YPAO-romkorreksjon til vanskelig stue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

YPAO-romkorreksjon til vanskelig stue

Hei. Har nå bestemt meg for å gå fra en Stereoløsning i stua til full 5.1 hjemmekino. Forsterker blir Yamaha RX-V465. Stua er på ingen måte bygget for store lydopplevelser, men håper YPAO-romkorreksjon til recieveren kan hjelpe litt på dette...

Jeg legger ved en grov skisse på dette og håper noen kan si litt om hvor mye denne romkorreksjonen kan bidra med i mitt tilfelle...

Har aldri hatt surround reciever og er ukjent med romkorrigering.

De røde strekene går fra høyttalerne mot sofabordet...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en slik plassering vil du ikke få optimal lyd, men YPAO kan nok hjelpe deg på vei.
    YPAO finner riktig avstand fra lytteposisjon til hver høyttaler, stiller inn nivået og justerer ymse frekvenser slik at du får mest mulig rett frekvensrespons.

Ville antakelig ansett en plass i nærheten av den røde sirkelen som sweepspot, og satt mikrofonen der når jeg har kjørt YPAO.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin skisse - vi ligger omtrent på samme nivå når det gjelder skisser (du ligger muligens foran meg, men jeg viser dem aldri frem til andre enn meg selv )

Jeg tviler sterkt på at Yapo klarer å korrigere ut alle de forskjellene der og få ett sømløst lydbilde. Tror du først og fremst skal se litt på alternative plasseringer for høyttalerene. Kanskje flytte på tv?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flott kompliment på skissa mi og takk for tilbakemeldinger!

Det blir ikke perfekt lydbilde og det er ingen alternative plasseringer mtp høyttalere og TV. Dette er primært ei stue med grei filmopplevelse.

Det vil nå bli nevnte Yamha forsterker med Argon 7000 hjemmekino høyttalersett. Jeg har nå tilhørende sub og bakhøyttalere som en lett stereoløsning.

Dette oppsettet blir nå oppgradert til full 5.1 løsning med HD reciever og Blue Ray via min PS3 på 40 Samsung LCD.

Målet med innlegget er egentlig å få litt feedback på dette med automatisk romkorreksjon og hva man kan forvente/ ikke forvente. Jeg har forhåpninger om at YPAO kan stille inn dette til å bli et bra komprimiss.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at Audessy vil hjelpe deg mer enn Yapo - rett og slett for at den er mer avansert. Se deg om etter en brukt Onkyo 875, Denon 3808 eller lignende med Audessy.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fordel om frontene er plassert med lik avstand til sweetspot.
    Og det samme med surround.
    Det gjelder da med YAPO.

Eller så ser jeg for meg ganske store nivåforskjeller mellom høytalerne, så pass på når det spilles høyt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Desverre så er oppsettet på bildet helt låst. Ingen muligheter for å plassere høyttalere andre steder.

Men hvis jeg forstår dere rett så er Audessy mer avansert enn YAPO??

Det er denne testen jeg går etter mtp valg av forsterker:
    HD-Surround til gi-bort-pris - Lyd og Bilde

Med mine høyttalere (Argon 7000 serien) så kan jeg ikke se for meg at det har stor innvirkning hvilken forsterker jeg velger, så da vil bla romkorrigering være mye viktigere enn eks watt. Dette er designhøyttalere hvor utseende er minst like viktig som lyden... Som sagt så er dette ei stue og da må min bedre halvdel få noe å si .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstandsforskjellen på høyttalerne skal YPAO klare å stille seg inn etter. Som nevnt så blir det nok ikke perfekt, men det blir sikkert greit nok.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkoles
    Men hvis jeg forstår dere rett så er Audessy mer avansert enn YAPO??
    Ja - helt klart etter min mening.

Gå for en brukt reciver i en litt høyere prisklasse - du burde feks få en brukt Onkyo 875 til kr 6 000. Mye bedre kjøp etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Audessy er et bedre valg så blir jo spørsmålet om det er likt Audessy system på alle Onkyo recivere.

Det veldig aktuelt å kjøpe onkyo tx-sr507 fra Dust in home for under 3000kr. Denne kom bra ut i nevnte test i Lyd og bilde. Med de høyttalerne jeg skal ha så holder nok dette i massevis. Får HD lydformatene og en grei reciver for under 3000kr.

Har onkyo tx-sr507 samme Audessy som eks Onkyo 875??

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har onkyo tx-sr507 samme Audessy som eks Onkyo 875??
    Nei, langt i fra. Du må opp på 707 for å få tilsvarende romkorreksjon som på 875.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.

Målte avstanden fra sweetspot til hver fronthøyttaler:

Venstre høyttaler: 4 m
    Høyre høyttaler: 3.2 m

Jakv: Den røde prikken du tegnet inn (se vedlegg) er sweetspot. Det er dette punktet jeg målte avstanden fra...

Forskjellen er ca 80 cm. Dette er vel kanskje ikke så stor forskjell i praksis. Det er ikke aktuelt å betale 7 til 10000 for en forsterker som skal jobbe med dette anlegget. Så valget står mellom en enkel utgave av Audessy eller YAPO.

Jeg kan jo tenke meg at både Onkyo tx-sr507 og Yamaha RX-V465 klarer å korrigere for dette på en tilfredsstillende måte. Dette er jo ikke noen dyr hjemmekino eller dedikert AV-rom, men en komprimiss mellom design og underholdende musikk/ filmopplevelser.

Er folk enige i denne konklusjonen?

Takker for alle gode tilbakemeldinger!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en eller to generasjoner gammel reciver brukt. Du for mye mer for pengene.

Edit: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=53341&cat=13. Eksempel på hva du kan finne brukt. Denne for du kanskje for kr 5 000 inkl frakt hvis du er heldig. Det var en meget god reciver den gangen den kom og er etter min mening fortsatt en meget god reciver. Leter man, så finner man

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Litt av poenget med å kjøpe ny reciever er for å få en HD-reciever som takler de nye HD lydformatene. Som testen viser gir disse HD-reciverne veldig god lyd i forhold til hva eldre generasjoner "økonomi/ hakket over økonomi" klasse recivere gir...

Artikler jeg har lest er at den nye generasjonen HD-recievere hever seg over eldre og dyrere recievere...

Nå tar jeg ikke stor hensyn til effektytelse da recieveren skal drive relativt små designhøyttalere...

NB: ser at den brukte du viste er en HD-reciver som virker veldig god . Takk for tips!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget med å kjøpe ny reciever er for å få en HD-reciever som takler de nye HD lydformatene. Som testen viser gir disse HD-reciverne veldig god lyd i forhold til hva eldre generasjoner "økonomi/ hakket over økonomi" klasse recivere gir...

Artikler jeg har lest er at den nye generasjonen HD-recievere hever seg over eldre og dyrere recievere...

Nå tar jeg ikke stor hensyn til effektytelse da recieveren skal drive relativt små designhøyttalere...

NB: ser at den brukte du viste er en HD-reciver som virker veldig god . Takk for tips!!
    805 takler samtlige HD-lyd formater..... Vis meg en ting disse billigere reciverene gjør bedre enn to generasjoner eldre recivere i ett par klasser høyere opp....

Edit: ser at du endret innlegget etter at jeg siterte ditt - og nå ser det ut som du tok poenget Feks Onkyo 805 og 875 + Denon 2808 og 3808 takler alt av HD-lyd formater. De vil yte helt annerledes enn de billigste hd-reciverene i dag vil. Det må du tro meg på! Og selv om høyttalerene er små, vil dem sikkert ha glede av effekt dem også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser virkelig poenget ditt. Når du skrev "et par generasjoner" eldre recievere så tenkte jeg ikke på recivere som man fortsatt får kjøpt nye og som koster 6000 +++

Valget blir egentlig å kjøpe en ny OK HD-reciever på tilbud til 2700 (eks Yamaha RX-V465) eller en brukt kvalitetsreciver til 5/6000 ++.

Dette må det tenkes litt over :-?

Uansett så synes jeg en ny HD-reciever som kom ut som beste kjøp i lyd og bilde virker veldig fristende når prisen har falt til godt under 3000,- pga konkurransen mellom nettbutikkene.

Se eks på Denon som vant nevnte test. Den koster 5000 (faktisk dyrere enn når testen ble utført) hos hifiklubben pga deres "monopol" på dette merket... Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil!

Jeg tar virkelig poenget ditt og takker for veldig godt innspill!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •