Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 109

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 109 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste
Viser resultater 2,161 til 2,180 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Da vil jeg rette en stor takk til Arve og kona for en strålende gjestfrihet, og en opplevelse vi sent kommer til å glemme. For et rom og for en kilde til inspirasjon!
    Tusen takk for fine ord, og for et veldig hyggelig besøk! Og ikke minst for all hjelp og feilsøking på småproblemene, vi kom nesten i mål! :-D
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    I taket ble isolasjonen delt i tynne plater på ca 2,5cm, og stiftet fast med glattsida ut for å redusere luftmotstand.
    På sidene er det brukt vanlige 5cm plater som ble hengt opp med skruer. De sitter veldig bra. Kommer foreløpig ikke til å bruke noe på lokkene, må teste dette ut først. Funker det greit har jeg spart en del penger på rør og dempekanaler!
    Hvordan syns du dette ble mtp effektiviteten? Får du nok sirkulasjon av lufta, eller hadde det vært bedre å lagt opp rør/kanaler på en mer tradisjonell måte tror du?

Ligger det noe bilder/forklaring på tillufta ett sted også mon tro? Fortsetter å lete (edit: ja, fant mer info )

Inspirerende og lærerik tråd!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Hvordan syns du dette ble mtp effektiviteten? Får du nok sirkulasjon av lufta, eller hadde det vært bedre å lagt opp rør/kanaler på en mer tradisjonell måte tror du?

Ligger det noe bilder/forklaring på tillufta ett sted også mon tro? Fortsetter å lete (edit: ja, fant mer info )

Inspirerende og lærerik tråd!
    Ventilasjonen fungerer meget bra, med god gjennomstrømming. Åpningsarealet i kanalene er litt større enn 125mm rør, men kanalene er godt innvendig dempet, så det er bare en fordel. Du har sikkert funnet dette ut, men det er altså to stk ventiler på innluft, og to til utkast. I tillegg er det et 70mm takrenne-nedløpsrør inn til utkastkanalen beregnet for varmluft fra projektor. Dette er ikke tatt i bruk enda. Ventilasjonsskapet suger også luft fra komponentskapet. Med trommelvifta til å hjelpe (nederst i døra inn til skapet i teknisk rom) holdes alle komponenter på lav driftstemperatur.

Til sommeren må jeg muligens sette inn en inverter slik at det blir kjøligere på varme dager. Kommer til å teste om det holder uten kjøling, men jeg tviler på det. Førsterkerne og projektor utgjør alene godt over en kW i ren varme...:?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar

Har fundert endel på hvordan jeg skal løse ventilasjon selv i mitt kommende prosjekt så har brukt første påskedag til å lese litt på avforum (kona har jobba så har hatt ro, hehe).

Blir spennende å se hvordan det blir hos deg i sommervarmen ja, kan jo fort bli ett problem - men på den positive siden er ikke sommersesongen spesielt lang her til lands

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde planlagt å skrive noe av dette i forrige uke, men trengte noen dager for å ta meg inn igjen etter finbesøket fra Watt's redaksjon. De siste ukene har nemlig vært ekstreme, med jobbing til langt ut på natta for å bli "ferdig" tidsnok til Hjemme hos-reportasjen. I tillegg har jeg hatt omgangssyke, så jeg har ikke orket å skrive noe på noen dager.

Projektoren ankom som før nevnt dagen før Jørn og Håvards ankomst, og det ble ikke tid til noen klargjøring og testing av utstyret i rackskapet, som også ble koplet opp dagen før. Tror det må være første gang at disse karene ble med på slikt, med testing, feilsøking og omkopling før de nesten fikk sett seg om. På tross av feil i ett eller to av kortene på min gamle og utdaterte Denon-receiver AVR 3808, med vakkel i HDMI-tilkoplinger, og brum i alle kanaler på pre-out, fikk vi da gjennomført saken. Håvard har gode kunnskaper innen elektronikk og fikk et multimeter for å teste og finne eventuelle feilkilder. Det var ikke feil på verken signalkabler eller strømkilder, og feilene ble gang på gang sporet til receiveren. Vi fikk alt opp å gå etterhvert, og Jørn fikk til slutt også orden på mine feikoplinger...

Jeg hadde heldigvis også laget til et rent stereo-oppsett med CD og LP, kjørt direkte med balanserte kabler til Vincentene, så gutta fikk helt til slutt også hørt litt på hva systemet er kapabelt til på mine store gamle Dali 40. Jeg tror etter kommentarene som kom at lyden falt i smak for de besøkende. I tillegg har ikke det lille som er av flutterekko noe påvirkning på lyden som vi kunne høre. Lyden kommer fra et godt dempet område, og stolene står i et tilstrekkelig dempet område. Hadde høyttalerne stått i områdene med flutterekko hadde de muligens blitt litt dårligere lyd, men dette er bare antakelser fra min side. Man skal ikke stole blindt på målinger heller fikk jeg fortalt, det er ørene som kvalifiserer lyden. Målinger blir det dog, og disse vil jo gi meg en pekepinn på eventuelle problemkilder.

En av tingene som manglet under besøket var lerretsmaskeringen. Den rakk jeg ikke en gang å begynne på, så dette ble ikke påbegynt før i helgen. Det hadde vært svært ønsket å ha et lerret med konstant høyde, men for å få dette til må man ha projektor med minne for to forskjellige bildestørrelser, samt scopelinse, samt (motoriserte) sidemaskeringer. Jeg har ikke noen av delene, så derfor blir det foreløpig en reserveløsning med manuelle maskeringer laget på enkleste måte. Her er mitt forslag til hvordan det kan lages:

Maskeringene ble lager av 11mm huntonittplater. Platene jeg bruker er innpakkingsplater til malte veggplater. Fordelene med disse er at de er slette på begge sidene, og gratis. Siden maskeringen er 304cm brede måtte de skjøtes. Jeg la først på en 3mm huntonittplate som ble godt limt, og skrudde deretter fast en stålhullplate på toppen. Dette ble en sterk og god skjøt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6370-jpg

Jeg faset ned kanten som er inn mot bildet. Sikkert ikke nødvendig, men det ser penere ut:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6367-jpg

Her er mesteparten av delene jeg trenger til maskeringsjobben samlet. De lange kryssfinerbitene er til forsterkning av rammene. Huntonittplatene er temmelig myke selv om de er 25cm brede, og MÅ avstives:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6366-jpg

Jeg kjøpte to sett skuffebeslag på Biltema til opphenget av maskeringene. I ettertid viser det seg at disse nok ikke er helt stive nok ved uttrekk, så jeg kommer muligens til å bytte de ut ved neste Biltemabesøk. Skuffebeslagene ble påsatt to 16mm MDF-stykker til feste for maskeringene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6368-jpg

Opphengsdelene til maskeringen. Strekkfisker, blokker, skruer og kauser. Stålwiren er 3mm platbelagt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6369-jpg

Montering nede ved gulvet. Strekkfiskene ble satt direkte fast i MDF-stykkene festet til skuffebeslagene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6377-jpg

Her ses innfesting av skuffebeslaget. Den ble bare festet rett i rammeverket til lerretet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6374-jpg

Sett forfra. Maskeringsrammen ble i tillegg bygget ut med en 17mm MDF-bit slik at den ikke skulle ta borti verken lerret eller den vertikale maskeringsrammen. Klossene kan sees såvidt mellom maskeringrammen og den grønne MDFklossen som er festet til skuffebeslaget:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6378-jpg

Maskeringen øverst ble festet til stålwiren direkte, med blokka hengende rett over slik at wiren går loddrett opp til blokka. Dette sikrer lett gange:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6379-jpg

Denne klossen stopper øvre maskering fra å gå lengre ned enn den skal. Når jeg trekker ned maskeringen stopper altså maskeringene på rett plass. Den nederste går opp, og den øverste går ned til nøyaktig posisjon for 1:2,35:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6380-jpg

Stiftingen av stoffet på maskeringene. Soffet ble kjøpt på Stoff & Stil i Kristiansand (Ved siden av JULA på sørlandsparken). Jeg nevner dette fordi det var håpløst å få tak i sort fløyel andre steder. Til horisontale og vertikale maskeringer gikk det med rett i overkant av 3 kvm av sort, vevet Chenille, art nr 480038. Stoffet koster ca kr 100,- pr meter.
    Jeg kommer muligens til å kjøpe et enda bedre maskeringsstoff senere, men det vil i såfall bare bli limt på de skrå nedfasingene på maskeringene. Da blir det i så fall "Flocked light trap material". Dette stoffet tar bort ca 99% av alt lys (I motsetning til fløyel som tar 95%). Det brukes på innsiden av stjernekikkerter for å fjerne ALT strølys...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6375-jpg

Ferdig monterte maskeringer, 16:9 bilde:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6385-jpg

Og slik blir det i 21:9:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6384-jpg

Oppsummering: For noen få hundrelapper må jeg si at maskeringene funger flott. Etter å ha sett litt film i begge formater må jeg kanskje innrømme at lyskontrollen ned på maskeringene kunne ha vært enda bedre. Fløyel er i hvertfall bedre enn direkte belyst molton, så det får være en trøst. Det vil derfor bli bestilt "Flocked light trap material" i nær fremtid. Er det bra nok på innsiden av linser og i kikkerter, må det bli bra nok for meg...

Til slutt kan jeg nevne at jeg etter et par tips og grundige runder i tenkeboksen har bestemt meg for å kjøpe en del nytt utstyr. Det vil temmelig snart ankomme en meget bra 11.2 prosessor/preamp som skal inn i racket i stedet for min gamle DENON-receiver, samt en femkanals effektforsterker til surroundkanalene. Mer om dette når utstyret ankommer...8-)

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende lesning,men dessverre virker ikke bildene. Eller er det bare hos meg?

Lærte noe nytt i dag også da. Trodde molton var tingen til maskering,men denne reflekterer med andre ord for mye lys? Greit å vite.

Finner frem kaffe og venter i spenning på bildene.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem med bildene her også dessverre...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,575
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tenkt å bruke Protostar materialet i min kino, men etter å ha lest en test viser det seg at det ikke er noe bedre enn fløyel så da holder jeg meg til det.

Flocking Materials Test -stray light reduction - Article
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt dette drittproblemet før også, vet ikke hvorfor bildene ikke kommer opp. Skal legge de inn på nytt...:???:

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var bildene på plass ja.

Ser ut som den løsningen virker veldig bra ja.

Når det gjelder øvrige kommentarer har jeg forlengst sluppet opp for superlativer,så skal ikke forsøke engang.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontveggen (og resten forøvrig..) ble utrolig lekker, og jeg er imponert over hvor godt alt henger sammen :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dere bildene nå? Jeg lastet opp alle på nytt, og limte dem inn over bildelinker som ikke virket...
    Edit: Ser at folk får opp bildene, så dere trenger ikke svare!

@Andreas21: Hehe, her nytter det vist ikke å lese seg opp på produsentens skryt! Jeg leste den korte og særdeles grundige testen som du viser til, og som du sier så er det noen stofftyper som faktisk er enda mindre reflekterende. Etter litt søk fant jeg nettadressen til Jo Annes nettbutikk, som selger det mørkeste av det mørke, Fidelio 1880251(bortsett fra noen obskure prototyper, selvfølgelig...). Det er vist ikke søkbart, man må hendvende seg til nettbutikken og spørre etter PN#1880251...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,575
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe Fidelio så si fra til meg så kan vi kjøpe sammen og dermed spare litt på frakten.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit Andreas, skal sende deg en PM når jeg skal bestille!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen
    Der var bildene på plass ja.

Ser ut som den løsningen virker veldig bra ja.

Når det gjelder øvrige kommentarer har jeg forlengst sluppet opp for superlativer,så skal ikke forsøke engang.
    Du får ta deg en tur ned i påsken, så kan du sjekke ut projektor og lerret også, det var jo ikke på plass forrige gang du var innom!
    Jeg er helt vanvittig begestret for bildet HW 50 klarer å skape, og komboen med Seymourduken jeg kjøpte viser seg å være helt super! :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvis du skal kjøpe Fidelio så si fra til meg så kan vi kjøpe sammen og dermed spare litt på frakten.
    Hei! Sender dem til Norge?

I Cinemars utmerkede byggetråd på AVSforum er det et bilde som sammenligner noen typer svart fløyel: The Cinemar Home Theater Construction Thread

Black Plush Triple Velvet har jeg også funnet her: Black Plush Triple Velvet 45" Wide Acetate Nylon Fabric | eBay til en billig penge. Bildet er forferdelig, og stoffet ser ikke slik ut i virkeligheten. Jeg fikk en stoffprøve derfra, men jeg er litt usikker på om andre stofftyper er enda mattere. Prøven er for liten til at jeg får noe skikkelig inntrykk av hvordan den er. Den er veldig mørk, men det synes som den ikke er fullstendig matt. Men det ser ut til at mange bruker Black Plush Triple Velvet, så den er sikkert ok, hvis det er samme type..

Jeg skal vente på en prøve av et annet stoff fra England før jeg bestiller.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Frontveggen (og resten forøvrig..) ble utrolig lekker, og jeg er imponert over hvor godt alt henger sammen :-)
    Tusen takk! Leser din byggeblogg hver gang du oppdaterer, ser frem til ferdigstillelse av maskeringsløsningen du har gått for!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Hei! Sender dem til Norge?

I Cinemars utmerkede byggetråd på AVSforum er det et bilde som sammenligner noen typer svart fløyel: The Cinemar Home Theater Construction Thread

Black Plush Triple Velvet har jeg også funnet her: Black Plush Triple Velvet 45" Wide Acetate Nylon Fabric | eBay til en billig penge. Bildet er forferdelig, og stoffet ser ikke slik ut i virkeligheten. Jeg fikk en stoffprøve derfra, men jeg er litt usikker på om andre stofftyper er enda mattere. Prøven er for liten til at jeg får noe skikkelig inntrykk av hvordan den er. Den er veldig mørk, men det synes som den ikke er fullstendig matt. Men det ser ut til at mange bruker Black Plush Triple Velvet, så den er sikkert ok, hvis det er samme type..

Jeg skal vente på en prøve av et annet stoff fra England før jeg bestiller.
    Blir ikke noe problem for meg om de ikke sender til Norge, jeg har da selvfølgelig masse familie i statene jeg kan "plage"...

Black Plush Triple Velvet var ikke i testen Andreas viser til, så vi har jo ikke noe refleksjonstall på den. Men den er sikkert veldig bra. Jeg har også sett at det er flere som har brukt denne på AVS, blant annet Cinemar.
    Han har selv testet Fidelio, Protostar og SyFabrics Black Plush Triple Velvet (se link i Gunnar's svar). Det ser ut som Triple Velvet er omtrent like bra som Fidelio, så da er det jo to typer å velge mellom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Tusen takk! Leser din byggeblogg hver gang du oppdaterer, ser frem til ferdigstillelse av maskeringsløsningen du har gått for!
    Takk! Stort sett ferdig med mekanikken, så det er nok ikke så lenge til jeg kan prøvekjøre! Dessverre kan jeg nok ikke matche ditt tempo :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott maskeringslösning, det ser bra ut!
    Och bra jobbat inför Wattbesöket! Det är slitsamt att göra sådana långa arbetspass, men det är ändå gott att komma fort framåt i bygget.

Vad tycker du om projektorn? Orkar den ge en bra bild på duken din?
    Jag vet ju att du oroade dig för att ljusstyrkan inte skulle räcka.

Jag har förresten Fidelio black velvet i kinon och kan varmt rekommendera det materialet.

Side 109 av 172 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 129 139 149 159 169 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •