gjenstår, blant annet kalibrering av touch-skjermen. Berøringspunktet ligger litt til siden for der man berører. Det tror jeg at innstillingene i skjermdriver skal ta seg av.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at nerden i meg kan komme til nytte. Tror at du skal klare å kalibrere skjermen via windows med denne fremgangsmåten. Kan ikke tenke meg at det er mer avansert enn å kalibrere de gamle PDA'ene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mye som skjer av byggeaktivitet i kinoen (eller på forumet) for tiden, det meste av tiden går for min del med til å se film og lytte på musikk. Etter at jeg fikk touch-skjermen på plass har jeg brukt denne mye til å utforske mine disker med musikk, samt bruke den til lysstyring.
    Det har imidlertid ergret meg litt at foten til skjermen har tatt så mye plass. Skjermen har stått på et av de to små bordene mellom stolene, og har okkupert mye mer enn nødvendig plass, så noe måtte gjøres. Etter litt kreativ tenking satte jeg i gang med en forløpig fot til skjermen for et par dager siden. Jeg skriver foreløpig, for jeg har etterhvert kommet på en bedre heve/senke-konstruksjon som gjør at skjermen vil forsvinne ut av syne når den ikke er i bruk. Men den foreløpige skjermfoten funker fint den også, og tok bare en times tid å få til. Her er litt bilder:

Som man ser så er originalfoten veldig stor. Den tar mye plass på de små bordene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7319-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7320-jpg

Jeg trengte en litt stor 90-graders vinkel, som samtidig var solid og ikke ville vri seg. Hadde samlet på noen gamle bukkestyrer til en av de gamle racerne. Hadde visst vært og "lånt" litt av dette styret før, så da var det ikke så farlig å "låne" litt mer:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7321-jpg

Og slik ble vinkelen, ferdig kuttet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7322-jpg

Plutselig så var foten ferdig. Hadde dårlig tid, så det ble ikke noen bilder av delene underveis. Men foten består egentlig bare av en firkantet trekloss med et hull i (som passer til røret), og en liten stålvinkel med tre hull tilpasset originalfeste bak på skjermen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7323-jpg

Lakkerte alt i matt svart:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7324-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7325-jpg

Her ferdig montert i kinoen. Jeg fant en plastring (gardinoppheng) som ble slipt ned og brukte den til gjennomføringshull for skjerm og strømkabel påfronten av bordet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7329-jpg

Foten ble en smule høy. Jeg kan fint få den ned tre cm ved å kappe ned stålvinkelen over treklossen. Uansett så er det lettere å bruke skjermen nå, siden den kommer lenge frem på bordet. I tillegg er bordet helt fritt for bruk igjen, og hullene til (øl)bokser kan igjen brukes...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7330-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7319-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7320-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7321-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7322-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7323-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7324-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7325-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7329-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7330-jpg  

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser der ja. Flott og stabil løsning for feste av skjerm. Blir spennende å se løsningen for å skjule skjermen helt. Regner med at høst og vintermørket setter fart på Reodor Felgen i deg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser der ja. Flott og stabil løsning for feste av skjerm. Blir spennende å se løsningen for å skjule skjermen helt. Regner med at høst og vintermørket setter fart på Reodor Felgen i deg.
    Hehe, takk, det er jo delvis på grunn av dine forslag denne skjermen er tatt i bruk inne i kinoen!
    Jeg holder på med "fintenking" rundt løsningen som helt skal skjule skjermen. Kommer nok til å begynne på dette snart, for den midlertidige løsningen ovenfor er jo ikke akkurat direkte pen... Men skjermen fungerer glimrende også slik det er nå, og kan fint brukes fra stolene på begge sider av bordet, siden foten er vribar.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft!

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble stilig.
    Ser ut som en bra sweetspot det her. :-)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk :-) lenge siden jeg har vært rundt på denne tråden merker jeg. Lever bassene fortsatt? Får snart ta en langtur å besøke kinoen igjen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos Vis post
    Fantastisk :-) lenge siden jeg har vært rundt på denne tråden merker jeg. Lever bassene fortsatt? Får snart ta en langtur å besøke kinoen igjen
    Hei Joakim, du klarte visst å vekke tråden min fra dvalen!
    Jeg har stadig noen småprosjekter gående i kinoen, men har ikke postet noe særlig da jeg føler det blir for lite å skrive noe om. Blant annet har jeg bygget et nytt feste/stativ for touch-skjermen. Ble ikke helt fornøyd med det og har derfor ikke lagt ut noe. Hele saken ble bygget i eikelister og kan skyves ned og inn slik at det forsvinner inn ved siden av stolen og bordet. Litt for mye slark gjør at noe må bygges på nytt, og jeg har i etterkant kommet på en enda bedre patent, med dempesylindere til en satelittantenne som ingrediens. Kommer kanskje som byggeprosjekt. Ellers har jeg gjort et par større jobber i rackskapet. Har tatt ut begge Crownforsterkerne og plassert disse i et eget rack sammen med de andre PA-forsterkerne i teknisk rom. Nå har jeg full kontroll både på støy og varme, og opplegget fungerer meget bra! I tillegg har jeg lagt opp alt av signalkabler og strømkabler på nytt i skapet, nå ser det ryddig ut. Lagte noen kabelfester som hjalp veldig, skal se om jeg har noen bilder av dette.

Subbene lever i beste velgående. Etter at BEF var her med sin spesialkompetanse på Crown-forsterkerne, har subbene virkelig kommet til sin rett. Det hele spiller meget bra, og subbene er veldig bra integrert i lyden.
    Du er hjertelig velkommen på besøk igjen, det er bare å finne en dag som passer. Meld meg på PM, så ordner vi det!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD JUL TIL ALLE PÅ AVFORUM!
    Nå begynner roen å senke seg, pakkene er under treet og maten forberedt. Så mens jeg sitter her og slapper av i noen minutter benytter jeg sjansen til julehilsen og noen bilder. Som jeg nevnte i forrige post så blealt av signalkabler og stømkabler lagt opp på nytt. Det viktigste ble å flytte alt av strømadaptere og trafoer bort fra strømskinnene til egne padder med bryter. Nå kan vi trygt reise fra huset en stund, og vite at alt er slått av. Hadde 14stk stømadaptere totalt, så det var godt å få dette bort fra strømskinnene.
    I tillegg kappet jeg noen lister som ble brukt til kabelfester bak komponentene. Ideelt sett skulle jeg ha brukt borrelåsbånd i steden for strips, da dette ville ha forenklet forandringer og omtrekkinger i opplegget. Borrelåsbåndene er under bestilling fra ebay, men slikt kan fort ta noen uker.
    Her er bilder:

Bildet er så som så, men man ser jo opplegget. Crownforsterkerne er flyttet ut fra skapet, det var bra både med tanke på varme og støy.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7417-jpg

En av paddene med strømadapere. To til ligger inne i skapet med bryter lett tilgjengelig.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7419-jpg

Her sees listene jeg kuttet for å stripse kabler. Det meste er nå slik jeg ønsker det. Mulig at en del strips blir byttet med borrelåsbånd når disse ankommer.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7421-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7417-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7419-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7421-jpg  

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul til deg og dine

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,528
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD JUL I HEIMEN
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Side 129 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •