Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 108 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 3428
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her virkelig ingenting overlatt til tilfeldighetene. Imponerende

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette heimekinoprosjektet er berre å gi opp, med dine 10 tommeltottar, Hunsbedt:-)

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Lookin good
    Tusen takk!

Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    ALLTID gøy å se når tråden har fått nye innlegg fra deg
    Tusen takk for inspirerende ord!

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her virkelig ingenting overlatt til tilfeldighetene. Imponerende
    Hehe, det som er overlatt til tilfeldighetene tar jeg ikke bilde av, så enkelt er det!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den nye vifta i dag. Det er en Systemair KVO 125. Tusen takk til johnnymhz for glimrende tips! :-D

Vifta ble prøvemontert i dag. Det fungerte såpass bra at jeg ikke kommer til å forandre på noe. Vifta er såpass liten at den fint passet inn i vifteskapet. Etter forslag fra en ingeniør på Systemair er det bare avkaststussen som er tilkoplet. Dette fordi jeg da slipper å ta hull i viftekassen på siden. Og skapet er helt tett når døren lukkes, så alt fungerer etter planen. Det skal monteres en dimmer på veggen ved siden av skapet, og av/på-funksjonen skal styres fra fjernkontroll. Jeg kommer muligens senere til å kjøre hastighetsregulering på vifta med Hager-opplegget. Det blir muligens også med behovsstyrt temperaturstyring.

Jeg monterte også en skruventil mellom vifteskapet og rackskapet. Med denne kan jeg styre hvor mye luft som skal suges fra rackskapet.
    Da vifta hadde blitt montert ble den prøvekjørt. Satte bare på en kontakt på ledningen, og da gikk den på full hastighet. Inne i kinoen hørte jeg bare en svak susing, så valget av denne vifta var virkelig rett!

Rett over vifta monterte jeg en 50mm akustikkplate. Det ble faktisk mindre "rumling" fra skapet med denne!

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6333-jpg

Her er den lille 80mm ventilen som går ned til rackskapet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6332-jpg

Jeg satte på en liten plastdings på ventillokket slik at det ble lettere å skru opp/igjen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6331-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Nei, dette heimekinoprosjektet er berre å gi opp, med dine 10 tommeltottar, Hunsbedt:-)
    Det er godt at jeg snart er ferdig slik at de såre tommeltottene kan få hvile da!

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å høre at vifta fungerte så bra selv på full hastighet,med en omformer koblet til så burde den vel bli så godt som lydløs da.

Har du gjort deg opp en formening om det er mulig å stille den ned med tanke på kapasitet? Og hvordan er det med innventilene,merker du noe blåsing fra de?

Det med akustikkplata var jo også en genial ide.

Kjenner det kribler i vente på neste visitt,selv om jeg akkurat nå har mest lyst til å dra for alle gardiner,sette på en film og glemme det €#&#%#" været ute.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,093
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder viftestyring, så ha i bakhodet at vanlig triacstyring vil kunne introdusere noe mer støy, siden viften får en "pulserende gange". Dette har jeg hos meg, hvor jeg benytter en elektronisk regulator som benytter denne teknologien. Det ideele er derfor elektronisk styring med trafo

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Takker for tipset. Begge deler er bestilt for en latterlig lav sum. Blir spennende å se hvordan dette blir!
    Jeg har montert disse LED-stripsene som du anbefalte og de fungerer veldig bra. Kom vel på 2-300 inkl frakt fra Hong Kong og kan ikke fatte at det er mulig å produsere og sende slike ting for den summen. Uansett lurer jeg litt på hvordan du styrer disse i kinoen din? Ser jo at du ikke bruker en fjernkontroll pr strips.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg umiddelbart føler en hviss skepsis mot å benytte slike veldig billige elektriske komponenter fra Asia...

Active Kvindølen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det flere bilder her snart???

Går ut fra at projektoren ikke har dukket opp enda da?

Hakket før jeg hiver min i bilen og tar med ut så vi kan få sett en oppdatering av ferdig kino med bilde på plass.
    "Luck is my middle name....Mind you,my first name is Bad." -Rincewind

The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed

Byggetråd

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretsløsningen din ser ut til å være like god som hvilken som helst annen løsning, være seg DIY eller kommersielt

Synes det ser veldig bøst ut med lerretet så stort som du har det nå. Det vil riktignok bli litt mindre når du maskerer for 2.35:1, men uansett. Du har snakket om enda større lerret om jeg ikke husker feil. Hvordan skal du få plass til det?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen

Hakket før jeg hiver min i bilen og tar med ut så vi kan få sett en oppdatering av ferdig kino med bilde på plass.
    "den som venter på noe godt venter ikke forgjeves" pleier jeg å få hørt, regner ikke med det blir så lenge til vi kan sitte å titte å smile breit

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder viftestyring, så ha i bakhodet at vanlig triacstyring vil kunne introdusere noe mer støy, siden viften får en "pulserende gange". Dette har jeg hos meg, hvor jeg benytter en elektronisk regulator som benytter denne teknologien. Det ideele er derfor elektronisk styring med trafo
    Vi prøvde ut dimmer/trinnløs regulator på vifta i dag, uten å få noe støy. Det fungerer kjempegreit. Men Elektrikeren min hadde hørt om problemet med dimmer, så hadde det ikke funket så hadde det blitt elektronisk styring med trafo, slik du nevner.

Sitat Opprinnelig postet av MML
    Jeg har montert disse LED-stripsene som du anbefalte og de fungerer veldig bra. Kom vel på 2-300 inkl frakt fra Hong Kong og kan ikke fatte at det er mulig å produsere og sende slike ting for den summen. Uansett lurer jeg litt på hvordan du styrer disse i kinoen din? Ser jo at du ikke bruker en fjernkontroll pr strips.
    Nei, det er nesten utrolige priser på slikt fra Kina/eBay. Og bortsett fra RGB-kontrollerne er jeg kjempefornøyd. Alt funker fint, og kan lett styres med en fjernkontroll. Jeg festet IR-ledningene til begge stripsene ved siden av hverandre, det fungerer fint, og jeg trenger ikke bruke to fjernkontroller.

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg må innrømme at jeg umiddelbart føler en hviss skepsis mot å benytte slike veldig billige elektriske komponenter fra Asia...
    LEDstripsene blir antakelig produsert i Kina uansett fra hvem du kjøper dem fra. Jeg sjekket grundig forskjellige leverandører, både her hjemme og i England, og hvis man er villig til å kjøpe for dobbel eller trippel pris, så kjøper man dem ikke på eBay fra Kina...:wink:

Ellers må det nevnes at enkelte ting rett og slett ikke holder mål, for eks RGB-kontrollerne. To av disse holdt bare noen minutter. Men alt ialt er jeg veldig fornøyd, og kommer snart til å bestille bedre RGB-kontrollere...:grin:

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Lerretsløsningen din ser ut til å være like god som hvilken som helst annen løsning, være seg DIY eller kommersielt

Synes det ser veldig bøst ut med lerretet så stort som du har det nå. Det vil riktignok bli litt mindre når du maskerer for 2.35:1, men uansett. Du har snakket om enda større lerret om jeg ikke husker feil. Hvordan skal du få plass til det?
    Hehe, rammen så betraktelig mindre ut uten lerret...
    Jeg hadde tidligere ønske om å ha et 1:2,35-lerret, men nå får jeg se. Det jeg har nå er jo absolutt stort nok. Plass er det minste problemet (bredde 4,8m), og sidedørene kan lett kuttes ned i bredde, slik at enda bredere lerret kan få plass!

Sitat Opprinnelig postet av Kvindølen

Joda, projektoren fikk jeg på fredag, så det passet jo greit. Bilder kommer muligens i morgen om det blir tid...

----------------------------------------------------------------

Ellers kan det nevnes at jeg har jobbet hele helgen, med kamp i mot klokka for å bli ferdig i tide. Projektor (har ikke testet den enda), vifte, UPS er på plass og virker. Fikk veldig god hjelp av to gode kamerater som har hjulpet meg i dag. Så nå er all kabling på plass. Har også satt inn utstyret i rackskapet og koplet dette på. Mangler å få inn PS3, Altiboksmottager til TV og en PC. Kablet nett blir koplet i morgen, det trådløse er allerede på plass.

Trodde det skulle gå galt i dag. Plutselig luktet det skikkelig brent i kinoen. Det viste seg å komme fra den ene av Vincentene (monoforsterker til høyre side) Frykten var stor for at det var en eller flere lytter, men heldigvis var det bare to stk såkalte "gnistfangere" som var satt på en av lederne til av/på-bryteren. Enkelt å fikse når man har loddebolt, takk og pris for det!

Skal se om det kan bli litt bilder i mogen kveld. Da blir det forhåpentligvis bilder fra projektoren også...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    LEDstripsene blir antakelig produsert i Kina uansett fra hvem du kjøper dem fra. Jeg sjekket grundig forskjellige leverandører, både her hjemme og i England, og hvis man er villig til å kjøpe for dobbel eller trippel pris, så kjøper man dem ikke på eBay fra Kina...:wink:

Ellers må det nevnes at enkelte ting rett og slett ikke holder mål, for eks RGB-kontrollerne. To av disse holdt bare noen minutter. Men alt ialt er jeg veldig fornøyd, og kommer snart til å bestille bedre RGB-kontrollere...:grin:
    Det er godt mulig min skepsis ikke er berettiget. Og jeg er kanskje ikke så skeptisk til selve LED-stripene som trafoen. Det er ikke hvorvidt det virker eller ikke jeg er opptatt av, men sikkerheten. Kan man benytte en hvilken som helst trafo (med rett spenningsverdi selvfølgelig)? Eller er det noe spesialgreier som følger med i slike pakker?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,978
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klar for Hjemme Hos

Da er undertegnede og redaktør Holmedal på sørlandsexpressen, på vei til Kvinesdal for å beskue denne kinoen med egen øyne. Dette blir en god start på påsken kjenner jeg
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Da er undertegnede og redaktør Holmedal på sørlandsexpressen, på vei til Kvinesdal for å beskue denne kinoen med egen øyne. Dette blir en god start på påsken kjenner jeg
    Da blir det vell kino en gang i ferien og :-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,978
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg rette en stor takk til Arve og kona for en strålende gjestfrihet, og en opplevelse vi sent kommer til å glemme. For et rom og for en kilde til inspirasjon!
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,699
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til at Watt nummeret med denne "hjemmehos reportasjen" ligger i postkassa

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,978
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer i Mai-nummeret
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende lesning!

Side 108 av 172 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 158 168 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •