Demping av ekko - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal hente mine akustikkplater på Coop Byggmix i dag, 2 pakker med 50 mm plater kommer på ca 1200,-. Det er 6 plater á 120x60 cm i hver pakke. Synes ikke det er avskrekkende. Da får man proffkvalitet med dokumentert effekt. Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool

Absorbsjonskoeffisisenten går fra 0 til 1 hvor 1 betyr ingen reflektert lyd, 0 betyr at all lyd reflekteres.

Hvis man allikevel skal trekke de med stoff kan man kjøpe naturellvarianten, den er billigst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg skal hente mine akustikkplater på Coop Byggmix i dag, 2 pakker med 50 mm plater kommer på ca 1200,-. Det er 6 plater á 120x60 cm i hver pakke. Synes ikke det er avskrekkende. Da får man proffkvalitet med dokumentert effekt. Akustikkplate :: Byggisolering :: Produkter :: AS Rockwool
    Er det mulig å kutte opp slike plater? 120x60 cm er litt stort. Jeg kunne tenke meg 100x40 i førsterefleksjon i frontvegg bak hver HT.

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Hmm.. Akustikkplater fra Rockwool eller Auralex kit?

Hvis man likevel må ut med 600,- per pakke akustikkplater fra Rockwool er det ikke avskrekkende langt opp i pris til et kit med spesialiserte hifi/hjemmekino-plater fra Auralex.

Auralex platene kommer vel også med lim så man kan "klaske" dem rett opp på veggen.

AVshop.no / Auralex D36CHA Roominator Kit Charcoal
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yngve83
    Er det mulig å kutte opp slike plater? 120x60 cm er litt stort. Jeg kunne tenke meg 100x40 i førsterefleksjon i frontvegg bak hver HT.
    Ja det håper jeg da virkelig. Jeg må tilpasse de til rammene jeg har fra før. Det skulle gå greit med en skarp kniv, det er ikke noen spesielle kanter eller noe sånt rundt selve platen. Overflaten består av en tynn duk slik at de ikke skal støve.

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja det håper jeg da virkelig. Jeg må tilpasse de til rammene jeg har fra før. Det skulle gå greit med en skarp kniv, det er ikke noen spesielle kanter eller noe sånt rundt selve platen. Overflaten består av en tynn duk slik at de ikke skal støve.
    Jeg lagde meg noen akustikkplater nå,som jeg måtte kutte.Brukte en helt ordinær håndsag som man skjærer panel med,fungerte veldig bra,bare vær litt forsiktig når du skjærer igjenom de siste 10-20 cm.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig slike plater består av?

Er det standard asfaltplater med et pent ytre? eller er det mer hokkuspokkus?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva er det egentlig slike plater består av?

Er det standard asfaltplater med et pent ytre? eller er det mer hokkuspokkus?
    Det er vel laget av steinull som klippes av den sjeldne granittsauen som beiter på Dovre hver vinter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heba1
    Jeg lagde meg noen akustikkplater nå,som jeg måtte kutte.Brukte en helt ordinær håndsag som man skjærer panel med,fungerte veldig bra,bare vær litt forsiktig når du skjærer igjenom de siste 10-20 cm.
    Takk for svar.

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Bare hyggelig:-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noldowarrior
    Hvis man likevel må ut med 600,- per pakke akustikkplater fra Rockwool er det ikke avskrekkende langt opp i pris til et kit med spesialiserte hifi/hjemmekino-plater fra Auralex.

Auralex platene kommer vel også med lim så man kan "klaske" dem rett opp på veggen.

AVshop.no / Auralex D36CHA Roominator Kit Charcoal
    Det settet du linker til fra Auralex er laget av "akustisk skum". Dette har dårligere effekt nedover i frekvens enn f.eks 50mm rockwool. Skal du kun dempe i toppene er nok Auralex settet kjempefint og veldig brukervennlig, men hvis du vil gjøre noe med refleksjoner nedover mot 125 Hz så vil rockwool akustikkplater eller lignende produkter være en bedre løsning.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel laget av steinull som klippes av den sjeldne granittsauen som beiter på Dovre hver vinter.
    Jeg trodde det var ull fra en spesiell bergart i Ulsteinvik...

Fra spøk til løk, den består av steinull som er komprimert til relativt faste plater, ikke fullt så komprimert som markplater men hardere enn vanlige isolasjonsplater, og trukket med en tynn duk på begge sider så de ikke skal loe elelr støve.

Den ene siden er farget hvit, sort eller naturell. Jeg kjøpte naturell som jeg trodde betydde steilullfarget men den var faktisk litt mer offwhite eller dus hvitfarge.

Prisen ble forresten 588,- pr pakke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •