Demping av skarphet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping av skarphet

Går det an å dempe skarphet ved å henge ett eller annet på veggen bak høyttalerne? Eventuelt i tak eller på motsatt vegg? Sidevegger er utelukket da den ene siden er åpen og den andre siden stort sett er et digert vindu. Det blir litt skarpt når opptaket ikke er av beste kvalitet. Kan spille grisehøyt på radio fra satelittmottaker uten problemer, men har all musikken på PC og har inntrykk av at ikke alt er like bra. DAC'en i 663'en er vel heller ikke av verdens beste kvalitet.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kvaliteten dårlig på musikken din vil det aldri bli bra uansett hva du gjør. Kan kanskje få fjernet noe av "skarpheten" men det er jo p.g.a dårlig kvalitet på musikken det blir slik hvis jeg forstår deg rett.

Hvis det er DAC'en i Yamahaen som er problemet, så er kanskje løsningen å kjøpe seg en ekstern DAC å bruke istedet. Vet mange gjør dette hvis de kjører musikken fra PC'en sin direkte, eller via en Squeezebox.

Det finnes selvsagt også litt forskjellige dempematter men har ingen erfaringer med dette selv, så det får noen andre svare på
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å koble til en CD spiller og bruke DACen i 663 da? Kan hende det er filene dine som er så komprimert at det har gått ut over kvaliteten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i hovedsak dårlig musikk som er problemet ja. Det er bedre med CD-spiller og DAC i 663, men ikke bra da heller.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Er kvaliteten dårlig på musikken din vil det aldri bli bra uansett hva du gjør. Kan kanskje få fjernet noe av "skarpheten" men det er jo p.g.a dårlig kvalitet på musikken det blir slik hvis jeg forstår deg rett.
    Feil. Hovedårsaken til skarphet/hardhet skyldes hovedsakelig integrering mellom høyttalere og rom. Selv mange svært dyre høyttalerkonstruksjoner legger ikke så stor vekt på dette. Nøytral, transparent og åpen elektronikk vil avsløre dette enda mer. Veldig mye av lyden vi hører er refleksjoner via rommet. Løsningen er absorpsjon og diffusjon av rommet refleksjoner. Det finnes mange andre tråder om akustikk.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Feil. Hovedårsaken til skarphet/hardhet skyldes hovedsakelig integrering mellom høyttalere og rom. Selv mange svært dyre høyttalerkonstruksjoner legger ikke så stor vekt på dette. Nøytral, transparent og åpen elektronikk vil avsløre dette enda mer. Veldig mye av lyden vi hører er refleksjoner via rommet. Løsningen er absorpsjon og diffusjon av rommet refleksjoner. Det finnes mange andre tråder om akustikk.
    Må du lese alt han skrev da. Blir knallbra fra f.eks den digitale tuneren han har, men dårlig fra PC'en. Er ikke så vanskelig å forestille seg hvor problemet ligger da.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel bare leve med det til jeg finner ut noe lurt. Det har blitt mye bedre siden de var nye så noe var sikkert høyttalerne eller ørene's skyld, men som sagt så kan jeg spille grisehøyt hvis de får bra lyd inn. Mulig en DAC hadde vært noe, men har ikke lyst til å kjøpe noe til flere tusen som KANSKJE løser problemet akkurat nå. Får se om det blir skattepenger til sommeren.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det forresten med innstillinger i PCen. Blir signalet du mater receiveren med påvirket av det? Tenker på om det kanskje kan lønne seg å dempe volum ut fra PC litt og kanskje ghjøre noen forandringer på en EQ el.l.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis er signalet fra digitaltuneren komprimert (dynamisk kompresjon) og inneholder poensielt mindre høyfrekvent lyd.

Demping med tepper eller dempematter der du kan, og eventuelt spe på med en EQ som demper toppen littegrann vil nok hjelpe deg. Har du kanskje allerede en surroundreciever som kan gjøre dette for deg? Litt avhengig av hva du bruker som kilde på PCen kan du også legge EQ der. spiller du rett fra en player som winamp eller foobar har begge disse EQ.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamisk kompresjon er vel at det er mindre forskjell på lave og høye deler av signalet volummessig. Eller har jeg bomma?

Jeg har brukt EQ'en i Winamp, men jeg synes at den samtidig ødelegger lyden.

Jeg kan jo prøve analogt fra PC tilreceiver, men har vondt for å tro at DAC'en i PC'en er noe bedre selv om det er et "HD"-lydkort.

Jeg kan prøve å legge en matte mellom SS og frontrekka. Det blir sikkert ikke værre av det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dynamisk kompresjon er vel at det er mindre forskjell på lave og høye deler av signalet volummessig. Eller har jeg bomma?

Jeg har brukt EQ'en i Winamp, men jeg synes at den samtidig ødelegger lyden.

Jeg kan jo prøve analogt fra PC tilreceiver, men har vondt for å tro at DAC'en i PC'en er noe bedre selv om det er et "HD"-lydkort.

Jeg kan prøve å legge en matte mellom SS og frontrekka. Det blir sikkert ikke værre av det.
    Det stemmer. Men er det mye informasjon i diskantområdet vil jo det i så fall i praksis bli dempet i forhold til resten.

En dempeplate rett bak hodet ditt kan hjelpe endel hvis du har mulighet til det.

Hva gjelder EQ så demper du antageligvis for mye, men det er litt vanesak også.

Nå vet jeg ikke hvordan EQen til winamp virker i detalj, så om den faktisk "ødelegger" lyden vet jeg ikke, men i utgangspunktet burde den jo ikke det. Har den heller ikke installert, men ser fra et screenshot at du har 3, 6, 12, 14 og 16k i winamp sin standard eq.

Prøv f.eks følgende:

3khz: -0,5dB
    6khz: -1dB
    12khz: -1,5dB
    14khz: -1,5dB
    16khz: -2,0dB

Dette hører du sannsynligvis knapt forskjell på hvis du slår EQen av og på, men er nok til å ta litt "edge" av den skarpeste diskanten.

Hvis du ikke allerede har nok av bass kan du jo prøve følgende også for å få litt mer fylde ved moderate volum også: (hvis ikke dette skaper problemer i rommet ditt)
    170hz: +1.5dB
    60hz: +3dB

--
    Thorbjørn

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker en Winamp så er stereo tool et must have :P
    prøv det, enorm justeringsmuligheter for å få en perfekt sound :wink:
    veldig lett å bruke, er et tillegg som er ved siden av winamp, selve winampen blir ikke endret
    Stereo Tool 3.55 - Customize Winamp Media Player

Stereo Tool 3 makes your music sound more consistent, powerful, clear and detailed than ever before.
    Professional quality audio processing. Includes volume leveling, stereo enhancing, phase shift (AZIMUTH) correction and much more.Stereo Tool 3.55 can make recordings sound equal and consistent in volume and sound color, bring out the details, and increase existing stereo effects.Special support is provided for (FM) radio stations: Extra loudness (+6 dB!), FM pre-emphasis, and software stereo and RDS encoding.Stereo Tool contains a noise filter, dualband pre-limiter, 10-band multiband compressor/limiter with clipping, 10-band equalizer, 3-level overshoot protection, extra loudness filter, AZIMUTH corrector, stereo image manipulator, lowpass filter, FM pre-emphasis, stereo and RDS encoder.

- Hans van_Zutphen

Staff Review:
    Professional class manipulator/compressor
    If you want to tweak aspects of your sound output then this is definitely one to look at. Although it may seem a bit overwhelming with all of the config sliders, if you know what you're doing then this should be a piece of cake to use. The output quality with it enabled and tweaked was good and the control available was impressive.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så det ut som det var lett å skru seg vekk på.

Ville prøvd forsiktig med en tradisjonell EQ først.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve litt forskjellig nå. Takk for hjelpen alle sammen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve litt forskjellig nå. Takk for hjelpen alle sammen.
    Tittet på profilen din nå. Hvis du fortsatt har samme rommet har du jo et ganske stort vindu rett ved siden av deg. Et par litt tykke(re) gardiner som du kan trekke for der kan nok hjelpe endel også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å dempe skarphet ved å henge ett eller annet på veggen bak høyttalerne? Eventuelt i tak eller på motsatt vegg? Sidevegger er utelukket da den ene siden er åpen og den andre siden stort sett er et digert vindu. Det blir litt skarpt når opptaket ikke er av beste kvalitet. Kan spille grisehøyt på radio fra satelittmottaker uten problemer, men har all musikken på PC og har inntrykk av at ikke alt er like bra. DAC'en i 663'en er vel heller ikke av verdens beste kvalitet.
    No shit, Sherlock..!

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykke gardiner vil nok bli en god tweak i rett retning. Teppe på gulvet vil også dempe klangen i rommet betraktelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg låner tråden litt og spør et relevant spørsmål her jeg..

Siden han ikke har noen fysisk vegg på venstre side av den delen som er brukt til AV-del av stua, hva har det å si for lyden? Ville han tjent på å ha en vegg der som stenger inne lyden på et mindre område?
    jeg spør siden jeg ikke har bakvegg i "kinoen" min, og vil det samme gjelde der?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Jeg låner tråden litt og spør et relevant spørsmål her jeg..

Siden han ikke har noen fysisk vegg på venstre side av den delen som er brukt til AV-del av stua, hva har det å si for lyden? Ville han tjent på å ha en vegg der som stenger inne lyden på et mindre område?
    jeg spør siden jeg ikke har bakvegg i "kinoen" min, og vil det samme gjelde der?
    Det kan ofte være en fordel med et ganske "langt" rom. Da slipper man at lyden reflekteres i veggen bak og tilbake til lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så det at jeg ikke har noen bakvegg i kinoen er egentlig ikke noe ubetinget minus..? Men sidevegger er greit å ha?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •