Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 126

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 126 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,501 til 2,520 av 3428
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig flott

Har du planlagt dette selv eller fått hjelp av en landskapsarkitekt?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig skjønner jeg ikke hvor du finner tid, energi og pågangsmot til alle disse prosjektene.:S

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomse
    Dette har jo blitt litt av en perle, ved elva i kvinnesdal... Meget bra!

Blir jo nesten å bare hoppe over hjemmekinoen trådene, å heller hvile øynene med disse flotte bildene av hus og hage... En skikkelig inspirasjon kilde... !:idea:
    Flott hvis det kan inspirere til egne prosjekter, Thomse! Bildene ble en smule uskarpe, det hadde begynt å mørkne i går kveld og jeg skulle nok ha brukt stativ.

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Dette var et av de penere hus/hage-kombinasjonene jeg har sett på lenge. Kan se for meg at dette blir utrolig bra når du blir helt ferdig med uteområdet, og plan/asfalt er på plass.

Det er tydeligvis ikke bare inne du er fri for tommeltotter, så tommelen opp for den!
    Hehe, takk i like måte, kenti. Det ser ikke ut til at du er særlig plaget av for mange tommeltotter selv heller...:smile:
    Gleder meg veldig til å få asfalt på resten. Da skal jeg finne frem mine RC-biler og kjøre fra verandaen....

Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Stilig ass
    Takker:grin:

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Vanvittig tøft, Arve! Din eiendom er jaggu nærmest et kunstverk.
    Tusen takk Øyvind! Nå har vi holdt på i snart seks år med dette, utrolig glad for at byggingen nærmer seg slutten. Håper at jeg kan ta det litt mere rolig neste sommer...

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Utrolig flott

Har du planlagt dette selv eller fått hjelp av en landskapsarkitekt?
    Jeg har planlagt hagen og resten av uteområdene selv. Det var ikke så vanskelig siden tomta egentlig har bestemt hvordan det måtte bli. Når utgangspunktet er bra (etter vår smak) blir resultatet som regel også greit. Når vi kommer til beplanting av de nye hagearealene til neste år, kommer vi muligens til å søke litt hjelp. Har ikke særlig peiling på slikt, men vi vet sånn noenlunde hvordan vi vil ha det. :smile:

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Personlig skjønner jeg ikke hvor du finner tid, energi og pågangsmot til alle disse prosjektene.:S
    Nei, det kan du si. Jeg pleier som regel å sette meg små delmål hver dag eller uke. Og litt etter litt så faller ting på plass. Men ting tar tid, og jeg ser frem til å bli ferdig nå, etter flere år med planlegging og bygging.
    En annen ting som er viktig er å ikke begynne på for mange ting samtidig. Da blir det lett å miste oversikten og pågangsmotet. Litt hver dag, pleier jeg å si til meg selv. :smile:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en ung huseiers største forbilde, sjef! All respekt og ære til deg og dine, for jobben dere legger ned. Det er så imponerende som det kan få blitt, og at du tar deg tid til å dokumentere for oss "fans" er konge! TAKK!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    +1

Like flott som alltid,blir veldig greit når du får asfalten på plass. Gleder meg til å få sett det.

"Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe forrandringer siden sist jeg så oppkjørselen gitt! :-D konge pent utført!!! Blir jo enda en oppdatering jeg får neste gang jeg kommer :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Du er en ung huseiers største forbilde, sjef! All respekt og ære til deg og dine, for jobben dere legger ned. Det er så imponerende som det kan få blitt, og at du tar deg tid til å dokumentere for oss "fans" er konge! TAKK!
    Tusen takk selv, sjef!

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    +1

Like flott som alltid,blir veldig greit når du får asfalten på plass. Gleder meg til å få sett det.

Takker. Da får du bare ta deg turen utover. Har vel litt oppgraderinger siden sist også...:grin:

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Det var noe forrandringer siden sist jeg så oppkjørselen gitt! :-D konge pent utført!!! Blir jo enda en oppdatering jeg får neste gang jeg kommer :-D
    Takker!
    Ja, det har blitt noen oppdateringer siden sist, er bare å komme oppover en tur!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være noe av det peneste jeg har sett, her snakker vi om kunstverk på alle måter og virkelig moro du deler bildene med oss. Du har fått en stor fansgarde her inne og vi bøyer oss i støvet, helt nydelig og dette er det lov til å bli missunnelig av.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foreløpige målinger

Her kommer noen målinger. Har holdt på med dette i kveld, og fikk noen småproblemer som vanlig. Men med kyndig veiledning fra sozo1976, ble det meste løst.

Her er det målt rett foran sweet spot. Den gule er med Audyssey, den blå er Pure Direct. (Frontene satt til Large):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-1-pos-foran-sw-auto-gul-direct-bl-jpg

Her er det målt i de tre foreslåtte posisjonene foran første rad. Dette er etter Audyssey-kalibrering. Fronter Large

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-3-pos-midterste-foran-sweet-spot-auto-jpg

Full Range, Pure Direct:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-range-direct-2d-wf-jpg

Full Range, Pure Direct (Anechoic og Ambient):

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-range-direct-anechoic-og-ambient-jpg

Dette er nytt for meg, så dere får bare gi beskjed om jeg skal forandre noe/ ta flere målinger. Det ble litt dårlig tid i kveld, skulle gjerne ha satt opp systemet med subbene også (med fronter som små).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dette må være noe av det peneste jeg har sett, her snakker vi om kunstverk på alle måter og virkelig moro du deler bildene med oss. Du har fått en stor fansgarde her inne og vi bøyer oss i støvet, helt nydelig og dette er det lov til å bli missunnelig av.
    Du verden, dette var da voldsomt! Tusen takk RW, slike ord både gleder oss og gjør oss rørte!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En irriterende ting har dukket opp etter litt eksperimentering med målinger. Og det er grunnstøyen i kinoen. Jeg hører ikke så mye til hovedventilasjonen, men alt av småvifter og viftene i I-Techene er temmelig pågående. Jeg har derfor bestemt meg for å ta ut I-Techene fra komponentskapet og plassere de i Apollohyllen som står i bakrommet, bak komponentskapet. Der vil de ikke bli hørbare fra kinoen. En annen ting, de vil ikke fylle komponentkapet med varm luft, og dette vil minke behovet for kjøling der inne. Jeg hadde fra før av problemer med varmgang i Marantzen (som ble løst med to 100mm vifter).

For å bedre kjølingen i rack/komponentskap og i teknisk rom har jeg derfor kjøpt to stillegående vifter med større kapasitet. 100mm-viftene jeg hadde montert i to rør ut fra komponentskap var for små og bråkte for mye. De nye viftene er stillegående, og har større kapasitet.

Viftene skal plasseres i en egen kasse på kinoloftet, rett over komponentskapet. I kassen er det bygget to "demperom", som forhåpentligvis vil ta det meste av støy fra viftene. Her er bilder fra bygging av kassen:

Kassene ble bygget av sponplater og kapprester av 11mm huntonittplater:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7084-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7085-jpg

Viftene er demonterbare. Veldig greit å komme til slik at rør lett kan monteres:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7086-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7087-jpg

Demperommene ble fylt med noen rester av akustikkplater:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7088-jpg

Jeg brukte P-pakninger under topplokket slik at jeg greit kommer til senere om det skal modifiseres. Alltid greit med inspeksjonsluker...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7089-jpg

Satte på to rørstusser og fuget tett mellom disse og kassen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7090-jpg

Viftene ble kjøpt på Clas Ohlson:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7091-jpg

Neste post blir oppkopling. Det trenger jeg elektriker til. Kjøpte også brytere med to hastigheter og av/på funksjon.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett kjapt spørsmål jeg har lurt litt på, i kinoen din (og i mange andre) så kjører du ventilasjon opplegg - men når du ikke bruker kinoen på kanskje en uke eller to og ventilasjonen ikke går, er dette noe bra? Jeg tenker at man "skal" ha lufteluker etc oppe til vanlig, men når man ikke har lufteluker og kun ventilasjon hvordan løser man det da?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

En ting jeg har lurt litt på mtp ventilasjon - står dette å går hele tiden? Jeg tenkte i forhold til at det sikkert i perioder kan gå en liten stund mellom hver gang du bruker kinoen, og når man da ikke har lufteluker er kanskje ikke det så gunstig? Spør mtp eget byggeprosjekt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Hei En ting jeg har lurt litt på mtp ventilasjon - står dette å går hele tiden? Jeg tenkte i forhold til at det sikkert i perioder kan gå en liten stund mellom hver gang du bruker kinoen, og når man da ikke har lufteluker er kanskje ikke det så gunstig? Spør mtp eget byggeprosjekt.
    Har ikke noe særlig lufting i kinoen når den ikke brukes. Har vannbåret gulvvarme som slår inn under 23 grader, og synes at dette fungerer greit.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok - takk for svar Tenkte bare at lufting var viktig selv om rommet står tomt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    ok - takk for svar Tenkte bare at lufting var viktig selv om rommet står tomt.
    Jo, det kan nok absolutt ha sine fordeler. Spesielt hvis det er et kjellerrom som det kan bli litt rått og fuktig i. Da bør det luftes godt hele tiden, gjerne i kombinasjon med gulvvarme. Dette blir nødvendig spesielt hvis rommet er bygget som rom-i-rom. Da må man sørge for at mellomromet mellom yttervegg og innervegg blir godt utluftet. Da bør en avtrekkssvifte stå på hele tiden, særlig om rommet befinner seg under bakkenivå.

Hos meg er ikke dette noe problem da jeg ikke har rom-i-rom, og alt befinner seg godt over bakkenivå. I tillegg sørger gulvvarmen for at rommet er tørt og oppvarmet (ca 22 grader) hele tiden. Det er ikke noe elektronikk som er påslått når ingen bruker rommet, og lufta blir dermed ikke spesielt "dårlig".

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var altså forumet endelig oppe igjen, med bilder. Det er forhåpentligvis så stabilt nå at jeg vil forsøke meg på å legge opp litt bilder i dag. Som nevnt så har det gått en måned, og det har skjedd en del på disse ukene. Det viktigste er nok alle besøkene jeg har hatt. Atle Torp og Bjørn Erik Forberg var hele to dager for å lage "hjemme hos"-reportasje. Dette var nok en begivenhet som ligger helt i toppen for min del. For makan til greie karer skal man lete lenge etter. Synd at det er så store avstander her på berget, jeg fant mye felles interesser som ble delt under besøket. Det kan se ut til at reportasjen kan komme på trykk mot slutten av året, så jeg må smøre meg inn med mye tålmodighet for å vente på inntrykkene de fikk under besøket.

Rent praktisk fikk jeg også ut mye, BEF viste meg hvordan subbene mine skal programmeres via nettverk og pc, og selv om en del av dette ligger over min fortstand, så var det til stor hjelp både lydmessig og læremessig. Vi slet en del med å få opp den ene Crownforsterkeren, jeg håper dette ordner seg nå i helga (med hjelp fra BEF).

Av andre ting som har skjedd kan dette nevnes:

-Ombygging av rackskapdør/ventilasjon
    -Større/stillegående vifter på komponenter
    -Batteribytte og viftekjøling på UPS
    -Oppfiksing/ombygging av kasse til Maelstrom, og montering av nytt element
    -Implementering og eksperimentering med to stk Front High-kanaler

Her er litt bilder:

De fleste vet jo at Atle er en særdeles habil fotograf. En del av lørdagen gikk med til fotografering, og her er "hjemme hos"-generalen In Action:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7142-jpg

BEF styrte med en favoritthobby: Programmering av Crown I-tech...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7143-jpg

Slik så altså rackskapdøra ut før ombygging. Som man ser så er to 120mm/230V vifter bygget rett inn i døra. Disse viftene er ikke akkurat stillegående, så noe måtte gjøres.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7034-jpg

Her er døra etter ombygging. Viftene er nå motert i bunnen av den nye, større "påhengsboksen". Den ene av viftene kjøre inn luft i bunnen av skapet, mens den andre presser luft opp igjennom de to øvre hullene som viftene tidligere var montert i.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7188-jpg

Her fra ombyggingen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7120-jpg

Den gamle trommelvifta (til venstre), som tidligere var montert i bunnen av døra:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7122-jpg

De nye viftene ble motert på en ramme med isoleringsmatte av skum. Dette tar alle vibrasjoner fra viftene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7123-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7124-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7125-jpg

Ventilasjonskanalen ble dempet med noen rester av akustikkplater og skumplater:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7126-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7127-jpg

Resultat: Man hører ikke viftene lengre fra kinoen. Det var spesielt den bakre stolrekka som var utsatt fra en litt fremtredende viftelyd. Spesielt montering på skumplater var effektivt. Vibrasjoner er skumle saker, og de kan overføre lyd hvis de ikke blir mekanisk adskilt!

Neste bolk tar for seg ombygging av subkassen til Maelstrom, og Front High-kanaler.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7142-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7143-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7034-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7188-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7122-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7123-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7124-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7125-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7120-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7126-jpg  

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7127-jpg  

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått og gledet meg til den reportasjen et par år nå,så er meget spent.Atle sine "Hjemme Hos" er alltid godt lesestoff.

Forøvrig imponerende jobb med støyisoleringen av viftene. Har ikke følt støyen plagsom før,men nå ble det veldig tyst.

Mer bass høres nesten litt skremmende ut men blir gøy å høre hva mer du kan få ut av kinoen lydmessig.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke et sekund på at du har hatt hyggelig besøk, men slapp disse karene inn i kinoen med hvite t-skjorter?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Tviler ikke et sekund på at du har hatt hyggelig besøk, men slapp disse karene inn i kinoen med hvite t-skjorter?
    Til og med du, Ak, burde jo vite at i mørket blir alle katter svarte!
    Og med så langt og tett program som vi hadde, så er det det praktiske som gjelder. Den eneste som eventuelt ville ha reagert på hvite t-skjorter, må jo eventuelt være Gorm...

Side 126 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •