Komplett nytt hjemmekino oppsett - tips/hints?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer sinetwo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett nytt hjemmekino oppsett - tips/hints?

Hehey

Ny på forumet så håper dere eier litt tålmodighet

Har tenkt til å sette opp en enkel hjemmekino nå, komplett høyttaler pakke og alt det (må bare være komplett og elegant fordi foreldra syter om stil og klager over store høyttalere :roll: )

Slikt ser det ut i stuen nå:

Her har du bilde A, B og C (slik respektivt beskrevet i gif filen over)

B I L D E A:

B I L D E B:

B I L D E C:

Meningen er å sette opp prosjektor over sofaen på "venstre" side på oversikten (gif filen øverst), og prosjektere det da på et fast satt opp greyline 16:9 lerret på "høyre" side (også beskrevet over).

Målene er ikke riktig (iallefall ikke målet på toppen i midten :P) - men sånn ca mål iallefall. Slik jeg ser det vil vi nok ha forsterker, dvd spiller +++ der tv'en står nå, "nederst i venstre hjørne" (gif filen).

Har tenkt meg følgende prosjektor:
    Panasonic PT-AE500E
    + Alt? :P

Og følgende surround oppsett:
    Pioneer NS-DV990 høyttalere
    + Stilig
    Foreldra liker de :P
    Alt i ett
    Pent seperat headunit
    Helt grei lyd? (hørte på elkjøp)

- Ingen component-ut

Vil bare se om dere også liker oppsettet, eller om det er noe som bør endres av oppsett, hardware eller tips på hvordan å få det satt opp med tanke på pratiske årsaker...

Oppsummering:
    * 500AE Prosjektor på "bilde b"
    * Prosjektering på "bilde c"
    * Units osv. nedrest i venstre hjørne mellom "bilde a" og "bilde b"
    * Og høyttalere overalt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjøp deg noen feite høgtalere... det er lettere og få tilgjivelse enn tilatelse...

Ellers ser det vel bra ut!
    Sørg for og få rommet så mørkt som mulig når du ser film, spessielt sida heile rommet ditt var kvitt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Ryddig skisse og bilder. Projektoren du har valgt er genial sett opp mot at den ikke bråker i det hele tatt (relativt sett), men aberet er at den ikke passer inn slik jeg tror du har tenkt det.

AE500 er en såkalt "short throw" projektor. Dette betyr at den projiserer et stort bilde på relativt kort avstand til lerret. På lang avstand (ca. 7 meter) blir bildet på lerretveggen latterlig stort (over 4 meter bredt) :shock:

AE500 kaster bildet over og under linsens senterakse, noe som da medfører at projektoren må monteres langt ned fra takaet. Dessuten ser jo stua særdeles ryddig ut, og en AE 500 montert i langt ned fra taket vil mildest talt bryte stilen.

Alternativet er å skaffe en projektor fra ProjectionDesign, som heter Model Zero Five. Den har long-throw linse, men koster ca. 35.000 kroner.

Er en slik projektor uaktuell, er mitt råd å revurdere hvor projektor og fremvisningspunkt skal være. Parallelt med den blå veggen vil jo kunne være en løsning for AE500.

Lykke til...og tenk godt gjennom før du starter. F. eks. hvor skal alle kabelene routes...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    AE500 er en såkalt "short throw" projektor. Dette betyr at den projiserer et stort bilde på relativt kort avstand til lerret. På lang avstand (ca. 7 meter) blir bildet på lerretveggen latterlig stort (over 4 meter bredt) :shock:

Vel, vi har et bordt i midten, langs den "øvre" side av den blå veggen, den ligger mot bakken, det ville ha vært optimalt å sette prosjektoren der, men vet ikke hva som skjer med ledningene da.

Tenker meg den også hadde dominert den ellers så ryddige stuen hvis vi plasserte den midt på taket, med sånn "opp ned stand" man fester på proj. til taket. For det går det jo ledning fra prosjektor, langs taket, ned veggen og bak sofaen...

Huff for et dilemma :evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sinetwo
    Huff for et dilemma :evil:
    Velkommen i kubben :lol: ...du må ikke gi opp ennå. Dersom du ikke skal lage en permanent installasjon, men kan ta frem projektoren og plassere den på et kaffebord har du jo allerede der spart deg for mange problemer.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her har jeg upload'a et bedre bilde av kaffebordet... det er der prosjektoren mest trolig skal stå siden vi ikke kan ha den på taket (foreldre igjen :roll: ).

Vurderte å sette 500'en bak kaffebordet (fjerne glasset på kaffebordet er ikke noe stress) - men problemet er at jeg ikke vet hvor stor linsen til prosjektoren (PJ) er, om den ville passe mellom der, og på hvilken vinkel jeg må ha PJen på. Det jeg har sirkelert gult er det to alternativer.

Kaffebordet har 2 etasjer, et mellomledd hvor jeg er redd hvis jeg plasserer prosjektoren, at bildet treffer toppen av kaffebordet som stikker ut, og bildet blir "kutta". Det andre alternativet (hvis linsen OG bildet passer mellom) er å ha den på teppet under kaffebordet.

Eventuelt ha den på venstre side av kaffebordet, på toppen av en stilig matt kube liknende greie (rød sirkel). De blå stiplete linjene representerer kablene respektivt.

Eneste gangene vi må flytte på prosjektoren er når vi får besøk (uønsket selvfølgelig :P) eller når vi må støvsuge (som blir 1x i uka).

Jeg synes det "mobile" alternativet virker bedre og mer ryddig enn "tak alt." - men blir det ikke mye finjustering når man flytter på prosjektor hele tida? (med tanke på linsejustering og vinkel og plassering?)

Slik jeg ser det - hvis vi velger det mobile alt., så kan vi legge av et hjørne (med teip, bittelite) på teppet, slik at vi kan plassere den noe riktig i forhold til lerretet (som jeg regner med blir en fast greyline 16:9).

Høres det greit ut..?

Takker for svarene!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette ditt hus eller mamma og pappas?

Er dette en kjeller/loft stue eller er det liksom hovedstuen i huset?

I et slikt rom så ligger utfordringen slik eg ser det i å få et godt skjult annlegg der spesielt kabel skjuling blir en arti utfordring!

Korr mykje får du lov å forandre rommet, viss det ikkjer ditt sitt??

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Er dette ditt hus eller mamma og pappas?

Er dette en kjeller/loft stue eller er det liksom hovedstuen i huset?

I et slikt rom så ligger utfordringen slik eg ser det i å få et godt skjult annlegg der spesielt kabel skjuling blir en arti utfordring!
    Er mamma og pappa sin leilighet (bor her mer enn halve året så :P)

Jeg har funnet sånn ca løsning nå hvis du ser på det siste bildet jeg har lagt opp. Lerretet blir fast satt opp slik planlagt, men prosjektoren blir ved kaffebordet.

Hadde 500'en hatt mulighet til å prosjektere på skrått kunne jeg ha hatt prosjektoren på det andre kaffebordet vi har ved sofa'en, det hadde vært GENIALT men det går desverre ikke med den prosjektoren

Så det blir nok et mobilt løsning med mulighet til å flytte litt på den når man støvsuger, og at kabelene går under sofaen. Høyttalere kabelene går selvfølgelig under teppene vi har, så det er 0 stress

Hva syntes du om den løsningen?

Er bare en ting jeg er bekymret for, og det er om det må MYE finjustering til før man får optimal fokus/lengde/bredde på bildet ved mye flytting av prosjektor...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare en ting jeg er bekymret for, og det er om det må MYE finjustering til før man får optimal fokus/lengde/bredde på bildet ved mye flytting av prosjektor...
    Selsagt mer stress enn permanent installering, men det der med å ta frem projektoren når familien skal se film / TV bli nok en vanesak.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selsagt mer stress enn permanent installering, men det der med å ta frem projektoren når familien skal se film / TV bli nok en vanesak.
    Tenker heller det å ta den VEKK når man uventet besøk eller skal støvsuge ellers blir den der fast...

Tar det lang tid å finjustere prosjektoren osv.?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beregn god tid. Men når du er fornøyd kan du jo lagre de ulike innstillingene for ulike lysforhold.

Selve zoomen og bildestørrelse tar derimot kort tid.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sanyo PLV-Z2 har flyttbar linse... Med dine plasseringsutfordringer tror jeg en projektor med flyttbar linse er noe du bør vurdere. Koster deg noen tusenlapper ekstra, men kan være vel verdt investeringen!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, beregn god tid. Men når du er fornøyd kan du jo lagre de ulike innstillingene for ulike lysforhold.

Selve zoomen og bildestørrelse tar derimot kort tid.
    Ah, det var zoom og billedstørrelse jeg var mest bekymret for... Fokus og sånt er inkludert i "zoom og billestørrelse"? :P Eller eksisterer det ikke fokus? slik at det blir mer blurry jo større bildet er liksom :P

Men lysforhold og sånt kan man sette opp på forskjellige presets, en for daylight og den hvor det er mørkt :P Tvmode og moviemode tenker jeg meg

Høres kjekt ut det... er det noe sted jeg kan kalkulere avstand til PJen i forhold til størrelse på bildet? Og er det en spesiell størrelse på greyline lerretet som anbefales for PJen?

Thanks!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sanyo PLV-Z2 har flyttbar linse...
    Men er de prosjektorene med flyttbar linse noe særlig? Har hørt mye bra om 500'en, og det er forsåvidt den jeg satser på.

Ingen stress å betale litt ekstra, men vil gjerne ha noe som leverer like bra/bedre bilde og har de samme funksjonene...

Skal lese litt opp på Sanyo PLV-Z2 nå! Takk for tipset

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Se www.projectorcentral.com og bruk Projection Calc.

2. Ville vel kanskje også vurdert Sanyo Z2 som lygren refererer til. "Lens shift" er sikkert kjekt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, sjekka faktisk proj. calculator før du sa det

500'en med 4meter kom på:

Bredde: 244cm
    Høyde: 137cm

lurer på om det blir noe særlig bra bilde med det oppsettet...

Har dere og noen andre tips til "flyttbar linse" PJs til rundt 15K? Vil gjerne ha litt alternativer før jeg velger blindt :P

Sorry, men er litt vanskelig å google seg frem til slikt... :P

Takker for all tipsen hittil, setter stor pris på det

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500'en med 4meter kom på:

Bredde: 244cm
    Høyde: 137cm
    Husk at du kan justere dette med zoom i samme kalkulator. Du kan mao. få mindre bilde enn dette.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at du kan justere dette med zoom i samme kalkulator. Du kan mao. få mindre bilde enn dette.
    Jepp, jeg sjekka det også, tror det var det minste @ 4 meter?

Uansett, så leste jeg opp på sanyo z2, og det ser ut til at den er en dyktig motstander :wink:

Men lurer på en ting da, er det noen enkel måte å finne ut sånn ca hvor mye på linsen jeg kan flytte på før bildet begynner å bli uskarpt? det er litt av en heavy vinkel på det kaffebordet...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du jo lese en sammenligning av 500 og Z2: http://www.projectorcentral.com/sany...ic_pt_L500.htm

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du jo lese en sammenligning av 500 og Z2: http://www.projectorcentral.com/sany...ic_pt_L500.htm
    Hehe, jupp, leste den igår natt Leste også review'en av sanyo z2. Får sjekke litt mer rundt temaet på det med de-interlacing og vinkel på linsen... stod at den kunne miste opptil 30% lumen når lisen ble vridd mot dets maksimale vinkel...

Må lese litt flere reviews av hva vinkelen og lengden er... endelig får jeg kanskje bruk for pythagoras regel? :P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •