Backstreets' hjemmekinotråd - prosjekt Frontvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 64
    Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Backstreets' hjemmekinotråd - prosjekt Frontvegg

Hei,

Har diverse ting på gang, og tenkte med det å opprette en samletråd for ting som skjer i hjemmekinorommet - som ikke jeg nødvendigvis vil oppdatere profilen med i det uendelige.

Oppretter tråden nå i kveld, og så får jeg heller 'polere' den når jeg får litt bedre tid i kveld.

Dette er nogenlunde slik det ser ut per i dag:

De nærmeste ukene er det en par ting på tapetet
    • Kabler. Skifter ut mye til Blue Jeans Cables (høyttaler og RCA pluss en HDMI
    • Ny og litt større stereobenk skal snekres
    • Forsterkeri er bestillt fra uniten. 'Emo' skal prøves ut.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet såvidt i gang med benken.
    Hovedgrunnen til at jeg setter i gang med dette er at nåværende benk kun har 14 cm høyde i rommene. Flott til blu-ray / ps3 og andre småkomponenter men veldig begrensende utover det. Det går også med mye plass i tomrommet under benken. I tillegg er den kun 45 cm dyp og eller i spinkleste laget når det begynner å bli snakk om å plassere flere komponenter på 20-30 kg på den.

Den nye blir 160 x 39 x 50 (LxHxD) Hadde ikke rom for å lage den høyere da lerret er plassert relativt lavt. 50 cm dybde holder til det meste, for ikke å si alt til mitt bruk. Lengden er max av det jeg kan gå - i alle fall om jeg skal ha en sub stående der fremme. Tror nok heller ikke det blir behov for mer.
    Tenkte å lage til 3 vertikale rom. Det blir 33 cm høyde i de to ytterste, nok til forsterkeri og lignende, og den mitterste blir delt ca i to med en horisontal hylle. Plasserer også ei plate bak midtseksjonen.

Handlet inn benkeplater (28mm) på Byggern og fikk samtidig de til å kutte til alle delene.

Maling og grunning er handlet inn. Det blir selvsagt sort interiørmaling (15).
    Hittil har det blitt tid til kvistlakkering og grunning. Neste blir litt pussing, samt saging av en kant på hylleplata jeg hadde feilkakulert litt på...Deretter paint it black..

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å se hvordan stereobenken blir.
    Hvordan syntes du "partyfaktoren" i 99.36 er, nå som de har fått en del innspillingstid?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Gleder meg til å se hvordan stereobenken blir.
    Hvordan syntes du "partyfaktoren" i 99.36 er, nå som de har fått en del innspillingstid?
    Heisan,
    Spent på benken selv også....
    99.36 er jeg særdeles fornøyd med. Meget mulig du finner høyttalere i prisklassen 10.000 +/- som har høyere 'artyfaktor', dog er det heller et pluss i margen i boka mi at de ikke topper en evt slik liste
    De spiller meeget behagelig med rikelig dypbass. Når jeg hører musikk er det som regel i 'pure audio' settingen, dog blir det gjerne switchet over i surround inkl subber ved spesielle anledninger...
    Veldig sjelden jeg har volum høyere enn jevnt 90-95dB...

Høyttalerene liker strøm veldig godt. Minimum 100W ekte watt for å begynne å vekke de litt til liv

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt tid til litt pussing og nå maling. Herlig å kunne bruke vannbasert maling da det tørker så uendelig mye raskere enn oljemaling..

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt i gang med å lage hull til trepluggene på sidepanelene til midtdelen

Meget nyttig sak for å borre i rett vinkel i emnet (borejigg fra Biltema)

Da tenker jeg vi er i mål med ny benk.

Bedre bilder får komme når jeg får forsterkeren som er bestillt (XPA-5) og profilen må oppdateres.

Tar også med et par bilder av de nye kablene fra Blue Jeans Cables. Meget bra saker for en særdeles hyggelig pris.
    Har også fått en kveil med høytalerkabel som jeg tenkte å mekke til i noen ledige stunder.

5 x RCA kabel fra receiver til forsterker

RCA fra DAC til receiver

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk denne inn døra i dag

Virker i alle fall som den skal Nå har jeg ikke fått tid til å gjøre meg opp noen skikkelig formening om den, dog er jeg mer enn trygg på at dette er reale godsaker - og det bekrefter forsåvidt det lille jeg har fått hørt på den.
    Nå skal det sies at dag og natt i forskjell fra Rotelen er det definitivt ikke. Skal sammenligne de to bedre når jeg får tid.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino du har! Skal følge med her. Får selv XPA-5 neste uke, har hatt XPA-2 før så jeg vet ca hva jeg går til.
    Klart det ikke er dag og natt forskjell fra Rotel, men det er ikke dag og natt forskjell mellom Emotiva og forsterkere til 30-40k heller. Det er nyanser og små detaljer som til sammen gjør en helhet. Å bare forbedre ting litt, koster stort sett veldig mye i hi-fi verdenen.
    Jeg mener bestemt Emotiva leverer produkter som er konkurransedyktig mot mange forsterkere i langt høyere prisklasser. Det betyr ikke at Emotiva er riktig for alle, men det gjelder da amper til 50-60 eller 100 000kr.

Keep us posted

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Flott kino du har! Skal følge med her. Får selv XPA-5 neste uke, har hatt XPA-2 før så jeg vet ca hva jeg går til.
    Klart det ikke er dag og natt forskjell fra Rotel, men det er ikke dag og natt forskjell mellom Emotiva og forsterkere til 30-40k heller. Det er nyanser og små detaljer som til sammen gjør en helhet. Å bare forbedre ting litt, koster stort sett veldig mye i hi-fi verdenen.
    Jeg mener bestemt Emotiva leverer produkter som er konkurransedyktig mot mange forsterkere i langt høyere prisklasser. Det betyr ikke at Emotiva er riktig for alle, men det gjelder da amper til 50-60 eller 100 000kr.

Keep us posted
    Hyggelig at du likte kinoen. Det er snart på tide med nye bilder nå som det har skjedd litt endringer. Er veldig fornøyd med benken også, bare så det er sagt. Å få en sort massiv sak der fremme fremfor den hvite noe spinklere utgaven var absolutt et løft for rommet.

Hovedgrunnen til å skaffe seg Emotivaen var nok mottoet om at man aldri får for mye av det gode. Nå har jeg forholdsvis tungdrevne høyttalere og RMB-1075 gjorde en meget bra jobb med sine leverer ca ekte 150W i stereo, men klart 100 ekstra watt å gå på skader ikke.
    I tillegg samsvarer produket godt med den linjen jeg prøver å holde meg på i dette rommet, dvs å finne produkt som 'smaker mer enn de koster' - om en kan si det på den måten. I så måte føyer Emotiva seg fint inn i rekken sammen med XTZ-produktene, Beresford DAC'en og Blue Jeans kablene.

Jeg er også imponert over de uhyre gode omtalene Emotiva-produkt mottar, i tillegg til at jeg er fasinert over selve selskapet, kundebehandlingen og ideologien de har.
    Ingen tvil om at om prisene hadde vært satt opp med 50% ville fortsatt varene solgt som hakka skit.
    At Emotiva setter grå hår i hodet på endel som har lagt ut flere månedslønner på forsterkere tror jeg nok ikke en skal se bort ifra

Gleder meg til å teste mer hva denne ampen er god for.

(nå venter jeg på de sorte AmpWear skinnene som skal komme i slutten av måneden....de har tydligvis bra etterspørsel etter disse. Forståelig nok...)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig koselig kino/hifirom du har her. Jeg er også helt på linje med å betale en fornuftig pris for produkter som yter bra nok, både XTZ og Emo-en åasser vel godt inn i den strategien.

Men jeg lurte på din erfaring med Beresford'en. Synes du den gjør en bedre jobb enn DAC-en i receiveren? Har du prøvd å koble Beresford direkte mellom Duet og Emo for å høre om det er forskjell? Man mister jo fjernstyrt volum (man vil jo helst ikke bruke digitalvolumet på Duet...) da men sånn for eksperimentets del kunne det vært interessant.

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny forsterker. Jeg gikk selv fra Rotel 1075 til XPA-2. Og vurderer en XPA-5 i tillegg. Må si at jeg er meget fornøyd. Jeg opplevde at forsterkeren forandret seg endel etter 100 timers bruk, så ha litt tålmodighet.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Veldig koselig kino/hifirom du har her. Jeg er også helt på linje med å betale en fornuftig pris for produkter som yter bra nok, både XTZ og Emo-en åasser vel godt inn i den strategien.

Men jeg lurte på din erfaring med Beresford'en. Synes du den gjør en bedre jobb enn DAC-en i receiveren? Har du prøvd å koble Beresford direkte mellom Duet og Emo for å høre om det er forskjell? Man mister jo fjernstyrt volum (man vil jo helst ikke bruke digitalvolumet på Duet...) da men sånn for eksperimentets del kunne det vært interessant.
    Hei og takker for hyggelig tilbakemelding

Nå er ikke DACen i receiveren så aller verst iflg de som har greie på slikt, men jeg merket nok en klart fyldigere og tydligere bass samt generellt klarer lydbilde. Nå er ikke beskrivelse av lyd min sterke side, men jeg merket som sagt en klar forbedring. DACen er særdeles gunstig i pris også. £150 pluss ca £20 i frakt (husker ikke eksakt). Pakken var merket som sample-ett eller annet med lav verdi, så det ble ingen mva eller gebyr i tillegg.

Jeg kjører nesten kun i Pure Audio modusen, dvs at receiveren kun blir som en pre-amp og ikke legger på noe EQ-greier. Synest det blir meeget bra. Særlig sammen med en skikkelig forsterker slik som Rotelen og nå Emotivaen. Varianten du skisserer har jeg ikke testet, men det kunne vært interessant - dog bare som en kuriositet siden jeg uansett nok ikke ville hatt det koblet opp slik

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesund
    Gratulerer med ny forsterker. Jeg gikk selv fra Rotel 1075 til XPA-2. Og vurderer en XPA-5 i tillegg. Må si at jeg er meget fornøyd. Jeg opplevde at forsterkeren forandret seg endel etter 100 timers bruk, så ha litt tålmodighet.
    Takker
    Interessant at den trenger en liten burn-in periode. Egentlig burde det vært mulig å switche med en bryter mellom 100t og ny, for når det går så gradvis kan det kanskje være litt vrient å huske 'den gang da'...
    Uansett meget fornøyd med produktet!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg planlegger å kjøre det slik til Emotiva slipper sin UMC-1. Håper Beresforden er ok som pre-amp. Jeg slipper jo et ekstra ledd som potensielt kan gjøre lyden mindre detaljert, men tror helt klart funksjonaliteten i en prosessor/reciever gjør opp for det.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt noen av webcast'ene til Emotiva. Der snakker de stadig om hvor nærme denne UMC-1 er release (siden lenge før sommeren).
    Vel, jeg er enig med de at heller to uker lenger å vente enn et produkt med bugs. Men den er altså ikke ute enda...? De snakker i alle fall særdeles varmt om den. Nå er ikke jeg i markedet for en slik, i alle fall i nåværende stund, så jeg er ikke helt up-to-date angående det produktet.
    Men tviler ikke på at det blir virkelig bra saker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Likte denne kinoen godt og skal bygge egen stereobenk med din som inspirasjon. Men det er en annen ting jeg ble nyskjerrig på;
    de grønne platene på veggen; er det akustikkplater? Isåfall var de veldig strøkne:-D Hvordan har du lagd de (materieler/stoff/plater) ?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Hei og takker for hyggelig tilbakemelding

Nå er ikke DACen i receiveren så aller verst iflg de som har greie på slikt, men jeg merket nok en klart fyldigere og tydligere bass samt generellt klarer lydbilde. Nå er ikke beskrivelse av lyd min sterke side, men jeg merket som sagt en klar forbedring. DACen er særdeles gunstig i pris også. £150 pluss ca £20 i frakt (husker ikke eksakt). Pakken var merket som sample-ett eller annet med lav verdi, så det ble ingen mva eller gebyr i tillegg.

Jeg kjører nesten kun i Pure Audio modusen, dvs at receiveren kun blir som en pre-amp og ikke legger på noe EQ-greier. Synest det blir meeget bra. Særlig sammen med en skikkelig forsterker slik som Rotelen og nå Emotivaen. Varianten du skisserer har jeg ikke testet, men det kunne vært interessant - dog bare som en kuriositet siden jeg uansett nok ikke ville hatt det koblet opp slik
    Har visst oversett svaret ditt...

Ja, jeg har også kikket på den Beresforden, særlig fordi den har volumkontroll (og er billig), og jeg skulle gjerne koblet den til mellom Squeezebox og effektforsterker. Problemet da er at man ikke får brukt suben. Skal man ha i pose og smekk så må man nok opp i pris på receiver-siden dessverre.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Hei,
    Likte denne kinoen godt og skal bygge egen stereobenk med din som inspirasjon. Men det er en annen ting jeg ble nyskjerrig på;
    de grønne platene på veggen; er det akustikkplater? Isåfall var de veldig strøkne:-D Hvordan har du lagd de (materieler/stoff/plater) ?
    Ja kan anbefale å lage egen benk. Jeg hadde ingen erfaring med det fra før, men det tok ikke mange timene fra start til mål.

Det er akustikkplater du ser ja. Det er vanlige 50mm akustikkplater fra Rockwool kjøpt på Byggmakker. Koster ca 600 for en pakke med 6 plater.

Så laget jeg noen rammer med 70 x 20mm plank (la de være litt dypere enn plata er tykk for best mulig effekt). Skrudde de sammen med noen mm større høyde og bredde enn selve akustikkplata - og plasserte en liten list med ca 3 cm bredde foran slik at platene ikke skulle falle ut av ramma (og at det ser litt bedre ut). Deretter ble de malt.

Deretter kjøpte jeg noe rimelig gardinstoff på Ikea (det grønne), og surret det etter beste evne rundt platene. Viktig at stoffet puster godt!
    Så var det bare å plassere platene inn i ramma og henge den opp (festet med stålvaier).

Jeg har også som du ser festet to stk i taket samt en plate delt på langs og lagt de to delene oppå hverandre (slik at de blir 100mm tykke) bak hver fronthøyttaler.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Har visst oversett svaret ditt...

Ja, jeg har også kikket på den Beresforden, særlig fordi den har volumkontroll (og er billig), og jeg skulle gjerne koblet den til mellom Squeezebox og effektforsterker. Problemet da er at man ikke får brukt suben. Skal man ha i pose og smekk så må man nok opp i pris på receiver-siden dessverre.
    Jeg kjøpte Beresford på grunnlag av meget gode tilbakemeldinger her på forumet om den, samt ellers på nett. Var ikke interessert i å legge mangfoldige tusen i en slik, så sånn sett var denne midt i blinken.

Du har et poeng angående det med sub, ja, så det er nok vanskelig å komme utenom reveiver eller en a/v prosessor. I alle fall om man ser for seg mer enn bare stereobruk.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål i håp om at noen kan svare (og det er det jo plenty av folk som kan).

Syssler litt med tanken på å skaffe en av rørsubbene fra SVS (sikkert den minste). Men det er umulig å få plassert den fremme. Så enkelt.
    Men bak har jeg bortimot en (og forsåvidt to) perfekte plasseringer i hjørnet bak sofaen.

Bak her til venstre i bildet står en 12" XTZ i dag

Spørsmålet er om jeg vil klare å oppnå en bra bassfrekvens, og om det vil høres bra ut, med en eller kanskje to SVS PC12 bak bare noen cm fra der en sitter?

"Om noen kan si, dette har jeg prøvd - og det ble ikke bra", eller "no problem" hadde det vært flott.
    Noen som har erfaring med dette? Ser jo at de aller aller fleste har de plassert foran. Jeg har for smalt rom til det.
    Synest forsåvidt XTZ'en gjør en ok jobb, men jeg innbiller meg at den hadde kommet mer til sin rett fremme...(?)

Jeg prøver å unngå å kjøpe 'perler for svin' (plassering som ikke en får utbytte av)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •