Hammon's kjellerkino: Endelig klart for film på 129" Cinemascope!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer hammon sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hammon's kjellerkino: Endelig klart for film på 129" Cinemascope!!!

Etter noen år med stuekino av ymse slag er turen endelig kommet til dedikert kinorom. Kjøpte nesten nytt rekkehus med kjellerstue for et par måneder og har begynt å utforme kinoen nå. Rekkehuset ble bygd i fjor, men tidligere eier hadde tydeligvis ikke samme interesse som meg så her er ingenting klargjort i forhold til kabler eller støyisolering. Pokker så irriterende, men lite å gjøre med (med mindre jeg skal rasere alt i det nye rommet...)

Hadde 5.1 oppsett med Denon, B&W og 50" Kuro tidligere og har nå tenkt å oppgradere til projektor/lerret og 7.1 høytaleroppsett. Kjøpte B&W 685 her om dagen som jeg har tenkt å ha som bakhøytalere, ellers benytter jeg det jeg har fra før av utstyr: Denon AVR 3808A, B&W 683, B&W HTM61, B&W DS3, SVS SB-12 Plus, 2 stk Clark TST329 rumperistere som drives av en Zachry D-250. Er på nippet til å bestille projektor og lerret. har ikke helt bestemt meg hvilken enda, men regner med jeg havner på 114" 2.35:1 lerret og pt-ae3000 eller 4000. Skal på en demo av en Sony sxrd pj før jeg tar det endelige valget.

Siden det huset er så nytt regna jeg med at det var godt isolert, men under prøvespilling med bare frontene hørtes musikken godt i de to etasjene over. Jeg håper det er "pappdøren" og trappeoppgangen mellom etasjene som frakter lyden og satser på at en lyddør vil ta unna det værste. På grunn av begrenset tid, budsjett og snekkerferdigheter må jeg nøye meg med å male vegger og tak og ikke gjøre de store endringene på rommet. Skal ikke se bort ifra at jeg angrer som en hest på dette senere når jeg må rive ned driten og bygge nye vegger og tak alikevel.

Kortsiktig plan er altså:
    1. Male vegger, tak og lister mørkt (store hårete tepper på gulv)
    2. Blende av kjellervinduet og montere lyddør
    3. Skjule kabler (pokker til jobb med utenpåliggende kanaler)
    4. Belysning med fjernstyrt dimming
    5. Lage og montere lyd demping (DIY-rockwool regner jeg med)
    6. Montere lyd og bilde + kalibrere det hele

Gjerne kom med med inspill om det er noe vesentlig jeg ikke tenker på her nå

Underveis vil det sikkert dukke opp mer på ønskelisten, men nå er hovedmålet å raskest mulig få tatt ibruk kjelleren. Å se film på kuro'n på stua oppe med 2.0 minianlegglyd er rett og slett vondt.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Før-bilder"

Test av lerretstørrelse 114" 2.35:1

Synes egentlig det ble en passelig størrelse i forhold til sitteavstanden på ca 3,8 meter.

Bak i rommet

Synlig drager deler himlingen i to og gjør kabelstrekk langs tak vanskelig.

Vindu til lysgrav som må blendes

Lite lys som kommer ned i lysgraven, men det må alikevel stoppes på et vis.

Plass til filmhylle og komponentene

Ønsker å ha komponentene på siden istedet for under lerretet. Murpipa lager en naturlig krok på 2x0,5 meter der. Håper ikke murpipa vil lage krøll i lyden fra frontøytaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til, blir spennende å se resultatet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli bra.

Vet ikke hvordan du tenker å blende vinduet, men i vår kino har jeg rett og slett festet sort scenemolton med tegnestifter helt midlertidig. Scenemolton er så godt som 100 % lystett, så hvis du lager en ramme som passer inn i karmen og trekker med molton så blir det kull svart med mindre sola står direkte på vinduet.

Blir artig å se resultatet ja.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg igang

Tenkte på å bestille molton og dekke vinduet med, men vil ha noe annet foran så jeg fant en plissegardin på Jysk som passet bra (måtte klippe litt i den for håndtaket)

Synes racken fra Hifi-klubben gjør seg greit når jeg skal "gjømme" komponentene i hjørnet.

Utrolig hva det gjør med rommet å få mørkt tak og mørkt loddent teppe. Har båret ned soveromstven så jeg får sett skjermmenyen til recieveren. Har prøvd å kalibrert litt etter å ha oppgradert til A versjon. Mener jeg hører mer fylde i lyden nå, men vanskelig å si enda med så dårlig akustikk i rommet.

Av belysning så fant jeg noen veggspotter som lyser både opp og ned på clasern. Testet også ut waveman dimme system og må si at det funka dødsbra. Ser for meg å montere 4 slike spotter i bakre del av rommet som en sone og takbelysning i framre del som sone 2. (Bør vel få en trikker til å komme å se over koblingene mine når jeg er ferdig

Driver å funderer på om jeg skal lage en liten forhøyning til frontrekka og racken så jeg får lagt kablene i. Kan vel bygges med 2x4" og noen sponplater kledd i molton. Ble pokker så trangt i den største kabelkanalen på clas og da har jeg ikke pressa inn hdmi kabelen enda. Ikke sikkert det er helt heldig at lyd, bilde og strømkabel ligger sammenklemt slik heller!?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte B&W høytalere du har!!

Men må bare spørre om du maler mens høytalerne står i rommet?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Flotte B&W høytalere du har!!

Men må bare spørre om du maler mens høytalerne står i rommet?
    Takker... Ja har malt med de i rommet ja, burde jeg ikke det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hammon
    Takker... Ja har malt med de i rommet ja, burde jeg ikke det?
    Har 683 jeg og:-D

Bare lurte, jeg er kjent for å være litt overbeskyttende angående mine høytalere.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Har 683 jeg og:-D

Bare lurte, jeg er kjent for å være litt overbeskyttende angående mine høytalere.

Hehe, ok. Ble litt redd for at det var noen gasser som ikke var bra for elementene eller no sånt jeg nå Burde kanskje dekt de til eller båret de ut, men vanskelig å vente til jeg blir helt ferdig med å spille litt.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Kalibrering

Har fått opp alle høytalerne nå og leker meg litt med nye Audyssey. Har kjørt auto oppsett med 8 lyttepunkter som anbefalt og synes lyden ble mye bedre.

Men... Kan noen hjelpe meg å tyde grafene jeg får på frontene mine fra Audyssey? Har ikke peiling på dette, men noe sier meg at kurvene bør være forholdsvis like for henholdsvis L og R i fronten.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange forslag angående kalibreringen nei...

Uansett... Det går fremover med kinoen. Stort sett ferdig med malingen. Har brukt MYE tid på å skjule kabler i kanaler og bak gipsvegger. Begynner å få opp litt lys nå og rommet tar form...

Kjøpte et kult lerret som passa fint på bakveggen under hylla som projektoren skal stå på.

Fikk til et kult bilde av høytaleren. Utrolig hva man får til om man bare gidder å prøve en annen instilling en auto

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange forslag angående kalibreringen nei...
    Kjøpte et kult lerret som passa fint på bakveggen under hylla som projektoren skal stå på.
    Likte denne utrolig godt! Hvor fant du de?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Likte denne utrolig godt! Hvor fant du de?
    En kar i Fredrikstad som selger pop arts på finn.no:
    En mengde popart fra 800, - - FINN Torget

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kar i Fredrikstad som selger pop arts på finn.no:
    En mengde popart fra 800, - - FINN Torget
    Riktig

Disse med litt lydemping i seg, må jo være helt optimalt!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Riktig

Disse med litt lydemping i seg, må jo være helt optimalt!
    Nja... vurderte det jeg også, men de rammene var bare 2 cm dyp og lerretet er nok ikke særlig lydtransparent, så må nok til med noen egne DIY rockwool plater. Tenkte eventuelt på å lage en større akustikkplate med 3 stk 60x120 plater med lerretene utpå der igjen for å dempe bakveggen. Jeg får se når jeg kommer dit på listen over todo's

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja... vurderte det jeg også, men de rammene var bare 2 cm dyp og lerretet er nok ikke særlig lydtransparent, så må nok til med noen egne DIY rockwool plater. Tenkte eventuelt på å lage en større akustikkplate med 3 stk 60x120 plater med lerretene utpå der igjen for å dempe bakveggen. Jeg får se når jeg kommer dit på listen over todo's
    Vet det finnes folk som printer hvilke bilder du ønsker utenpå stoff. Dette hadde vært perfekt i en kombinasjon av diy akustikkplater.

Driver å sjekker ut om dette nå, og sier fra hvis jeg finner noen som gjør dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det har vært diskutert flere ganger tidligere med motiver på akustikkplater. De jeg kom over i farten er:
    * Acustic Tuning fra tråden til Stapedius (link), men det er nok fra den dyrere enden av spekteret.
    * Oslo Silketrykk (Link til tråd)

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marker
    Vet det har vært diskutert flere ganger tidligere med motiver på akustikkplater. De jeg kom over i farten er:
    * Acustic Tuning fra tråden til Stapedius (link), men det er nok fra den dyrere enden av spekteret.
    * Oslo Silketrykk (Link til tråd)
    Takker

Snakket med Håkon på lydarkitekten i Fredrikstad, og han kunne lage slike på bestilling.

Skal undersøke hva han tar for noe sånt.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt dautid er endelig projektorpakken bestillt:

*PT-AE4000
    *BDP-9500
    *129" ProCurve Dreamscreen 2.35:1

Ble litt større lerret enn hva jeg hadde tenkt, men ville ha ålreit bilde på 16:9 også, så derfor dro jeg til med 3m bredt lerret

2 ukers leveringstid, så jeg skal få gjort unna det siste som gjenstår på rommet før det kommer. Detta blir morro

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er utstyret i hus og montert.

Selv om det gjenstår en del småtteri, er jeg meget fornøyd. Vanvittig bra bilde, selv på så stort lerret, og cinemascope funksjonaliteten fungerer suverent (mye diskusjon fram og tilbake om den her inne på forumet, men den må bare prøves). Jeg var redd for både for lite lys, dårlig sortnivå, regnbue effekter og det som verre er etter å ha lest en del her på forumet, men det var uten grunn.

Bare crappy mobilbilder så langt, men skal få tatt noen orntlig bilder når jeg er helt ferdig med rommet. Blir nok ikke gjort så mye mer nå før jul. Nå skal jeg nyte kinoen litt, så blir det finpuss, kalibrering, lyd demping og møbler på nyåret.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •