Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 107

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 107 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste
Viser resultater 2,121 til 2,140 av 3428
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Får bare feilmelding på linkene dine..
    Har rettet feil på linkene De virker nå.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja, nå virker dem. Takker!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Takk BEF

Sorry OleM

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange uker til er det nå? :-D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Jeg skriver ikke et innlegg etter hver oppdatering, men sitter å gaper hver gang. Imponerende og rett og slett nydelig
    Takker for fine ord, Lolas!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Denne linken fikk meg videre til en morsom kino og ikke minst en garasje som får de fleste til å blekne.........

Edit; bortsett fra denne
    Hehe, bare amerikanere som kan gjøre noe sånt. Utrolig svær garasje, med innebygget 200 kvadrat "liten leilighet", og diger kino på ca 7 x 8m...:shock:
    Har brukt et par timer på jobben for å tråkle meg gjennom kinobyggebloggen hans. Huset ble ganske fint, men jeg vet ikke om jeg likte kinoen så voldsomt. Føles litt "tom" ut, med blanding av alle slags stilarter. Men veldig proft gjort!

Den betongbunkeren i Sveits har vel blitt vist i Andre Werdenskrieg's tråd "Pene Lytterom..." tidligere. Litt for minimalistisk for meg, men liker garasjen der også!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Hvor mange uker til er det nå? :-D
    Må nok bli etter at Watt har vært her, dvs ikke førstkommende helg men muligens neste. Send meg en PM mot slutten av neste uke, så avtaler vi en dag det passer! :wink:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ja, det hadde jo vært kult! Mangler bare å kunne ørlite grann om programmering, automatisering og nettverksstyring...

Kinoen til Cinemar er fantastisk på alle måter (etter min smak). Han har bygd en kino som er tro kopi av tegningene, rendreringene kan legges direkte oppå bildene fra ferdig kino...

Og så har han gjort omtrent alt selv! det er imponerende! :grin:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Takk BEF

Sorry OleM
    Hehe.. Det er da absolutt ingen grunn til å beklage. Takk for fine linker uansett!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hehe.. Det er da absolutt ingen grunn til å beklage. Takk for fine linker uansett!
    Vel, det var slett link'ing av meg 8) liker selv å følge linker og som Hunsbeth observant så, er det Sveitsiske huset fra en annen tråd, sykt flott hus jeg kunne flyttet rett inn uten å bytte en ting.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg hatt helt fri, og fikk gjort to stoe jobber. Lerretet er på plass, mangler bare å få festet lerretsrammen til frontrammen den står inni. Dette skal ikke gjøres før alt er flyttet på plass og alle signalkabler er trukket.

Den andre tingen jeg fikk tid til i dag er et foreløpig DIY-Meccano-aktig projektoroppheng. Det ble også ferdig, og ligger i verkstedet klar for lakkering. Jeg skal etterhvert få hjelp av samme kar som hjalp meg med dørlåsen til å lage en ultra lav låse/opphengsmekanisme til projektoren, som enkelt lar deg justere tilt og roll nøyaktig. men han er i nordsjøen, og mitt DIY-oppheng får gjøre jobben til han får tid til å hjelpe meg med noe bedre.

Først litt bilder av festeløsningen jeg har valgt for lerretet. I steden for stenger i poser rundt lerretskanten ble det altså valgt en løsning med maljer. Det har funket greit for mange, og er en enkel måte å gjøre det på som DIY.
    Jeg fikk hjelp av Kjelli her på forumet til å skaffe meg nødvendig utstyr (tusen takk for hjelpen, Kjelli!!).

Her litt av det Kjelli fikk tak i til meg:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6273-jpg

Så langt, alt greit. Når jeg skulle bruke maljene viste det seg at verktøyet som skulle brukes ikke passet til de blanke maljene. De har samme diameter innvendig, men blir alikevel større enn de messingfargede. derfor passet ikke den hvite plastdingsen som skulle brukes. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at det gikk med to timer i verkstedet for å finne noe som kunne brukes som underlag for de blanke maljene når de skulle slåes sammen. Til slutt kom jeg over en liten stålskive med en kant innerst. Den passet perfekt. Måtte bare avrunde den litt med sandpapir slik at den lettere skulle slippe maljene når de var slått sammen.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6275-jpg

Her ser dere stålskiva til venstre, ferdig moddet for å passe som slagskive:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6274-jpg

Og her med "påmontert" malje, begge typene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6276-jpg

Her med slagverktøyet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6277-jpg

Og her ferdig slått sammen. Jeg brukte en firkant armert teip også mellom maljene. Er ikke sikker på om det ble sterkere, men litt tykkere og seigere...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6280-jpg

I gang. Brukte 20cm mellom hver på langsidene og 19 cm på kortsidene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6286-jpg

Gjelder å jobbe systematisk; først måle opp, så lime teipbiter på, stanse ut hullene, legge på maljer, og slå fast.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6287-jpg

Done. Klar til opphenging. Fortsettelse følger i morgen...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6288-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lookin good

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Må nok bli etter at Watt har vært her, dvs ikke førstkommende helg men muligens neste. Send meg en PM mot slutten av neste uke, så avtaler vi en dag det passer! :wink:
    Sounds veryvery god

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er fortsettelsen på lerretsbyggingen fra i går. Rakk ikke å bli ferdig med å legge ut alt i går, Ole Lukkøye kom og tvang meg i seng...

Her ligger lerretet, ferdig med alle maljene isatt. Det ligger oppned, slik at jeg...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6291-jpg

...kan legg rammen oppå:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6292-jpg

Og her er O-ringene jeg bestilte fra statene. Jeg kjøpte to forskjellige typer. Den største har en innvendig diameter på 70mm. De minste O-ringene var fine å ha til hjørnene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6293-jpg

Tredde de inn fra baksiden av lerretet...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6294-jpg

...og lagte en løkke med å tre de inn i andre enden:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6295-jpg

Slik skal de sitte:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6296-jpg

Her er hjørneløsningen. Man må klippe bort en firkant slik at kantene kan brettes inn greit:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6297-jpg

Skruene var en halv cm for lange, men det spiller egentlig ingen rolle. Fikk ikke tak i kortere da det var laangt etter butikkenes stengetid. Kregskruene passet fint alikevel.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6299-jpg

Og slik ble det sett fra baksiden av rammen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6300-jpg

Ei lita linselus klarte å lure seg med på bildet:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6301-jpg

Et par småskrukker ble det jo. Skal bare justere litt på O-ringene, så forsvinner det...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6304-jpg

Må si at jeg ble overrasket over hvor stort lerretet er! 129" diagonalt er ikke all verden, men i 16/9 blir bildet stort. Nå skal det også maskeres, men jeg vil prøve med så stort som mulig først...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6305-jpg

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de var ikke akuratt små de frontene heller på siden av et så stort lerret! :razz:

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, fint med litt størrelse på sånne ting...:-P

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig jeg løser lerretsfestingen min på akkurat samme måte. Håper det er ok at jeg kopierer. Hvis ikke så bor jeg jo langt nok unna deg til at det er verdt å ta sjansen
    Ligger duken dobbel der du slår inn maljene eller er det ikke brettet? Hvordan er selve duken å klippe i? Er duken så kompakt at den ikke rakner? Har ingen hands on erfaring med lerret så det er litt interessant og lese og lære

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har bildene klare kan jeg like godt fortsette med projektoropphenget. Det ble også ferdig i går. Har vel nevnt det tidligere i tråden, men jeg har altså laget til et litt spesielt opplegg for opphenget. Jeg har vært i noen kinoer etterhvert nå, og irritert meg over at projektoren i flere tilfeller regelrett har hengt og dinglet med vibrasjoner når folk drar på med subbene sine. Dette er nesten uungåelig hvis projektor er festet i taket, eller i oppheng som så er festet i tak. Spesielt hvis det er flytende tak opphengt i lydbøyler, kan det riste ille. Da vibrerer hele taket med når lavfrekvensene rumler...

For å unngå dette er projektoren hos meg hengt opp etter hanebjelken (Går vannrett som tverrstreken i en A oppunder bjelkene). Denne er for å avstive takets konstruksjon, og er hos meg spikret og skrudd i 2"x8" bjelkene, som danner taket. For å få til dette enkelt brukte jeg to stk gjengejern, med to stk skjøter. I hullet gjennom taket ned til kinoen har jeg satt inn et 30mm vannrør. Gjengejernet går gjennom dette røret, og kommer ut rett over projektoren.
    Her er bilder:

Projektorens feste kommer ned gjennom taket og munner ut i fremkant av taket i projektorbåsen:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6307-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6310-jpg

Her er delene jeg kjøpte for å lage opphenget. Stengene er 10mm, jeg vil gå ut i fra at dette vil holde...

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6311-jpg

Stoppskiva på røret, med mutter over, holder projektoren oppe når den skal henges fast:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6315-jpg

Her er "projektorfestet" montert på hanebjelken:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6316-jpg

Slik ser opphenget ut, etter kutting, filing og saging. Platene er 2mm tykke. Det er justerbart opp og ned, og sideveis også selvfølgelig:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6319-jpg

Nærbilde av opphenget. Bolten som festet kan vippes på, er åtte mm. Takoppheng 10mm, dette kan svinges rundt festet for bolten.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6322-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6323-jpg

Sprøytet sort i kveld, og klar for montering:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6324-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Godt mulig jeg løser lerretsfestingen min på akkurat samme måte. Håper det er ok at jeg kopierer. Hvis ikke så bor jeg jo langt nok unna deg til at det er verdt å ta sjansen
    Ligger duken dobbel der du slår inn maljene eller er det ikke brettet? Hvordan er selve duken å klippe i? Er duken så kompakt at den ikke rakner? Har ingen hands on erfaring med lerret så det er litt interessant og lese og lære
    Duken ligger ikke dobbel. Den er kuttet til rett størrelse av produsenten, Seymour. Jeg fant det passende med en kant på ca 8cm, som går rundt på baksiden av lerretet. Jeg brukte bare firkantede biter av fiberforsterket teip der maljene sitter. Disse ble limt på baksiden av duken slik at de ikke er synlige. Duken er relativt tykk og seig, tror den tåler temmelig mye!

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALLTID gøy å se når tråden har fått nye innlegg fra deg

Side 107 av 172 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 157 167 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •