Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 125

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 125 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 2,481 til 2,500 av 3428
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg DIGGER kinoen, helt sykt opplegg. Har brukt noen dager hvor jeg satt meg godt til rette med god mat og drikke for å lese denne tråden som i seg selv fantastisk interessant lesestoff.
    Den stjernhimmelen, er ett stykke for seg selv. At du går så langt ned i detalj at du skulle ha riktig dato for når stjernene var over ditt hus er ingenting annet enn beundringsverdig!
    Må si jeg lo høyt når jeg så inngangen til "backstage" Genialt!
    Du fortjener virkelig (om ikke mer) oppmerksomheten du har fått i media for denne kinoen.

Keep up the good work!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare å ta av seg hatten

Står respekt av å ha sju dedikerte kurser til kinoen også

Ett lite spørsmål, som jeg sikkert kan finne svar på ved å bla i tråden din - men all den bra dokumenteringa har en bakside for de av oss med dårlig internettforbindelse, hehe - hvordan har du gjordt det der hvor ht kablene kommer til racket? Har du ett panel eller noe lignende, eller kommer kablene "kun" ut av røret og så koblet på forsterkerne?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esylta
    Jeg DIGGER kinoen, helt sykt opplegg. Har brukt noen dager hvor jeg satt meg godt til rette med god mat og drikke for å lese denne tråden som i seg selv fantastisk interessant lesestoff.
    Den stjernhimmelen, er ett stykke for seg selv. At du går så langt ned i detalj at du skulle ha riktig dato for når stjernene var over ditt hus er ingenting annet enn beundringsverdig!
    Må si jeg lo høyt når jeg så inngangen til "backstage" Genialt!
    Du fortjener virkelig (om ikke mer) oppmerksomheten du har fått i media for denne kinoen.

Keep up the good work!
    "Backstagedøra" Var helt uvurderlig i starten på prosjektet. Har båret inn omtrent alt av konstruksjonsmaterialer gjennom denne. Spesielt greit da jeg bar inn det som føltes som hundre gipsplater (var nok i hvertfall 50 ). Hadde aldri klart det gjennom den andre inngangen, med en 90-graders vinkel, trapp, og to nye 90 graders vinkler...
    Nå er den så og si aldri i bruk. Men fint å ha som branndør, i tilfelle noe skjer. Har jo ingen andre rømningsveier fra kinoen.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Er bare å ta av seg hatten

Står respekt av å ha sju dedikerte kurser til kinoen også

Ett lite spørsmål, som jeg sikkert kan finne svar på ved å bla i tråden din - men all den bra dokumenteringa har en bakside for de av oss med dårlig internettforbindelse, hehe - hvordan har du gjordt det der hvor ht kablene kommer til racket? Har du ett panel eller noe lignende, eller kommer kablene "kun" ut av røret og så koblet på forsterkerne?
    Godt spørsmål. Alle høyttalerkabler ble buntet og hengt opp over takrammene i kinoen. Overgangen mellom kino og rackskap er et 50mm plastrør, som svinger gjennom veggen og inn i toppen av racket. I tillegg går det en god del skjermet mikrofonkabel (signalkabler) og HDMI-kabler gjennom samme rør. Sentralstøvsugerrør er helt genialt til dette siden de er helt glatte innvendig. Her er et bilde av det aktuelle røret på vei til rackskapet:

Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    - Bygge 4 stk Beyma-18"-subber. Blir Tangen-design på ca 300l. Var hos Andre Werdenskrieg for å høre disse. Må si at det er akkurat noe slikt jeg er på jakt etter. Spiller svært dypt (ned til ca 16Hz), med ekstremt lite forvrengning og stor autoritet. Takker forøvrig Øyvind for titten...8)
    Bare hyggelig og takk selv for et meget hyggelig besøk. Kom gjerne igjen!

Tror slike suber vil bli temmelig drøyt i ditt rom!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Alle høyttalerkabler ble buntet og hengt opp over takrammene i kinoen. Overgangen mellom kino og rackskap er et 50mm plastrør, som svinger gjennom veggen og inn i toppen av racket. I tillegg går det en god del skjermet mikrofonkabel (signalkabler) og HDMI-kabler gjennom samme rør. Sentralstøvsugerrør er helt genialt til dette siden de er helt glatte innvendig. Her er et bilde av det aktuelle røret på vei til rackskapet:

Takker for både bilde og god forklaring. Jeg er veldig usikker på om jeg skal bryet med å terminere alle i ett panel for så å ta nye kabler fra panel til forsterkere. Er jo mere jobb, dyrerer og det er jo aldri en fordel med flere koblinger. På den annen side ser det jo sikkert tøft ut

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Takker for både bilde og god forklaring. Jeg er veldig usikker på om jeg skal bryet med å terminere alle i ett panel for så å ta nye kabler fra panel til forsterkere. Er jo mere jobb, dyrerer og det er jo aldri en fordel med flere koblinger. På den annen side ser det jo sikkert tøft ut
    Hos meg er det ikke noe poeng med alle disse terminalene jeg ser mange bruker. Alt er jo skjult allikevel, og som du sier så forringer de vel kvaliteten en smule. Flere koblinger er også flere mulige feilkilder...:-?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig helt enig med du. Regner med at jeg gjør noe tilsvarende ved racket og eventuelt terminerer ved frontrekka, eventuelt ved alle høyttalere. Litt usikker.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått besøk av RuneW med et "lite" sub-element? Han pratet om at han skulle innom deg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Har du fått besøk av RuneW med et "lite" sub-element? Han pratet om at han skulle innom deg.
    Hehe...hadde i går besøk av selveste AVforum-kongen himself, RuneW. Og ja, med seg hadde han et gedigent sub-element i en pent hjemmesnekret kasse (som var såpass fint laget av vi med litt maling fint kan bruke den som settebord i stua). Og nå skal jeg love å stelle pent med elementet brukt i HTF-subben ERNA 6 (21" Maelstrom). Har bestemt meg for å ikke bruke kassen som Sandsmark brukte (ca 220l), og heller lage en ny, større bassrefleks-kasse etterhvert, så får vi se om elementet vil trives bedre med mer volum rundt seg. Har også en jobb å gjøre på forsterkersiden (mtp innstillinger).

Jeg fikk vist Rune kinoen, men det ble ikke tid til så mye demoer. Det viser seg at vi har en del felles interesser, og mye av tiden gikk med til å snakke om disse, og om lyd og bilde og alt i mellom. Vi fikk sett Legends of Flight i 3D, og testet litt demomateriale på SACD og CD.
    Utrolig hyggelig besøk, bare synd at vi ikke fikk en hel dag slik at vi kunne ha testet litt flere ting. Det får bli til neste gang.

Ellers kan jeg jo nevne at jeg også hadde besøk på onsdagen. To hyggelige karer fra lyngdal tok turen over heia. Vidar (sozo1976) hadde med seg spennende saker. Nemlig et Audyssey Pro Kit og en koffert med XTZ-Room Analyzer II Pro-kit. Etter litt prøvelytting og demo, koplet han opp XTZ-kitet for å ta litt testmålinger, slik at jeg fikk sett hvordan utstyret fungerer. Kommer nok til å leke meg litt med dette, ja (hvis jeg husker hvordan det skal brukes. Blir nok litt supporttelefoner etter hvert... )

Målingene vi fikk ut viser et rom som ikke trenger særlig store forandringer. XTZ-målingene viste at jeg har en kino med svært lite romnoder. Det var imidlertid litt forskjell på målingene med Audyssey-kalibrert rom, og rom kjørt i "Pure" (ingen romkorreksjon). Jeg har bla.annet en liten peak i området rundt 31 Hz.
    Kommer tilbake med bilder av resultatene når jeg får måleutstyret opp å gå igjen, på egen pc. Det positive er at jeg har truffet temmelig bra med tiltakene som er gjort. Det gjør det enklere å rette opp evt småfeil, slik at Audyssey ikke trenger å korrigere for mye. Takker for en hyggelig og lærerik kveld!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...hadde i går besøk av selveste AVforum-kongen himself, RuneW. Og ja, med seg hadde han et gedigent sub-element i en pent hjemmesnekret kasse (som var såpass fint laget av vi med litt maling fint kan bruke den som settebord i stua). Og nå skal jeg love å stelle pent med elementet brukt i HTF-subben ERNA 6 (21" Maelstrom). Har bestemt meg for å ikke bruke kassen som Sandsmark brukte (ca 220l), og heller lage en ny, større bassrefleks-kasse etterhvert, så får vi se om elementet vil trives bedre med mer volum rundt seg. Har også en jobb å gjøre på forsterkersiden (mtp innstillinger).

Jeg fikk vist Rune kinoen, men det ble ikke tid til så mye demoer. Det viser seg at vi har en del felles interesser, og mye av tiden gikk med til å snakke om disse, og om lyd og bilde og alt i mellom. Vi fikk sett Legends of Flight i 3D, og testet litt demomateriale på SACD og CD.
    Utrolig hyggelig besøk, bare synd at vi ikke fikk en hel dag slik at vi kunne ha testet litt flere ting. Det får bli til neste gang.
    AVforum-kongen ja, du har humor ;-)

Men det var uansett et meget hyggelig besøk. Jeg var i utgangspunktet på ferietur med FruW og yngelet til en viss diverste pirat-infiserte parker i Kristiansands-distriktet og fikk aller nådigst en kveld fri for å stikke oppom Kvinesdal. Det var jo "rett borti gata".

Rett borti og rett borti...

Men etter en ensom tur inn i dalom fant både GPSen og jeg fram til sjefs-hjemmebyggeren himself. For å si det slik: Jeg forstår godt at han ikke trenger å bruke så mye energi på å lydisolere for naboenes skyld...

Og som jeg misunner ham plassen i alle retninger! Drømmescenariet for enhver kinobygger er jo å ikke ha noen kompromisser når det gjelder plass! Her var det bare å ta den plassen man hadde behov for (sånn omtrent da).

Ellers var kinoen som ventet: Fantastisk selvfølgelig. Men jeg synes nesten det var like spennende å møte mannen bak byggverket jeg da. Det viste seg jo at vi ikke var så helt ulike (men det har jeg mistenkt lenge) med interesser i alle retninger - langt på utsiden av AV. Vi ble sittende lenge å prate om alt fra modellbygging til flykonstruksjoner.

Når jeg endelig MÅTTE dra (for å overleve) var det langt på natt og jeg kom ikke tilbake til hytta vi hadde leid før 03-ish. Det ble mye synging og hoiing i bilen på vei ned i nattetåka for å holde seg våken da gitt (og ja, ett av de tallrike temaene vi var inne på var å sovne når man kjørte bil, noe vi begge har opplevd og vi ikke unner noen).

Så jeg takker for meg og gratulerer med den flotte kinoen!

Og så skal jeg inne deg på en viss PM du skal sende med lenker i hytt og pine til alle tingene vi snakket om ;-)

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk, helt utrolig. Du har et meget spesielt øye for detaljer og ikke minst en enorm tålmodighet.

Veldig motiverende å lese igjennom, både for kino konstruksjon og hva angår generell DIY snekker kunst. Mange fine ideer og tips til utførsel og valg av verktøy. At du i tillegg er så grundig i din dokumentasjon og bildetaking gjør at denne tråden lett kunne blitt publisert som en guide i DIY hjemmekino.

Som så mange andre tidligere: Gratulerer med "ferdigstilt hjemmekino"

Mvh en fellow vestlending.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep
    Fantastisk, helt utrolig. Du har et meget spesielt øye for detaljer og ikke minst en enorm tålmodighet.

Veldig motiverende å lese igjennom, både for kino konstruksjon og hva angår generell DIY snekker kunst. Mange fine ideer og tips til utførsel og valg av verktøy. At du i tillegg er så grundig i din dokumentasjon og bildetaking gjør at denne tråden lett kunne blitt publisert som en guide i DIY hjemmekino.

Som så mange andre tidligere: Gratulerer med "ferdigstilt hjemmekino"

Mvh en fellow vestlending.
    Tusen takk for skryt og fin kommentar på tråden min, regnep! Og velkommen til AVforum! Er ikke så mange som har sitt første innlegg i min tråd, så derfor føler jeg meg ekstra beæret! :-D

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nå så lite :grin:. Har fulgt med i et par år så det var vel på høy tid med noen velfortjente superlativer.

Jeg ble selv bitt av den beryktede AV-basillen på 80-tallet men utdanning, jobb og familie har (heldigvis for lommeboken) gitt en midlertidig vaksine mot dette. Projektor, HTPC og 7.1 oppsett har klart å snike seg inn, så totalt imun ble jeg ikke.

Nok om meg. Lurte på hva dine tanker og erfaringer er rundt lysutbytte i 3D for din Sony projektor. Også om du merker cross talk noe påfallende. Har hørt at sistnevnte skal være veldig bra på denne projektoren.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal sies at 3D er veldig bra med HW-50. Men med lerret på 130" kunne nok lampen ha vært litt kraftigere. Projektoren nærmer seg 300 timer, og lysutbyttet var nok større da den var ny. Alt i alt er jeg temmelig godt fornøyd med den. Skulle jeg ha pekt på noe jeg savner, er nok det først og fremst et linseminne. Da kunne jeg ha brukt 1:2.35 lerret med vertikal maskering.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Advarsel: OT

Siden denne byggebloggens start har jeg hatt for "uvane" å dokumentere sommerens utendørs-OT-aktiviteter etter at sesongen er over. Så også i år. Det er alltid noen få av dere som ymter frempå om å få se hva som har blitt gjort. Jeg er ikke vanskelig å be, så her er litt (kleine) bilder av resultatene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7078-jpg

Den store stenen midt på bildet over viser hvor langt vi kom i fjor. Plenen til venstre har blir riktig så fin i løpet av dette året. Entrepenøren brukte ca 8 fulle dager på å legge opp alt av mur, trapper og gangveier som er til høyre for denne steinen. Jeg tør ikke tenke på hvor mange timer han har brukt på å dele steinene. De er håndkilte (delt med jenkiler, for hånd)...
    Ble selvfølgelig ikke helt ferdig. Det mangler et lass grus på snuplassen, litt planering, og asfalt (ca 400 kvm). Får nok til grusingen i år, men asfaltering får vente. Huseiernes byggekonto er tom for i år...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7074-jpg

Det gikk med 24 kvm herregårdsstein (ASAK). To fulle paller altså. Må si meg godt fornøyd med planleggingen her. Da alle steiner var lagt stod jeg igjen med EN hel stein. Og en bøtte med kapp...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7075-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7076-jpg

Jeg gjødslet, kalket og sådde plenen på ca 250 kvm på onsdag. Samme øyeblikk som jeg var ferdig begynte det å regne (det var meldt regn tidligere på dagen). Det regnet pent og pyntelig helt til neste kveld, og da var plenen gjennomtrukket. Det kom nesten 50mm, og det er jo en god rotbløyte. Kunne ikke ha hatt mer flaks. Med litt variabelt vær fremover, og med litt varme, spirer plenen på 14 dager. Før dette kom hadde det ikke regnet skikkelig på over to måneder. Så litt flaks må man jo ha...:-P

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7083-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_7077-jpg

Hvis alt går etter planen skal jeg legge ut noen målinger tatt med XTZ Room Analyzer II Pro i morgen. Så da er vi heldivis tilbake i hjemmekino-modus...

Newcomer Thomse sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jo blitt litt av en perle, ved elva i kvinnesdal... Meget bra!

Blir jo nesten å bare hoppe over hjemmekinoen trådene, å heller hvile øynene med disse flotte bildene av hus og hage... En skikkelig inspirasjon kilde... !:idea:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et av de penere hus/hage-kombinasjonene jeg har sett på lenge. Kan se for meg at dette blir utrolig bra når du blir helt ferdig med uteområdet, og plan/asfalt er på plass.

Det er tydeligvis ikke bare inne du er fri for tommeltotter, så tommelen opp for den!

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig ass
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig tøft, Arve! Din eiendom er jaggu nærmest et kunstverk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 125 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •