DIY akustikkplater, billig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY akustikkplater, billig!

Heisann sveisann!

Etter litt fikling og tenking endte jeg opp med en billigløsning på akustikkplater i stua mi.

Rommet er ca 18kvm og alle vegger er i ukledd betong, bare tapet lagt rett utenpå. Lydisoleringa ut/opp er veldig bra, men refleksjonene inne i rommet ved normalt lyttevolum og høyere er ganske grusomme så akustikkplater var virkelig et must.

Jeg bestemte meg etter litt konsultasjon med min kjære, at bilderammer måtte være veien å gå. På den måten kunne man få det relativt pent/diskrèt og samtidig kunne legge profilert skum eller annet dempemateriale bak.

Man trenger altså:

*Profilert skum
    *Bilderammer fra Ikea f.eks
    *Lerret (69,- pr stk hos europris for 30x80cm)
    *Stoff eller maling (kjøpte mitt hos en hobbysjappe til overpris, 149 pr kvm.)
    *Oppheng for rammene
    *Hammer, spiker og tålmodighet

Til syvende og sist er det bare fantasien som begrenser mulighetene, her kan man gjøre mye morsomt både mtp størrelse, utforming og farge/mønstervalg. Har ikke fått profilert skum på plass i alle rammene enda, og kan derfor ikke si noe om effekten av disse, men har tilgjengelig på jobb så det kommer iløpet av uka. Regner uansett med at det er bedre enn ingenting.

Så kan det jo diskuteres hvor pen min løsning ble da, skulle nok helst hatt mørkere stoff.

Ting som må gjøres:

*Legge profilert skum i samtlige bilder.
    *Male profilertskum hvitt eller legge et lag til med stoff mellom for å forhindre den grusomme rosa fargen fra å skinne gjennom.
    *Lage fler bilder for enda bedre diffusjon.

Over til bildene!

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skummen demper ganske høyt opp i frekvens, så om du trekker med ett ganske tett stoff "stoff med lite luftgjennomstrømning" Så vil egentlig vinninga gå opp i spinninga. pga stoffet du har trekt med vil reflektere de lyse tonene nesten like godt som veggen.
    Hva med å bruke høyttalerstoff å trekke dem med ? kunne jo ha vært kult med sorte rammer på de lyse veggene

Får billig høyttaler stoff på biltema.

Og tror kanskje noen harde rockwool/glava matter hadde gitt en bedre effekt lengre ned i frekvens. Får alltis tak i noe billig på finn.no av det

Men uansett kult å teste noe nytt
    Og en ting er sikkert, akustiske tiltak i ett rom har mye å si!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stoffet er ikke mye tett nei, tro meg jeg tok dette med i betraktninga. Spørs bare om det vil ha noe å si hvis jeg legger på et lag til for å forhindre det forj*vlige rosa gjennomskinnet.

Poenget var iallefall her å få billig demping/diffusjon av mine helt flate og veldig reflektive betongvegger. Tipper alt er bedre enn de nakne veggen for å si det slik.

Når det kommer til dempemateriale kan man bruke hva som helst, tipper det finnes veldig mange veldig mye bedre løsninger enn mitt profilert-skum, men så er det også greit å tenke på vekta. Skal man laste rammene med no tungt dempestoff må nesten veggfestene takle det, jeg bruker bare billige plastkroker spikra rett inn, murplugger og skruer blir så sabla stygt i ettertid.

Ellers, takker for tilbakemelding!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at du har tilgang til den profilerte skummen på jobben, så da ville jeg ha prøvd å legge i mere skum i rammene enn ett lag, dess tykkere det blir dess mere demper det ned i frekvens, kunne jo eventuelt ha prøvd å hengt rammene 5cm ut fra veggen og ? kanskje med belysning bak ? ville fått en bedre dempeeffekt av det, ville jo ha fått endel refleksjoner på baksiden av platen og som hadde blitt dempet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stilig

Jeg kan minimalt om hva som virker eller ikke virker, men det så uansett kult ut! Litt moro å ha noe som ikke bare er svart eller grått også

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en mulighet såklart, men tror kanskje det kan se litt shabby ut å legge på enda mer skum. Rammene er bare ~4cm dype og skummet ikke langt unna, da må jeg evt lime sammen to skumplater og fikse et avstandsstykke på hengekrokene.

Baklys har jeg faktisk også tenkt på, men for å være ærlig tror jeg bare det vil fremheve den NYDELIGE rosa fargen som jeg liker så godt. Ikke helt det jeg har mest lyst til akkurat nå.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Jeg kan minimalt om hva som virker eller ikke virker, men det så uansett kult ut! Litt moro å ha noe som ikke bare er svart eller grått også
    Takker så meget for tilbakemelding! Enig om at det ikke så så verst ut, men jeg tror nok i retrospekt at jeg ville hatt mørkere stoff pga lysrefleksjoner (bruker trossalt stua som hjemmekino). I tillegg hadde det gitt litt bedre kontraster mot den eggehvite veggen min, men klart smak og behag - kan diskuteres men ikke forenes osv... HELT håpløst ble det iallefall ikke.

Nå må jeg bare få photoshoppa noen THX/Dolby-logoer og slengt opp i rammer for litt eyecandy så blir det så bra så.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Stoffet er ikke mye tett nei, tro meg jeg tok dette med i betraktninga. Spørs bare om det vil ha noe å si hvis jeg legger på et lag til for å forhindre det forj*vlige rosa gjennomskinnet.

Poenget var iallefall her å få billig demping/diffusjon av mine helt flate og veldig reflektive betongvegger. Tipper alt er bedre enn de nakne veggen for å si det slik.
    Er vel bare prøving å feiling som gjelder men kunne jo eventuelt prøvd med ett par tre forskjellige billige typer for å sett hva som funker best, blir vel kanskje ikke billig om man skal prøve mye forskjellig :P men er jo moro å teste hehe

Når det kommer til dempemateriale kan man bruke hva som helst, tipper det finnes veldig mange veldig mye bedre løsninger enn mitt profilert-skum, men så er det også greit å tenke på vekta. Skal man laste rammene med no tungt dempestoff må nesten veggfestene takle det, jeg bruker bare billige plastkroker spikra rett inn, murplugger og skruer blir så sabla stygt i ettertid.
    Tenkte ikke på tunge markplater, men dem har noe som er nesten som vanlig isolasjon, bare litt stivere

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har tilgang på no litt stivere, mer porøse, isopor-lignende plater på jobb faktisk. De er i tillegg hvite, men jeg er litt usikker på dempe-effekten av disse. Får se om jeg "låner" et par slike også, se om de funker bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At kjærringa er kritisk til "bilder" på veggen er en ting... men at hu godtar kabelen ifra projektoren gjør at jeg sitter igjen med et spørsmålstegn ;O

Hørt om kabelkanal ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syntes platene var kule! var bare effekten av dem jeg tenkte på men det vet man jo ikke før man har prøvd, så blir spennede å lese hva du synes etter at du er ferdig!

Det jeg har funnet ut av egne erfaringer er at selv de minste tiltak med akustikken kan ha ganske mye å si på lyden

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    At kjærringa er kritisk til "bilder" på veggen er en ting... men at hu godtar kabelen ifra projektoren gjør at jeg sitter igjen med et spørsmålstegn ;O

Hørt om kabelkanal ?
    Hahaha, heldigvis er vi ikke samboere enda, da regner jeg med jeg ender opp med et headset og en 19" tv i en skammekrok i boden eller noe.

For å svare på spørsmålet ditt:

Tiltak å få det opp på veggen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann sveisann!

Etter litt fikling og tenking endte jeg opp med en billigløsning på akustikkplater i stua mi.

Rommet er ca 18kvm og alle vegger er i ukledd betong, bare tapet lagt rett utenpå. Lydisoleringa ut/opp er veldig bra, men refleksjonene inne i rommet ved normalt lyttevolum og høyere er ganske grusomme så akustikkplater var virkelig et must.

Jeg bestemte meg etter litt konsultasjon med min kjære, at bilderammer måtte være veien å gå. På den måten kunne man få det relativt pent/diskrèt og samtidig kunne legge profilert skum eller annet dempemateriale bak.

Man trenger altså:

*Profilert skum
    *Bilderammer fra Ikea f.eks
    *Lerret (69,- pr stk hos europris for 30x80cm)
    *Stoff eller maling (kjøpte mitt hos en hobbysjappe til overpris, 149 pr kvm.)
    *Oppheng for rammene
    *Hammer, spiker og tålmodighet

Til syvende og sist er det bare fantasien som begrenser mulighetene, her kan man gjøre mye morsomt både mtp størrelse, utforming og farge/mønstervalg. Har ikke fått profilert skum på plass i alle rammene enda, og kan derfor ikke si noe om effekten av disse, men har tilgjengelig på jobb så det kommer iløpet av uka. Regner uansett med at det er bedre enn ingenting.

Så kan det jo diskuteres hvor pen min løsning ble da, skulle nok helst hatt mørkere stoff.

Ting som må gjøres:

*Legge profilert skum i samtlige bilder.
    *Male profilertskum hvitt eller legge et lag til med stoff mellom for å forhindre den grusomme rosa fargen fra å skinne gjennom.
    *Lage fler bilder for enda bedre diffusjon.

Over til bildene!
    Dette er flott og enkelt!!

Jeg ville nok gått til investering av en 30mm tykk akustikk plate fra Glava eller Paroc kontra å bruke det rosa fine profilerte skummet. Det er dessverre litt for liten "effekt" i skummet for en god akustisk egenskap.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ser du nevner "diffusjon" i første innlegg, noe neppe disse platene vil kunne utføre... "Diffusjon" er et begrep knyttet til diffuseringen av lydbølger, altså forhindre uønskede refleksjoner i rommet ved å endre den reflekterte lydbølgens retning og intensitet. "Absorbsjon" er nok det dine lydplater er myntet på, og funksjonen ligger jo da i begrepet.

Jeg tror for øvrig som BEF også at du vil ha bedre effekt med akustikkplatene til f.eks. Glava, det krever litt "masse" for å dempe spesielt nedre frekvenser.

Skal du for øvrig konstruere diffusjonsplater bør de være stivere i oppbygningen, f.eks. isopor dekket med stoff / malt, og ha en ujevn struktur, f.eks. "fjelltopper" i ulik høyde... Det funker også å lage plater med spor med små "innganger" og større "hulrom", der lydbølgene får slengt seg litt rundt før de reflekteres, men da i en annen retning og intensitet enn utgangspunktet (og dermed "diffusert").

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du har nok rett i det. Absorpsjon er vel kanskje mer tingen her.

Men uansett hvordan du vrir på det, vil jeg påstå at profilert skum og bilder på vegg, kanskje litt fler/større enn jeg har, vil gi en større grad av diffusjon enn bare de blanke veggene mine, særlig siden jeg har betongvegger uten kledning.

Jeg har ikke gått for optimal løsning her, da skulle jeg kledd alle vegger helt i bitumen og skikkelige diffusorer, dette er mer en prøve. Tror ikke husvertene hadde vært så veldig glade for å funnet sokkelen sin kledd i eggekartong og asfaltplater.

Jeg vedholder likevel prinsippet mitt om at bilderammer med trekt stoff og en form for demping bak vil hjelpe på, men det er såklart avhengig av type demping, areal og volum. Tenker hvis jeg kjøper inn et sett til av bilder i samme størrelse og fyller alle rammene med skikkelig glava akustikkplater vil jeg være langt på vei i prosjektet mitt som var å dempe refleksjoner i de høyere frekvenser men jeg brukte her det jeg hadde tilgjengelig og jeg håper og tror de vil hjelpe noe på, og IALLEFALL ikke påvirke lyden i negativ retning.

Da mangler jeg bare å gjøre noe med taket mitt...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tanke, jeg har gjort litt av det samme og lagt inn skum bak eksisterende bilder. Jeg målte frekvensresponsen før og etter, og litt effekt hadde det - men som noen har nevnt reflekterer både lerret og malingen dessverre ganske mye lyd, så det blir noe begrenset effekt når fronten er såpass tett. Men bildene i seg selv vil ha en viss diffusjonseffekt i forhold til helt nakne vegger ja.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Fin tanke, jeg har gjort litt av det samme og lagt inn skum bak eksisterende bilder. Jeg målte frekvensresponsen før og etter, og litt effekt hadde det - men som noen har nevnt reflekterer både lerret og malingen dessverre ganske mye lyd, så det blir noe begrenset effekt når fronten er såpass tett. Men bildene i seg selv vil ha en viss diffusjonseffekt i forhold til helt nakne vegger ja.
    Fronten på de kvadratiske ikea-rammene er ikke tett i det hele tatt, det er et syltynt lag med bomulls-stoff bare. Lerretene er litt verre, det er bomull trekt utenpå vanlig canvaslerret. Ingen maling med i bildet, heldigvis.

Skal prøve å fylle bildene med noe som demper bedre, se om det har noe å si men aller først skal jeg prøve å fylle alle bildene. :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man benytter Rockwool Akustikkplate

Trekker dem med Scenemolton tøystoff og eventuelt fester med en liten lekt 11x36mm på baksiden? er dette en "billig" løsning isteden for og kjøpe ferdige ?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Om man benytter Rockwool Akustikkplate

Trekker dem med Scenemolton tøystoff og eventuelt fester med en liten lekt 11x36mm på baksiden? er dette en "billig" løsning isteden for og kjøpe ferdige ?
    Lag deg en ramme av 18*48 eller 30*48 lekter legg akustiskplaten inn i rammen og trekk den deretter med stoff.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •