Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 116

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 116 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 ... SisteSiste
Viser resultater 2,301 til 2,320 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Captain Kirk
    Jeg vil først bare si at jeg er MEKTIG imponert,fantastisk stilig kino du har bygget deg:wink: Gjennomført og gjennomtenkt!!
    Har fulg tråden din i lang tid og har sikkert lest den flere ganger "perm til perm" i påvente av egen byggestart...virkelig inspirerende og noe å strekke seg etter.

Jeg har selv nettopp startet min egen byggetråd som du er velkommen til å titte på:-D Jeg kommer nok til å "låne" noen ideer av deg,spesielt stjernehimmel designet ditt
    Takker så mye, et av målene med tråden har jo blitt å forsøke å inspirere til egen bygging. Er man interessert kan man få til utrolig mye selv. Og det trenger ikke koste så vanvittig mye heller!

Håper tipsene du har fått på din egen tråd kan være nyttige, uansett er det utrolig gøy å ha en fin stjernehimmel som man kan vise frem. Spesielt damene som har vært innom har likt den...

Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Imponert over at du bygger "alt". Det går jo så fort og enkelt og...
    Eeh, jeg fusker nok litt i faget. Er ikke flink til å vise hvor mye tid som egentlig går med når man skal bygge "alt" selv. Men når byggverket er ferdig til slutt, viser det seg nesten alltid at det har vært verdt slitet...

Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Også meget imponert over at du bygger alt selv.
    Støtter også løsningen med sweetspot, har alltid synes det er litt rart å bygge kino hjemme og ikke ha en plass som er helt perfekt.

Det er vel for øvrig en likesidet trekant du er ute etter, en rettvinklet tror jeg ikke du blir fornøyd med ;-)

Edit: hmm det kan jo være en rettvinklet og, spørs litt hvordan man ser det.
    Hva er egentlig riktig? Lik avstand fra hver høyttaler til lytter, som mellom høyttalerne, eller lik avstand fra midt mellom høyttalerne til lytter som mellom høyttalerne? Ble plutselig usikker ��
    Har lest at både likesidet trkant og rettvinklet trekant med lik avstand mellom høyttalere som ut til lytteren (som hos meg), er rett. Likesidet trekant blir nesten nærfeltslytting. Mange som setter opp rommet med høyttalerne på langveggen (Kortveggen blir nok brukt i de fleste tilfellene) får slike løsninger, gjerne med høyttalerne trukket lengre ut til sidene enn avstanden fra lytter til senter mellom dem.
    Det kommer også an på hvor mye vinkling på høyttalerne man bruker. Hos meg er de forsiktig vinklet innover for å gi sidestolene et litt bedre stereoperspektiv.

"Den gylne regelen" er vel lika langt frå lyttar og høgtalar som mellom høgtalarar, altså likesida trekant. Dersom det er mulig.
    Jepp, det er vel også slik jeg har forstått det. Men som med alt annet er det jo tusen muligheter, både med avstand og vinkling. Og man må prøve seg frem. Er ikke sikkert at det som er rett for en type høyttaler er det rette for en annen. Noen har jo et meget smalt sweetspotfelt, da er det bare prøving og evt feiling som vil gi resultater. Hos meg var det litt mer tilfeldig at det ble såpass bra.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt, Nr 5

Da var endelig Watt nr 5 ute i salg, og jeg kunne etterhvert lene meg tilbake i godstolen med litt mer enn "rolig" puls for å lese om inntrykkene Håvard og Jørn satt igjen med etter å ha vært på besøk hos meg tidligere i vinter.
    Etter å ha lest reportasjen en del ganger, og til og med lest høyt for fruen under middagen, ble bladet umiddelbart inndratt av henne på ubestemt tid, da undertegnede var blitt ettertrykkelig og nesten uhelbredelig innbilsk av leseinntrykkene reportasjen gav ham...

Så nå må jeg klare meg uten bladet en stund, til fornuften atter en gang fohåpentligvis kommer igjen. Hvis den noensinne gjør det da, etter å ha holdt på i nesten fire tiår med denne livsstilspregende "hobbyen"...

For alle andre, utenfor innbilskhetens farer, bladet anbefales!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladet blir spart til vinylsnurring søndag Gleder meg til å lese (Har smugkikket på bildene, hehe)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det heldigvis så trangt at rommet bestemmer plassering. Då treng eg ikkje bekymra meg for om det kunne vert betre, då er eg sikkervpå at det vert betre:-)

Då får eg vel dundra på Narvesen å handla litt lesestoff til helga.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "it ain't bragging if you can back it up"
    -Jaco Pastorious

Gleder meg til å lese.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer phylloscopus sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal løpe og kjøpe

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byggingen av bordene mellom stolene går saakte fremover. Kommer til å legge ut noen byggebilder etterhvert på dette også. Fikk et hyggelig avbrekk i går kveld. Da stoppet Sandsmark på vei hjemover med sin Maelstrom 21", som jeg har kjøpt. Den er siste ledd i mine utforskinger på bassfronten. Tråden som er linket under Sandsmark hadde jeg ikke sett før og gir mange bra tips fra kunnskapsrike folk, så jeg gleder meg til å eksperimentere fremover. Det kan godt hende at jeg bygger en større kasse til den etterhvert.

Uansett er dette et rimelig eksperiment for å få mer bass til filmtitting. Når jeg kjører stereo gir Daliene mer enn nok dypbass og trykk, så subbene er bare et foreløpig eksperiment som ikke har kostet stort mer enn noen plater MDF. Noe måtte uansett på plass etter at Bronthes-subbene ikke vile leke lenger. Og jeg er godt fornøyd med Boschmann 15-tommerne sålangt, så det blir morsomt å se hva Maelstrommen vil gi i tillegg...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6519-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6516-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6517-jpg

Edit: Skriveleif.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6519-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6516-jpg   Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6517-jpg  

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj... nå begynner vi snakke bass

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,528
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Da var endelig Watt nr 5 ute i salg, og jeg kunne etterhvert lene meg tilbake i godstolen med litt mer enn "rolig" puls for å lese om inntrykkene Håvard og Jørn satt igjen med etter å ha vært på besøk hos meg tidligere i vinter.
    Etter å ha lest reportasjen en del ganger, og til og med lest høyt for fruen under middagen, ble bladet umiddelbart inndratt av henne på ubestemt tid, da undertegnede var blitt ettertrykkelig og nesten uhelbredelig innbilsk av leseinntrykkene reportasjen gav ham...

Så nå må jeg klare meg uten bladet en stund, til fornuften atter en gang fohåpentligvis kommer igjen. Hvis den noensinne gjør det da, etter å ha holdt på i nesten fire tiår med denne livsstilspregende "hobbyen"...

For alle andre, utenfor innbilskhetens farer, bladet anbefales!
    Gratulerer med flott reportasje i Watt - meget fin lesning , og jeg skjønner godt at du "koste" deg litt ekstra med bladet
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert!
    Maelstromen tok seg veldig bra ut i sort:wink:

Har du fått prøvd den ut?

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med artikkel i watt. Ble nøye lest i en sjelden kosestund for en småbarnsfar mellom lekestundene.
    Ser ut som om frontrekken fyller lerretet bra også

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag er det lønningsdag for kommuneansatte. Så om 10min blir det å susa på kiosken for Watt og ein is i sola og drømma seg litt vekk med lesning om kinoen din:-)

Med 2x15" og ein 21" må det vel verta "noko" trøkk på film?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membranarealet i denne kinoen har økt betraktlig siden eg kikka innom sist. Husk å ta på nyrebelte før du snurrer film ;-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Oj... nå begynner vi snakke bass
    Hehe, ja med rette forsterkere etterhvert. Har ikke i nærheten hva som trenges for å kontrollere Maelstrommen enda...

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Gratulerer med flott reportasje i Watt - meget fin lesning , og jeg skjønner godt at du "koste" deg litt ekstra med bladet

Tusen takk! Reportasjen ble veldig bra. Håvard er flink å skrive, og heldigvis så likte de lydinntrykkene utstyret (og rommet) gav dem.

Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark
    Lekkert!
    Maelstromen tok seg veldig bra ut i sort:wink:

Har du fått prøvd den ut?
    Jepp, har hatt lyd i den, såvidt. Det ble for sent i natt for "utvidet testing". Etter to strøk Jotun 01 ble den matt også. Den hvite fargen var for blank til at jeg kunne ha den bak mitt akustiske lerret, så jeg ble nødt til å gjøre noe. Skal kjøre en ny runde med Audyssey i kveld.
    Det foreløpige målet er å prøve å dele opp de to separate subutgangene slik at Maelstrommen tar seg av de dypeste frekvensene, mens Boschmannsubbene jobber opp over dette. Det er vel ikke til å unngå at jeg må kjøpe minst to forsterkere som har muligheter for EQ, selv om Marantzen sikkert vil hjelpe en del på vei. Har nok et stykke å gå før jeg kommer i mål med kunnskapen som trenges for å justere oppsettet riktig...:roll:

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Gratulerer med artikkel i watt. Ble nøye lest i en sjelden kosestund for en småbarnsfar mellom lekestundene.
    Ser ut som om frontrekken fyller lerretet bra også
    Takker, Nabon! Vet akkurat hva du mener, er småbarnsfar selv også...:wink:
    Begynner å bli trangt om plassen bak lerretet. Skulle ønske at jeg hadde hatt en halvmeter ekstra. For å komme frem bak der nå er klatretau påbudt...

I dag er det lønningsdag for kommuneansatte. Så om 10min blir det å susa på kiosken for Watt og ein is i sola og drømma seg litt vekk med lesning om kinoen din:-)

Med 2x15" og ein 21" må det vel verta "noko" trøkk på film?
    Høres ut som en god ide. Hos oss har regnet pøst ned i hele dag, kaldt og surt er det. Så nyt fint vær & godt lesestoff mens du kan!

Nå ligger alt til rette for bra trøkk med film på lerretet. Ikke helt forresten, mangler et par kraftverk til å drive membranarealet i bunn...

Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Membranarealet i denne kinoen har økt betraktlig siden eg kikka innom sist. Husk å ta på nyrebelte før du snurrer film ;-)

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du mangler bare en til maelstrom på andre siden og en 15" på hver side nå da må du være fornøgd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    du mangler bare en til maelstrom på andre siden og en 15" på hver side nå da må du være fornøgd
    Er ikke bra å sette slike griller i hodet på folk...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kastet bort nesten hele formiddagen på å henge opp nok en ny postkasse, denne gang på en stor stabbestein, for fjerde gang- (helsikes hærverk :evil, kunne jeg endelig fortsette på mitt kinobord-prosjekt. Dette prosjektet har gått trått. Litt fordi det er så mye gøy å prøve ut på lyd og bilde oppi kinoen, og litt fordi det er masse annet som også skal gjøres på denne travle årstid.

I dag fikk jeg kuttet ferdig alle platedeler. Og sannelig ble det for lite med en helplate 19mm MDF, på tross av smart kutteplan. Dermed ble det også bruk for litt golsponrester. Prioriterte så å montere det ene bordet før frue og barn kom hjem, slik at jeg fikk testet bordet oppe i kinoen. Ser ut som om det skal gå greit å ha det slik. Og det blir nok adskillig mindre dominerende malt og trukket i sort. Jeg fikk også sett hvordan bordlampene med LEDlys blir. Her er litt bilder:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6520-jpg

Skaffet meg litt ekstrajobb på grunn av kakestykkeformen på bordene. Med fem graders vinkel på begge sider mot front, er det mye som skal passe. Med andre ord; mye og nøye kuttearbeid...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6528-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6529-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6530-jpg

Rommet bakerst i bordet skal innredes som "kjølerom" for voksenbrus og barnebrus. Tenkte først å kjøpe kjølebagger å ha oppi, men fikk et tips av en kamerat som mente at jeg heller burde isolere hele rommet slik det er. Skal prøve med litt av den nye "superisolasjonen", som er å få tak i nå.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6531-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6532-jpg

Det blir ett rom foran også, med tilgang fra toppen. Der havner nok en del fjernkontroller, tilkoblingsmuligheter og ladere. Begge lukene i topplata blir skaphengslet, med dempere.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6533-jpg

Fronten skal utstyres med en stofftrukket ramme. Den blir avtagbar slik at man kommer til i rommet bakenfor. Satser på å henge 3D-briller her, med lader.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6537-jpg

LEDlyset påslått. Det vil nok fungere greit. Veldig fint med godt leselys (i min alder...). Desverre så fikk jeg ikke denne modellen med dimmer, men til prisen må man kanskje være fornøyd.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6534-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    And he nails it again !! :wink:

Den der hatten alle snakker om, den er ikke tatt av, den blåste bort for lenge siden :grin:

Det finnes kun en mann jeg vet om som hadde tatt seg tiden til å lage bordene med 5 graders vinkel..

Ser dere snakker om siste utgave av watt. Har ikke lest den enda siden jeg er på havet, men ut fra tilbakemeldingene her så skal det åpnes med en gang jeg kommer hjem fra havet

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott gjennomført som alltid.
    Men,du mangler jo koppeholdere!

Jadajada,ser de er på tegningen. :roll:

Blir litt kjekkere det enn å prøve å gjemme kald drikke inntil stolene i frykt for ivrige føtter i mørket.

Hva slags isolasjon er det snakk om?
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Flott gjennomført som alltid.
    Men,du mangler jo koppeholdere!

Jadajada,ser de er på tegningen. :roll:

Blir litt kjekkere det enn å prøve å gjemme kald drikke inntil stolene i frykt for ivrige føtter i mørket.

Hva slags isolasjon er det snakk om?
    Koppeholderne er på tegningen, ja, og skal snart freses ut av topplaten.:wink:
    Det er masse arbeid igjen på den, skal sage ut de to lukene også, samt frese ned litt på toppen av disse, så topplaten er helt løs enda.

Jeg må spørre min svoger om navnet på denne superisolasjonen, han brukte den under oppussing hos seg. Det var ikke tykke saken, mener å huske at det tilsvarte ca 5cm isopor. Hvis jeg ikke får tak i passelige mengder blir det nok til at jeg går for 2cm vanlig isopor.

Side 116 av 172 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 156 166 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •