Hva om? eller er jeg helt dust? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av olavkige
    Som nevnt over bør det være mulig å bore en del hull og bruke hey'di trollkraft! Har selv brukt det på store stein som ikke lar seg flytte.

HEY'DI TROLLKRAFT
    Det er nettop det, trollkraft er mer egnet for frittstående store stein der man får utnyttet de sprekkene som trollkraft kan gi for å dele opp i mindre deler.. Trollkraft rett ned i fjell, lager nokk sprekker det også, men alt er fremdeles kilt sammen og ikke spesiellt lett å få begynnt å fjærne. Har man en fri kant å jobbe ut i fra, så kanskje..

Har selv vært med å sprenge ut full kjeller under et ca 120kvm grunnflate stort hus med ca 50.70 cm utgangs nivå for kryp kjelleren, men det hadde aldri gått uten å bruke dynamitt, som nettop kan løfte og frigjøre steinmassene såpass at de lar seg dele opp og flytte. Borret hull og brukte kiler og slegge for å dele opp de større løse steinene, det er en mye raskere metode enn trollkraft....

En entreprenør må hele tiden jobbe med tids aspekteret i tankene, og borrer og sprenger større områder i samme slengen. dette er vanskelig å få til på en sikker måte under i en krypkjeller, bare tenk på hvordan man kan få transportert inn en skytematte under et hus. videre er det veldig tungvint å bruke store maskiner til å frakte ut stein, så det er en tidkrevende prosess. 200 kubikk med fjell blir gjerne omdannet til 400 kubikk med stein, så ja det er mye jobb.

Ellers er jeg veldig enig i de faktorene som dc1515sandnes påpeker her, skal man ned i fjell og bakken, så må man sikkre bæringen til huset og være sikker på at man kan drenere ordentlig. Dybden på kloakk utløpet, som går ut fra huset, er kanskje en grei indikasjon på om en slik jobb er å anbefale og i det hele tatt noe å tenke på.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til inspirasjon:
    Steinbrytervise

“Nisser og Dverge
    bygge i Bjerge;
    men vi skal mine dem alle herud.
    Thi, mens vi synge
    muntre i Klynge,
    sprænge vi Bjerget i Luften med Krud.
    Ja lad os bore
    dybe og store
    Huller i Graastein og Blaastein og Flint!
    Da, mens vi synge
    muntre i Klynge,
    sprænge vi Bjerget i Stykker og Splint.

Hurra! det knalder!
    Satans Rabalder!
    Hurra, Minerer! du vinder tilsidst.
    Thi, mens vi synge
    muntre i Klynge,
    sprænge vi Bjerget ved Magt og ved List.
    Fjeldet skal bæve
    under vor Næve.
    Hurra, Minerer! Nu knalder dit Skud.
    Nisser og Dverge
    bygge i Bjerge,

Hurra! nu mine vi Nisserne ud.”
    Fra Henrik Wergeland – Samlede Skrifter – 2. Bind 1833-1841

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette blir en meget omfattende jobb, ny drenering må til åsså.
    Hva med å satse på garasjekino? Dersom du har plass på tomt til dette vil jeg tro en garasje med kinoloft faktisk vil bli rimligere.
    Alt etter egeninnsats.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode innspill her. Tror nok jeg skal tilkalle profesjonell hjelp som kan gi meg en indikasjon på hva det vil koste.

Alternativet er jo et tilbygg til huset, men da tar jeg jo mer av tomta.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sprengning i krypkjeller.

Sprengstoff er løsninga på hovedtyngden i rommet(i midten), kiling og trollkraft langs vegger,piper etc. Man bør/må lage åpning til minigraver i veggen, for dekking og utgraving av stein. Har gjort en jobb hos meg selv der
    jeg to ut ca 40 m2 med snitt dybde på 1,60 m. kom ca 10 cm fra eksisterende vegg. En jævli jobb egentlig, man må være sinnsykt forsiktig og vite hva man gjør ellers katastrofalt(fjelltype har også mye å si på vanskelighetsgraden på jobben). En sånn jobb vil koste alt fra ca 200000-500000kr, kommer helt an på forholdene på vært enkelt prosjekt. :-D

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt. Har også siklet på alle disse fantastiske kjellerkinoene her. Har faktisk tenkt på å gjøre noe med kjelleren selv. Har nå ca 1,70 i takhøyde og en brønn! i kjelleren. Kunne tenkt meg å fått 2,30-2,50 takhøyde der nede, så det hadde gått å lage en skikkelig hjemmekino der.

Har hørt litt rundt og funnet ut at dette er en kjempejobb. Man må i mit tilfelle, da huset er fra tidlig 1900 tallet, forsterke grunnmur, drenere rundt (lage nye kanaler), og mulig legge nye kloakkrør.

De jeg har snaket med, anbefaler å bygge på huset i stedet..
    Men du verden hvor deiglig det hadde vært med skikkelig kjeller.

Håper du poster om kostnadsrammer på dette, dersom du finner ut av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaster80
    Sprengstoff er løsninga på hovedtyngden i rommet(i midten), kiling og trollkraft langs vegger,piper etc. Man bør/må lage åpning til minigraver i veggen, for dekking og utgraving av stein. Har gjort en jobb hos meg selv der
    jeg to ut ca 40 m2 med snitt dybde på 1,60 m. kom ca 10 cm fra eksisterende vegg. En jævli jobb egentlig, man må være sinnsykt forsiktig og vite hva man gjør ellers katastrofalt(fjelltype har også mye å si på vanskelighetsgraden på jobben). En sånn jobb vil koste alt fra ca 200000-500000kr, kommer helt an på forholdene på vært enkelt prosjekt. :-D
    Hei Blaster80,

takk for input. En kostnad på 500K var en ufyselig tanke og da er det bedre å bygge til huset over bakken.

Men, nok en gang, takk for input.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen tvil om at et tilbygg er å anbefale fremfor utsprenging av kjeller under eksisterende gammelt hus.
    Kjeller jobben er altfor omfattende, altfor risikabel og altfor dyr.
    Enda enklere er det å selge huset og legge på en halv mill til et annet hus med egnet kinorom!

Og med risiko tenker jeg ikke på sprenging som går feil, men muligheten for skader på huset pga sviktende bæring, enten mens arbeidet pågår eller frem i tid.
    Så gamle hus har ikke all verden av reisverk og vil synke og vri seg lett om fundamentet svikter.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •