Utfasing av bass... what to do?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfasing av bass... what to do?

Har en hjemmekino som er ca 3,50x5,50 og 2,40 høyt under taket. Har to rader med sofaer, en ca 3 meter fra front og en ca 4,50. Problemet er kort fortalt at i fremste sofa så er der omtrent ikke bass og i bakerste så er der i massevis og jeg vil helst sitte forran.

Har prøvd å flytte på frontene nærmere/lenger vekk fra vegg, flyttet sofa litt fram og tilbake, bruker romkorreksjon på Pioneer receiver men uansett hva jeg gjør så er det langt ifra nok, det er som natt og dag i de to sofaene. Høyttalerne og sub spiller selvsagt i fase, dette har jeg målt og hørt meg fram til 50 ganger

Noen som har tips til hva jeg kan gjør eller er jeg dømt til å sitte i bakerste sofa

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort noen målinger som viser hvilke frekvenser som blir "borte" i den fremste sofaen?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd rådene fra din egen tråd:
    subber midt på sidevegg eller subbene i midten bak?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baldrick: Et "evig" problem det der!
    "Midt i rommet" vil man i svært mange tilfelle oppleve "basstørke", dessverre.

Et alternativ som jeg sjøl med hell har benyttet meg av, (og som bokstavelig talt har fått mange til å hoppe høyt i sofaen her! ), er å montere en 12" i fremre sofa.
    Dette gir en UTROLIG effekt, selv med en beskjeden sub-forsterker!
    Bor du i Oslo / omegn, så inviterer jeg herved til en demo! 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teste ut SVS sin EQ-1.

Ellers så blir det og spytte i nevene og sette seg til med dB måler, sinustoner og notatark og kalibrere

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har en hjemmekino som er ca 3,50x5,50 og 2,40 høyt under taket. Har to rader med sofaer, en ca 3 meter fra front og en ca 4,50. Problemet er kort fortalt at i fremste sofa så er der omtrent ikke bass og i bakerste så er der i massevis og jeg vil helst sitte forran.

Har prøvd å flytte på frontene nærmere/lenger vekk fra vegg, flyttet sofa litt fram og tilbake, bruker romkorreksjon på Pioneer receiver men uansett hva jeg gjør så er det langt ifra nok, det er som natt og dag i de to sofaene. Høyttalerne og sub spiller selvsagt i fase, dette har jeg målt og hørt meg fram til 50 ganger

Noen som har tips til hva jeg kan gjør eller er jeg dømt til å sitte i bakerste sofa
    få deg en sub bak i rommet

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    få deg en sub bak i rommet
    Det kan være en løsning ja, men strengt tatt tror jeg ikke på den, i forhold til fremste sofa.....

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske normalt at det er minst bass i midten av et rom. Det er mer gain nærmere veggene.

Du kan prøve å sette en bass bak og en foran, evt en på hver side av fremste sofa.

Geir Arne

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det kan være en løsning ja, men strengt tatt tror jeg ikke på den, i forhold til fremste sofa.....
    bassen vil alltid vandre til motsatt ende i rommet... helt til du får en motvekt av en annen sub i motsatt ende... det er lett å justere hvor i rommet du vil ha bassen.

beste er en sub i hvert hjørne åsså kan en justere volum individuelt på hver bass.. derved kan en justere bass vandringen i rommet hvordan en vil.

litt off topic:
    er slik cerwin vega gjorde med sensurround da takenene røk. da ble det bare brukt 16stk 18"... bassen vandrer fra hvert horn å krasjer inn i hverandre i midten av rommet å løfter taket. ingen "ekko" i bassen å fullstendig stålkontroll med små forsterkere

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under 40 hz er det 10-12dB lavere enn bak, ellers er der diper her og der og det låter absolutt ikke bra i det hele tatt.

Det som låter best alt i alt i mine ører er å bruke kun frontene og sitte i sofaen bak uten EQ og romkorreksjon, men det fungerer greit også med sub, romkorreksjon og EQ. Forran låter det feil uansett med/uten EQ/romkorreksjon/sub. Ikke noe problem å få nok bass forran heller er bare å gaine opp det, men det låter absolutt ikke bra for det, en hører noe er fullstendig feil

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lese innlegg 4, igjen?8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har du prøvd rådene fra din egen tråd:
    subber midt på sidevegg eller subbene i midten bak?
    Iom at frontene låter så feil som de gjør midt i rommet så vil ikke dette gi ett tilfredstillende resultat uansett desverre. Det er vanskelig å forklare hvordan det låter men en hører bare at det er helt feil og da ikke bare under 40 hz. Hadde det kun vært problem under 40 hz slik målinger kanskje tilsier skulle det fungert tilfredstillende på musikk uansett da det er noe begrenset med energi under 40 hz på det meste musikk.

Kan kanskje være en ide å ta målinger uten sub også, kanskje det kan si mer om hvor problemet ligger?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt off topic:
    er slik cerwin vega gjorde med sensurround da takenene røk. da ble det bare brukt 16stk 18"... bassen vandrer fra hvert horn å krasjer inn i hverandre i midten av rommet å løfter taket. ingen "ekko" i bassen å fullstendig stålkontroll med små forsterkere
    Hæææææ??
    Har du noe imot å forklare dette nærmere??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassen vil alltid vandre til motsatt ende i rommet... helt til du får en motvekt av en annen sub i motsatt ende... det er lett å justere hvor i rommet du vil ha bassen.

beste er en sub i hvert hjørne åsså kan en justere volum individuelt på hver bass.. derved kan en justere bass vandringen i rommet hvordan en vil.
    Strengt tatt er det akkurat det jeg har siden jeg har 14" basser i frontene som spiller hele vegen ned samt 18" i hvert hjørne bak Har prøvd å kjøre HP på frontene også uten at det hjelpe og da oppstår nye problem iom at det da blir enklere å plassere lyden fra subene bak :-?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baldrick: Et "evig" problem det der!
    "Midt i rommet" vil man i svært mange tilfelle oppleve "basstørke", dessverre.

Et alternativ som jeg sjøl med hell har benyttet meg av, (og som bokstavelig talt har fått mange til å hoppe høyt i sofaen her! ), er å montere en 12" i fremre sofa.
    Dette gir en UTROLIG effekt, selv med en beskjeden sub-forsterker!
    Bor du i Oslo / omegn, så inviterer jeg herved til en demo! 8)
    Hvordan vil en slik løsning "fungere" på naboer, tenker da mtp støy, har funnet ut at sub her i gården ikke funker noe særlig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lese innlegg 4, igjen?8)
    Går litt hulter til bulter da det kom innlegg mens jeg skrev

Litt usikker hva du mente, tenker du på 12" nærmest som butkicker? Isåfall er rumperisting det minste problemet mitt, 18" klarer greit den jobben, også i fremfre sofa Problemet er å få ett lydbilde jeg vil ha, og da helst fra kun frontene uten hjelp av subene.

Mulig en SVS EQ-1 e.l. kunne hjelpt noe for å korrigere suben men jeg ville vell uansett hatt like stor forskjell forran og bak samt at den uansett ikke ville hjelpt på lyden fra frontene

Hadde vært artig å prøvd Audiolense for å sett om det kunne gjort underverker, så dersom noen på Haugalandet har kunnskap og en "portabel audiolense" hadde det vært veldig interesant å fått prøvd

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæææææ??
    Har du noe imot å forklare dette nærmere??
    gidder ikke å skrive så mye men her er en google oversettelse

Sensurround involvert installasjon av minst 10 spesielle svært store Cerwin-Vega horn, som ble plassert i hjørnene av teateret. lydsystemet var drevet av en egen kontroll boks festet til en 1600 watt forsterker. og ble utløst av en egen sekundær pickup på filmens optiske lydspor, systemet genererte en sub-lydsignal i 60hz på 120 desibel, og resultatene av dette kan være "følte", men ikke "hørt". Den Sensurround høyttalerne bare spilte Sensurround sporet, og ikke spille noen av filmens lydspor.

Sensurround gjort "Earthquake" en populær "event"-film, men ble aldri en standard på multiplex kinoer som skyldes forstyrrelser på tilstøtende teatre. Når Jordskjelv åpnet i november 1974, The Godfather, Part II åpnet samme måned, ble kinoledere oversvømt med klager fra publikum, bokstavelig talt rystet, ved blødning i Sensurround inn i teateret viser Godfather II. Denne forstyrrelsen ikke var verdt innsatsen for de fleste teater eiere, eller var $ 500 per uke Sensurround leie gebyr belastes av Universal.

De overdrevent høyt Sensurround også forårsaket flere avbrudd for teatre spille "Jordskjelv", inkludert strukturell skade i mange kinoer. Det mest kjente eksempel er Mann's kinesiske Theatre i Hollywood, der teaterstyret strakk et sikkerhetsnett over setet fo å fange biter av puss og etter en test screening avdekket Sensurround faktisk hadde sprukket taket. I Tyskland ble Sensurround filmer bare lov til å bli spilt i én kino som hadde stående publikum. Når «Earthquake» ble vist i Chicago, leder av Chicago Building and Safety Department krevde at systemet er slått ned eller fjernet på grunn av bekymring om at det ville føre til strukturelle skader på byens kino.

Sensurround Horror Stories
    I took my girlfriend to see "Earthquake" and she complained about a sick stomach! We were in the balcony and it felt like it was a roller coaster at times.

When The Branmar Theater in Wilmington, DE, which had shown all the Sensurround films closed in the late 80's, you could still see the cracks in the ceiling from the process!

In Billings, Mont. they opened “Earthquake”. A knickknack/china shop occupied one of the storefronts. Needless to say, the morning after the opening all the wall-mounted breakables were in pieces on the floor. For the rest of the run, that store had to take down all of their wall displays every night and put'em back up the next day!

I received an e-mail last night from a gentleman in England who's wife got a nose bleed watching "Earthquake" in Sensurround!

Ceiling tiles would vibrate loose and fall on the audience, giving the true earthquake effect. On "Battle of Midway", I walked inside on one of the rear beasts [speakers], and it was vicious.

The owner of a cinema in Luxembourg thought that the number of subwoofers proposed by the installer wasn't enough so he doubled it. Result was that the first time they played “Earthquake” the hotel next to the theatre was evacuated because people were convinced a real earthquake was happening

At the Fairlawn during the presentation of "Rollercoaster", it was found that in either theatre, the Sensurround noise would intrude into the sound of the other theatre. The only option was to run the picture simultaneously in both houses.

There were, of course, numerous tales associated with the running of this print (“Battlestar Galactica”), such as the elderly lady who lived behind the Fairlawn, complaining to the Toronto Transit Commission that they were running their subways especially loud at 8:00.

UA Fox Theatre in Hackensack, NJ. The theatre was an old 1800 seat Egyption Art Deco with an awesome balcony. Sensurround presentations ended when part of the plaster ceiling came crashing down during a showing of “Rollercoaster”. Nobody was hurt, but the fact that 10 seats got crushed spooked the management.

At the Penn Centre in St Catherines Ontario the effect was so powerful the booth floor separated from its slab and sank 2 inches

At the Elaine theatre the shockwaves killed all the goldfish in the pet shop at the other end of the mall. One of the most interesting aspects of the Sensurround "experience" was watching the crowd reaction. I saw a couple people get up and run out of the theater in fear! Really! The down side was going to a movie in a auditorium next door.

Google å en finner utrolig mye lærerikt om bass

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvordan vil en slik løsning "fungere" på naboer, tenker da mtp støy, har funnet ut at sub her i gården ikke funker noe særlig.
    Jeg innbiller meg at det faktisk kan fungere, i positiv forstand, i forhold til naboer.
    En "tolvtommer", riktig plassert i en sofa, vil gjøre underverker, i alle fall i filmsammenheng!
    Alt avhengig av byggets konstruksjon, vil man også et godt stykke på vei, forskåne naboenes "opplevelse" mtp basstrykk i filmsekvenser.
    Og tildels også i musikksammenheng, ved at man får en tilnærmet taktil opplevelse av de laveste frekvensene. Noe jeg for min del, setter stor pris på!
    Det er tross alt noe eget, ved en fysisk opplevelse av musikken, utover den hørbare. ;-)
    Som ideelt sett, allikevel bør representeres fra høyttalere / sub.
    Dermed vil jo en "sofaløsning" som foreslått, bli et levelig kompromiss, mtp naboproblematikken.........

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gidder ikke å skrive så mye men her er en google oversettelse

Sensurround involvert installasjon av minst 10 spesielle svært store Cerwin-Vega horn, som ble plassert i hjørnene av teateret. lydsystemet var drevet av en egen kontroll boks festet til en 1600 watt forsterker. og ble utløst av en egen sekundær pickup på filmens optiske lydspor, systemet genererte en sub-lydsignal i 60hz på 120 desibel, og resultatene av dette kan være "følte", men ikke "hørt". Den Sensurround høyttalerne bare spilte Sensurround sporet, og ikke spille noen av filmens lydspor.

Sensurround gjort "Earthquake" en populær "event"-film, men ble aldri en standard på multiplex kinoer som skyldes forstyrrelser på tilstøtende teatre. Når Jordskjelv åpnet i november 1974, The Godfather, Part II åpnet samme måned, ble kinoledere oversvømt med klager fra publikum, bokstavelig talt rystet, ved blødning i Sensurround inn i teateret viser Godfather II. Denne forstyrrelsen ikke var verdt innsatsen for de fleste teater eiere, eller var $ 500 per uke Sensurround leie gebyr belastes av Universal.

De overdrevent høyt Sensurround også forårsaket flere avbrudd for teatre spille "Jordskjelv", inkludert strukturell skade i mange kinoer. Det mest kjente eksempel er Mann's kinesiske Theatre i Hollywood, der teaterstyret strakk et sikkerhetsnett over setet fo å fange biter av puss og etter en test screening avdekket Sensurround faktisk hadde sprukket taket. I Tyskland ble Sensurround filmer bare lov til å bli spilt i én kino som hadde stående publikum. Når «Earthquake» ble vist i Chicago, leder av Chicago Building and Safety Department krevde at systemet er slått ned eller fjernet på grunn av bekymring om at det ville føre til strukturelle skader på byens kino.

Sensurround Horror Stories
    I took my girlfriend to see "Earthquake" and she complained about a sick stomach! We were in the balcony and it felt like it was a roller coaster at times.

When The Branmar Theater in Wilmington, DE, which had shown all the Sensurround films closed in the late 80's, you could still see the cracks in the ceiling from the process!

In Billings, Mont. they opened “Earthquake”. A knickknack/china shop occupied one of the storefronts. Needless to say, the morning after the opening all the wall-mounted breakables were in pieces on the floor. For the rest of the run, that store had to take down all of their wall displays every night and put'em back up the next day!

I received an e-mail last night from a gentleman in England who's wife got a nose bleed watching "Earthquake" in Sensurround!

Ceiling tiles would vibrate loose and fall on the audience, giving the true earthquake effect. On "Battle of Midway", I walked inside on one of the rear beasts [speakers], and it was vicious.

The owner of a cinema in Luxembourg thought that the number of subwoofers proposed by the installer wasn't enough so he doubled it. Result was that the first time they played “Earthquake” the hotel next to the theatre was evacuated because people were convinced a real earthquake was happening

At the Fairlawn during the presentation of "Rollercoaster", it was found that in either theatre, the Sensurround noise would intrude into the sound of the other theatre. The only option was to run the picture simultaneously in both houses.

There were, of course, numerous tales associated with the running of this print (“Battlestar Galactica”), such as the elderly lady who lived behind the Fairlawn, complaining to the Toronto Transit Commission that they were running their subways especially loud at 8:00.

UA Fox Theatre in Hackensack, NJ. The theatre was an old 1800 seat Egyption Art Deco with an awesome balcony. Sensurround presentations ended when part of the plaster ceiling came crashing down during a showing of “Rollercoaster”. Nobody was hurt, but the fact that 10 seats got crushed spooked the management.

At the Penn Centre in St Catherines Ontario the effect was so powerful the booth floor separated from its slab and sank 2 inches

At the Elaine theatre the shockwaves killed all the goldfish in the pet shop at the other end of the mall. One of the most interesting aspects of the Sensurround "experience" was watching the crowd reaction. I saw a couple people get up and run out of the theater in fear! Really! The down side was going to a movie in a auditorium next door.

Google å en finner utrolig mye lærerikt om bass
    SCREAMY, rett og slett!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •