Henge opp 50'' plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Henge opp 50'' plasma

Den nye TVen ankommer snart og skal monteres på en vegg kledd med trepanel. Jeg vet ikke tykkelsen på panelet, men antar at det er "standard" mål. Selvfølgelig så passer ikke stender-plassering med skruehull for veggfeste og der jeg vil ha sentrum av skjermen. Spørsmålet er om trepanel-vegger tåler at jeg henger opp en TV på ca 40 kg uten å bruke stender som festepunkt? Hva slags skruer bør jeg eventuelt bruke? Andre tips til måter å løse det på?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å feste en tykk plate i stenderene og så skru fast festet i denne.
    Må være slik at platen forsvinner bak TVen da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er vel en mulighet det. Men tven skulle jo helst vært kortest mulg ut fra veggen...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget om platen.
    En god kryssfiner plate på 10-12mm utgjør ikke mye dybdeforskjell.

Bruk gode skruer gjerne med torx bits og gjenger hele veien for å feste platen til veggen. Bruk god lengde så du når godt inn i stenderne. Skru så fast veggfestet til tv`n med skruer som går gjennom kryssfinerplaten og inn i panelet bak.

Er det ekte trepanel du har så sprikker dette veldig lett når du skrur i det, å da henger ingenting. Tykkelsen er vel normalt 12mm. E det MDF du har så har dette også begrensninger på hvor mye massen tåler før den gir etter. En kryssfinerplate ligger med flere lag hvor ved`en i matrialet er krysset i forskjellige retninger, derav styrken i matiralet.

Lykke til med monteringen !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler innbo plus forsikring hvis du skal henge de bare i panelet. Det kan fungere en stund, men JEG hadde IKKE gjort det. Det er surt om hele greia blir tredd nedover senteren etter en stund.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Er det ekte trepanel du har så sprikker dette veldig lett når du skrur i det, å da henger ingenting. Tykkelsen er vel normalt 12mm. E det MDF du har så har dette også begrensninger på hvor mye massen tåler før den gir etter. En kryssfinerplate ligger med flere lag hvor ved`en i matrialet er krysset i forskjellige retninger, derav styrken i matiralet
    Det er vel en form for "hurtig panel" (dvs en plate med flere panel-bredder, kanskje 1m).

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Anbefaler innbo plus forsikring hvis du skal henge de bare i panelet.
    Ja, det har jeg

Takk for alle tips!

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et oppfølgingsspørsmål: Vil det holde å feste den ene siden av festet i en stender, eller blir belastningen så skjev at det blir like ille?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du fester platen på flere plasser kan det gå bra, må bare være sikker på at skruene sitter godt i platen under.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke gjorde meg helt forstått. Tenkte på selve veggfestet, uten plate, festet i bare en stender.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Et oppfølgingsspørsmål: Vil det holde å feste den ene siden av festet i en stender, eller blir belastningen så skjev at det blir like ille?
    Er det normal trepanel på veggene og vegge er relativt stiv ser jeg ikke noe problem med å henge TVen på veggen. Får du noen skruer i en stender i tillegg vil det sitte mere enn bra nok. Bruk skikkelige treskruer, jo flere skruer jo bedre er det, ikke skru for nært ende på bordet og skru dem godt til, bruk skrudrill.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Er det normal trepanel på veggene og vegge er relativt stiv ser jeg ikke noe problem med å henge TVen på veggen. Får du noen skruer i en stender i tillegg vil det sitte mere enn bra nok. Bruk skikkelige treskruer, jo flere skruer jo bedre er det, ikke skru for nært ende på bordet og skru dem godt til, bruk skrudrill.
    Enig med BEF her. Jeg hadde ikke vært redd for å feste en flatskjerm rett i panelet. Hvertfall ikke dersom det er et enkelt veggfeste uten teleskoparm. Det blir minimalt med strekk i skruene når TV'n henger så nær veggfeste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •