Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 110 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Flott maskeringslösning, det ser bra ut!
    Och bra jobbat inför Wattbesöket! Det är slitsamt att göra sådana långa arbetspass, men det är ändå gott att komma fort framåt i bygget.
    Takker! Ja, innspurten i mot besøket var tøff, det var mye som skulle på plass i kinoen, og jeg hadde ikke mulighet til å ta fri fra jobben. Men det gikk jo greit, og det blir veldig spennende å se reportasjen som kommer i mainummeret!

Vad tycker du om projektorn? Orkar den ge en bra bild på duken din?
    Jag vet ju att du oroade dig för att ljusstyrkan inte skulle räcka.
    Jeg er kjempefornøyd med projektoren. Vi fikk testet den på en del demomateriale, blant annet "The art of flight". Det er plenty nok lys på mitt 129" lerret, så der trengte jeg ikke å bekymre meg. I 3D merker man jo at man kunne hatt enda mer lys, men det er nok for et godt resultat. Det er vel ingen andre projektorer på hjemmemarkedet enn VW 1000 som har nok lys til alt, men den kommer jo også med en heftig prislapp...:???:

Jag har förresten Fidelio black velvet i kinon och kan varmt rekommendera det materialet.
    Ok, det blir antakelig enten Fidelio eller Triple Velvet, så takker for innspill!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,549
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW1000 har nok ikke nok lys til alt den heller...:wink:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    VW1000 har nok ikke nok lys til alt den heller...:wink:
    Neida, men til et tremeterlerret så har vel du plenty med lys også i 3D? Det er vel egentlig det eneste som jeg kunne ha hatt ørlite mer av selv, ellers er jeg jo knallfornøyd med HW50. Og når bildet her er såpass bra, så lurer jeg jo på hvor bra bildet er på VW1000? Det må jo være helt vilt...:-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så meget smart ut den maskeringsløsningen, blir bare en "snor" du drar i nå da du skal endre størrelse?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Så meget smart ut den maskeringsløsningen, blir bare en "snor" du drar i nå da du skal endre størrelse?
    Tenkte først på å lage en snor til dette, men fant ut at det var enklere, eller like greit, å bare dra ned øverste maskering for 1:2,35. Da kommer samtidig nederste maskering opp. Og når jeg så skal skifte igjen til 16:9 er det bare å skyve ned nederste maskering, som samtidig trekker opp igjen den øverste.

Trodde først at maskeringene ville stå litt "løst", og at jeg burde ha hatt en magnet til å låse maskeringene i ønsket posisjon, men det ble ikke nødvendig. De veier omtrent det samme, og står stille når jeg kjører dem ned til endeklossene.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Petter Smart! Ser veldig bra ut også. Betyr dette at du legger bort tankene om å kjøre motorisert maskering?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig snedig utført maskering. Og denne stoff-diskusjonen var helt ny for meg også. Jeg trodde at molton skulle være det beste stoffet til å absorbere lys, men man lærer altså stadig noe nytt

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart og lærerikt

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig snedig og smart den maskeringsløsningen du har tryllet fram nå, Hunsbedt! Du slutter aldri å overraske med de fantastiske DIY-løsningene dine

Du har sikkert tenkt på dette, men det er ikke fare for at noen deler i denne løsningen vil vibrere på noen slags måte når du drar på?

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Veldig snedig utført maskering. Og denne stoff-diskusjonen var helt ny for meg også. Jeg trodde at molton skulle være det beste stoffet til å absorbere lys, men man lærer altså stadig noe nytt
    Ditto! Trodde sånn uten videre at sort molton var tingen, men ved ettertanke brukes jo en type velur rundt lerretene man kjøper for å ta strølyset. Nå tror jeg fortsatt at jeg kommer til å gå for molton i mitt eget rom, men kjekt å vite..

Du får gjøre en side ved side-test mellom molton og det velur-stoffet du lander på, Hunsbedt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Petter Smart! Ser veldig bra ut også. Betyr dette at du legger bort tankene om å kjøre motorisert maskering?
    Neida, absolutt ikke. Jeg kommer garantert til å motorisere både maskering og forteppe, men slikt tar tid å bygge selv. I tillegg mangler jeg nok kunnskap om motorstyring og interface mellom fjernkontroll og motor. Så dette må jeg ha hjelp til å lage.

Den manulle maskeringen jeg har bygget nå vil være en mellomstasjon. I tillegg er den svært enkel å lage, og koster lite. Jeg skal lage noen sketchupskisser, og fintune konseptet litt. Kommer muligens som egen byggesak i Watt på sikt...
    Poenget er at de fleste kan få dette til selv med enkle midler, og da er det gøy å komme med slike tips!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg trodde også selv at molton var veldig bra, men stilt opp i mot det kraftige strølyset til HW50 kommer det til kort. Så leste jeg at velour/fløyel skulle være meget bra, men den typen jeg har fått tak i reflekterer litt den også. Da var det fint å få testen som Andreas21 hadde funnet. Det ligger veldig mye "sær" forskning på nettet, for den som er interessert og vil lete litt!

Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Smart og lærerikt
    Takker! :-D

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Veldig snedig og smart den maskeringsløsningen du har tryllet fram nå, Hunsbedt! Du slutter aldri å overraske med de fantastiske DIY-løsningene dine

Du har sikkert tenkt på dette, men det er ikke fare for at noen deler i denne løsningen vil vibrere på noen slags måte når du drar på?

Du får gjøre en side ved side-test mellom molton og det velur-stoffet du lander på, Hunsbedt!

Hehe, det gjelder bare å sette de små grå i positiv stemning, så strømmer ideene på...

Det er overhode ingen fare for at delene vil skrangle. Maskeringene henger over blokka og sørger for at alt er stramt. I tillegg sørger strekkfiskene for å ta opp eventuell slakk.

Jeg kan godt ta noen bilder når jeg får tak i stoffet jeg lander på, og sammenlikne dette med molton og vanlig velour av den typen jeg har kjøpt.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Styring av maskering.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Jeg kommer garantert til å motorisere både maskering og forteppe, men slikt tar tid å bygge selv. I tillegg mangler jeg nok kunnskap om motorstyring og interface mellom fjernkontroll og motor. Så dette må jeg ha hjelp til å lage.
    Hvordan tenker du deg å styre dette?
    Du skriver vha. fjernkontroll. Er det IR eller RF?
    Ønsker du å bruke AC eller DC til motor og styring?

Det enkleste kretsdesignet vil nok være med DC, hvor man benytter seg av IR/RF-mottaker som gir signal til relèer som igjen styrer motorene.
    Start- og stopp-posisjonene til maskeringen gis av endebrytere/mikroswitcher. (Evnt. induktive/kapasitive givere eller optokoblere).
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan
    Hvordan tenker du deg å styre dette?
    Du skriver vha. fjernkontroll. Er det IR eller RF?
    Ønsker du å bruke AC eller DC til motor og styring?

Det enkleste kretsdesignet vil nok være med DC, hvor man benytter seg av IR/RF-mottaker som gir signal til relèer som igjen styrer motorene.
    Start- og stopp-posisjonene til maskeringen gis av endebrytere/mikroswitcher. (Evnt. induktive/kapasitive givere eller optokoblere).
    Jepp, har tenkt i de baner du her skisserer, med likestrøm og helst IR. Og da med releer til styring av motorer. For meg blir problemet å finne deler/komponenter som passer sammen, og som egner seg til dette. For de (som deg) som har greie på det, skulle det vel være en enkel sak å finne passende komponenter. Kan nevne at Silent Gliss kom opp med et system til styring av sceneteppe hos meg, der to gardiner trekkes ut til hver sin side fra midten av scenen og inn til sidene, med en motor. Dette skulle de ha 15000,- for. I tillegg ville fjernstyring med IR komme på 5000,-. Det sier seg vel selv at dette ikke blir aktuelt. Må vel være mulig å lage slikt selv for under 5000,-...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle de ha 15000,- for. I tillegg ville fjernstyring med IR komme på 5000,-. Det sier seg vel selv at dette ikke blir aktuelt. Må vel være mulig å lage slikt selv for under 5000,-...?
    Dette er vel muligens det nærmeste man kommer ran uten å bli straffet for det....

Skal bla litt i litteraturen og noen kataloger her, og se om jeg kan komme opp med forslag til komponenter og evnt. kretsdesign.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan
    Dette er vel muligens det nærmeste man kommer ran uten å bli straffet for det....

Skal bla litt i litteraturen og noen kataloger her, og se om jeg kan komme opp med forslag til komponenter og evnt. kretsdesign.
    Takker, setter veldig pris på det! :-D
    Og nå skal det jo sies at Silent Gliss er Rolls Roycen på dette, så man betaler nok mye bare for navnet. Hadde besøk av en veldig grei kar som selger dette, og han brukte nok mer enn en time bare på oppmåling og mål på skinnevinkler...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag hade tänkt lägga upp den här bilden i min egen tråd men jag kan lägga upp den här också. Hoppas det är ok för dig Hunsbedt, annars kan jag ta bort den. Jag tog bilden i farten så ni får ursäkta att tyget inte är helt slätt.
    Bilden är inte manipulerad och den är tagen med blixt (blitz).

Från vänster till höger är det:
    Fidelio velvet, scenmolton, snoopy black ATtøy, Biltema högtalartyg, Dayton högtalartyg
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-dsc_0151cus-jpg

Scenmolton är köpt i Sverige för en del år sedan, så jag är inte helt säker på att den är identisk med "norsk scenmolton" men den är nog snarlik. Väger 300 g/m2 JJlabs Stage Absorb Backdrop, svart, flamsäker Molton, för scenbruk, 3 meters bredd, pris/m - Jam.se
    Bilden säger väl ändå något.

Fidelio är extremt svart!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du la bildet ut her! Hadde ikke trodd at Fidelio var SÅ sort!:shock:
    Her er bilde fra Cinemar sin test også, der ser man også forskjell (lurt å stå litt over skjermen):

Som man kan se er Fidelio omtrent lik med Triple Velvet, mens Protostar er en smule lysere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kanske är lika bra att låta priset avgöra om valet ska falla på Fidelio eller Triple Velvet...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå skal det jo sies at Silent Gliss er Rolls Roycen på dette, så man betaler nok mye bare for navnet. Hadde besøk av en veldig grei kar som selger dette, og han brukte nok mer enn en time bare på oppmåling og mål på skinnevinkler...
    At man betaler mye for navnet er vel en kjensgjerning,- både i dette tilfellet og utallige andre.

Vel, kikket litt etter IR-mottakere. Det er fullt mulig å gå for et simpelt printkort som kan skjules, hvor man kun borer hull til selve IR-dioden slik at den har fri "sikt" til fjernkontrollen.

2 Channel IR Remote Control Relay Board - YouTube

Rene industrikomponenter er også en mulighet, selv om utvalget av slike spesifikke IR-mottakere er noget begrenset.

En annen og enklere løsning er å bruke f.eks. denne:

Gewa

Denne har fire relèer som kan styre hver sin motor.
    Vet ikke helt hva slags fjernkontroll du skal benytte, men selv har jeg en Logitech og har tatt utgangspunkt i denne.
    Dersom IR-mottakeren settes opp til å være monostabil, vil relèene ligge inne så lenge den får signal fra fjernkontrollen. Med Logitech kan man programmere inn hvor lenge den skal sende signal. Avhengig av hastigheten fra start til stopp på maskering/gardiner, må da fjernkontrollen sende signal litt lenger enn bevegelsestiden. Motorene vil uansett stoppe når endebryterne aktiveres.
    Evnt. kan man koble inn relèer med holdekrets, slik at man kun trenger en puls fra IR-mottakeren. Da er man ikke avhengig av et kontinuerlig signal fra fjernkontrollen gjennom hele bevegelsestiden.

For å vise et eksempel på hvordan en endebryter/mikroswitch ser ut:

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/a...3570066-01.jpg

Når det gjelder motorer er valget av disse avhengig av hvordan du tenker deg det mekaniske opplegget. Det finnes et utall motorer med forskjellig utveksling samt forskjellig moment. Man må også ta hensyn til hvor mye strøm disse krever med tanke på hvor mye relèene tåler.

Summa summarum: Uten å ha et utkast til det mekaniske opplegget er det vanskelig å komme med spesifikke anbefalinger til konkrete komponenter.
    Denne IR-mottakeren jeg har henvist til er dog en slags "universalkomponent" som man kan designe kretsen videre fra. Dersom man eksempelvis trenger mer strøm eller annen spenning til motorene, kan de innebygde relèene i mottakeren benyttes til å styre kraftigere relèer.
    På samme måte er det også nødvendig med et utkast når det gjelder endebrytere, for bl.a. å bestemme om de skal være NO/NC.

Jeg regner med at du kommer til å gå for et eget opplegg (as usual) når det gjelder maskering og gardiner, som sikkert vil stille Silent Gliss i skyggen...

Det er bare å komme med et utkast til mekanisk opplegg for maskering/gardiner slik at det blir litt mer "kjøtt på beina" for beregning og valg av komponenter.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag hade tänkt lägga upp den här bilden i min egen tråd men jag kan lägga upp den här också. Hoppas det är ok för dig Hunsbedt, annars kan jag ta bort den. Jag tog bilden i farten så ni får ursäkta att tyget inte är helt slätt.
    Bilden är inte manipulerad och den är tagen med blixt (blitz).

Från vänster till höger är det:
    Fidelio velvet, scenmolton, snoopy black ATtøy, Biltema högtalartyg, Dayton högtalartyg
    Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-dsc_0151cus-jpg

Scenmolton är köpt i Sverige för en del år sedan, så jag är inte helt säker på att den är identisk med "norsk scenmolton" men den är nog snarlik. Väger 300 g/m2 JJlabs Stage Absorb Backdrop, svart, flamsäker Molton, för scenbruk, 3 meters bredd, pris/m - Jam.se
    Bilden säger väl ändå något.

Fidelio är extremt svart!
    Jøss, det var stor forskjell. Blitzen gjør riktignok at det see lysere/gråere ut, men det er jo likt for alle.

Fidelio var virkelig sort som natta.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite bidrag fra meg også, tatt i dag. Kjøpte en bit Ruskinn i går, og det er mulig jeg bruker den som forkant på maskene, siden jeg da slipper å vente.. Kjøpte det på symaskinbutikk her i Lillehammer. Føler meg litt ubekvem med å gå på slike butikker :-) Plush Triple Velvet er noe mørkere. DMD er lydtransparent stoff. Det siste bildet er tatt uten blits.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-svarte-stoffer-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-svarte-stoffer-blits-jpg

Side 110 av 172 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •