Trenger info / idèer ang. kjellerkino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Perius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger info / idèer ang. kjellerkino.

Heisann folkens.

Er relativt ny på dette forumet (har lurket en stund), men har brukt de siste ukene til å lese her.
    Masse informasjon og veldig vanskelig å plukke ut det viktigste til tider.
    Derfor fant jeg ut at det kanskje var best å lage en ny tråd.

Jeg har nylig kjøpt ett lite hus med ca 80kvm grunnflate med full kjeller.
    De siste månedene har gått til å pusse opp 1. etasje. Siden dette begynner å bli "ferdig" , har jeg begynt så smått å planlegge kjelleren.
    Planen så langt er Bar (western stil mest trolig) i det ene rommet og ikke minst en liten hjemmekino.

Per dags dato er ikke hjemmekino utstyret så veldig imponerende. Har følgende utstyr:
    • Onkyo tx-nr807
    • 2x Proson hte 10 sah fronter (bi-ampet)
    • Proson Reality 52 mk2 senter
    • Samsung series 5 40"
    • En småkraftig spill/media pc med audigy2 lydkort

Men nok fjas om diverse uinterresante saker (enda iallefall).

Rommet kinoen skal bygges i er 4,80m langt, 3,70m bredt og takhøyden er enten ca 2,30m eller den kan bli oppimot 3,20m.
    Regner med dere lurer litt nå, så jeg skal heller vise med ett par bilder hvordan rommet ser ut.
    Bilder sier mer enn 1000 ord og i denne sammenhengen stemmer det nok sikkert også.
    • Den røde sirkelen er gulvet i 1. etasje.
    • Den grønne sirkelen er minimum gulv nivå.
    • Den gule firkanten er hvor det mest trolig kommer en trapp ned med tid og stunder

Avløp og vannrør som er på bildet vil bli omgjort så det blir skjult i det nye taket/veggen.

-front_02_640px-jpg

Så, hva bør jeg gjøre? Jeg er på ingen måte noen hi-fi guru, men liker god lyd.
    Siden det kan hende jeg blir bitt av basillen vil jeg gjøre ett solid og bra grunnarbeid når jeg først har sjangsen.

Utgangspunktet ser meget lovende ut i mine øyne, da dette rommet har blitt brukt som fryseri tidligere.
    Gulvet i rommet har 3 lag isopor som går helt ut i grunnmur og langsgående bæremur. Det er ca 3cm med støp på toppen som stopper ca 20cm før veggene.
    Taket har ihvertfall 40 kanskje så mye som 50cm med rockwool fra innertak til gulvet i 1. etasje.

Taket og de stenderne som er der nå skal rives da det er særdeles grovt arbeid som er gjort. (Skjeivt som ****!)
    Gulvet har jeg ikke sjekket enda. Er det mye skjevhet i det, vil jeg meisle av toppen og ta av ett lag med isopor.
    For så å støpe nytt med varmekabler.

Det jeg lurer mest på er hvordan bør dette bygges opp for å få best mulig akustikk?
    Jeg har hørt og i grunnen trodd lenge, at i ett akustisk korrekt studio, så bør ikke noen vegger eller tak og gulv være paralelle.
    Er dette riktig eller har jeg drømt igjen? Hvis jeg har rett, hvor bør det vinkels ifra?
    Smalere/lavere i front og bredere/høyere bak? Eller en blanding av dette?
    Mest logisk for meg er lavere/smalere i front og bredere/høyere bak med tanke på lydbølger.
    Men som sagt så er jeg totalt blankt når det gjelder akustikk.

Mest trolig så blir det ett rom i rommet så jeg slipper at 1. etasjen blir "revet" når det blir innkjøp av sub(er).
    Ved rom i rom, skal man da kle gulvdragerne til 1. etasje med noe eller skal man bare dryle inn med isolasjon imellom?
    Har lest noe om tri-leaf syndromet som gir motsatt virkning hvis man har 3 individuelle lag med f.eks gips?

Tror og håper noen der ute har noen gode innvendinger å kommer med.

Ble jaggu ett langt førsteinnlegg på forumet dette. :P
    God helg!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Når det gjelder uparallelle flater, ville jeg iallefall hatt gulvet i vater;-)

Fra spøk til alvor: Har du sett på tråden til Rune W? Den kinoen blir sikkert aldri ferdig ;-), men du finner sikkert mange tips der.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, prøver å følge med i tråden til RuneW. Men den har jo 310 sider!

Siden jeg er lat og lett å spore av så håper jeg at folk gidder å skrive litt i denne tråden også.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvordan er veggen helt innerst på bildet der? Syns det ser ut som om det foregår et eget økosystem på den.. Er den fuktig?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, velkommen inn i varmen Perius. Det er fort gjort å bli bitt av basillen ja.

Bergli er inne på noe vesentlig; fukt.

Hvis du hadde hatt et mye større rom kunne det vært spennende med vegger som skrår bakover, jeg har drømt tanken selv. Men med 3,7 meter i bredden så blir det jo ikke så mye igjen hvis du skal smale det av forover. Noe mindre enn 3 meter fronvegg ville jeg ikke hatt med mindre du skal ha lydtransparent lerret og høyttalerne bak. Da kan jo lerretet fylle hele frontveggen.

Eller hva med en buet bakvegg? Det kunne jo blitt kult og det vil antagelig hjelpe en del mot stående bølger i lengderetningen. Alternativt lage en buet falsk bakvegg bestående av rammer trukket med stoff og fylt hulrommet bak rammene med absorberende materiale (isolasjon f.eks).

Men samtidig så behøver ikke et suboptimalt rom være noen showstopper for filmopplevelsene, man kan justere seg frem til ganske gode resultater allikevel.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for størst mulig rom alle veier, og god takhøyde er jo stillig da. Du vil garantert få tilfredsstillende akustiske egenskaper med andre tiltak enn skråvegger. Flest mulig kubikk - dette kan bli stilig. Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei. Takker for svar.

Kjelleren er knusktørr, det som vises på bakveggen er tjærepapp fra 60-tallet med diverse rester av første generasjons rockwool. (Steinull med tjære som bindemiddel, er noe forbannet dritt da fibrene er bare ett par millimeter lange)

Med tanke på skråing av veggene og plass, så er jeg helt enig i problematikken.
    Noen som vet hvor mye det må skrå for å ha noen effekt? Går det å skrå det motsatt (bredere i front enn bak)?

Angående takhøyde så vil jeg mest trolig meisle opp gulvet og fjerne ihvertfall 2 av Isopor lagene og legge rockwool hardplate som såle. Leste i RuneW's tråd at hans akustikk kontakt hadde sagt til han at Rockwool er bedre i sålen enn isopor med tanke på vibrasjons demping. Regner med dette er p.g.a massetettheten.

Finnes det noen regler på forholdene imellom lengde/bredde/høyde for å få best mulig akustikk?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst takk for lykkeønskninger, dette trenger jeg da jeg har null peiling på akustikk utenom det som sier seg selv.

Etter en hel drøss med lesning om temaene konstruksjon og akustikk.
    Har jeg kommet frem til at jeg dropper å skrå vegger og tak.

Har puslet litt med sketchup hvis noen skulle være interreserte. (se vedlagt bilde)
    Ca mål som jeg har kommet frem til med 2lag gips er følgende: Lengde: 4,45 Bredde: 3,35 Høyde: 2,47

Jeg la inn disse målene på http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
    Og fikk følgende graf:
    -rom_graf-jpg

Siden har en drøss med utregninger som jeg ikke skjønner stort av. Men grafen ser jo mere riktig enn gal ut?
    Hvis noen kunne ha forklart enkelt hva det er, eller vise til lektyre (helst digitalt) som er lettfattelig om dette. Så hadde det vært supert.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge grafen ser det jo ut som perfekte forhold, men dette er en teoretisk greie som jeg tror i beste fall som skal brukes til motivasjon for videre arbeid.

Når man kan unne seg et dedikert kinorom skal man selvfølgelig gjøre noen akustiske betraktninger (derav dedikert), men mitt tips er å bygge opp rommet slik du vil ha det, for etterpå å leke med akustikken vha f.eks. teppe, møbler, akustikkplater-/bilder. Vi snakker vel om å gjøre det best mulig med det utstyret man har, hvis ikke er min foretrukne pri-liste for god lyd som følger:
    1. Selve utstyret, høyttalere og elektronikk. Fett med bra rom, men AIWA-anlegget jeg fikk til konfirmasjonen løfter liksom ikke taket i disco'n selv med lydplater i taket.
    2. Plassering av høyttalere. For å få det riktige lydbilde, finnes det plassering av høyttalere som er mer korrekt enn andre. Fancy anlegg mister kvalitet hvis ikke du får stereoperspektivet på CD og sitter i lydbobobla under film. Finn sweetspot! I ditt rom er vel ikke dette noe problem, men vil tippe det finnes mange flotte anlegg som - forståelig nok - pga stua, frua, døra, peisen m.m. ikke kan plasseres lydmessig optimalt.
    3. Akustiske tiltak. Er ikke noen ekspert på dette, men det dreier som å få et relativt lyddødt rom som ikke reflekterer i hytt og gevær. Teppe fremfor flis, gips fremfor plank (?) osv. Og her kan du også få gode resultater med f.eks en sakkosekk i hjørnet, et akustikkbilde på vegg (se kinoen til Stapedius) osv.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er heller ingen ekspert, men det er som du nevner noen tommelfingerregler man med fordel kan følge. Og poenget er å hindre at avstanden mellom 4 eller 6 flater i rommet er lik eller har en avstand som tilsvarer en multippel av bølgelengden. Vi leser stadig tråder hvor eieren sliter med å få tunet bassen, opplever boom i enkelte frekvenser eller at "rommet har NULL bass". Så hvis man har plass og mulighet så kan man hvertfall forsøke å legge forholdene til rette for et teoretisk best mulig resultat.

For øvrig en veldig bra kalkulator du fant, der var det mye interessant. Takk! Det ser ut som du allerede har funnet frem til passelige forholdstall hvis vi skal tolke grafen. Likner faktisk mye på den jeg fikk da jeg fylte inn mine mål.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •