Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 115

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 115 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 135 145 155 165 ... SisteSiste
Viser resultater 2,281 til 2,300 av 3428
    Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjempetrivelig

Ja for hive meg med Kvindølen, Det var en kjempe fin kveld der tiden gjikk fort.
    Takke for en fin oppvisening av 3D og konsertlyd. Guttevaalpen har pratet litt om dette i helga ja.
    Når du kjøre lyden fra HDPC er det 2 plasser du må stille opp lydkvaliteten.
    (Marantz AV 8801) din kan lage enda et hakk finere lyd
    Den skal ligge nede til høyre på VIS SJULTE IKONER der skal det være en AUDIO MANAGAR :-D Der stilte jeg ikke på fredag:roll: glemte det ups

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De hyllene som komponentene står på, hvor kommer de ifra?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    absolutt et rack jeg kunne hatt isteden for rack i fronten! :-) og den marantzen så rålekker ut! er på leting etter 5007, enda den er et par hakk mindre igjen :lol:
    men når du har rackskapet lukket så blir det vell ikke noe varme fra det inn i kinoen?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Får takke for nok en flott demo når først tråden er aktiv.

Lettere ør fredags natt etter 4-5 timer med musikk på konsertnivå.

Med et utrolig rom,anlegg og vertskap er turen alltid en fornøyelse,så de som skal på besøk etterhvert har noe å glede seg til.
    Er vel også en viss fare for at neste nummer av Watt blir utsolgt her i bygda. :roll:

Ser i alle fall frem til det selv.
    Takker for besøket, det er morro når man får likesinnede innom! Snakket jo om å prøve subbene dine, det må vi få til neste gang!
    Og når det gjelder Watt så blir det spennende å se hva herrene har skrevet! Har ikke fått noe preview på saken enda så jeg har ikke peiling på hva "dommen" blir...

Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    Ja for hive meg med Kvindølen, Det var en kjempe fin kveld der tiden gjikk fort.
    Takke for en fin oppvisening av 3D og konsertlyd. Guttevaalpen har pratet litt om dette i helga ja.
    Når du kjøre lyden fra HDPC er det 2 plasser du må stille opp lydkvaliteten.
    (Marantz AV 8801) din kan lage enda et hakk finere lyd
    Den skal ligge nede til høyre på VIS SJULTE IKONER der skal det være en AUDIO MANAGAR :-D Der stilte jeg ikke på fredag:roll: glemte det ups
    Takker for besøket, og for lån av Spotify. Tror det ligger en CD her som er din, du får ta turen oppom igjen når du kommer hjem igjen! Skal se om jeg ikke fikser innstillingene som må gjøres. :-)

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    absolutt et rack jeg kunne hatt isteden for rack i fronten! :-) og den marantzen så rålekker ut! er på leting etter 5007, enda den er et par hakk mindre igjen :lol:
    men når du har rackskapet lukket så blir det vell ikke noe varme fra det inn i kinoen?
    Det er avsug fra komponentskapet. I tillegg blåser en trommelvifte inn luft i bunnen av skapet. Men jeg må nok sette kjøling på selve kinodelen etterhvert. Jeg har et kjøleaggregat stående som skal tilpasses.

Sitat Opprinnelig postet av uGn
    De hyllene som komponentene står på, hvor kommer de ifra?
    Hyllene er "lånt" fra Apollorackene jeg har. Jeg lagde noen trevinkler som er holdere for glasshyllene, og det funker fint.:-)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Har man estetiske produkter å vise til, så er jo det også et bra alternativ. Hos meg var det viktigste å plassere racket ute av syne, slik at det blir en mer rendyrket kino. I tillegg er det som du sier veldig praktisk å ha full tilgang både foran og bak alle enhetene.
    Den lille hyllen med platespiller, multispiller og prosessor jeg har fremme i kinoen (på venstre side) skal tas ned etterhvert, og platespilleren sammen med RIAA-trinnet skal inn i platehylla bakerst i kinoen.

Ser absolutt det poenget, leker litt med tanken med å gjøre noe tilsvarende selv, men vet ikke enda. Ser jo absolutt meget strøkent ut samt er ryddig og praktisk. Jeg spiller riktignok mest vinyl så må ha en "tilgjenglig" løsning på det

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noen hemmelighet at jeg ikke har vært helt fornøyd med subløsningen jeg har, nemlig to stk DIY Dynabel Brontes. Virker som de ikke har tålt lagringen særlig godt. Den ene har noe galt med forsterkerdelen, den spiller fryktelig lavt (har testet to høyttalere på den). Den andre løsnet mellom indre membran og voicecoilen. Denne har jeg limt igjen, men problemet her er at den "bunner" veldig lett, noe forøvrig begge elementene har gjort helt fra dag en. Begge subbene er utstyrt med Peerless XXLS elementer, som ikke skal bunne så lett. Så, for å teste ut noe nytt bestemte jeg meg for å ta ut alt av utstyr og demontere begge subbene. Slik det er nå er de uansett helt ubrukelige.

Jeg har liggende to stk Boschmann AZX-W15, og tenkte å teste hva disse kan gjøre. Jeg har tidligere blitt advart om at disse trekker mye strøm for i det hele tatt fungere, men tenkte nå å prøve i alle fall. Her er litt bilder:

Slik var altså Brontes plassert, en på hver side av senterhøyttaleren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6269-jpg

Alle deler plukket ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6506-jpg

HYPEX HS 500:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6505-jpg

Peerless 12" XXLS

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6507-jpg

Den ekstra forhøyelsen på bakstykket er den ekstra Xen, for "ekstra lang slaglengde". Virket ikke bra hos meg...:???:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6508-jpg

Boschmann AZX-W15. Typisk rimelig bilsubbelement...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6485-jpg

Kassen jeg lager har et innvendig volum på 104 liter. Materialer ble en vraket gulvsponplate (23mm) og to stk blåmalte spesialsponplater (20mm). Vet at materialvalget ikke er ideelt, men det var det jeg hadde for hånden...
    Bassrefleksåpningen er på 4" x 6". Dette passet med et firetoms avløpsrør, ca 15cm langt. Målene er anbefalt som en løsning på arket som fulgte med elementene. Vet ikke om denne størrelsen er optimal, men nå ble det slik. Subben blir et testopplegg, ikke sikkert at det fungerer i det hele tatt...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6486-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6487-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6488-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6489-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6490-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6491-jpg

Front og bakplate ble doblet. Disse platene er fra noen bord jeg fikk. Litt spesiell tykkelse, 20mm, gjorde at det ble naturlig å doble. Da fikk jeg også senket ned elementet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6492-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6493-jpg

Jeg faset ned alle kanter, samt innsiden av refleksrøret på inn og utside av kassen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6494-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6495-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6503-jpg

Ferdig! Tok ca fire timer med effektiv jobbing. Raskere å skru sammen kassen enn å lime. Kassen skal ikke sparkles, bare males to strøk matt sort. Foreløpig ligger høyttalerkabel ut gjennom refleksrøret, denne skal inn på en terminalboks som snart kommer i posten.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6504-jpg

Dette var altså i går. Det ble også tid til litt lytting på moderat/mellomhøyt volum. Og for et vanvittig trykk...Noe slikt har jeg bare opplevd på SVS. Dybde også, testet på Klodenes Kamp (War of the Worlds), når maskinen kommer opp av jorda i starten av filmen. Dette var morsomt. Har jo ingen målinger, så det blir spennende å se hva disse sier. Tror faktisk jeg skal bygge en til, og plassere denne på toppen av den første (elementet ned). Det blir i tilfelle ikke før jeg finner ut hva som er galt på den andre forsterkeren. Uansett var det gøy å få til noe såpass enkelt på første forsøk. Og kassene har jeg jo, hvis det er ønskelig og senere bytte til bedre elementer...:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit resultat for 4t arbeid med "leftover bits"... :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn går det når man har skikkelig verksted! Bra jobba, Arve

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Sånn går det når man har skikkelig verksted! Bra jobba, Arve
    Ja Chris, det er farlig å ha så mye verktøy, høyttalere og byggeplater (for) lett tilgjengelig...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Greit resultat for 4t arbeid med "leftover bits"... :razz:
    Ja, det kan du jammen si! Ble meget godt fornøyd med resultatet.

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du imponerer som vanlig.Regner med at det gamle elementet er 8 ohm og det nye er 4 ohm da skal forsterkeren punche mye mer.
    Utrolig gøy innslag. Stå på Arve 10 poeng fra meg.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se der ja! hva gjør du med xxlsene da? :-D

ble det veldig mye bedre basslyd i kinoen? kanskje xxlsene passer bedre bak i rommet? verd å prøve

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Darthmaniac
    Du imponerer som vanlig.Regner med at det gamle elementet er 8 ohm og det nye er 4 ohm da skal forsterkeren punche mye mer.
    Utrolig gøy innslag. Stå på Arve 10 poeng fra meg.
    Takker! Utrolig gøy å få til dette. Endelig har jeg nok trykk i bassen, selv om Daliene klarer seg godt på egenhånd. Kan nevne at Peerlessbassene er på 4 ohm, NUKEen vet jeg ikke, sannsynligvis lavere om jeg tolker dataarket rett..
    Håper jeg får til den andre forsterkeren også. Da blir det to slike snart...
    Det blir nok til at jeg kjører subbene i flerkanalsmodus. Til ren musikk er det "pure" stereo som teller!

Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    se der ja! hva gjør du med xxlsene da? :-D

ble det veldig mye bedre basslyd i kinoen? kanskje xxlsene passer bedre bak i rommet? verd å prøve
    Vet ikke hva jeg skal gjøre med Peerlessbassene. Kjøper muligens ett par rør og setter dem inn i de to bakre søylene. Får se, det svinger egentlig godt nok med en av disse nye, to må bli helt vanvittig...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ja, det kan du jammen si! Ble meget godt fornøyd med resultatet.
    Bruker du fortsatt dine Coral flat 8 eller ligger de bare og støver??? Send en PM så kan vi snakkes.
    Mvh Hornsound

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hornsound
    Bruker du fortsatt dine Coral flat 8 eller ligger de bare og støver??? Send en PM så kan vi snakkes.
    Mvh Hornsound
    Mine Coral Beta 8 er for øyeblikket "permitterte", og står hensatt på garasjeloftet. Men de tas jevnlig ned for bruk, og jeg har ingen umiddelbare salgsplaner. Elementene er veldig vanskelige å få tak i nå (?), og jeg vil derfor ta vare på dem hvis det skulle dukke opp en spennende kasseløsning som må prøves ut. Eller hvis jeg skal ha utefest og trenger litt godlyd framfor danseplattingen...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subprosjektet mitt er ferdig bygget, og begge subbene er pusset og malt. De ser ganske crappy ut i finishen, men bak lerretet spiller det jo liten rolle. Jeg har igjen å montere høyttalerkontakter (Speakon), som monteres når jeg får disse i posten. En annen ting er at jeg desverre ikke har fått ordnet den ene forsterkeren enda. Den må sjekkes av en som kan slikt, og dette kan gjerne ta litt tid. Glemte å ta bilder, men skal ordne dette så fort jeg tar til med å montere kontaktene.

Så var det neste prosjekt. Dette blir det siste store byggeprosjektet inne i kinoen. I hvertfall i nærmeste fremtid, for man vet jo aldri hvilke ideer som popper opp...

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha 8 stoler i alt, fire foran og fire bak. Denne ideen ble forkastet da jeg innså at man ikke får ideelle lytteforhold med stolene i en slik konfigurasjon. Med såpass mye musikklytting i stereo må man ha en dedikert lytteplass. Hos meg blir det nokså nøyaktig bredden mellom høyttalerne, og denne avstanden målt ut i rommet i en rettvinklet trekant der den ender nokså nøyaktig der hodet er plassert. Fungerer fint hos meg, da førsterefleksjonspunktene her er veldig godt dempet (bortsett fra taket).

Med tre stoler i front blir det ledig plass mellom stolene. Derfor har jeg hatt tanker om å bygge to "enkle" bord, som skal stå på hver side av stolen i midten. Bordene får flere funksjoner. Hovedmålet er å få til en grei plass til tastatur (PC), pad, fjernkontroll(er) og kjølebag(er). For å få til dette har jeg tegnet et vinklet bord, eller "skap", med form som et smalt kakestykke. Jeg har bestilt to sett skapdørhengsler til fire luker i toppplaten. Muligens blir dette redusert til en luke i hvert bord for å gjøre byggingen enklere. Her er noen skisser av bordet slik planen er nå. Det skal altså bygges to slike:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bord-mellom-stoler-liten-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bord-mellom-stoler-2-liten-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-bord-mellom-stoler-3-liten-jpg

Jeg har også kjøpt inn to små ledlamper som også skal settes på bordet. Disse skal brukes til leselys. Den bakerste hyllen under bordet skal brukes til kjølebagger for drikke. Da slipper man rennet til kjøleskap hele tida...
    Fremre hylle blir til fjernkontroller, ladere og 3D-briller.
    Kommer muligens også til å lage tett vegg bak og i front, får se etterhvert hvordan det blir praktisk å innrede hyllene.

Newcomer Captain Kirk sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Sted
    Bergen
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil først bare si at jeg er MEKTIG imponert,fantastisk stilig kino du har bygget deg:wink: Gjennomført og gjennomtenkt!!
    Har fulg tråden din i lang tid og har sikkert lest den flere ganger "perm til perm" i påvente av egen byggestart...virkelig inspirerende og noe å strekke seg etter.

Jeg har selv nettopp startet min egen byggetråd som du er velkommen til å titte på:-D Jeg kommer nok til å "låne" noen ideer av deg,spesielt stjernehimmel designet ditt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponert over at du bygger "alt". Det går jo så fort og enkelt og...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også meget imponert over at du bygger alt selv.
    Støtter også løsningen med sweetspot, har alltid synes det er litt rart å bygge kino hjemme og ikke ha en plass som er helt perfekt.

Det er vel for øvrig en likesidet trekant du er ute etter, en rettvinklet tror jeg ikke du blir fornøyd med ;-)

Edit: hmm det kan jo være en rettvinklet og, spørs litt hvordan man ser det.
    Hva er egentlig riktig? Lik avstand fra hver høyttaler til lytter, som mellom høyttalerne, eller lik avstand fra midt mellom høyttalerne til lytter som mellom høyttalerne? Ble plutselig usikker ��
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Den gylne regelen" er vel lika langt frå lyttar og høgtalar som mellom høgtalarar, altså likesida trekant. Dersom det er mulig.

Side 115 av 172 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 135 145 155 165 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •