(nok en)Henge opp 52" tv i gipsvegg(tråd)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

(nok en)Henge opp 52" tv i gipsvegg(tråd)

Nylig kjøpt meg leilighet i oslo, og trenger litt noob hjelp :P Vet det er laget en haug av sånne tråder om det å henge opp tv i gipsvegg, men jeg ble ikke klokere av noen av dem. Så derfor trenger jeg litt mere konkret informasjon om hvordan dette gjøres, har forstått at ett gipsanker er veien og gå, hvordan i all verden fester man noe sånt? trenger man noe annet verktøy en stjernetrekker? må disse ankerne festes i stendere? (hvis det er stålstendere, hvordan får man festet det)

her er bilde av veggen den skal henges opp på

Tven veier 30kg ca

Newcomer hammon sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hengte opp min 50" i stenderne bak skjermen ved å benytte en stenderfinner og kjørte lange treskruer inn. Ellers gjør vel 8 gipsanker av typen Drywal Anchor fra Clas Ohlson jobben om du ikke finner stenderne eller har stålstendere. Har brukt slike til å henge opp høytalere i kun gips. På en flatskjerm går mesteparten av vekten nedover så det går helt sikkert fint.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt få et par av skruene inn i stendere, selv om gipsanker kan holde opp mot 200 kg tror jeg. Har du stålstendere - hvordan er gipsplatene festet i disse?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, flott leilighet Det finnes mange typer Gipsanker, mollypluggen er vel den kraftigste. Gipsanker er fester som en skrur\klemmer fast inn i gipsen da en henger opp lettere ting eller henger opp "vekt" som henger nedenfor ankeret.
    I ditt tilfelle så bør ikke bruke gips anker av noe slag du benytte en tre\stålplate som er minimum 65cm som du fester inn i stålstenderene med skruer og så fester tv opphenget i denne.
    du har en av de vanskeligste veggene som lages i dag.. gips\stål.
    Når du fester t'en på veggen så blir det nedovertrykk på de nedre skruefestene med de øverste blir dradd utover siden festet er bak vekta av tv'en og ikke over..

Dessuten så lager skikkelige gipsanker (mollyplugg) noen scvæære hull i veggen (1cm). Ser grusomt ut. og må sparkles etter demontering.. vanlige skruehull kan bare hurtigsparkes rett før en maler..

men tvfeste er litt forskjellige så du må nesten se hva du får til....

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Du bør absolutt få et par av skruene inn i stendere, selv om gipsanker kan holde opp mot 200 kg tror jeg. Har du stålstendere - hvordan er gipsplatene festet i disse?

100kg max vertikalt på de kraftigste på et lag gips og tror det er kun 15kg horisontal trekk kraft (utover)... men det er per plugg..

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 40" Sony hengende i kun gipsplugger... og da snakker jeg ikke om gipsanker.., men de "store" skruene, som en skrur vanlige skruer inn i.

Kjøpte feste på biltema og brukte 4 skruer oppe og 2 nede. Henger "som støpt" (foreløpig). Gipsvegger holder faktisk en del, men sørg for at det er ganske slanke greier, da får du konsentrert vekta nedover og ikke utover.

På en 50" ville jeg kanskje brukt 6 skruer i øverste raden... eller kanskje 4x skikkelige gipsanker.
    Lykke til.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er usikker på hvordan stendere det er, flytter ikke inn før om noen uker (tenkte bare å forberede meg) jeg så de selger en gipsanker tang på clasohlson, trenger man denne? eller kan man bare skru inn "molly" skruene som vanlige skruer, hva hvis tv festet er slik at den bare treffer èn stender, vil det være nok?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    er usikker på hvordan stendere det er, flytter ikke inn før om noen uker (tenkte bare å forberede meg) jeg så de selger en gipsanker tang på clasohlson, trenger man denne? eller kan man bare skru inn "molly" skruene som vanlige skruer, hva hvis tv festet er slik at den bare treffer èn stender, vil det være nok?
    ja den tangen er bra, hvis du bare skrur fast feste så vil de ofte begynne å spinne i hullet så den tanga er å anbefale.. de selges på biltema og.. er ikke sikker på pris. ofte selges sett med tang å plugger.
    da du ser på tabellene over hvor mye pluggene kan ta av kg så er det horisonal vekt.. tyngde nedover, å ikke utover..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •