Bygge himling ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge himling ?

Hei.

Har for alvor skjønt at akustikken i rommet spiller en stor rolle for lytteopplevelsen. Rommet er et oppholdsrom/hjemmekino, så har desverre ikke muligheten til å dempe hele rommet. Har fått dempet førsterefleksjoner i gulv og vegger, så nå gjenstår bare taket:

Planen er å lage en himling på 3x2 hvite Rockwoll akustikkplater, som henger ca 10cm ned fra taket i små wairer. Tenker også å felle inn 6-7 downlights i platene.

Der det stopper opp er egentlig hvor jeg skal få tak i skinner og oppheng. Tenker hvitlakkede metallskinner - slike som er i industribygg. Noen som har vert borti dette eller har tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet glava har skinner. Regner med rocwool har det også. Ta kontakt med nærmeste byggevare handler.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://guiden.rockwool.no/media/1789..._himlinger.pdf

chicago himling er standarden i norske kontorer... er den de fleste tømmerfirma bruker. rockwool har iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja..

Men hva er det egentlig jeg trenger? Bæreprofil, og T-skinner?
    Av det jeg har sett for bygg, dekker himlingen stort sett hele taket. Hos meg skal bare 3x2 plater henges ca midt i taket.
    Skjønner ikke helt hvordan himlingssystemet fra Rockwoll skal/kan festes sammen på en slik måte. Hadde vert ypperlig med noen synspunkter på hvordan dere ville montert det sammen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Se der ja..

Men hva er det egentlig jeg trenger? Bæreprofil, og T-skinner?
    Av det jeg har sett for bygg, dekker himlingen stort sett hele taket. Hos meg skal bare 3x2 plater henges ca midt i taket.
    Skjønner ikke helt hvordan himlingssystemet fra Rockwoll skal/kan festes sammen på en slik måte. Hadde vert ypperlig med noen synspunkter på hvordan dere ville montert det sammen.
    det hele er et system oppdelt i 60cm.. men du kan fritt skjære ned til mindre størrelser.. det hele er bare klipset isammen med et klikk system å huller i profilene.. et byggesett liksom.

først bygges hele rammeverket og så legges profilene på plass og rettes av og så til slutt etter alt er fint legger du i platene. det er en stor fordel å bruke rene og hvite hansker for fingeravtrykk settes veldig lett igjen og syner bare mer å mer og kan ikke vaskes vekk fra selve platene..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takker for oppklaringen. Skal se om jeg får kjørt innom en byggvare handler i morgen og bestilt det jeg trenger.

Vet du forresten om det er mulig med 120x60 cm plater? Det kommer kanskje ann på hvordan jeg "klikker" sammen skinnene?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    Ah, takker for oppklaringen. Skal se om jeg får kjørt innom en byggvare handler i morgen og bestilt det jeg trenger.

Vet du forresten om det er mulig med 120x60 cm plater? Det kommer kanskje ann på hvordan jeg "klikker" sammen skinnene?
    ja, 120x60 og 60x60, er det som er standard størrelsene.. profilene leveres i lengder på 60, 120 og så er det noe som kalles for bæreprofiler, de leveres i lange lengder,, tipper rundt 3 meter.. i profilene er det hull hver 15cm etter det jeg husker.. allefall tett bortover. men sier du på byggshoppen hva du skal ha det til så finner de frem det du trenger. er et lett å flott system.
    det henges opp med justerbare stag som er greie å etterjustere på høyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •