Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 103

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 103 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste
Viser resultater 2,041 til 2,060 av 3428
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @quiltmaster:

Håper jeg kan fortsette å gi deg trivelige leseopplevelser på tross av at kinoen er nesten ferdig. Det står fortsatt noen delprosjekter og venter. Så morgenkaffen og lektyre er forhåpentligvis ikke helt ødelagt ennå...
    Så må det presiseres at det også er andre, virkelig spennende prosjekter, på gang her på AV-rom...
    I tillegg er du mer enn velkommen til å sjekke ut kinoen min enten om du skal forbi Kvinesdal, eller om du vil ta turen! :smile:
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    @quiltmaster:

Håper jeg kan fortsette å gi deg trivelige leseopplevelser på tross av at kinoen er nesten ferdig. Det står fortsatt noen delprosjekter og venter. Så morgenkaffen og lektyre er forhåpentligvis ikke helt ødelagt ennå...
    Så må det presiseres at det også er andre, virkelig spennende prosjekter, på gang her på AV-rom...
    I tillegg er du mer enn velkommen til å sjekke ut kinoen min enten om du skal forbi Kvinesdal, eller om du vil ta turen! :smile:
    Jeg regnet vel med at siste ord ikke var skrevet ja, og det er jo bra!

Joda, man har jo endel faste tråder som går gjennom med argusøyne, men noen skiller seg jo ut ;-)

Du skal ikke se bort fra at det står en forblåst trønder utenfor døra en dag(dog ikke helt uten forvarsel)!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du gjerne "namedroppe" disse! Jeg plukket opp din tråd via Akto sin tråd, det er fort gjort å misse spennende prosjekter på grunn av volumet på forumet

Personlig synes jeg Kenti, MisterMR og TRALLTRALL er spennede prosjekter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Du skal ikke se bort fra at det står en forblåst trønder utenfor døra en dag(dog ikke helt uten forvarsel)!
    Eller 2.
    vurderte å plage deg for to helger siden da jeg var i Sandnes, men ble litt langt med taxi!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Her må du gjerne "namedroppe" disse! Jeg plukket opp din tråd via Akto sin tråd, det er fort gjort å misse spennende prosjekter på grunn av volumet på forumet

Personlig synes jeg Kenti, MisterMR og TRALLTRALL er spennede prosjekter
    Enig, disse er jeg ofte innom. I tillegg synes jeg FrodeT, sozo1976 og Kvindølen sine prosjekter kan bli spennende. Synes i grunnen at det er mye bra posjekter på gang nå!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato84
    Eller 2.
    vurderte å plage deg for to helger siden da jeg var i Sandnes, men ble litt langt med taxi!
    Hehe, trønderne er jo sprø nok til noe sånt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg flikket på småting og detaljer i en uke, så nå er det på tide med en oppdatering igjen. Skyvedøra er ferdig, alle beslag på plass, alle pakninger påsatt og alt av lister, sviller, håndtak og annet krimskrams er på plass. Bilder kommer etterhvert.

Jeg begynte i dag på opphenget til surroundhøyttalerne. Har grublet på hvordan dette skulle løses i flere uker. Løsningen ble enkel, uttenkt etter KISS-metoden. Å feste høyttalerne i gipsveggene var ikke et alternativ. Gips er ikke lett å få sterkt nok når høyttalerne veier innpå 20kg stykket. Dessuten er de nå mekanisk frakoplet veggene.
    Som sagt, løsningen ble enkel; jeg lagde en enkel hyllerigg hengt ned fra et sekstoms bord som går rundt hele kinoen, og som er beregnet på oppheng av trekkerør. Selve hylla er kappet til av de utsagde kryssfinerplatene fra søylene. Her er prinsippet vist:

En stk ferdig prototypehylle hengt opp. Jeg kuttet også til en 50mm akustikkplate til å ha bak høyttaleren. Desverre ble dette for trangt. Skal senere legge inn litt vanlig 50mm isolering rundt høyttaleren:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6185-jpg

Hylleplaten ble forsenket i begge hyllevangene. Det ble en sterk og stødig løsning:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6186-jpg

Innfesting på kabelbord:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6187-jpg

Seks stk surroundhøyttalere venter på søyleplass:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6181-jpg

Frontene på surr. høyttalerne er vinklet på kassen. Dette fordi de ble hengt horisontalt i min gamle kino. Nå må det stå på høykant. Det er ikke noe problem å vinkle de senere, kan snu de temmelig mye før de tar borti søylene:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6189-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6190-jpg

Jeg monterte høyttalerne i to nivåer. De som er bygget inn i søylene som står på bakre platting er satt ca 30 cm høyere opp enn de som står på betonggulvet. De er plassert slik for å ha lik høyde fra gulv. Da blir det også lik høyde på alle opp fra de to stolrekkene.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6192-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6200-jpg

Jeg klippet til biter av noe isolasjon/dempemateriale jeg hadde liggende. Det er mykt, med dobbeltsidig teip, og passer fint å ha under høyttalerne.

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_6191-jpg

I morgen skal resten henges opp...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, nye bildeposter i denne tråden er virkelig et høydepunkt!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *henter kaffe*

Flott fremgang Nå begynner det virkelig å flaske seg her. Hvordan har du tenkt å koble opp de 6 høyttalerne? Får du mulighet til noen form for nivåjustering individuelt?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, løsningen ble enkel; jeg lagde en enkel hyllerigg hengt ned fra et sekstoms bord som går rundt hele kinoen, og som er beregnet på oppheng av trekkerør.
    Hvordan festet du hylla sekstoms bordet? Ser ganske trangt ut.

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde du noen tanker rundt rammene og om de påvirker lyden? Spesielt siden du har flere vertikale spiler og trukket med decomolton. Det ble veldig pent med heldekkende rammer/søyler.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å feste høyttalerne i gipsveggene var ikke et alternativ. Gips er ikke lett å få sterkt nok når høyttalerne veier innpå 20kg stykket.
    20 kg er ingenting. Gips klarer langt mer enn det. Jeg har festet nærmere 100 kg i gips uten problemer. Så lenge du bruker kraftige nok skruer er det ikke noe problem Det at gips ikke er sterkt nok er en myte...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ah, nye bildeposter i denne tråden er virkelig et høydepunkt!
    Takker, prøver så godt jeg kan, men det er ikke lett å få lys nok etterhvert...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    *henter kaffe*

Flott fremgang Nå begynner det virkelig å flaske seg her. Hvordan har du tenkt å koble opp de 6 høyttalerne? Får du mulighet til noen form for nivåjustering individuelt?
    Kobler de muligens først med tre på hver side, får se hva jeg gjør med forsterkerne. Ellers blir det to på hver side, med hver sin forsterker, og to bak med egen forsterker. Har foreløpig ikke utstyr til nivåkorrigering på hver enkelt høyttaler desverre.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvordan festet du hylla sekstoms bordet? Ser ganske trangt ut.
    Borret opp to hull til hver av hyllebordene gjennom sekstomsbordet, og skrudde dem bare på plass. Det var enkelt å skyve trekkerørene litt til side for dette, og god plass til å skru i søyleåpningen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiffer
    Gjorde du noen tanker rundt rammene og om de påvirker lyden? Spesielt siden du har flere vertikale spiler og trukket med decomolton. Det ble veldig pent med heldekkende rammer/søyler.
    Nei, gjordeegentlig ikke det. Søylene er trukket med høyttalerstoff. Dette skulle ikke hindre lyden vesentlig. Og spilene er tynne så tror det går greit. Enig med deg, søylene ble pene, og jeg er glad for at jeg gikk for denne løsningen. Det er faktisk plass til 15" rørsubber under surroundhøyttalerne...8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    20 kg er ingenting. Gips klarer langt mer enn det. Jeg har festet nærmere 100 kg i gips uten problemer. Så lenge du bruker kraftige nok skruer er det ikke noe problem Det at gips ikke er sterkt nok er en myte...
    Jada, det hadde gått greit. Men det hadde blitt mer komplisert og muligens mer plasskrevende. Jeg kunne ha skrudd og limt hylla rett på gipsveggen, men målet med å henge dem i taket var også for å unngå vibrasjoner fra hylla og høyttaleren rett i vegg. Slik de henger nå berører de ikke veggen. Det ble veldig enkelt å henge hylla slik jeg gjorde det, det var jo også en fordel.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse hyllene ble veldig bra, og jeg ser at du fortsatt ikke tar noen snarveier
    Det er nok ikke alle som hadde tatt seg bryet med å forsenke hylleplaten slik du har gjort her, men det vil jo holde mye bedre.

Kommer du til å male stativene sorte? Jeg tenker da med tanke på om det evt vil synes gjennom høyttalerstoffet på søylene?

Også et litt annet spørsmål: hvilken tokomponent sparkel er det du har brukt hos deg? Jeg har kikket litt, og det finnes jo en del forskjellig, blant annet fra det maritime markedet (glassfiberbasert).

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    digger hver gang det er nye bilder her ja! ;-)

hva slags høyttalere er dette?

Blir det "åpning" i helga eller må jeg vente enda lengre.. :-D ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Disse hyllene ble veldig bra, og jeg ser at du fortsatt ikke tar noen snarveier
    Det er nok ikke alle som hadde tatt seg bryet med å forsenke hylleplaten slik du har gjort her, men det vil jo holde mye bedre.

Kommer du til å male stativene sorte? Jeg tenker da med tanke på om det evt vil synes gjennom høyttalerstoffet på søylene?
    Ja, jeg tror jeg skal ha et strøk maling på hyllene, bare for syns skyld. Det går ikke an å se hyllene gjennom høyttalerstoffet, men det er noe med at hvis de blir malt så vet man at det vil se bedre ut når søylene løftes bort. Jeg er sikker på at Finnerud & co (Og Mr Torp, må ikke glemmes...) forlanger en titt bak rammene, så da trenger jeg ikke være redd for at det kommer kommentarer på manglende maling...

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Også et litt annet spørsmål: hvilken tokomponent sparkel er det du har brukt hos deg? Jeg har kikket litt, og det finnes jo en del forskjellig, blant annet fra det maritime markedet (glassfiberbasert).
    Her er et bilde av sparkeltypene jeg har brukt på MDF, fra tidligere i tråden:
    (Plastic Padding som er fiberarmert, trengte vel ikke å nevne det...)

Sparklingen med tokomponent er bare nødvendig hvis MDFen skal males (og vil sees). Skal du trekke med scenemolton eller høyttalerstoff er det ikke nødvendig med slik sparkel siden hullene uansett ikke blir synlige gjennom stoffet. Trappenesene hos meg er fremdeles pene, så nå håper jeg at de er stabile. Men, man vet jo aldri, for eks alt av problemer Ak har hatt hos seg...:???:

Side 103 av 172 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 133 143 153 163 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •