Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 127

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 127 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 123 124 125 126 127 128 129 130 131 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 2,521 til 2,540 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen Vis post
    Har gått og gledet meg til den reportasjen et par år nå,så er meget spent.Atle sine "Hjemme Hos" er alltid godt lesestoff.

Forøvrig imponerende jobb med støyisoleringen av viftene. Har ikke følt støyen plagsom før,men nå ble det veldig tyst.

Mer bass høres nesten litt skremmende ut men blir gøy å høre hva mer du kan få ut av kinoen lydmessig.
    Med alle tiltak som i det siste er gjort på vifteopplegget har jeg klart å senke grunnstøynivået adskillige decibel. Jeg merker spesielt dette når jeg kjører lydmålinger med XTZ.

Kan love deg at nå er det godt trøkk fra subbene, ja. Merket dette spesielt godt da vi testet kapittel fire og utover i "TRON"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det viftene over komponentene. Hadde i utgangspunktet montert tre stk 100mm vifter. Disse virket også greit, men for å ta ned støy ble de byttet ut med tre 120mm vifter. En plasset på Marantz-prosessoren, en på femkanalsforsterkeren fra Rotel, og en over UPSen. Så varme i disse komponentene er ikke lengre et tema. Hadde jeg visst hvor mye arbeid det ble for å utstyre komponentskapet med kjøling, hadde jeg blitt skremt. Problemet med ett tett skap (for å stoppe lydlekkasjer fra kinoen) har nesten vært uoverkommelige. Hadde jeg gjort alt fra starten av igjen, så hadde jeg satset på et eget kjøleaggregat, med aircondition både i kino, teknisk rom og komponentskap. Det blir noen kilowatt med varme som skal fjernes. På sikt kommer jeg til å isolere loftet over kinoen (kaldloft nå), og bygge inn ventilasjonsanlegg. Da blir det med en løsning som nevnt ovenfor. Problemet nå er at det vil bli dyrt (ca 50 store lapper), og jeg vil derfor gjøre mesteparten selv.

Bilder av rackskap:

Den nye 120mm vifta plassert over Marantzprosessoren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7190-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7193-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7194-jpg

Jeg kuttet hull i dekselstålplaten over UPSen, og fikk endelig en grei temperatur i denne også. Det er egne interne vifter i denne også, men temperaturen ble straks mye lavere med den "nye" åpningen. I tillegg hjelper jo dette på batterilevetiden, da varme er en av slitefaktorene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7191-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7190-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7193-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7194-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7195-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7191-jpg  

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig nye bilder Ser gjennomført ut som alltid

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det dagens siste oppdatering. Ble litt mye på en gang her, men jeg har hatt alt av tekst og bilder liggende klart.
    Som kjent fikk den første Maelstromen enn litt for tidlig pensjon, eller død, om man skal si det rett frem. Arvtaker ble raskt anskaffet ved hjelp av RuneW. I tillegg måtte jeg gjøre litt arbeid på kassen. Elementet var nemlig så stramt montert i kassen at jeg ikke fikk det ut. Ved hjelp av multisaga ble det forsiktig kuttet en kant rundt elementet slk at jeg kunne brekke det ut. Dette gikk greit uten særlige skader på kasse og element. For å få en ny fin kant valgte jeg å frese ny forsenking rundt kanten på åpningen. I tillegg ble hele kassa grovsparklet på nytt, og malt med strukturmaling og sort matt maling. Sidene i kabinettet var også litt dårlig avstivet, så jeg brukte litt vrakplater av MDF og et par biter av rundstokk. Nå består det fint knoketesten.

I forbindelse med utfresingen av ny kant, måtte jeg tenke i nye "fresebaner". Jeg monterte en midlertidig ny 2X2" kloss under høyttaleråpningen. Midtpunkt ble målt ut, og en spesiallaget kloss ble så montert. Så brukte jeg deler fra paralellanlegget til å lage en grei justerbar fresejigg. Dett fungerte alldeles nydelig, og helt etter planen. Nå har jeg en grei jigg for utfresing av større hull (flere subber??), som i tillegg er finjusterbar ned til tiendedels millimeter (og veldig lett demonterbar, som er en stor fordel for meg):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7144-jpg

Nærbilde av jigg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7145-jpg

Her bilde av strukturmaling. Synd at denne ikke kommer i favorittfargen matt sort!:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7167-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7168-jpg

Indre avstiving av sidene i kassen. Målet var å gjøre den stivest mulig med minst mulig volumbruk. Sidene står i spenn, og er mye dødere nå enn før. I tillegg tok jeg bort alle glavabitene, og la inn litt Akustilux helt løst i bunnen av kassen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7169-jpg

Bestilte meg opp på Speakon-kontakter. Dette er helt suverene koblinger som vil vare like lenge som høyttaleren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7171-jpg

Malingen jeg brukte:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7172-jpg

Montering i siden av kabinettet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7173-jpg

2X8 kvadrat kabling ser nesten lite ut på en 21":

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7179-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7181-jpg

Det siste jeg har eksperimentert med er høydekanaler i front (Front High). Marantzen har mulighet for 11.2 kjøring. Jeg bruker for øyeblikket 9.2. Man kan i tillegg kople til Front Wide. Det blir ikke aktuelt for meg siden høyttalerne da måtte bli montert utenfor stofframmene. Jeg har 4 sidehøyttalere (to pr side), og dette gjør Front Wide uaktuelt, vil jeg tro.
    Høyttalerne er noen småkasser (Dali SS5) jeg har hatt liggende. Vil tro at de har vært brukt som surroundht "i gamle dager". Kan faktisk merke litt forandring, spesielt i vokaltunge filmer. De vil nok bli stående en stund fremover til utprøving.

Montering rett under taket til yttersider for Dali 40:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7197-jpg

Dali SS5:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7200-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7144-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7145-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7167-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7168-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7169-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7171-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7172-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7173-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7179-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7181-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7197-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7200-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul att se att du håller det gående och att du bygger lika fint som vanligt!
    Glädjer mig till atles hemma hos-reportage hos dig. Ska helt klart läsa det! Din kino är ju enormt imponerande!
    Jag går också i väntans tider. Jag fick ett väldigt hyggligt besök av honom i juli och kanske kommer reportaget i oktobernumret? Vi får se.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid like inspirerende å titte innom din tråd, Arve. Alltid et tips eller to å ta med seg.Jeg hadde også besøk av Akto og BEF(kun kaffe/brus, hyggelig samtale/demo i kinoen - ingen reportasje) og det var utrolig koselig besøk. Både kona og jeg snakket om det flere ganger i ettertid hvor hyggelig det var.

Som du sier, synd at avstandene er så lange.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er forumer på plass igjen...
    Hvordan blir sirkulasjonen? Vil ikke disse skumplatene skape mye turbulens i kanalen og dermed senke lufthastigheten mye?
    Venter i spenning på at elementet til E6 skal få seg ny kasse ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab Vis post
    Endelig er forumer på plass igjen...
    Hvordan blir sirkulasjonen? Vil ikke disse skumplatene skape mye turbulens i kanalen og dermed senke lufthastigheten mye?
    Joda, sirkulasjonen ut igjennom toppen i døra er veldig god. Og siden åpningsarealet er såpass stort går det greit å dempe med skumplatene. Tenkte at disse ville dempe litt viftestøy, og det gjør de også.

Venter i spenning på at elementet til E6 skal få seg ny kasse ;-)
    Maelstromen er på plass i kinoen igjen. Jeg har fikset opp originalkassa, og vil bruke denne foreløpig. Ny kasse blir det muligens utover høsten, hvis ikke jeg går for et helt nytt bassystem da (etter tips fra BEF...).

Jeg har en jobb å gjøre med filtrene i forsterkeren (Crown I-Tech 6000). Har slitt litt med å få den opp å gå i nettverket, men fikk dette til i går. Så nå må jeg bare få pratet med BEF på telefonen, slik at han kan hjelpe meg med innstillingene. Først da vil Maelstromen fungere optimalt.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom forsterkerne justeres via PC kan jeg anbefale Teamviewer dersom du trenger ekstern hjelp til innstillingene :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom forsterkerne justeres via PC kan jeg anbefale Teamviewer dersom du trenger ekstern hjelp til innstillingene :-)
    Takker for veldig bra innspill, paalab! Jeg har tenkt i samme baner selv, men har vært usikker på hvilke program jeg skal bruke. Har vært borti noe lignende før i forbindelse med styring av pc, og ser det geniale med dette!

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig morro å følge med på....!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audysseyinnstillinger, og subber innstilt med Audio Architect

Som tidligere nevnt, så har jeg hatt vansker med å forstå hvordan man bruker programmet (Audio Architect) som man kan styre Crownforsterkerne mine med. Dette fikk jeg mye mer innsikt i i går kveld. BEF har hele 11 Crown I-Tech'er å holde styr på, og da kan man jo regne med at man har fått eksperthjelp fra rett mann.

Vi ordnet det slik at han overtok styringen på min pc (via Team Viewer, takk til paalab for tips!!), og jeg kunne følge med og lære direkte mens han viste hvordan det skulle gjøres. Innstillingene for Maelstrommen er egentlig foreløpige. Den skal testes med litt forskjellige lydspor og filmer for å se om noe kan forbedres.

Jeg har ennå Audyssey Pro Kitet og en koffert med XTZ-Room Analyzer II Pro-kit til låns. Dette må snart leveres tilbake, men jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å få en lisens til Audyssey Pro kitet for det leveres igjen. Det er ikke sikkert jeg kan gjøre så mye nytte av kalibreringen selv, men det er for galt å ikke prøve utstyret når jeg først er så heldig at jeg har fått lånt det.

Jeg tenkte jeg kunne vise innstillingene jeg nå bruker på Marantz-prosessoren (AV 8801). Jeg har i tillegg tatt noen screenshots av innstillingene til Crownforsterkerne i Audio Architect programmet.

Marantz-prosessor:

Når kalibreringen var ferdig hadde prosessoren valgt alle høyttalere store, så nær som Front Hight. Jeg gikk så inn og satte alle ht som små siden subkanalene skal ta seg av det meste under 80Hz.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7202-jpg

Målene fra høyttalere til sweetspot varierer med noen cm. Disse målene kan justeres i ettertid, slik at for eks en vokal som er dønn i senter på et oppstak, også justeres til dette i kinoen. Etter kalibrering kan dette altså finjusteres slik at resultatet blir perfekt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7203-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7204-jpg

Slik ble resultatet for frontene etter korrigering i Audyssey:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7215-jpg

Delefrekvensene er kanskje satt litt lavt, forslaget var i utgangspunktet 80Hz. Det er jo ikke noe problem å endre dette i ettertid, så foreløpig kjører jeg slik det står. Har dere forslag så er det bare å komme med dem.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7218-jpg

Innstillingen for subbene ble valgt slik, med LFE + Main. Jeg bruker subbene også når jeg lytter på musikk. De gir det bitte lille ekstra som gir musikken liv og kropp...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7219-jpg

HiQnet Audio Architect:

Mine to Crown I-Tech 6000 funnet i nettverket, og lagt inn i Audio Architect, klare for programmering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-audio-architect-1-jpg

Inngangssignalet på begge ble løftet litt i Input Processing. Det er litt forskjeller her, Boschmannsubbene øverst og Maelstromen nederst, med lavere delefrekvens:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-input-processing-eq-boshmann-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-input-processing-eq-maelstrom-jpg

Utgangssignalet fra forsterkerne justert. Det er nesten ikke grenser for hva man kan justere, og mulighetene for å (gå seg vill...) få et bra resultat er store, hvis man vet hva man holder på med. Igjen, legg merke til forskjellene, Boschmannsubbene jobber i et høyere frekvensområde med slakere filter. Disse skal gi "trykket", mens Maelstromen nederst skal gå i dypet.
    Jeg har prøvd å leke meg litt med sinustoner, og det var artig å se at det er utbytte på Maelstromen ned mot 15Hz. Om dette vil fungere i praksis gjenstår å se, det vet jeg ikke før jeg har prøvd meg litt med forskjellige filmer og musikk...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-speaker-processing-eq-boschmann-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-speaker-processing-eq-maelstrom-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7205-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7215-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7216-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7218-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7219-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-audio-architect-1-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-speaker-processing-eq-boschmann-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-speaker-processing-eq-maelstrom-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-input-processing-eq-boshmann-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-input-processing-eq-maelstrom-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7202-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7203-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7204-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 09-25-2013 kl 19:00

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er utrolig lærerikt å følge deg, Hunsbedt! At du tar deg bryet med å gi oss noviser kunnskap inn med teskje!

Et lite spørsmål: Du kjører to sidehøyttalere,- hvordan har du koblet disse? Serie/parallell? Hver sin kanal fra receiver?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Det er utrolig lærerikt å følge deg, Hunsbedt! At du tar deg bryet med å gi oss noviser kunnskap inn med teskje!

Et lite spørsmål: Du kjører to sidehøyttalere,- hvordan har du koblet disse? Serie/parallell? Hver sin kanal fra receiver?
    Et veldig godt spørsmål, Johan! Jeg hadde egentlig koplet de to sidehøyttalerne på hver side paralellt på hver side. Jeg brukte min nyinnkjøpte femkanals Rotel RBM-1575 (5 x 250W) til dette. I tillegg var min store senterhøyttaler koblet til. Og hver gang jeg spilte høyt, så knelte den, og koplet ut. Jeg trodde først at det var den store senteren min forsterkeren slet med, men det var jo selvfølgelig ikke det. De var paralellkoplingen. Denne medførte at sidekanalene trakk forsterkeren ned godt under 4 Ohm. Det er den ikke bygget for. Dette burde jeg jo ha sett og forstått med en gang, og feilkoplingen var klønete av meg.
    Nå bruker jeg femkanaleren bare til fire høyttalere, en utgang til hver sidehøyttaler. Jeg må derfor bruke Y-ledd på kablingen, med det går helt fint. Y leddene kan så vidt sees på dette bildet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7193-jpg

Bakkanalene har fått sin egen forsterker, en eldre NAD 216 THX. Oppsettet med surroundkanaler virker nå meget bra, også på høyt (for meg) volum.
    Når jeg en gang snart vinner i Lotto, kommer jeg til å kjøpe meg et visst antall Crown ITech HD. Da vil det garantert bli nok krefter til å kople alt paralellt...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7193-jpg  

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for utfyllende info!!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,700
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig inspirerende lesning

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Utrolig inspirerende lesning
    Takker for det, sirant!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eksperimentering med gummiføtter i steden for spikes under høyttalerne...

Når jeg først er i tweakerhjørnet, så har jeg en ting til å dele med dere. Mens vårt kjære forum var nede for telling tidligere i høst, benyttet jeg muligheten til å lese litt på andre fora. Jeg har ikke vært så veldig interessert i Hifisentralen (bortsett fra brukten der), men fant i løpet av ukene som gikk flere spennende tråder. En av disse var meget interessant. Den omhandler dempeføttene under høyttalere. Og diskuterer hva som er best av forskjellige materialer og løsninger. Det har blitt meg fortalt tidligere at spikes ikke alltid er det beste å bruke. Kanskje ikke lurt i det hele tatt faktisk. Men i mangel av tilgang på kunnskap og dokumentering har lite blitt gjort fra min side.

Til nå har jeg alltid brukt spikes under mange forskjellige ting, men helst under høyttalerne. Og alltid under hovedhøyttalerne, Dali 40. For det meste har disse stått på teppebelagt betonggulv, og dette er vel en av de beste stedene for bruk av spikes. Nå står høyttalerne mine oppå betongheller, som igjen er lagt over gulvplatelokk over sandfylte "kasser". Og da vet jeg ikke lenger om spikes er det beste. Selv om sanden demper overførte vibrasjoner bra, så var det nå spennende å prøve noe annet.

I overnevnte tråd (se link] kommer det et innlegg som for meg virket veldig godt begrunnet. Innlegget fra "Asbjørn" er såpass bra at det fikk meg til å gå til innkjøp av en "god del" gummi. Gummien er av typen man bruker som dørstoppere. Etter å ha letet rundt lokalt etter alternativer synes dette å være det beste å teste ut. På steder med bedre utvalg i butikker kan man sikkert finne mer spennende produkter.
    Fordelen med dørstopperne er at de er relativt myke, og finnes i mange forskjellige størrelser. Jeg kjøpte inn en del av de aller minste (10mm), samt et utvalg 40 til 65mm størrelse. Som "Asbjørn" nevner, så er det ved ca 2mm sammenpressing at fordelene vil være størst. Og fordelen med dørstopperne er at de er lette å borre opp, evt nedpussing, for å oppnå tilpasset sammentrykking. Etter litt testing fant jeg ut at 40mm er passende for meg (siden høyttalerne mine veier ca 70 kg) så blir belastningen på fire av disse stor nok til å klemme ned klossene 2-3mm.

Etter montering ble Daliene veltet rundt på de nye føttene sine igjen og løftet og buksert tilbake på plass oppå plattingene (også denne gang uten å få komplikasjoner med overbelastet rygg...). Jeg kunne med en gang konstatere en litt "roligere" og mer fokusert mellomtone. Og betongplatene er nå totalt frigjorte for vibrasjoner. Det er godt mulig at jeg vil høre flere endringer etter å ha hørt gjennom mer materiale. Men foreløpig må jeg si meg godt fornøyd med innkjøpet av gummi. En annen fordel er at høyttalerne nå er veldig mye lettere å flytte rundt på. Det gjør vinkling og fininnstillinger langt enklere.

Her er bilde av 65mm dørstopper i pose (for dem som vil se etter lignende):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7227-jpg

Skrufestet i midten dypt nede i dørstopperne gør at det kan opptas mye vibrasjoner i gummien:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7229-jpg

Her 60mm og 10mm:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7230-jpg

Hardheten kan lett varieres med å borre opp eller pusse ned gummien i endene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7231-jpg

Her ferdig montert på mine Dali 40:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7226-jpg

Her er noen spikestyper jeg har brukt. Ytterst til høyre den typen justerbar spike som ble brukt under mine Dali 40 tidligere:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7233-jpg

Kan til slutt nevne at dørstopperne absolutt ikke ser så sexy ut. Så her ligger nok en begrensing for de som vil eksperimentere. Men for meg har det lite å si, siden mine Dali 40 står trygt plassert bak dører og ikke er synlige. Så da er det likegyldig om skjønnheten står i gummistøvler eller på høyhælte stiletter...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7227-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7229-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7230-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7231-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7226-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7233-jpg  
    Sist endret av Hunsbedt; 09-27-2013 kl 19:21

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har vært aktiv nå! men når jeg så marantzbildene måtte jeg logge meg inn igjen! utrolig mye spennende denne prosessoren kunne få til! mye avanserte instillinger hvertfall.
    Har vært med på front high før hos arnt, da med klipsch og svs. har de noen testefilmer som blir kalt 11.2 surround test? sånn at man får helikopteret oppenfor og ned, eller er det ikke det front high er beregna for?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front High er vel mest beregnet for å løfte dialog. Og da spesielt for dem med senterhøyttaler plassert under lerret. Men jeg mener vel også å legge merke til at lydbildet er litt "luftigere". Vanskelig å beskrive, egentlig. Har ikke sett noen testfilmer for 9.2 (det jeg bruker nå) eller 11.2. Men det kan jo allikevel være bra testspor i filmer der man legger godt merke til effektene av F.H...
    Uansett, morsomt å prøve ut dette når man først har muligheten!

Side 127 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 123 124 125 126 127 128 129 130 131 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •