Noen som kan gi meg en liten fysikkleksjon om absorbenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som kan gi meg en liten fysikkleksjon om absorbenter?

Hei!

Prøver å skjønne absorbenter, men forstår det ikke helt... Mineralull har bra absorpsjonsfaktor rundt 2000-4000Hz(vanlig tale). Tolker det som om mineralull også har bra absorpsjonsfaktor for enda høyere frekvenser... Det jeg ikke skjønner er hvorfor en router som sender med 2.4GHz(naturlignok ikke hørbart, men fortsatt et signal) ikke virker å bli påvirket av mineralullen. Har det med den utsendte energien å gjøre?

Noen som har peiling på fysikk som kan forklare meg dette?

Edit: Endret skrivefeil

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen fysikkprofessor akkurat, men jeg antar at det en viss forskjell i natur mellom elektromagnetiske bølger (WiFi) og bølger i luft (lyd)...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor en router som sender med 2.4MHz ikke virker å bli påvirket av mineralullen.
    Selvsagt blir energien redusert. Plasserer du nok "mineralull" mellom det trådløse aksesspunktet og den trådløse klienten så vil det ikke være nok energi til at kommunikasjonen kan foregå. NB: Husk at utbredelsen fra aksesspunktet går langt utover "mineralullen" i veggen. Og en ting til; energien i lydbølgene er hørbare så du vet hvor mye energi de inneholder. Men, du vet ikke hvor mye energi akesspunktet ditt sender ut da du ikke hører det....

Mao. Lyd er ikke skadelig da ørene begrenser dette. Energinivået i WiFi derimot...om det strides de lærde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør vedde på at om du hadde elektromagnetiske bølger på 2-4khz, så hadde du ikke klart å måle noe forskjell fra ene siden av mineralulla til den andre....

Når mineralull absorberer lyd skjer dette gjennom vibrasjon, vibrasjonen fører til varme og lyden blir demper. Om du sender 2.4GHz elektromagnetiske signaler så sender du magnetiske bølger, i motsetning til lyd som fysisk forflytter luft. Disse elektromagnetiske bølgene vil ikke påvirke mineralulla siden den ikke leder strøm, prøv å erstatt mineralull med stålull og koble den til jord, da vil du nok oppleve d omvendte, lyd passerer ganske upåvirket mens radio blir nesten totalt absorrbert.

Kim

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut: HVOR ER DU?

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah - selvfølgelig... Det er to forskjellige typer bølger ja... Takker!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •