hjhr's byggetråd - kino i kjellerstuen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjhr's byggetråd - kino i kjellerstuen

Velkommen til min byggetråd!

Jeg ble interesser i hifi/hjemmekino etter at noen sprengte høyttalerne til min far på min 17. års dag (januar 2009). Jeg hadde bursdagsfest, og noen hadde satt volumknappen på fullt slik at begge bassene og diskantene hadde gått iløpet av kvelden.

Selv om dette ikke var av de mest kostbare høyttalerne, var faren min svært glad i disse. De var av merket Mission, og ble drevet av en Technics forsterker på 2 x 30 watt. Ikke rart elementene gikk!

Uansett, etterhvert fikk vi kjøpt nye elementer som ble monter og høyttalerne brukes fortsatt.

Dette var starten på min interesse for hifi, og ikke mange måneder etter (april/mai) gikk jeg til innkjøp av et par Cerwin Vega AL 1000 høyttalere, en Rotel RB 1080 effektforsterker og en Yamaha RX-V 2500 reciver.

Jeg holder til i kjellerstuen, som før ble brukt til utleie. Fra dette var det satt opp et rom i kjellerstuen som tok nesten halvparten av rommets praktiske bruk (utenom et sted å sove). Den 20.09.09 bestemte jeg meg for å ta ned veggen slik at vi fikk utnyttet området i kjellerstuen på en bedre måte. Veggen ble tatt ned på en ettermiddag, og rommet står nå helt åpent hvor jeg har rundt 25 km2 å gå utifra.

Omtrent en uke senere fant vi ut at rommet ikke var isolert (bare med Glava), og bestemt oss for å ta ned taket for å legge Rockwhool,oppsett av lydbøyler mm.

Dette prosjektet ble satt i gang 1.10.09 hvor vi dro til Byggmakker og kjøpte det vi trengte for å isolere taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde av rommet før noe ble gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen oppdateringer av hva som er blir gjort med kjellerstuen den siste tiden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere oppdateringer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i helgen tatt ned panelet på andre siden av kjellerstuen, lagt opp isolasjon, lydbøyler og lekter.

Flere bilder kommer!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette hjhr! Det høres ut som noen er med å sponser prosjektet ditt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser bra ut dette hjhr! Det høres ut som noen er med å sponser prosjektet ditt?
    Hehe. Ja det stemmer. I og med at taket burde vært lydisolert for lenge siden når vi hadde leieboere, har faren min sagt seg villig til å sponse alt vi trenger til isolering av taket. Både for hans egen del og for eventuelle leieboere som vil bo i kjellerstuen senere:-D.

Man kunne nemlig ikke gå på gulvet over kjellerstuen uten at det ble gjennomtrening av lyd ned til underetasjen... Kanskje det var noe av grunnen til at leieboerne ikke bodde der så lenge av gangen. . .
    Men nå blir det endelig gjort noe med!

Faren min er nok sikkert litt lei av å høre fra meg også... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av hva som er blitt gjort i det siste.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er enda noen bilder:-D. Beklager at de er små, men får ikke lastet dem opp med større oppløsning...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til helgen blir målet å få lagt opp 2 lag med gipsplater på den delen som ikke er ferdig. Kanskje jeg også får fuget og sparklet noe, men vi får ta en ting om gangen8)

Kom gjerne med kommentarer, både ris og ros!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bra, har du en tidsramme på prosjektet?

Ser en kasse fra BenQ i det ene bildet, har du kjøpt ny projektor??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Dette blir bra, har du en tidsramme på prosjektet?

Ser en kasse fra BenQ i det ene bildet, har du kjøpt ny projektor??
    Nei, har forsåvidt ikke noen tidsramme på når jeg skal være ferdig med selve isoleringen av rommet, men blir vel ikke mange ukene til jeg er ferdig. Har lyst til å male eller beise rommet da det blir relativt lyst med furu, men vet ikke om det blir gjort med det første

Ja, bestilte en BenQ W5000 projektor som nå er kommet i hus. Har såvidt fått testet denne, da jeg i utgangspunktet ikke har noe lerret. Tenker å kjøpe et buet lerret fra DreamScreen, men har enda ikke bestemt meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjhr
    Har lyst til å male eller beise rommet da det blir relativt lyst med furu, men vet ikke om det blir gjort med det første
    Blir det da en mørk batcave?

Ja, bestilte en BenQ W5000 projektor som nå er kommet i hus.
    Gratulerer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man skulle gjerne ha vært like heldig å ha hatt en sponsor til slikt :P

Men CV høyttalere? huff huff ;P
    Grett nok til party, men i kino sammenheng er ikke CV brukbar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Er usikker på om det blir noen form for beising/maling i første omgang, må uansett snakke med sjefen av huset , en ulempe er at han personlig er veldig glad i furu....Men vi får se!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ja, man skulle gjerne ha vært like heldig å ha hatt en sponsor til slikt :P

Men CV høyttalere? huff huff ;P
    Grett nok til party, men i kino sammenheng er ikke CV brukbar
    Det er godt mulig, men hver sin smak .

Personlig har jeg faktisk tenkt på andre høyttalere i nærmeste fremtid, men i og med at det er en del vorspiel og andre festligheter som vil foregå i kjellerstuen, er AL 1000 et godt alternativ akkurat i nået.

PS: Har forresten siklet litt på Klipsch sin RF serie, virker som det er mye godsaker der:-D . Men skulle jeg komme til å skifte til Klipsch må jeg også kanskje bytte ut 1080'en med Parasound ect. og det blir dyrt!

Men kan som sagt ikke se bort ifra at jeg kanskje kommer til å bytte ut noe om ikke så altfor lenge... Men jeg får ta en ting om gangen

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig, men hver sin smak .

Personlig har jeg faktisk tenkt på andre høyttalere i nærmeste fremtid, men i og med at det er en del vorspiel og andre festligheter som vil foregå i kjellerstuen, er AL 1000 et godt alternativ akkurat i nået.

PS: Har forresten siklet litt på Klipsch sin RF serie, virker som det er mye godsaker der:-D . Men skulle jeg komme til å skifte til Klipsch må jeg også kanskje bytte ut 1080'en med Parasound ect. og det blir dyrt!

Men kan som sagt ikke se bort ifra at jeg kanskje kommer til å bytte ut noe om ikke så altfor lenge... Men jeg får ta en ting om gangen

Du må ikke bytte ut Rotelen. Rotel funker veldig bra på normale volum, men kan skrike litt i diskanten på veldig høye volum men det er mange som er fornøyd med den komboen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Du må ikke bytte ut Rotelen. Rotel funker veldig bra på normale volum, men kan skrike litt i diskanten på veldig høye volum men det er mange som er fornøyd med den komboen også.
    Det har jeg merket. På høyt volum har diskanten en tendens til å bli veldig dominerende. Vet ikke om det er fordi jeg ikke har kalibrert ect., men siden du nevner det kan det jo være Rotel'en som er synderen.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg merket. På høyt volum har diskanten en tendens til å bli veldig dominerende. Vet ikke om det er fordi jeg ikke har kalibrert ect., men siden du nevner det kan det jo være Rotel'en som er synderen.
    ja. Eller så tror jeg også grunnen til at det skriker at du har litt for liten forsterker til dine AL-1000 så da kan det skrike litt mere hvis jeg ikke tar helt feil.
    Jeg har selv testet Min RB-1090 på AL-750 og der skiker det ikke i det hele tatt. Jeg kan spille høyt og det spiller så rått.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig det også er grunnen. Den skal yte 2x400 watt i 4 ohm, men kanskje ikke det er nok til AL 1000 :-?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •