Slettas sin kjellerkino - Oppdatering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Slettas
    Har lest litt rundt om på forumet om demping osv, med gipsplater.
    I kjelleren jeg skal bygge, skal jeg isolere mot lyd opp mot 1.etasje..

Taket har isolasjon og panel, er det nok med et lag gips etterpå da? Evt skal det være noe mellomrom mellom panel og gips?
    Ett lag gips vil kanskje hjelpe littegrann, men skal du ha god isolasjon mot lydlekkasje og bassvandring må du opp med "flytende" tak, dvs. at taket i kinorommet ikke kan ha direkte kontakt med bjelkelaget som utgjør gulvet i rommet over. Det er to måter å gjøre dette på, 1) lydbøyler eller 2) legge nye takbjelker mellom de gulvbjelkene og som hviler på yttervegg eller evt. nytt reisverk. Jeg brukte siste alternativ og det fungerer bra. Selv om guttungen spiller trommer med moderat styrke i kinorommet kan vi fortsatt seg på TV i stua som ligger rett over. Og jeg har ikke vært 100% nøyaktig så hvis du går nøye til verks og fuger i alle bauger og kanter vil du antagelig oppnå veldig bra lydisolasjon.

Newcomer Slettas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det kommer til å bli noe i den duren tenker jeg. Men tror ikke jeg vil begynne med reiseverk eller lignende. Det må nok bli lydbøyler da. Hvor mye blir taket senket da?
    Det er lavt nok fra før av:-D Vil ha ståhøyde i det også

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde jo lovet bilder og alt etter helgen.. Men det gikk ikke som planlagt.
    Det som er clue er at jeg må bygge et rom først, i dette rommet skal alt rotet er i det andre rommet, der skal hjemmekinoen være.

Her er bilde av "hjemmekino rommet"

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping av tak

Det blir demping av tak + evt noen dempematter på veggene..

Lurer på hva jeg kan dempe med i taket. Har hørt at det gjelper med gipsplater osv.. Hvor mye blir taket senket hvis jeg gjør dette? Har veldig lav takhøyde fra før av, så vet liksom ikke hvilke inngrep jeg bør gjøre :S

Blir lyden dempet hvis jeg legger 50 mm rockwool dempematter rett på tak?

Eller om jeg slår opp sponplater rett på panelen? Blir lyden dempet da?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir demping av tak + evt noen dempematter på veggene..

Lurer på hva jeg kan dempe med i taket. Har hørt at det gjelper med gipsplater osv.. Hvor mye blir taket senket hvis jeg gjør dette? Har veldig lav takhøyde fra før av, så vet liksom ikke hvilke inngrep jeg bør gjøre :S

Blir lyden dempet hvis jeg legger 50 mm rockwool dempematter rett på tak?

Eller om jeg slår opp sponplater rett på panelen? Blir lyden dempet da?
    Optimal demping av taket oppnår du hvis du skaffer deg lydbøyler og senker taket ned med nytt spikerslag i bøylene. Deretter bør du ha dobbelt lag med gips der. Problemet, blir som du sier at da blir takhøyden lav.

Gips i taket hjelper, og hvor mye av taket som blir senket, avhenger av tykkelsen på gipsplata, spikerslag, antall osv "Vanlige" gipsplater er 13 mm tykke. Du bør fore ned taket med minimum 5 cm og isolere dette, og da er du oppi 6,3 cm med enkelt lag. 7,6 cm med dobbelt lag gips.

Dimensjoner på alle materialer finnes der ute. Da gjelder det bare å dra frem mattekunnskapene og summere opp det du ønsker!

Når det kommer til plater som demper lyd, er det mange diskusjoner rundt dette. Gips er nok vinneren som regel, men mange sverger til ulike materialer i 2 lag. Eks gips/spon, gips/mdf osv.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så må man først definere "demping". Det ene gjelder lydisolering (med lydøyler og gips) og det andre gjelder akustisk demping for å redusere gjenklangen i rommet. Hvis du kler inn rommet i 3 lag gips så vil du få bra lydisolering med grusom akustikk, så da må du begynne å sette opp Rockwool akustikkplater utenpå gipsen på strategiske steder.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og så må man først definere "demping". Det ene gjelder lydisolering (med lydøyler og gips) og det andre gjelder akustisk demping for å redusere gjenklangen i rommet. Hvis du kler inn rommet i 3 lag gips så vil du få bra lydisolering med grusom akustikk, så da må du begynne å sette opp Rockwool akustikkplater utenpå gipsen på strategiske steder.
    Helt sant. Det man må først og fremst tenke på er hvilke tiltak man kan gjøre i byggeprosessen. Da er det viktig å ikke la ting ligge løst slik at dette skaper viberasjoner, samt å dempe (les isolere) såpass at lyden blir i rommet.

Akustiske tiltak er mye lettere å iverksette etter byggeprosessen enn under, da man har noe håndfast å forholde seg til. I samme setning kan man nevne at lydisolerende (les dempe lyd til andre rom) er mye lettere å utføre under byggeprosessen.

Enig med deg tols1 at man må ha definisjonene i orden. Ofte blander man disse to ønskene uten å tenke særlig over det.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Men det som er greia er at jeg ikke vil forminske rommet noe mer enn det er nå.. Hjelper det å legge et lag med gips/spont rett på taket da? :P

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder og slikt

Da var tiden kommet, picture time!

Bildene er fra så langt jeg har kommet med kinoen. I denne omgang, så har jeg rydda en god del.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en tanke. I går spillte jeg musikk for å teste hvordan lyden var i rommet, ovenfor og utenfor.. Jeg merket at døren slapp ut en del lyd. Jeg tenker å modifisere den.. Som å gjøre den litt tykkere, vil dette hjelpe? Med hva? gips? sponplater?

hadde det funket med dobbeldør?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Men det som er greia er at jeg ikke vil forminske rommet noe mer enn det er nå.. Hjelper det å legge et lag med gips/spont rett på taket da? :P
    Det vil nok hjelpe noe, men bruk gips i så fall. Du kan vurdere to lag gips med GreenGlue mellom. Sjekk i tråden til RuneW, han har brukt denne grønne gørra. Det skal visst være veldig effektivt.

Når det gjelder døra hjelper det mye å få dempet resonansene i den og tettet rundt karmen. Den døra du har der er jo laget av papp med tynne finerplater utenpå. Jeg vil foreslå følgende: Lim og skru fast 10-15 mm lekter rundt kanten og i høyden slik at du får tre "rom" i dørbladets høyde. Lim på lyddempende matter fra Biltema (de har en selvklebende side og en aluminiumsfolie-side), hvis du bruker 15 mm lekter så kjøper du 15 mm lydmatter slik at rommene fylles helt opp. Utenpå der monterer du en gipsplate som du kliner inn med lim eller akrylmasse slik at den fester seg til lydmatten og skru fast langs kanten og. Sett på gummilister rundt kanten slik at du får tettet mellom dørbladet og karmen. Jeg gjorde (nesten) dette med døra mi og den er dønn død og ganske lydtett. Man hører bare et dump "klikk" lyd når man smekker den igjen.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende Tols1! Dette skal jeg gjøre med døra. Dette høres veldig greit ut å gjøre også.. Slipper innkjøp av dyr lydtett dør.

Men tilbake til taket.. Har faktsik vurdert dette med lydbøyler, har sett bilder på glava.no der himling blir til. Hvor mye ekstra blir det cirka ned fra bærebjelken til den siste gips plata da?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende Tols1! Dette skal jeg gjøre med døra. Dette høres veldig greit ut å gjøre også.. Slipper innkjøp av dyr lydtett dør.

Men tilbake til taket.. Har faktsik vurdert dette med lydbøyler, har sett bilder på glava.no der himling blir til. Hvor mye ekstra blir det cirka ned fra bærebjelken til den siste gips plata da?
    Det blir det lydbøylen bygger + 2 lag gips tipper totalt ca 10 cm. (Lydbøyle 5-7 cm + 2 lag gips 2,6cm)

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, flotte greier trudde det kom til å bli litt mer enn det..

Så det jeg må gjøre da er:

Rive ned panelen, kanskje skaffe ny isolasjon, siden den som er der nå er litt gammel eller?

Er det bra å feste gips mellom bjelkelaget, så lydbøyler, deretter isolasjon og gipsplater?

Er dette rett måte å gjøre det på?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bra å feste gips mellom bjelkelaget, så lydbøyler, deretter isolasjon og gipsplater?
    I flg. vår alles lydisoleringsguide RuneW er dette feil, man oppnår såkalt triple-leaf-effect noe som visstnok reduserer lydisolasjonsevnen. Så; ta ned panelen -> legg oppi isolasjon dersom det mangler -> sett opp lydbøyler -> skru opp lekter -> isolering mellom lektene -> monter 2 lag gips eller 1 lag gips og ett lag takplater. Det er litt diskusjon om det faktisk er 2 lag gips eller 2 lag med forskjellig platemateriale (gips+spon/MDF) som er det saliggjørende. Tror ikke du trår veldig gæ'rnt med noen av delene.

Når du allikevel tar ned panelen kan du jo legge opp rør til projektoren samtidig.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tols1
    Når du allikevel tar ned panelen kan du jo legge opp rør til projektoren samtidig.[/QUOTE]

Hehe, ikke så dum du!

Hvor får jeg kjøpt lydbøyler foressten?

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ikke så dum du!

Hvor får jeg kjøpt lydbøyler foressten?
    Hos din lokale byggevareleverandør

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder døra hjelper det mye å få dempet resonansene i den og tettet rundt karmen. Den døra du har der er jo laget av papp med tynne finerplater utenpå. Jeg vil foreslå følgende: Lim og skru fast 10-15 mm lekter rundt kanten og i høyden slik at du får tre "rom" i dørbladets høyde. Lim på lyddempende matter fra Biltema (de har en selvklebende side og en aluminiumsfolie-side), hvis du bruker 15 mm lekter så kjøper du 15 mm lydmatter slik at rommene fylles helt opp. Utenpå der monterer du en gipsplate som du kliner inn med lim eller akrylmasse slik at den fester seg til lydmatten og skru fast langs kanten og. Sett på gummilister rundt kanten slik at du får tettet mellom dørbladet og karmen. Jeg gjorde (nesten) dette med døra mi og den er dønn død og ganske lydtett. Man hører bare et dump "klikk" lyd når man smekker den igjen.
    Hvilken side av døra vil det bli best demping, utsiden eller innsiden da?
    Vet ikke hvor pent det kommer til å se ut, viss jeg gjør det på innsiden mot rommet. Eller ta både innside og utside? Eller kommer dette til å bli overkill?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må vel nesten bli smak&behag. Vet ikke om det har så mye betydning å ta begge sider, hovedpoenget er å få dempet resonansen i døra. Sånn umiddelbart ville jeg prioritert å behandle innsiden, altså siden mot kinoen.

Men jeg har ingen form for vitenskapelig dokumentasjon altså, kun egen erfaring og det hjalp stort her hvertfall. Særlig når jeg i tillegg fikk på tetningslister mellom døra og karmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke feil å legge gipsplater mellom bjelkelaget oppunder gammelt tak (gulvplater over). RuneW har sågar lagt 2 lag gips oppunder gammelt tak/gulvplater over og jeg har lagt ett lag. Så lenge det ikke er luft imellom blir det kun single leaf. Du kan deretter isolere, så feste lydbøyler og stendere for så til slutt å kle med 2 lag gips. Her får du da kun et luftsjikt, double leaf, og dette er greit.
    Sjekk denne linken:
    Understanding the Triple Leaf effect

Pass på å ikke pakk isolasjonen for tett oppunder, dette fungerer dårlig fordi du da kan få videreføring av lyden via hardpakket isolasjon. Det er ingen vits i å tenke at du skal klare å fjerne all dypbass fra et slikt rom uansett, dessverre, men du kan eliminere mye ved å gjøre det riktig. Til og med RuneW vet at ikke alt av dypbass kan elimineres i sitt kommende rom, til tross for at hans rom trolig vil være blant de beste av de beste når det gjelder lydvandring.
    Husk også å legg isolasjon på plass før du monterer nye stendere på lydbøylene. Mye jobb og frustrasjon hvis ikke (spør meg).
    Lykke til

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •