Materialvalg i vegg bak ht?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Materialvalg i vegg bak ht?

Nå er jeg kommet i den situasjon at eneste løsning for å få beholde stereoanlegget i stua er å bygge en ny vegg!

Stua har åpen løsning mot kjøkken, noe som fører til at sofa må stå midt utpå gulvet for å kunne ha TV og stereoanlegg ved en passende vegg. I grunn forståelig at kona ikke liker dette. Kravet hennes er at tv skal opp i et hjørne og høyttalere opp på veggen. Det siste liker imidlertid jeg svært dårlig. Min løsning er dermed å sette opp en vegg mot kjøkkenet og sette inn skyvedør. Da vil sofaen kunne stå fint i hjørnet og tv og anlegg få en passende vegg!

Spørsmålet når jeg nå skal til med dette er om en nærmest "tom" vegg (4-tommers stendere kledd med sponplater og tapet på begge sider) stående bak høyttalerne vil være noe kurant for lyden? Er litt redd for uheldige resonanser fra veggen og at bassen skal slukes av rommet bak...

Hva bør jeg gjøre? Er det noen byggematerialer som vil være bedre?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 13mm gips istedet for veggspon, og bruk isolasjon i veggen. Da blir det mindre sjanse for resonanser i veggen, og da får du mye mindre lydgjennomgang til rommet bak veggen også.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Bruk 13mm gips istedet for veggspon, og bruk isolasjon i veggen. Da blir det mindre sjanse for resonanser i veggen, og da får du mye mindre lydgjennomgang til rommet bak veggen også.
    Takker for svar! Det ante meg vel egentlig at det må være noe slikt som er løsningen ja. Blir arbeidssomt ettersom den veggen som den skal skjøtes på har sponplater som må byttes ut (vil ikke ha synlig skjøt mellom ulike typer plater), men det er nok sikkert verd å ta den jobben...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •