Demping av ekko

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Kleivis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Demping av ekko

Da var eg nettopp ferdig med min nye hjemmekino. Rommet er ca 23 kvm stort, og bortsett fra tv benk, høyttalere og sofa, så blir det ikke noe særlig med møbler. Både tak og vegger består av gips, mens gulvet er av laminat. Tak, frontvegg og gulv er i mørke farger, mens sideveggene og bakvegg er lyse.

Det eg tenkte å gjøre nå, er å kjøpe noen tykke svarte gardiner og plassere de på sideveggene i front, sånn at ca 2.5 til 3m av det ca 6m lange rommet blir dekket. Forhåpentligvis vil det dempe ekkoet, pluss at eg får bedre lyskontroll til film, og ellers kan eg trekke gardinene til siden og få et lysere rom.

Hadde egentlig tenkt på rockwoll akkustikk plater, men tror det blir enklere og penere med gardiner på skinner. Med gardiner vil eg også få dekket inngangsdøren som er forann i rommet. Til taket har eg tenkt å kjøpe inn noen ferdige akkustikkplater, der eg dekker mellom lerret og lytteposisjon.

Synspunkter?

:?

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en god plan å få gardiner rundt frontvegg. Det vil nok hjelpe litt, samtidig som det kan øke kinofølelsen i rommet. Men jeg hadde ikke slått fra meg rockwool akustikkplater helt enda. Rommet ditt vil fremdeles ha en del nakne vegger som lyden kan rote rundt mellom, så dersom du hadde funnet en kreativ løsning på å få akustikkplatene litt vakrere så hadde de nok hjulpet stort ved plassering f.eks bak og på sideveggene.

Det fungerte ihvertfall meget bra hos meg. Lett å høre forskjell før og etter montering ved f.eks en klappetest.

Du har ikke noen bilder av kinoen din da? spennende med nye kinoer!

edit: så kinoen i signaturen din, Meget flott! men nå har du utvidet slik du hadde planer om? Igjen, bilder??

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gardiner vil nok ta brodden av diskanten på Klipschene dine, men jeg ville anbefalt å bruke akustikkplater i alle førsterefleksjoner. Det blir utrolig mer fokus og pinpointing spesielt i stereo, men også bedre adskillelse på film.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å se hva Yamahaen din kommer frem til av korreksjon når du kjører YPAO? Om du poster det er det lettere for andre å sette fingeren på hva du bør gjøre ift hvilke frekvenser du bør korrigere.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bildene som ligger på profilen min nå er fra det gamle rommet, men eg har tatt noen bilder nå idag. Merker selv når eg ser på bildene at det er mye mer nakent enn det føles med lyset av. Kanskje ikke så rart det.. :P

Så det eg tenkte med de tykke gardinene er at de dekker til og med døren på høyre side, og det stygge lille sikringskapet på venstre side. Vil det ha noe for seg å bruke akkustikkplater bak gardinene? I tillegg bør eg vel få opp noen bassfeller i hjørnene. Hvor er det da viktigst å begynne? Forann eller bak?

Når det gjelder YAPO så finner eg ikke så mye informasjon om frekvenser. Det eneste eg finner er distanser og lydnivå. En ting eg la merke til der er at subwooferen er oppgitt til å være 4.2m unna. Noe som er veldig feil. Men det er kanskje på grunn av den tåpelige plasseringen bak divanen på sofaen.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kleivis
    Vil det ha noe for seg å bruke akkustikkplater bak gardinene?
    Ja det vil hjelpe på det. Gardinene vil bare dempe diskanten, men med akustikkplater bak vil det også bli dempet i mellomtone og litt i øvre bass.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ligge til at eg sliter veldig med bassen i rommet. Har prøvd å flyttet rundt på bassen i ulike posisjoner, men når eg sitter i sofaen er det mye mindre bass enn eg feks hadde i det gamle rommet. Går eg derimot bort til hjørnene i rommet er det mye mer bass. Så da må eg vel ha bassfeller i hjørnene, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager OT, men:

Hvor har du kjøpt det (gulv)teppet?
    Evt navn og pris på det ? ^^,

Hadde passet pent inn på hybelen min så :'D

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville hjelpe deg veldig å skaffe deg en Radioshack lydtrykksmåler og måle litt i rommet, så kan vi komme med råd utifra det. Mål i lytteposisjon og så i hjørnene, så vet du hvilke frekvenser du må jobbe med.
    Søk litt på forumet på Radioshack og målinger.

Ser subben står midt på sidevegg, har du forsøkt å sette den inntil sofaen bak?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å bestille en Radioshack når eg får lønning på torsdag. Kan desverre ikke putte subben lenger bak pga kabelen rekker ikke lenger enn til der den står nå. Har prøvd å hatt den i lytteposisjon og gått rundt i rommet og letet etter hvor det er mest bass. Kom da frem til venstre hjørne i front, og plasserte den der, uten at det egentlig hjalp. Men skal som sagt skaffe en Radioshack og få gjort litt målinger ASAP.

BlackkoZ: Teppet heter New York og er kjøpt på Bohus i Åsane til ca 2000 kr. Passer ikke inn her så eg skal ha nytt teppe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ikke ut som at bohus har det teppet lengere

Men men :P

Det å finne et passende teppe er igrunn vanskelig :S

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde/har samme problem selv. Kjøpte dempeplater på biltema og kledde de med hvit stoff fra ikea. Billig og mye bedre

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

ekko er ekstra desibel det og desibel er jo morro 8) hehe..

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo ekko er ekstar db, men det er totalt unødvendige db som bare ødelegger i små rom. Er forsinkelsen på et ekko for kort og lyden på det for høyt så hørest det rævva ut.

Jeg vil etter egen erfaring si at det er nesten bortkastet å kjøpe dyre høytalere og bruke dem i et dårlig rom.

Noe jeg vurderer nå er faktisk å lage gode og tykke dempeplater og sette dem mellom vegg og høytaler, for så å sette høytaler så nært som mulig veggen. I teorien skal de nesten eleminere forsterkingen og "ekkoet" av de lave frekvenser. Altså få en mer presis bassgjengivelse.

Tror lyddemping og behandling av rom er et avglemt kapittel i HiFi verden, og heller erstatet med vissvass-prat om kabler og uheldig matching av utstyr.

For småpenger kan man forbedre akustikken i rommet drastisk.

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post Dempeplater

Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Hadde/har samme problem selv. Kjøpte dempeplater på biltema og kledde de med hvit stoff fra ikea. Billig og mye bedre
    Hei!

har du bilder av dempeplatene? Skulle gjerne ha sett disse; er på jakt etter dempeløsninger til mitt kinorom med vegger i betong.

Har du artikkelnummer/typebetegnelse til platene hos biltema? Søkte litt men fant dem ikke.

Mvh

A
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noldowarrior
    Hei!

har du bilder av dempeplatene? Skulle gjerne ha sett disse; er på jakt etter dempeløsninger til mitt kinorom med vegger i betong.

Har du artikkelnummer/typebetegnelse til platene hos biltema? Søkte litt men fant dem ikke.

Mvh

A
    sikkert art nr: 31-605
    Dempemateriale, 5 stk.
    For demping av høyttalerkasser. Mål: 40 x 60 x 2 cm.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema Norge

Var disse jeg kjøpte, hang de rett på veggen fordi jeg ikke regnet med noe særlig effekt(ideen ble dømt nedenom og hjem i en annen tråd). Men måtte raskt avgårde til ikea for å kjøpe stoff. Ulempen er at det er pokker så vanskelig å feste stoffet, da platene er veldig myke. Prøvde med stiftepistol, men måtte frem med sølvteipen til slutt

Bilder kan du se på min profil.

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takk for svar!

Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Biltema Norge

Var disse jeg kjøpte, hang de rett på veggen fordi jeg ikke regnet med noe særlig effekt(ideen ble dømt nedenom og hjem i en annen tråd). Men måtte raskt avgårde til ikea for å kjøpe stoff. Ulempen er at det er pokker så vanskelig å feste stoffet, da platene er veldig myke. Prøvde med stiftepistol, men måtte frem med sølvteipen til slutt

Bilder kan du se på min profil.
    Ser ut som en bra (og rimelig?) løsning med dempeplater kledd i stoff. Er du fornøyd med dempningen; reduserer det romklangen?

Hvis jeg forstår deg riktig så har du altså tapet stoffet til platene, og hengt opp platene? Hvordan har du hengt opp platene?
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platene er såpass myke at sølvteip var den best(raskeste) løsningen
    Har bare hengt opp platene med en skrue, pass på at du ikke strammer stoffet for mye rundt platen. Strammet det litt i vel mye siden det skulle ha litt WAF-faktor, måtte dermed bruke dobbeltsidig teipbit for å klemme platen inntil veggen da de ville krølle seg.

Hadde egentlig tenkt meg noe proffere, men ble avskremt av prislappen på en del dempeplater, ikke var de særlige WAF vennlige heller. Så du får nok helt klart bedre kontroll på lydrommet med dyrere løsninger.

Pris/ytelse så må jeg si at jeg er strålende fornøyd med disse. Lyden ble mindre skarp og "klappe-testen" viste tydelig utslag i mindre ekko.

Aternativt kan du jo lage/sette inn platene i rammer? Er lett å tilpasse størrelsen med vanlig saks.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen tvil om at slike plater hjelper på akustikken, problemet er bare det at de kan dempe ujevnt i frekvensene. Disse platene vil heller ikke dempe noe i bassen.
    Jeg vil dog også si at dette er langt bedre enn ingenting.

Akustikkplater fra Rockwool koster vel godt under 1000-lappen for en pakke på 5, er det vel? Kjöper man disse i 10 cm tykkelse, demper de relativt lineärt og et godt stykke ned i bassen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •