Utfordring: Hvor stor er stua mi? (resonanser)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utfordring: Hvor stor er stua mi? (resonanser)

Hei!

Har endelig koblet opp laptop og målingssoftware.... og ser at jeg (som antatt) sliter med resonanser.

Min lille lørdagslek for dere blir da;
    Hvor stor er stua mi?

Ut fra bildet vedlagt, skal det være mulig å finne ut lengde og bredde på stua mi.

... er det og noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? (ja, jeg skal selvfølgelig lese rundt om kring ettersom det er flere som sliter med dette.., men dersom det er noen som har noe lurt å komme med, blir det satt pris på!)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av sidene er vel ca. 3m

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som tilsier at det er resonanser? Er det de heftige dip'ene? Jeg har også et par jeg skulle ha blitt kvitt.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    En av sidene er vel ca. 3m
    nei...., men nesten.

Legger ved et nytt bilde av samme måling, men med litt mer "følsomhet".

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hva er det som tilsier at det er resonanser? Er det de heftige dip'ene? Jeg har også et par jeg skulle ha blitt kvitt.
    Ja... omtrent;

ved en resonans vil lyden øke voldsomt ettersom den blir forsterket (stående bølger) ...
    Lyden vil også bli svakere midt mellom to topper... (finnes nok noen som kan forklare dette ca 100 ganger bedre da.... )

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3,75m? X 6,35m?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.5x2.5m kansje:P xD det er faktisk meget nært målene på min sttue

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo ikke så lett å se nøyaktig hvilke frekvenser du har peakene på da, men la oss si den nederste er 53hz = 6,2m og den neste peaken din på rundt 140hz = 2,35 - så det kan jo være stående bølge mellom tak og gulv. Så har du jo en sterk utfasing ved rundt 88hz = 3,75m.

Så da får vi vel gjette på at rommet ditt er 6,2x3,75 og at du har ca 2,35 under taket.
    --
    Thorbjørn

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å sette suben på forskjellig plasser?

Hadde vært greit om du hadde sagt noe om hva slags utstyr du har også, kan jo hende det er hjelp å få

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vi forresten fasiten snart?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    er jo ikke så lett å se nøyaktig hvilke frekvenser du har peakene på da, men la oss si den nederste er 53hz = 6,2m og den neste peaken din på rundt 140hz = 2,35 - så det kan jo være stående bølge mellom tak og gulv. Så har du jo en sterk utfasing ved rundt 88hz = 3,75m.

Så da får vi vel gjette på at rommet ditt er 6,2x3,75 og at du har ca 2,35 under taket.
    Ja, det var ikke langt unna. ca 6,5 * 4 og med 2,4 under taket. Imponert!
    Hybris vinner en liten pose heder og ære. 8)

Mic'en var plassert ca midt i rommet hvor jeg sitter når jeg ser film...

Så til det mer saklige; hva skal/kan jeg gjøre med dette da?

Sub'ene er plassert slik; en 10'er i hvert hjørne. Dersom jeg har alle i ene enden, forsvinner det meste av dypbassen i midten hvor jeg sitter. Testet så å flytte et par av dem bak, og det hjalp mye! ..., men fortsatt; resonansene som kommer er vel vanskelige å "fjerne" eller motvirke. ... Kanskje jeg må til med en EQ?

Finnes det noe programvare som kan kjøre på en PC og EQ'e for meg? ... om ikke annet, hadde det vært interessant å teste. Har lastet ned (og målt med) RoomEQWizard..., men har ikke satt meg så mye inn i det enda... Kanskje det kan gjøre jobben? Noen som vet?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags utstyr er det du har, og hvordan har du gått frem for å kalibrere?
    Målene på rommet ditt skal være rimelig i næreheten av "ideeelt" egentlig ...

Har du justert fase osv før du har kjørt autooppsett, sjekket at ikke noen av høyttalerne dine er koblet feil osv?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva slags utstyr er det du har, og hvordan har du gått frem for å kalibrere?
    Har følgende utstyr; En litt eldre Sony reciever (STR-DB940) som sparker signalet videre til en effektforsterker med Hypex UcD 400AD moduler. Ingen EQ, ingen korreksjon. Effektblokka sender så strøm til mine DIY gulvstående høyttalere.
    Sub; Har 2 stk Audiovector M-Sub Signature + 2 stk DIY med Peerless XXLS som drives av èn Hypex DS 4.0.

Ang kalibrering;
    Har kalibrert manuellt ettersom jeg ikke har mulighet for noe annet. Først Audiovectorene (justert XO), så DIY'ene (justert xo og boost). Så ble fase stillt slik at likt volum = +/- 6 db (på/av).

Subene spiller i fase med fronthøyttalerene. Merk også at kurven er ganske flat fra 20-40 (målingene vedlagt i forrige poster viser ikke dette)..., så det er først når rom-resonansene begynner å kødde, det virkelig tryner.

"Alt hadde vært så bra om det ikke hadde vært for de hersens resonansene...."

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På bildene dine var det mye store nakne overflater. hva med å behandle rommet litt?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    På bildene dine var det mye store nakne overflater. hva med å behandle rommet litt?
    Har tenkt på å henge opp noen plater for å dempe litt..., men problemet er at disse ikke vil hjelpe mye på resonansene jeg sliter med i bassområdet. Bølgelengden er for stor her til at noen enkle isolasjonsplater vil hjelpe der.

Eneste alternativet jeg har er vel .... å virkelig dra den heelt ut med skeive vegger og skråstilte dempeplater over alt... ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo EQ i receiveren din da, det kan jo være en fordel her

Står frontene dine som large eller small? Ville også prøvd litt med crossover på subene. 40Hz, 60Hz, osv. og målt i hvert tilfelle.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo EQ i receiveren din da, det kan jo være en fordel her
    Står frontene dine som large eller small? Ville også prøvd litt med crossover på subene. 40Hz, 60Hz, osv. og målt i hvert tilfelle.
    EQ i recieveren min har ikke så mye å fare med her. Eventuellt dip'en mellom 150 og 200 kan kanskje motvirkes noe.

Frontene står som large, og det gir et bedre resultat enn når de står som small...., så den står jeg ved.

Den delingen sub'ene har nå, er den som gir best kurve. Husker ikke frekvensen nå "i farta", men de er delt meget lavt for å motvirke at første resonansen rundt 52hz. Høyttalerene jeg bruker skal også klare seg godt ned til 35-40 hz uten for mye hjelp av sub.

Jeg prøvde meg frem med faser, large, delefrekvenser og slikt...., og den kurven jeg postet var den som jeg syntes så best ut... (!) ....

Tror nok jeg må begynne å spare til et nytt hus...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det ville vært lurt å flytte lytteposisjon litt fram eller tilbake?
    En halvmeter i ene eller andre retningen kan gjøre mye.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det ville vært lurt å flytte lytteposisjon litt fram eller tilbake?
    En halvmeter i ene eller andre retningen kan gjøre mye.
    Ja.., det har jeg tenkt på, men det kommer i konflikt med resten av stua...

urk... dumme fysikk. :P

Jeg har derimot lurt på om det kan være lurt å flytte 2 av subbene litt ut i rommet. Jeg har mulighet for å dra 2 av dem frem litt slik at de står et par meter fra bakveggene. Kanskje de da vil kanselere ut en del av disse uønskede dip'ene.

Jeg kan prøve det og legge ut nye målinger. Så skal jeg også få lagt ut måling som starter ved ca 20hz.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •