Feste stenderverk til lydvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feste stenderverk til lydvegg

Hei!
    Jeg bor i et vertikaldelt hus og skal bygge en lydvegg i stua mot naboen. Jeg planlegger å bygge et stenderverk et stykke fra den opprinelige veggen og bruke et eller annet svilleunderlag under bunnsvillen. Det jeg lurer på er hvordan jeg fester den nye stenderverket til den gamle veggen/tak/gulv. Har søkt litt rundt på forumet men finner ikke noe svar på det.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feste bunnsvill å toppsvill med skruer med noen striper fugemasse under.. åsså stendrer du opp, isolerer å gipser to lag... husk å ha minimum 2-3 cm luft mellom ny å gammel vegg... ingenting skal berøre den gamle veggen.

akkurat som du bygger en vegg ellers i huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og forsikre deg at isolasjonen ikke faller ned mot den gamle veggen kan man dra over et par remser med jernbinner tråd. Slik at man setter Isolasjonen mot

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekk den nye veggen 3-5 cm fra den gamle veggen. Ikke fest veggene i hverandre. Fest bunnsvill/toppsvill på ny vegg mot gulv/tak.

Vær klar over at en slik ny vegg kun vil hjelpe mot strålelyd og ikke dyp bass o.l. som forplanter seg i gulvet uansett. Om du legger ett nytt flytende gulv innenfor den nye veggen vil dette hjelpe betraktelig.

Optimalt bør du egentlig rive platekledning på den gamle veggen og kun ha isolasjon der. Så setter du opp ny vegg, isolerer denne og platekler med 2 lag gips el.l. Dette for å unngå triple-leaf effekt. Les mer om det her:
    Understanding the Triple Leaf effect

Vær obs på at delevegg mot nabo bør utføres ordentlig siden dette er å regne som brannskille mellom boenheter!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar Det hjalp