Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  10
Like Like:  169
Side 10 av 172 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 3428
    Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Normale (sidehengslet) lyddører som selges i butikk demper 35-45 dB, så når du klarer 34 dB på en DIY skyvedør vil jeg si det er ett ok resultat!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Man skal være god om man finner en dør med stort bedre demping i butikk, så du har gjort en god jobb med dempingen.
    Skal du ha noe større effekt, så vil nok luftmellomrom + en til vegg gjøre en bedre nytte.
    Tror ikke veggene er problemet, fra kinosiden og ut til ganga er det: to lag gips med Greenglue, 10 cm stender med isolasjon, 17 cm luftrom (der skyvedøra er når den åpnes), 5cm stender med isolasjon, gips, Greenglue, gips, Greenglue, 11mm MDF.

Det hørtes mer ut som om lyden kom inn ved selve skyvedøra, uten at jeg skal si dette med sikkerhet. Skal teste med mer bråk på utsiden i morgen
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Normale (sidehengslet) lyddører som selges i butikk demper 35-45 dB, så når du klarer 34 dB på en DIY skyvedør vil jeg si det er ett ok resultat!
    Hmm, kan vel kanskje slå meg til ro med resultatet når vanlige lyddører bare er litt bedre (bortsett fra de som da demper 45 dB). Må sjekke litt mer hvor lyden kommer inn, det kan muligens være noen små åpninger mellom pakningene...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå testet du hvor mye lyd som kom inn i kinoen? I det virkelige liv vil støyen komme fra inni kinoen. Nå skulle man jo umiddelbart ikke tro at det skulle ha noen praktisk betydning for den målte dempingen om lyden går den ene eller andre veien. Men når kinoen står ferdig og du har gjort de nødvendige akustiske tiltak (ja, for du skal vel gå til verks på akustikken ) så vil nok støyen få en annen karakter, lyden fra inni kinoen vil antagelig høres ganske annerledes ut enn en skrikende multisag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men nå testet du hvor mye lyd som kom inn i kinoen? I det virkelige liv vil støyen komme fra inni kinoen. Nå skulle man jo umiddelbart ikke tro at det skulle ha noen praktisk betydning for den målte dempingen om lyden går den ene eller andre veien. Men når kinoen står ferdig og du har gjort de nødvendige akustiske tiltak (ja, for du skal vel gå til verks på akustikken ) så vil nok støyen få en annen karakter, lyden fra inni kinoen vil antagelig høres ganske annerledes ut enn en skrikende multisag.
    Riktig, jeg testet hvor godt døra tetter inn mot kinoen. Og ja, det er jo motsatt side som vil lyde høyt etterhvert. Og det vil nok bli en enklere jobb for skyvedøra fordi mesteparten av høyttalerne og ikke minst subbene blir plassert ca 6 meter fra skyvedørsåpningen. Da vil det nok heller bli veggen rett bak subbene som får mest juling, vil jeg tro. Men det er jo litt viktig at støy utenfra også blir fjernet. Hylende unger for eksempel. Man vil jo lytte til musikk i fred og ro, ikke sant?

Akustikken er høyt prioritert. Synd at du bor så "usentralt", skulle gjerne hatt noe hjelp på dette området her nede på sørlandet:-D
    Skal ihverfall begynne med å sette opp rammer mellom søylene. Rammene blir lektet ut slik at jeg kan ha akustkkplater bak endel av dem. Det blir også litt luft bak akustkkplatene, for å få bedre virkningsgrad.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Det skulle vel bli en reduksjon på 34dB, med enkel hoderegning. Er ikke dette litt skuffende? Skulle gjerne hatt noen kommentarer fra dere på denne høyst uhøytidelige testen...
    Nå er vel en sag som du sier ett relativt uhøytidelig måleinstrument, men hvis en DIY skyvedør demper som en en konvensjonell lyddør, så synes jeg du bør være fornøyd. Du sier du er skuffet over 34dB. Hva hadde du beregnet dette tallet til da?

Under ser du noen grafer jeg tok hos meg av lyd-reduksjon gjennom en 40dB lyddør. Det er den grønne grafen som er gjennom lyddøren:

Som du ser så er det langt fra 40 dB demping hele veien der heller. Kommer an på mange faktorer dette her. Vanskelige saker. Uansett, den virkelige testen kommer når du begynner å nyte film i rommet!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikken er høyt prioritert. Synd at du bor så "usentralt", skulle gjerne hatt noe hjelp på dette området her nede på sørlandet:-D
    Og hvem bor usentralt nå? Neida, det finnes garantert folk i nærheten av deg som kan mye mer om dette enn meg. Sørlandet er jo veldig godt representert her inne.

Skal ihverfall begynne med å sette opp rammer mellom søylene. Rammene blir lektet ut slik at jeg kan ha akustkkplater bak endel av dem. Det blir også litt luft bak akustkkplatene, for å få bedre virkningsgrad.
    Det høres ut som en bra plan. Det viktigste er 1.refleksjonene og bak lytteposisjon. Med løse rammer har du jo mulighet til å prøve deg frem. Og bak frontene har man jo også refleksjonspunkter. Det er mange meninger om hvilken løsning som er "best" og det finnes ingen fasit, så med litt tid og tålmodighet kommer du nok i mål.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Nå er vel en sag som du sier ett relativt uhøytidelig måleinstrument, men hvis en DIY skyvedør demper som en en konvensjonell lyddør, så synes jeg du bør være fornøyd. Du sier du er skuffet over 34dB. Hva hadde du beregnet dette tallet til da?

Under ser du noen grafer jeg tok hos meg av lyd-reduksjon gjennom en 40dB lyddør. Det er den grønne grafen som er gjennom lyddøren:

Som du ser så er det langt fra 40 dB demping hele veien der heller. Kommer an på mange faktorer dette her. Vanskelige saker. Uansett, den virkelige testen kommer når du begynner å nyte film i rommet!
    Jeg hadde vel egentlig håpet på at døra ville dempe rundt 40dB, eller deromkring. Men det er jo ikke mulig å sette et mål på noe slikt for man er ferdig og kan prøve det ut. Nå tror jeg vel også at det ikke er selve dørbladet som er svakheten, heller der døra møter veggen i endeposisjon. Må se litt på dette i dag, muligens justere inn dørlåsene. Kanskje også sette på en list med pakning mot siden av døra, slik jeg har gjort mot utsiden.
    Det er nok lettere å få en vanlig hengslet lyddør tett, siden den kan klemmes hardt og tette 100% mot karmen. Men dette visste jeg jo under byggingen, og en slik dør er det ikke plass til hos meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en god pakning der døren møter karmen, og en hydraulisk/pnaumatisk arm som presser døren mot pakningen, så har du en knapp til å åpne døren? *Fantasere*

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med en god pakning der døren møter karmen, og en hydraulisk/pnaumatisk arm som presser døren mot pakningen, så har du en knapp til å åpne døren? *Fantasere*
    Har faktisk fantasert i de baner selv, en slags arm som er festet i døra rett ved håndtaket, og som drar døra hardere inn imot pakningene. Når armen vippes opp (eller ned) griper den om en bøyle inne i karmen, for eks.
    Finnes noe sånt å få kjøpt? Kan muligens få sveiset noe slikt, men kanskje finnes det i handelen også...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel egentlig håpet på at døra ville dempe rundt 40dB, eller deromkring. Men det er jo ikke mulig å sette et mål på noe slikt for man er ferdig og kan prøve det ut.
    Nei, det er sannelig vanskelig nok med ferdigproduserte dører. Jeg må si at jeg er imponert over at det faktisk ble såpass som 34dB! All ære til deg for å få til såpass med et litt vanskelig utgangspunkt.

Selve dørbladet ditt er 100% sikkert ikke det svakeste leddet her. Skyvedører er jo er kjempeutfordring når de gjelder tetting. Er det en 0.5 mm åpning langs ett sted, kunne døra ha vært laget av 10 lag gips med GG mellom uten at det hadde hjulpet. Overside og underside er jo steder det er spesielt vanskelig, men så grundig du gjør ting har du sikkert gjort det beste ut av det!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er sannelig vanskelig nok med ferdigproduserte dører. Jeg må si at jeg er imponert over at det faktisk ble såpass som 34dB! All ære til deg for å få til såpass med et litt vanskelig utgangspunkt.
    Nei, du sier noe der. Veldig interessant å se den grafen på din egen lyddør. Hvordan testet du dette? De andre grafene, er det andre steder i rommet, gjennom vinduer og/ eller vegger?

Selve dørbladet ditt er 100% sikkert ikke det svakeste leddet her. Skyvedører er jo er kjempeutfordring når de gjelder tetting. Er det en 0.5 mm åpning langs ett sted, kunne døra ha vært laget av 10 lag gips med GG mellom uten at det hadde hjulpet. Overside og underside er jo steder det er spesielt vanskelig, men så grundig du gjør ting har du sikkert gjort det beste ut av det!
    Pakningene i toppen av døra er pottetette. I toppen er det nå faktisk fire pakninger, og to lister går ned i døra og holder disse veldig tette.
    Samme i bunnen, her er pakningene klemt godt ned mot eikelistene. Er nå helt sikker på at problemet ligger i siden mot karmen. Her må jeg nok gjøre en liten jobb, og skal sjekke litt mer i kveld. Blir vel til at jeg blir sittende i kinoen og tenke...
    Ellers takker jeg for positive ord, det er alltid hyggelig å få tilbakemeldinger fra høvdingbyggeren her på forumet!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du sier noe der. Veldig interessant å se den grafen på din egen lyddør. Hvordan testet du dette? De andre grafene, er det andre steder i rommet, gjennom vinduer og/ eller vegger?
    Den øverste grafen er en "referansegraf" med begge dørene åpne.
    Den lilla er med lett-døren (standard innedør med tvilsom tetting) lukket.
    Den grønne med lyddøren lukket.
    Den blå med begge lukket.

Dette var ikke en ekstremt vitenskapelig test dette heller, men litt interessant å se dempingen avhengig av frekvensgang. Jeg testet det med REW og en høyttaler på andre siden av døra (via en lang høyttalerkabel gjennom metervis med k-rør fra kontoret til kinoen).

Pakningene i toppen av døra er pottetette. I toppen er det nå faktisk fire pakninger, og to lister går ned i døra og holder disse veldig tette.
    Samme i bunnen, her er pakningene klemt godt ned mot eikelistene. Er nå helt sikker på at problemet ligger i siden mot karmen. Her må jeg nok gjøre en liten jobb, og skal sjekke litt mer i kveld. Blir vel til at jeg blir sittende i kinoen og tenke...
    Ellers takker jeg for positive ord, det er alltid hyggelig å få tilbakemeldinger fra høvdingbyggeren her på forumet!
    Jeg må innrømme at jeg ikke har det 100% klart for meg hvordan mekanikken rundt døra di fungerer. Listene på undersiden/oversiden er en slags "glidelister" som (av naturlige årsaker) aldri blir presset hard sammen, men sliper/sleper bortover terskelen? Dette stiller jo mildt sagt ekstreme krav til nøyaktighet for at det skal fungere. Jeg hadde aldri klart det i alle fall

Men jeg mistenker at du er en enda større flisespikker en meg! Jeg har imidlertid merket meg et par steder som, med mindre det ser annerlades ut nå, kanskje kan lekke litt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-pakning-jpg

Så er det jo også slik at det må være litt "substans" i tettingen (en plastpose er lufttett, men det hjelper ikke særlig mot lydlekkasje). Kanskje en pakning er avhengig av å bli klemt godt sammen slik at den delen som tetter har større egenvekt enn en tilsvarende list som ikke blir klemt godt sammen (plastpose-analogien). Jeg aner virkelig ikke.

Du kan jo midlertidig "ekstratette" for å sjekke om dårlig tetting er synderen. F.eks. ved å tape alle dør/karm-hjørner med "blå scotch tape" og deretter legge på en skikkelig fuge i hjørnet. Burde i alle fall hjelpe noe. Dette er selvsagt avhengig at selve karmen også er tett mot veggen osv, men dette regner jeg med at du har kontroll på.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må innrømme at jeg ikke har det 100% klart for meg hvordan mekanikken rundt døra di fungerer. Listene på undersiden/oversiden er en slags "glidelister" som (av naturlige årsaker) aldri blir presset hard sammen, men sliper/sleper bortover terskelen? Dette stiller jo mildt sagt ekstreme krav til nøyaktighet for at det skal fungere. Jeg hadde aldri klart det i alle fall
    Jeg har brukt samme type pakninger rundt hele døra. Disse fungerer best når de er trykket sammen til 4-5mm. Da er de klemt helt sammen og inneholder ikke luft, samtidig som de fremdeles føles myke. I bunnen av døra har jeg høvler til og pusset ned bunnkarmen slik at den alltid ligger 5mm fra eikesvilla underst. Ikke særlig vanskelig å få til, og døra kunne lett justeres opp og ned på hjuboggiene, som var gjenget og lette å stille etter dørrammen var skrudd opp.

Men jeg mistenker at du er en enda større flisespikker en meg! Jeg har imidlertid merket meg et par steder som, med mindre det ser annerlades ut nå, kanskje kan lekke litt:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-pakning-jpg
    Her er det nok et forbedringspotensial, ja! Har sett etter nå i kveld, og det var nok en tabbe at ikke pakningene fra bunnen gikk rett over i pakningene i enden. Det ble et mellomrom på ca 8mm mellom de, og her bør det nok settes inn noe for å tette dette. I tillegg kommer jeg til å sette på to karmer til på innsiden av døra (kinosiden), lik de jeg nylig satte på på utsiden. Har tatt et par bilder av dette:

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2224-jpg

Hjemmekino i tilbygg: Nytt LED-lys bak lerret-img_2226-jpg

Disse ligger imot siden av døra, og tetter veldig bra. Skal prøve med en ny test når disse kommer på plass på andre siden, og problemet du påpeker i hjørnene nederst er fikset...

Så er det jo også slik at det må være litt "substans" i tettingen (en plastpose er lufttett, men det hjelper ikke særlig mot lydlekkasje). Kanskje en pakning er avhengig av å bli klemt godt sammen slik at den delen som tetter har større egenvekt enn en tilsvarende list som ikke blir klemt godt sammen (plastpose-analogien). Jeg aner virkelig ikke.

Du kan jo midlertidig "ekstratette" for å sjekke om dårlig tetting er synderen. F.eks. ved å tape alle dør/karm-hjørner med "blå scotch tape" og deretter legge på en skikkelig fuge i hjørnet. Burde i alle fall hjelpe noe. Dette er selvsagt avhengig at selve karmen også er tett mot veggen osv, men dette regner jeg med at du har kontroll på.
    Ja, har sjekket dette også, og karmen er tett mot veggen så langt jeg kan se. I tillegg sjekket jeg med å slå av lyset i kinoen, og satte en 500watt lyskaster mot døra for å se om det kan være noen ørsmå gliper, men det ser bra ut. Ingen lyslekkasje. Jeg rakk ikke å sette låsene lenger inn i karmen (slik at døra trekkes nærmere veggen), mulig dette også vil ha en viss effekt. Til sist ser jeg at jeg ikke har fuget plateendene rundt skyvedøra. Her er det små sprekker, og som du påpeker skal det ikke mye til før man får lydlekkasje. Så da ble det til slutt en kort liste med forbedringer som skal gjøres i nærmeste framtid:

-Sette på ny karm på innsiden med pakning mot siden av døra, slik det har blitt gjort på utsiden.

-Fuge småsprekker i topp og bunn der plateendene (karmene i døra) møtes.

-Tette 8mm gap mellom pakninger i bunnen av døra.

Så skal det måles på nytt!:-D
    Takker for alle innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å felle inn en elektromagnet i dørkarmen? Og en metall-punkt av et slag felt inn og festet godt på selve døren?
    Da vil du kunne få presset det hele sikkelig godt fast og døren vil ikke kunne gå opp på noen måter.

Lydlekasjen kan vell kanskje også komme ifra hulrommet i veggen som blir skapt når døren er igjen? Isåfall er det jo litt sent å fikse på noe der.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for elekromagnet-tipset, men nå skal jeg først fikse de tre punktene jeg har listet opp, og ta en ny måling.
    Jeg har ikke sett noe slikt system du foreslår, det nærmeste jeg kommer er magnetlister brukt i kjøleskap/hjørner. Det var en her på forumet som brukte noe slikt, men jeg husker ikke hvem det var.
    Lydlekkasjen er ikke gjennom hulrommet. Kunne ikke høre noe gjennom veggen, så jeg tror den fungerer godt. Etter å ha satt på endelistene med pakning slik tols1 foreslo under byggingen av dørrammen, virker det som det området også er tett.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg linket til en elektrisk magnet som brukes til branndører tidligere i tråden din, tror den holder 300kg Men tipper døra di er litt som min i oppførsel. Demper egentlig ikke sånn superbra på høye frekvenser, skal så utrolig liten sprekk til for at litt lyd kommer ut! Men bass derimot er jeg ganske sikker på at den demper en god del bedre enn de ferdige dørene man får kjøpt! Og er jo det som er viktigst etter min mening. tipper den mellomgangen og døra inn til huset tar bort det lille av de lyse tonene som døra di slipper ut

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått tid til å fikse punktene mine enda, så det blir spennende å se om tiltakene virker slik jeg håper. Ellers kan jeg jo nevne både magnetlistene og disse elektriske magnetene var noen av tiltakene som ble vurdert under byggingen. Det kan godt være at disse blir vurdert senere igjen hvis mine reparasjoner feiler.:-D

Når døra er lukket vil jeg tro at de svakeste punktene i kinoen vil bli veggene ved siden av høyttalerne, og da spesielt i bassområdet. Kanskje taket også. Som du nevner, vil mellomganga og de andre dørene inn til huset dempe effektivt det som måtte lekke av diskant og øvre mellomtone.

Men igjen vil jeg nevne at dette selvfølgelig bare blir synsing, resultatene blir ikke målbare før anlegg og høyttalere faktisk står på plass i en ferdig dempet kino. Først da vil jeg få vite hvor dårlig, eller bra, tettingen av kinoen har blitt!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Djeezez... Blir bare mer og mer imponert av byggingen din!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Djeezez... Blir bare mer og mer imponert av byggingen din!
    Hehe, takker for det, HansMarius! Tror nok ikke du ville blitt like imponert hvis du så meg "in action"...
    Står vanligvis og klør meg i hodet etter å ha gjort det feil for andre gang :-P
    Men jeg gir ikke opp så fort, selv om jeg av og til tar meg vann over hodet med altfor store prosjekter!:-D

Side 10 av 172 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •