Cino O'bello - BILDER!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 160
    Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cino O'bello - BILDER!

Da har jeg omsider fått finger'n ut av stedet der sola aldri skinner og startet bygging av en kino. Har hatt prosjektet i tankene en god stund, men merkelig hvordan ting tar tid... Har ingen hårete ambisjoner ift når denne skal stå ferdig, men når jeg først har satt i gang bør det jo settes en end date, så innen juleaften for eksempel. Hjelper jo å forplikte seg i en byggetråd også.

Mye inspirasjon er hentet fra dette forumet, så her er mitt bidrag tilbake. Jeg er ingen håndverker, bare ekstremt glad i lyd og bilde, så amatørfeilene ligger bare og venter på å bli gjort. Satser dog på en bratt læringskurve.

Aber; dette er mitt prosjekt, men - dessverre - ikke min kino, derimot min fars. Er for mange år til jeg får egen (kjeller)stue til dette formål, så hvorfor ikke ta det rommet man får tak i - nemlig en ubenyttet kjellerstue - og utfolde seg litt. Han er også glad i lyd, så eget lydrom var OK, kino derimot synes han var litt i drøyeste laget. Men han ga etter... hadde tross alt ingen andre planer for rommet. Totalt er rommet på snaut 45 kvm, men kinodelen utgjør drøyt 25 kvm (5,6m x 4,6m).

Alle tips og innspill tas i mot med stor takk.

PS! En del utstyr er allerede anskaffet og er i bruk, mye brukt og noe nytt. Nå gjenstår bare å lære og laste opp bilder i denne tråden.

Let the games begin.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Har ingen hårete ambisjoner ift når denne skal stå ferdig, men når jeg først har satt i gang bør det jo settes en end date, så innen juleaften for eksempel.
    Har du dette ferdig innen julaften, blir jeg imponert

Hvor nøye skal du være? Skal du følge alle eller kun noen av "reglene i boka"?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt er det under taket?
    Ser dere har lecaplank som etasjeskiller. Det er det i huset mitt og, og må si at det er virkelig solide greier. Minuset med det, er at man hører lyd begge veier ganske godt. Hvis høyden tillater det, bør du skaffe noen lydbøyler slik at du får adskilt taket fra resten av konstruksjonen, samt å få på et par lag med gips. Problemet med dette er at det bygger en del. Sikkert 10-15 cm tilsammen.

Hva har du tenkt å gjøre med gulvet? Ikke særlig stas å legge parkett/teppe rett på betong, da dette har en tendens til å bli særdeles kjørlig. Du bør jo ha noen form for gulvvarme her, og dette bygger også en del.

Spørsmålet må da bli, hvor høyt er det under taket?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg som Ingerid E. Hovig "juksa litt", så stenderverk er allerede kommet opp, samt at jeg satser på at rør blir ferdig trukket ila. uka. Men ja, juleaften er muligens ambisiøst nok. Vi prøver, så er sikkert noen vennlig nok til å minne meg på dette når datoen nærmer seg og altfor nye gjenstår:???:

Skal nok gjøre det som er mulig innenfor rimelighetens grenser for å få dette til å bli bra, bl.a. svart tak (Ecophon Sombra allerede bestilt), mørke vegger, ulike typer LED-belysning m.m. Nettopp fått beskjed om at Plate-Mate bestillingen er ankommet for in-wall kobling/kabling. Forøvrig et 7.1 system.

Eneste sted hvor det må fires litt på kravene er gulvet, som av praktiske hensyn er forlangt flislagt. Ikke noe akustisk drøm, men tror dette skal kunne håndteres bra med andret tiltak.

Så et spm hvis noen er innom. Ser at noen har plassert sidehøyttalerne langt oppe på veggen, nesten rett under taket, mister man ikke en del av informasjonen fra disse HT da? Her blir det ca. en halvmeter fra sidestol til vegg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hvor høyt er det under taket?
    Jepp, etasjeskiller på ca. 25 cm i solid Leca med 5 cm støp oppå (altså i gulvet i etg over). Min er faring så langt er at dette er meget lydtett. Vannbåren varme i alle gulv med separate termostater.

Lecablokkene (som veggene i kjelleren er bygget opp av) derimot, lekker lyd som bare det. Disse er slemmet eller pappbelagt for både varme og lydisolering.

I taket i kjelleren går en jerndrager som gjør at taket må ned 20 cm for å skjule den. Endelig takhøyde blir omlag 237 cm.

Nå er det slik huseierne også i stor grad vil være brukerne av kjelleren, så om det skulle bråke litt i etasjen over, er dette akseptert. Litt mer bekymret for akustikken ved å legget himling med 20 cm tomrom opp til lecaplanken...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øy, juksing er ikke tillatt, kun hvis man faktisk heter Ingerid Espelid Hovig

Men blir det takhøyde på 237 cm etter at du har lektet ned til under drageren? I så fall har du jo glimrende muligheter. Akustikkplater jobber best hvis de monteres et stykke fra den reflekterende overflaten.

Med jevnt tempo og tilgang til materialer burde det absolutt være mulig å komme inn til jul. Stå på!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et spm hvis noen er innom. Ser at noen har plassert sidehøyttalerne langt oppe på veggen, nesten rett under taket, mister man ikke en del av informasjonen fra disse HT da? Her blir det ca. en halvmeter fra sidestol til vegg.
    Er ikke precense høyttalere du tenker på ?
    Diskantene i frontene bør være så nær ørehøyde som mulig når man sitter i sweetspot imo.

Er jo ett helt perfekt utgangspunkt du har her, blir spennende å følge med videre!
    Må få slengt ut noen bilder av rommet sånn det ser ut nå da

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Øy, juksing er ikke tillatt, kun hvis man faktisk heter Ingerid Espelid Hovig
    Er tittelene/vervet som HiFi'ens svar op IEH ledig på dette forumet? Ikke noe mer juksing nå!
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men blir det takhøyde på 237 cm etter at du har lektet ned til under drageren?
    Jepp full høyde er i dag 258 cm, jerndrageren som forløpig er tenkt skjult er 19 cm, også vil gulvet bygge en drøy cm.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp full høyde er i dag 258 cm, jerndrageren som forløpig er tenkt skjult er 19 cm, også vil gulvet bygge en drøy cm.
    Da snakker vi utgangspunkt!

Bare å kjøre på med alle de akustiske tiltak du syns er nødvendig da jo.. Må være deilig å ikke bli begrenset av takhøyde.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status p.t.

Tenkte jeg skulle dokumentere den jobben som allerede er gjort og etter hvert det som skal gjøres de nærmeste måneder. Etter å ha vært gjennom noen oppussingsprosesser, må si det er en stor fornøyelse og slippe riving av gammel moro. Her får man servert et nakent rom, og oppbyggingen kan begynne umiddelbart, og det er ingen skjeve gulv og alle vinkler er rette. Takk og pris!

Utgangspunktet:

Rommet er på ca 40 kvm (se skisse), hvorav kinodelen utgjør ca. 25 kvm. Gulvet er støp (vannbåren varme i gulv), vegger er Leca-blokker og tak er Leca-etasjeskiller.

Cino O'bello - BILDER!-skisse-jpg
    Cino O'bello - BILDER!-sittekroken-jpg
    Cino O'bello - BILDER!-rommet-jpg

1. Grunnarbeid. Første som er gjort er slemming og pappbekledning av vegger. Slemming på alle yttervegger for varmeisolering, mens innvendige vegger er kledd med papp for å redusere lydlekkasje.

2. Lekting. Alle vegger er lektet med 48x48mm, bortsett fra "HIFI-/komponent-/el-styringsveggen" som er lektet med 48x96mm. Greit å ha litt ekstra koblingsplass på sistnevnte.

Cino O'bello - BILDER!-veggskribling-jpg

3. Elektrisitet. Det legges opp 2 stk 16A-kurser. Har i tillegg noen kurser i reserve i naborom, men det får da være måte på. Èn kurs til komponentene, den andre til lys, PJ og diverse. Og her er jeg nå! For menigmann er det jaggu meg i overkant mye som må huskes på - og jeg har en date med elektrikeren om 20 minutter!

Cino O'bello - BILDER!-hifikurs-jpg
    Cino O'bello - BILDER!-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PlateMate

Da er PlayMate... ehh PlateMate levert på døra.
    Cino O'bello - BILDER!-platemate-jpg
    Cino O'bello - BILDER!-platemate-panel-jpg
    Cino O'bello - BILDER!-platemate-hdmi-jpg

7.2-panelet og HDMI-kontakt blir skjult bak et møbel, men høyttaler-kontaktene blir mer eller mindre synlige i rommet og kan ikke være hvite. Så her må det kjøpes en grunningsspray for plast og så male over med mørkt grått. Dette er vel en kjekk jobb å gjøre innimellom. Simultankapasiteten rekker knapt nok til å holde drillen i èn hånd og ei skrue i den andre...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ROM-korreksjon!!

Cino O'bello - BILDER!-romkorreksjon-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helgearbeid

Ei flaske Romkorreksjon bidro til et noe lavere aktivitetsnivå enn planlagt før helgen, men noe har da blitt gjort. Hadde et håp om å kunne begynne på veggplatene, men kom ikke så langt gitt :evil: Men til helga kanskje...

Følgende har skjedd ila helgen:
    1. Kjøpt inn 30 plater veggspon og 40m lekter
    2. Lektet en vegg jeg i utgangspunktet ikke skulle lekte (viktig å endre planene litt underveis, så det ikke blir for enkelt)
    3. Endret litt på el-planene (fra 5 lyssoner til 4), men fått trukket ferdig alle rør + ledninger.
    4. Fått lagt opp rør til 7 høyttalere og trukket høyttalerkabel. Av til kommer du ikke helt i mål med bare pågangsmot ;-) Denne måtte til:
    Cino O'bello - BILDER!-glidings-jpg

Og rør blir det nok av:
    Cino O'bello - BILDER!-kabelkontroll-jpg

5. Og til slutt fikk jeg lekt med sprayboks ifbm fargelegging av PlateMate-plater. Molle-tabbe nr. 1 kom her, burde nok skjønt (men gjorde ikke!) at Marble Finish ikke er ferdig farge med marmorering. Dette var kun marmoreringseffekten på boks. Skjønte tidlig at noe var galt, men gikk bananas. Noen som trenger en Horror-PlateMate??

Cino O'bello - BILDER!-horror-pm-jpg

6. Sist, men ikke minst; trikker'n var innom og ga meg 'bestått' på røropplegget. Alt var som det skulle takk og pris. Nå skal det trekkes opp HDMI til PJ, signalkabel til sub (x 4), Internett og TV, så skal veggene dekkes.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegger på vei opp

Da er jeg i gang med sponplatene. Som alt annet tar dette tid, men digg å se at rommet begynner å ta form!

Cino O'bello - BILDER!-veggspon-jpg

Målet om ferdigstillelse til jul står ved lag - god jul!!

Cino O'bello - BILDER!-god-jul-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det ting! Lekre de kontaktplatene.

Dette kommer til å ble en virkelig kremkino, vi følger med selv om det kanskje ikke renner på med meldinger

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis ser dei platematene ut på baksiden? og kva bruker du i veggen bak platene? vanlige veggbokser?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hoppet inn i dette med relativt høye ambisjoner, så jeg gleder meg stort til sluttproduktet. Har fått lagt ned et par timer i kveld også. Kabler er trukket opp til 4 subber (inni hel.... mye kabler i disse veggene nå) og et par veggplater til er oppe.

7.4...
    Cino O'bello - BILDER!-ht-og-sub-jpg

Her gjelder det å holde tunga i rett munn
    Cino O'bello - BILDER!-kabelkontroll-jpg

Og litt mer vegg.
    Cino O'bello - BILDER!-mer-vegg-jpg

Kabekontrolløren...
    Cino O'bello - BILDER!-kabelsjekk-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Korleis ser dei platematene ut på baksiden? og kva bruker du i veggen bak platene? vanlige veggbokser?
    PlateMate for høyttalerkabel og sub (pluss en del andre varianter) sitter i samme type ramme og er av typen byggesett i 2 deler, en bakramme og en frontramme. I tillegg selvfølgelig midtdelen som er ei mindre plate med den kontakten som skal inn i rammesettet. Du bare legger plata m/ kontakten inn i bakramma, så legger du frontramma oppå og klipser de sammen. Genialt enkelt. 7.2-plata og HDMI-plata kommer ferdig montert i 1 del og er bare å skru inn i vegg/boks.

Alle PM-sett har egne tilpassede veggbokser. Disse har en festemekanisme som gjør at de festes etter at veggen er satt opp (skjærer ut hullet, dytter inn boksen og drar til strammeskruen). I veggen kan du i og for seg bruke hva som helst (vanlige veggbokser ev. ingenting), men disse er ferdig klargjort for kabelgjennomgang og alt blir plug'n'fix. Hvis du bruker vanlige veggbokser, ikke skjær ut full omkrets (D er vel 58 mm), da tror jeg kanskje du har problemer med skruefestene til platene.

Horro-PlateMate er nå blitt til Anthrasitt-PlateMate. Meget fornøyd med resultatet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en kort kveldsøkt unnagjort, noen flere veggplater oppe og fikk smertelig erfare at jeg hadde slurvet når stenderne ble satt opp. Molle-tabbe nr. 2 - hoppet over ekstrasjekk på avstand mlm stendere!

Cino O'bello - BILDER!-mer-vegg-ii-jpg

Pause i morra, satser på å slenge inn bilder av et bortimot ferdig innpakka rom søndags kveld.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standardtabbe # 1: glemme spikerslag