Isopor til lyd demping?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Isopor til lyd demping?

Hei, Jeg har sett at det har blitt nevnt et par ganger her på forumet at det funker bra å isolere hele veggen med rockwool eller glava og henge sort filt utenpå. Jeg har masse irriterende ekko i rommet mitt og lurer på om jeg derfor bare skal ta den helt ut og isolere alt med rockwool, og henge sort stoff utenpå.
    Spørsmål 1: Vil jeg bli kvitt ekkoen hvis jeg gjør dette?
    Spørsmål 2: Hva blir dempet med denne metoden? bass,mellomtone,diskant?

Så til det topicen handler om. det kan vel umulig være bra å puste når det bare er et tynt lag med stoff utenpå rockwoolen/glavan. Det blir masse farlig støv fra slike isolasjons matter, eller finnes det noen spesial matter?

Det jeg kom til å tenke på da var at jeg kanskje kan bruke isopor i stedet for rockwool/glava. Hvordan vil isopor dempe? Har dette mye av de samme egenskapene?

Håper noen har noen tips her, jeg er lei av å ha ekko Har hengt opp et tykt teppe på bakveggen uten at dette hjalp, så det må sterkere saker til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikkje har et enorm rom så er jo ikkje Rockwool så dyrt da! Og det skal jo dempe lyden i dei fleste frekvenser viss en setter det opp på rette måten!

Korleis isopor funker veit eg null og niks om....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du trenger dempe hele veggen.. prøve deg fram med noen og sett opp fler etterhvert kanskje?
    Rockwool demper mest diskant og mellomtone men også bass hvis de monteres riktig som jerudi antyder. Se rockwool sine nettsider.
    Disse platene er beregnet til bruk i himlinger så så farlig å puste kan det vel ikke bli.
    Isopor har jeg ikke tro på..

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isopor vil ikke dempe bra. Det har helt andre egenskaper enn det som kreves for å gi effektiv støydemping. Isopor er konstruert med tanke på å gi en barriere mot kuldeinntrengning.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok noen rockwool plater på meg da. Men jeg kan ikke helt se for meg hvordan jeg skal henge de opp. La oss si at jeg skal henge opp 2 plater en bestemt plass på veggen. Går det å spikre de fast? Hvis ikke jeg dekker hele veggen, men bare tar noen få og prøver meg fram, så er det jo en fordel at det er lett å ta de ned og sette de opp en annen plass.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelte typer som er beregnet til innkapslet isolasjon som da brukes i vegg, på krypeloft osv. Andre typer igjen sånn som himlingsplater, lydprodukter osv er beregnet til å ikke kapsles inn. De støver da tilsvarende mindre.

Du kan gjerne bruke tykke stoff utenfor isolasjonen. Det tar opp støv og har bare positiv innvirkning på lyden så lenge det ikke er plast eller andre typer membran der som kan virke reflekterende.

Frekvensområdet til dempingen henger sammen med størrelse plasering og ikke minst antallet Kg og antallet Kg/volumenhet. Tettpakket rockwool på store deler av en vegg som bygger 30-cm ut fra veggen drukner det som måtte være av bass.

Isopor er uegnet som demping, men kan brukes til bølgebryting dersom du får det i form av blokker. Det vil imidlertid ta stor plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •