Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 128

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 128 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,541 til 2,560 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det har ikke blitt så mye blogging her det siste på grunn av sykdom i familien, men siden min svigermor tok på seg oppdraget med å sy opp gardinene jeg hadde kjøpt for en evighet siden, så måtte jeg nesten vise resultaltet. Jeg har blitt meget fornøyd. jeg fikk desverre bare tak i to lengder med de røde i midten, skulle gjerne hatt to til. De svarte er laget i et ultratynt stoff. Ikke noe blåsemotstand i det hele tatt, tror nesten at de er bedre for lyden enn høyttalerstoff. Det var noe slikt jeg var på jakt etter, siden jeg vil ha dem trukket for ved musikklytting. Og det fungerer de utmerket til.

Opphenget derimot ble en skuffelse. Jeg har brukt helt enkle U-skinner med plastløpere, som egentlig funker greit. Men i skjøter blir det trøbbel. Jeg måtte også bøye til svingene i sidene der gardinene forsvinner inn bak rammene. Å bøye 90-gradersvinkler i aluminium ut til 130-graders vinkler var ikke så helt enkelt.
    Derfor blir skinnene byttet ut med bedre så snart jeg finner et greit alternativ. Helst med mulighet for senere motorisering. For eksempel noe slikt: http://www.weba.no/dokumenter/07.skinner_2012.pdf

Gardinene skal få innlegg med blybånd i den oppsydde lommen i bunnen. De vil da henge penere, og det vil se mer proft ut. Det kommer etterhvert.

Fikk tatt noen nye bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7257-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7254-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7259-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7257-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7254-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7259-jpg  

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser skikkelig bra ut! Svigermødre er kjekke å ha

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, paalab!
    Svigermødre kan være utrolig greie å ha, ja.

Jeg kommer forøvrig til å ønske meg en symaskin til jul. Det har jeg savnet ved mange anledninger. Fikse snekkerbuksa, for eksempel...

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utrolig stilig!

Er sceneteppet motorisert? Og når det trekkes for, får det da "naturlige folder" eller må det pyntes på manuelt?

Ser for øvrig frem til "Hunsbedts store sytråd".

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du holdt på med stjerne himmelen din, så tenkte jeg at dette var litt mye greier, og at det ville bli litt: sånn dær. Men når jeg ser det nå, så er jeg glad at jeg tok feil. Er utrolig kult det greiene der. Flott kino du har, utrolig flott.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig lekkert

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo bare bedre og bedre! MEGET pent!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Utrolig stilig!

Er sceneteppet motorisert? Og når det trekkes for, får det da "naturlige folder" eller må det pyntes på manuelt?

Ser for øvrig frem til "Hunsbedts store sytråd".
    Nei, sceneteppet (egentlig bare 6 lengder med gardiner) er ikke motorisert. Jeg har fått flere tilbud, med de varierer på pris mellom 18.000,- og 40.000,-.
    Så foreløpig blir det manuelt. Har sett på noe kinagreier på ebay, kan muligens prøve dette og evt bygge det om.
    Grunnen til at det blir dyrt er at jeg ønsker at sceneteppet skal trekket ut til begge sider fra midten, med en eller to motorer. Da blir det kostbart, og tilbydere av slikt utstyr vet å ta seg betalt. Bare fjernkontrollen (som gjerne bare er en kjip plastsak) kan fort koste tre-fire tusen...

Har forøvrig fått klarsignal fra fruen til å anskaffe meg symaskin til jul (fra henne). Hehe.
    Men noen stor "sytråd" blir det nok aldri.

Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand Vis post
    Når du holdt på med stjernehimmelen din, så tenkte jeg at dette var litt mye greier, og at det ville bli litt: sånn dær. Men når jeg ser det nå, så er jeg glad at jeg tok feil. Er utrolig kult det greiene der. Flott kino du har, utrolig flott.
    Tusen takk! Stjernehimmelen er nok en smule "over the top", men den tilfører kinoen et snev av "kos" og trivselsfaktor når man lytter på musikk eller sitter og leser. Og så blir det helt svart i taket når man ser film, så litt praktisk er det også.

Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Vanvittig lekkert
    Takker!

Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk Vis post
    Dette blir jo bare bedre og bedre! MEGET pent!
    Kapteinen skal ha takk!. Det ser forøvrig ikke så verst ut hos deg heller!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter miseren med gardinskinnene som ikke fungerte, bestemte jeg meg for å gjøre ett nytt forsøk. Fruen hadde noen viktige ærender i Flekkefjord, og jeg hengte meg på. Hos Brødrene Søyland i Flekkefjord fikk jeg tak i skikkelige skinner. Skinnene kommer i lengder på 6m, så da ble det ikke noe problem å bøye til to lengder på hver 3m. Som sagt så gjort, og undertegnede kunn kjøre hjem med skinner som ville gjøre gardinkjøring til en lek. De nye skinnene var i tillegg lakkerte, noe som gjør de glattere enn ulakkerte aluminiumsskinner. En time senere var de hengt opp, og nå fungerer gardintrekket utmerket. Skinnene er ikke beregnet på verken manuell eller motorisert trekk. Men siden de glir såpass fint er det mulig jeg etter hvert prøver meg på et slags trinsesystem med lodd og strikker. Jeg har fått noen ideer fra sceneopplegget i kinoen der jeg jobber, så vi får se om det blir noe av det senere til vinteren...

Her er et par bilder av skinnene lagt ut på gulvet. Man ser tydelig hvilke utfordringer det er med bøying og svinger...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7261-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7262-jpg

Blyloddlenke som skal legges inn i lommen nederst i gardinene. Ved siden av sees gliderne som krokene skal henges i:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7266-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7261-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7262-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7266-jpg  

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at motoriseringen kan løses vha. motsatt sveisede gjengede stenger og sleider som jeg tidligere har vært inne på?
    Da ville du også fint klart deg med kun en enkelt motor og to endebrytere.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med samkjøring av touch-skjerm og vanlige skjermer på samme PC

Så til et større problem jeg har for tiden. Jeg har i sommer bygd en ny HTPC som står i rackskapet. Kabinettet er ca tre år gammelt, men jeg gikk i sommer til innkjøp av nytt og bedre hovedkort (Oppgraderingspakke - Intel Core i7-4770K 3.5GHz Quadcore, Z87 Mainboard, 16GB DDR3), samt to skjermkort (ASUS GeForce GT 610 1GB og GeForce GTX 650 2GB).

Det største skjermkortet skal kjøre ut bilde til projektoren (via Marantzprosessoren), og til en 21,5" Asusskjerm i teknisk rom (satt opp som klonede skjermer). Asusskjermen skal fungere som en kontroll/arbeidsskjerm for å slippe å slå på projektoren. Begge disse skjermene kjører i 1920x1080, og Asusen har denne oppløsningen (native) for å slippe skalering eller sorte rammer.

Det minste skjermkortet er beregnet til min 10" TFT LCD touch-skjerm. Denne har en oppløsning på 800x600. Ikke særlig mye i dag, men fungerer ypperlig til det den skal brukes til, nemlig lysstyring (Hager Domovea) og styring av musikk og filmfiler. Denne skjermen skal stå inne i kinoen på et av bordene i fremre stolrekke.

Alt dette fungerer ypperlig med et program jeg lastet ned etter tips fra sozo1976: http://www.displayfusion.com/

Alle skjermene har ny startmeny og snarveier rett satt opp, og med tilpasset native skjermoppløsning. MEN: Ved aktivering av touch modus på den minste skjermen kræsjer det. Når jeg skal trykke på denne skjermen, kjører musepekeren på Asus-skjermen samtidig bananas. TouchKit softwaren (link) begrenser altså ikke bruken bare til denne skjermen, men ut over hele skrivebordet, som også er på Asusskjermen. Mitt problem er altså at jeg dermed ikke får brukt denne skjermen som slik det er beregnet. Jeg har snakket med folka som har laget DisplayFusion, og de sier også at det ikke går. Er det på grunn av en bug i Windows (slik de mener), eller er det mitt oppsett som er umulig? Hadde vært veldig greit med noen ideer her, for nå er jeg fastlåst. Alt funker glimrende med et trådløst tastatur, men jeg vil svært gjerne kjøre i touch modus på den minste skjermen.
    Alternativet blir muligens å kjøre denne skjermen fra en annen PC, og så hente innhold via nettverket...

Her et dårlig bilde (tatt med blits slik at man kan se skjerminnhold) av Asus-skjermen øverst i teknisk rom, og den lille titommers touch-skjermen nederst. Den skal altså inn i kinoen etterhvert.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7275-jpg

Utvidet skrivebord med begge skjermer. Jeg ønsker altså å kjøre touch screen på den minste skjermen til høyre i skjermbildet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-1-jpg

DisplayFusion-programmet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-3-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-6-jpg

Hager-Domovea lys/varme-styringspanel beregnet på 800x600 touch screen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-4-jpg

Her Windows-skrivebord i samme oppløsning på samme skjerm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-5-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7275-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-1-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-3-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-6-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-4-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-screenshot-5-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 10-12-2013 kl 09:51

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at motoriseringen kan løses vha. motsatt sveisede gjengede stenger og sleider som jeg tidligere har vært inne på?
    Da ville du også fint klart deg med kun en enkelt motor og to endebrytere.
    Joda, løsningen din med gjengede stålstenger skal etter planen brukes til styring av lerretsmaskeringer.
    Løsningen passer ikke så godt for gardinene, siden disse skal kjøres i en stor bue, med 75 graders sving i endene. Sjekk bildene over, du ser gardinstengene liggende ferdig tilbøyet på gulvet. Bøyen på endene ved veggen er fordi man skal kunne skjule gardinene/forteppene helt, ved å kjøre dem inn bak veggrammene. Opplegget med sleider kan muligens gå, hvis sleidene som trekker gardinene er koplet sammen med glidere i skinnene via for eksempel en strikk. Muligens...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde disse 75º svingene i bakhodet, hvilket kan løses vha. en bit av en gardinstang festet 90º på sleidene hvor da gardinene også kan bevege seg ut og inn fra gjengestang/sleide.

Sikkert idiotisk forklart, skal se om jeg får "sketchet up" en skisse for deg... ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde disse 75º svingene i bakhodet, hvilket kan løses vha. en bit av en gardinstang festet 90º på sleidene hvor da gardinene også kan bevege seg ut og inn fra gjengestang/sleide.

Sikkert idiotisk forklart, skal se om jeg får "sketchet up" en skisse for deg... ;-)
    Tror jeg ser hva du mener, men tegn gjerne opp løsningen i Sketchup!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får desverre ikke opp bildene dine fra 2302 i går, htpc innlegget... men høres spennende ut

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Får desverre ikke opp bildene dine fra 2302 i går, htpc innlegget... men høres spennende ut
    Fint du sier i fra! Skal legge dem inn på nytt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom på en ting her hvis gardinene skal kjøres med gjengede stenger: Vil ikke dette ta fryktelig lang tid, sleidene skal tross alt bevege seg fem meter?
    På maskeringene går det greit siden bevegelsen der ikke blir mer enn 30cm på hver maskering!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Kom på en ting her hvis gardinene skal kjøres med gjengede stenger: Vil ikke dette ta fryktelig lang tid, sleidene skal tross alt bevege seg fem meter?
    Ettersom denne gjengede stangen er "delt på midten" blir det jo to sleider som beveger seg motsatt på hver sin side, altså 2,5 meter pr. sleide.
    Av erfaring vet jeg at det kan være milevid forskjell på teori og praksis,- dette er mest en "brainscramble" fra min side.

Holder for øvrig på med en liten skisse nå,- postes litt senere i dag.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å komme med et forslag men har selv ingen erfaring med det. Kun en ide' ettersom det er mye tenking rundt hvordan å motorisere gardinene. Er det noen som har fundert på å modifisere en bilantennemotor? Den bruker en stiv wire og er sterk nok til å dytte treige antenner opp og dra de ned igjen. Eneste er at den er noe kort men her kommer modifisering inn. Tenkte wire'en kanskje kan plasseres i skinnen til gardinhengslene eller gjennom festeøyene. Det er vel enkelt å skaffe en slik motor på finn eller en høgger.

Bare "food for thought" God helg.
    Sist endret av regnep; 10-12-2013 kl 13:22

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er jo god, men jeg er redd for at bilantennemotoren ikke har nok "vandring". Gardinene skal dekke et felt som er nesten fem meter bredt. De er delt på midten, så da vil det si at hver antennemotor må skyve ut og dra inn 2,5m med gardiner. Da er nok gjengestangopplegget bedre, siden det i prinsippet kan skyve og dra en sleide over en nesten ubegrenset lengde (med rett oppheng).

Har også tenkt i garasjeportåpner-motorer. To slike kan omtrent henges opp med skinner uten å modifiseres, og lengden de flytter seg over passer veldig bra i forhold til bredden i kinoen. To slike motorer kan dessuten kjøpes svært billig, med fjernstyring og det hele...

Ellers hadde jeg håpet på litt innspill omkring touch-skjerm-problematikken. Det er dette som er det viktigste for øyeblikket. Noen som har forslag her?

Side 128 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 124 125 126 127 128 129 130 131 132 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •