Da er kjellerstuen endelig innredet. Har visst hele veien at dette ikke kommer til å bli en 100% ideell hjemmekino, da jeg har en bedre halvdel å ta hensyn til og at kjellerstua også skal brukes som vanlig kjellerstue. Uansett har jeg kjøpt inn utstyr og møbler og alt er på plass. Problemet er at jeg ikke har planlagt veldig godt så nå har jeg endel utfordringer.

Først en kjapp beskrivelse av kjellerstue /utstyr (har lagt ved skisse):
Ca 50m2 kjellerstue uten vinduer, men med åpen trappeløsning m stooort vindu.
Vegger og tak er kledd med gips, som er malt med matt 02 hvit (tak) og 07 eggehvit (vegg).
6.1 høyttalersystem hvor de 3 bakhøyttalerne er hengt opp i taket / høyt på veggen.
Projector med ca 4 m kasteavstand.
Mangler foreløpig TV + 230cm lerret, men det kommer etterhvert.

Problem # 1; Lys
Har skjønt at det ikke var så smart med hvite farger. Selv når det er mørkt i rommet lyser filmen opp og lager gjennskinn bade fra tak og sidevegg. I ettertid har jeg nevnt dette for fruen. Hun setter seg på bakbeina når jeg nevner at jeg kunne tenke meg mørkere farger. I tillegg begrenser bruksmuligheten til projectoren seg da det kommer mye lys fra den åpne trappen som har vestvendte “gulv til tak” vinduer. Kan vel per i dag egentlig kun brukes sent på kveldene, eller på vinterstid. Midtsommers ikke i det hele tatt....

Problem # 2; Lyd
Ikke spesielt fornøyd med lyden, noe jeg mistenker gipsplatene I tak og vegger, samt parketten på gulvet for, samtidig som romfasongen ikke er ideell. Det er en sidevegg, og den andre sideveggen er 3-4 meter “lenger vekk”

Det jeg nå lurer på er om det finnes en løsning for meg. Tenker da på en kombinert løsning som kan hjelpe for problem #1 og #2 samtidig som det ser bra ut? Tenker på akustikkplater i farger ? Må hele vegger/tak isåfall kles med dette, eller kun deler? Finnes det eventuelt en type tapet med en slags lyd-dempende overflate, og en farge som ikke gir gjennskinn? Vil bokhyller o.l. hjelpe for lyden ?
Foran trappeåpningen lurte jeg på å henge opp et slags lystett gardinsystem som kan dras helt til side når man ikke ser film. Dette vil vel ta nok lys til at kinoen blir brukbar på dagen, eller? Noen tips om gardinstoff / skinnesystem ?

Enda bedre hadde det vært om noen hadde hørt om noe som tar både lyd og lys, som kan gå på et skinnesystem…..

Håper noen kan hjelpe, nå skal jeg fortsette å tråle nettet……